Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb even een vraag over de uitbetaling van mijn vakantiegeld, omdat ik na enig onderzoek het vermoden heb dat e.e.a. niet klopt:

Momenteel ben bijna 6 jaar ik voor bedrijf X aan het werk, met een parttime contract voor 12 uur per week. Ik weet niet of we onder een cao vallen, wel hebben we een huishoudelijk reglement. Nu werk ik in deze 6 jaar eigenlijk wekelijks meer als de 12 contracturen, gemiddeld komt dit op 24 uur per week uit. Omdat deze maand ook het vakantiegeld uitbetaald wordt, viel mij het volgende op:

Ik krijg met het salaris van mei (uiteraard) 8% vakantiegeld, echter wordt dit berekend over mijn 12 vakantieuren, niet over de extra uren die ik maak. Mijn vraag is of dit wel mag en zo nee, of ik dit met terugwerkende kracht terug mag vorderen?

In het huishoudelijk reglement staat het volgende over het vakantiegeld: "De medewerker ontvangt jaarlijks een vakantietoeslag. De betaling van de vakantietoeslag geschiedt gelijktijdig met het salaris van mei en bedraagt thans 8% van het op 31 mei geldende (voorafgaande) 12 maandsalarissen. Incentives, bonussen, overwerkvergoeding, en toeslagen hebben geen betrekking op het salaris waarover vakantietoeslag wordt berekend."

Ditzelfde geldt voor het aantal vakantiedagen; deze zijn volgens het reglement vastgesteld op 24 dagen bij 40 uur, maar naar rato krijg ik 6 dagen per jaar. Hierbij wordt uitgegaan van mijn contracturen (12 uur per week).

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

mrsar

waar een sar is,is een wodka

als ik het zo lees klopt het gewoon toch?
Zover ik weet wordt je vakantiegeld berekend op je maandloon x12 excl. enige extra's als overuren etc zoals daar bij staat.

nu ben ik ook even niet zeker over het gedeelte overwerk/meerwerk

[ Voor 94% gewijzigd door mrsar op 24-05-2013 15:44 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Geldt vakantiegeld ook bij een nul uren contract?

Ja, ook over de inkomsten uit een 0-urencontract (dus over de gewerkte uren) hoor je vakantiegeld te krijgen (tenminste 8% bruto).
http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/Vakantie

Lijkt me dus dat je vakantiegeld over de gewerkte uren moet krijgen, en niet over de 12 uur die in je contract staat?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:54
Dan moet het bij je overuren direct worden uitbetaald.
je werkgever is sowieso verplicht vakantie geld over elk gewerkt uur te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNdz
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-08 11:55
Dat ligt er compleet aan hoe je je overuren/extra uren vergoed krijgt.
Het kan zo zijn dat je daar je vakantietoeslag al direct voor ontvangt.

Als dit niet zo is heb je gewoon over al die uren recht op vakantiegeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
mrsar schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:34:
als ik het zo lees klopt het gewoon toch?
Zover ik weet wordt je vakantiegeld berekend op je maandloon x12 excl. enige extra's als overuren etc zoals daar bij staat.
Het verschil zit hem in het feit dat voor fulltime medewerkers die meer dan 40 uur p/w werken dit extra werk geldt als 'overuren'. Voor parttime medewerkers die vanaf hun contracturen tot 40 uur p/w extra werken heet dit 'meerwerk'. Voor overuren hoeft (zover ik heb gevonden) geen toeslagen als vakantiegeld betaald te worden, over meerwerk volgens mij wel.

Ik wil eerst e.e.a. goed uitgezocht hebben voor ik dit ga aankaarten namelijk :)

De extra uren heb ik uiteraard wel uitbetaald gekregen, maar dan gewoon maal mijn uurloon zoals deze op mijn loonstrookje staat.

[ Voor 8% gewijzigd door BlizzarD op 24-05-2013 15:42 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Toch kwestie van gewoon vragen bij PZ toch? Zijn ze voor.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:41
Als jij permanent meer als de contracturen werkt, kan je dit ook op laten hogen na een bepaalde tijd, en dan telt dit wel mee voor vakantiegeldrecht en eventuele andere aan uren gelieerde rechten en afspraken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Is volgens mij per werkgever anders. Zo ben ik ooit ergens in april begonnen, maar ik kreeg in mei een volledig bedrag vakantiegeld o.b.v. een jaar i.p.v. een maand. Nalezen leerde dat het ook zo omschreven was en niet naar rato gewerkte maanden. Voor mij toen een meevaller.

Controleer of je meeruren al niet gelijk met de 8% toeslag betaald zijn. Zoek de wettekst desnoods even op en ga ermee naar PZ. Zijn ook maar mensen en vragen staat vrij. Misschien is het wel gewoon vergeten en zijn ze uitgegaan van je contracturen. Rekent natuurlijk makkelijker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 15:47:
Is volgens mij per werkgever anders. Zo ben ik ooit ergens in april begonnen, maar ik kreeg in mei een volledig bedrag vakantiegeld o.b.v. een jaar i.p.v. een maand. Nalezen leerde dat het ook zo omschreven was en niet naar rato gewerkte maanden. Voor mij toen een meevaller.

Controleer of je meeruren al niet gelijk met de 8% toeslag betaald zijn. Zoek de wettekst desnoods even op en ga ermee naar PZ. Zijn ook maar mensen en vragen staat vrij. Misschien is het wel gewoon vergeten en zijn ze uitgegaan van je contracturen. Rekent natuurlijk makkelijker.
Dat is dan echt een meevaller, want als ik bijv. in April van werkgever zou switchen dan krijg ik over die 11 maanden ook vakantiegeld en dan zou je normaal over 1 maand vakantiegeld krijgen bij je nieuwe werkgever.

OT: Ik zou bij PZ navragen of meerwerk hetzelfde wordt gezien als overwerkvergoeding. Indien dit niet het geval is, dan zou je er recht op moeten hebben als ik naar het reglement kijk. Uiteraard kunnen ze de regels interpreteren zoals ze willen, lijkt me zo :)

Wat betreft je vakantiedagen. Dat is vrij normaal. Als iemand 25 vakantiedagen heeft en een werkweek van 36 uur, maar hij werkt iedere week 40 (door overwerk, of eigen keuze). Dan betekent het niet dat hij per definitie extra vrije dagen krijgt. Hij krijgt of a) betaalt voor deze uren, b) hij krijgt vrije dagen voor deze uren of c) hij krijgt niets :p Aangezien jij betaalt krijgt voor je uren, zijn die "extra" uren ook weg. Je zou ook kunnen zeggen dat je vakantiedagen voor die extra uren wilt nemen (en dus niet betaalt krijgen). Zal de baas niet zoveel uitmaken :)

Als het je stoort om ALTIJD over te werken en dat je daardoor wellicht vakantiegeld door misloopt en ook extra vakantiedagen wilt, dan zou je moeten zorgen dat je een contract krijgt met meer uren :)

Krijg je btw een toeslag als je meer werkt dan de uren in je contract? Anders is het natuurlijk duidelijk dat de toeslag het "verlies" in vakantiedagen en eventueel vakantiegeld zou moeten corrigeren.

[ Voor 10% gewijzigd door stin op 24-05-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
In het huishoudelijk reglement staat het volgende:
Over uren - Dit zijn extra gewerkte uren door fulltime medewerkers met een contract van
40 uur per week of meer dan 40 uur p. week..
Extra uren - Dit zijn extra gewerkte uren door parttime medewerkers met een contract van
minder dan 40 uur per week

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

http://www.ambagsadvocaten.nl/index.php?id=56

Nogal eens rijst de vraag wanneer de parttimer recht heeft op een overwerkvergoeding, zoals die in het bedrijf gebruikelijk is of in de CAO is voorgeschreven.

Het Europese Hof van Justitie heeft hierover bindende uitspraken gedaan. Die uitspraken hebben als uitgangspunt de gelijkheid tussen parttimers en fulltimers. Meestal werkt dat uitgangspunt in het voordeel van de parttimer, in dit geval echter niet.

Volgens de vaste rechtspraak van het Europese Hof moet de totale beloning voor overuren van een parttime werknemer, voorzover die blijft binnen de 40 uur per week, gelijk zijn aan de totale beloning van de dezelfde uren van een fulltime werknemer. Anders gezegd: De parttimer heeft pas recht op een overwerkvergoeding indien en voorzover hij de gebruikelijke arbeidsduur van 40 uur gaat overschrijden.

Werkt de parttimer derhalve meer dan het afgesproken aantal uren maar nog steeds niet meer dan het normale aantal werkuren van de fulltimer (38 à 40 uur per week) dan krijgt de parttimer over dat meerwerk zijn normale loon maar wel met de gebruikelijke emolumenten: vakantiegeld, 13e maand en pensioen.

Dus de vraag rijst dan: krijg je over je extra uren even veel betaald als over je contracturen? Dan heb je dus wel recht op vakantiegeld, 13e maand en pensioen over je extra uren. Krijg je over je extra uren meer betaald? Dan moet die toeslag exact gelijk zijn aan de emolumenten (vakantiegeld, 13e maand, pensioen) die je over die uren zou krijgen - je zou dan immers in totaal precies evenveel moeten verdienen als iemand die dat aantal contracturen heeft; het gelijkheidsbeginsel.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 24-05-2013 16:53 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 16:52:
http://www.ambagsadvocaten.nl/index.php?id=56

Nogal eens rijst de vraag wanneer de parttimer recht heeft op een overwerkvergoeding, zoals die in het bedrijf gebruikelijk is of in de CAO is voorgeschreven.

Het Europese Hof van Justitie heeft hierover bindende uitspraken gedaan. Die uitspraken hebben als uitgangspunt de gelijkheid tussen parttimers en fulltimers. Meestal werkt dat uitgangspunt in het voordeel van de parttimer, in dit geval echter niet.

Volgens de vaste rechtspraak van het Europese Hof moet de totale beloning voor overuren van een parttime werknemer, voorzover die blijft binnen de 40 uur per week, gelijk zijn aan de totale beloning van de dezelfde uren van een fulltime werknemer. Anders gezegd: De parttimer heeft pas recht op een overwerkvergoeding indien en voorzover hij de gebruikelijke arbeidsduur van 40 uur gaat overschrijden.

Werkt de parttimer derhalve meer dan het afgesproken aantal uren maar nog steeds niet meer dan het normale aantal werkuren van de fulltimer (38 à 40 uur per week) dan krijgt de parttimer over dat meerwerk zijn normale loon maar wel met de gebruikelijke emolumenten: vakantiegeld, 13e maand en pensioen.

Dus de vraag rijst dan: krijg je over je extra uren even veel betaald als over je contracturen? Dan heb je dus wel recht op vakantiegeld, 13e maand en pensioen over je extra uren. Krijg je over je extra uren meer betaald? Dan moet die toeslag exact gelijk zijn aan de emolumenten (vakantiegeld, 13e maand, pensioen) die je over die uren zou krijgen.
Duidelijk stuk :) Ik krijg mijn extra uren (de uren die ik maak buiten de 12 contracturen per week) uitbetaald tegen mijn normale uurloon, hier krijg ik dus geen extra vergoeding voor.

Hierbij wijst e.e.a. dus erop dat ik mijn te weinig betaalde vakantie geld kan vorderen, rekening houdend met een verjaringstermijn van 2 jaar. De vraag is of dit dan ook geldt voor het gebrek aan opgebouwde vakantiedagen?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Nee, voor vakantiedagen geldt dat niet.

Als je een dag vrij neemt, dan telt dat vanuit de 12 uur die je normaal zou werken. Je hoeft immers geen vakantie op te nemen voor de extra uren die je die dag zou maken, alleen voor de uren die je volgens je contract die dag zou werken. Over extra uren bouw je dus ook geen extra vakantierechten op.

Denk ook aan het claimen van je pensioenrechten!

Leg het eventueel voor aan het Juridisch Loket of aan je (eventuele) rechtsbijstandsverzekering, die kunnen vast een opzetje doen voor een mooie brief.

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 24-05-2013 16:59 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Maar vakantiedagen qua vrije tijd kan je wel weer verkrijgen door tijd voor tijd regelingen. Alleen moet je dan wel een goede administratie bijhouden, want tijd voor tijd uren tellen dan weer niet als meerwerk uren en dus niet mee voor je vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou er sowieso rekening mee dat als je structureel 24 uur gemiddeld werkt, dit het contractueel aantal uren wordt waar je recht op hebt. Ze mogen je dan niet eens minder aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Je moet eens goed kijken naar je salarisstrook en kijken hoe ze de extra uren hebben geboekt.

Bij verschillende bedrijven willen ze die aanmerken als bijzondere beloning/overwerk waardoor er geen sprake meer is van opbouw. En het is niet altijd bewust, maar het is wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Iblies schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 18:31:
Je moet eens goed kijken naar je salarisstrook en kijken hoe ze de extra uren hebben geboekt.

Bij verschillende bedrijven willen ze die aanmerken als bijzondere beloning/overwerk waardoor er geen sprake meer is van opbouw. En het is niet altijd bewust, maar het is wel goedkoper.
Maar dan nog klopt dat niet ivm het gelijkheidsbeginsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online
Iblies schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 18:31:

Wordt op mijn salarisstrook uitbetaald als extra uren..

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Staat er toevallig geen B'tje achter, of bijzondere beloning.
Zou je ook moeten kunnen zien bij inhouding loonheffing. De salaris dat je meer hebt verdient dan je 12 uur uur wordt dan gelijk belast met een bepaald percentage, 37 of 42%.

Als dat zo is heb je een mogelijke oorzaak waar het fout is gegaan.
Pagina: 1