Ruim tien jaar terug schreef ik nogal eens adviezen voor mensen dat ze het best een kast met veel uitbreidingsruimte konden nemen en een moederbord met minimaal 7 uitbreidingssloten (AGP + 6x PCI of 5x PCI en 1x ISA). Er zat toen namelijk weinig onboard, en wat onboard zat was vaak van bedroevende kwaliteit.
Dat was toen, dit is nu. Ik heb nu sinds 2010 een desktopsysteem met uATX moederbord waar nooit meer dan een enkele PCIe 16x slot in gebruik is geweest voor een enkele GPU (weliswaar dubbeldik exemplaar die twee backplates vreet). Dat systeem is gebouwd in een Arctic Cooling Silentium T Eco 80. Dat is een - ondertussen niet meer geproduceerde - relatief kleine full-ATX behuizing die vooral bedoeld was om stil te zijn. Het heeft daarvoor allerlei afwijkende constructies erin, o.a. een 550W PSU ingebouwd (dus niet uitneembaar) op een rare plek, dubbele wanden en een contstructie met klitteband, schuimrubber en een heatsink om de 3.5" HDD. Na drie jaar met o.a. RAM en GPU upgrade voldoet het systeem zelf nog prima (2e generatie i7
), maar de kas valt ondertussen uit elkaar van ellende. Naast trillingen hier en daar is de HDD-ophanging de grote boosdoener, het is niet meer strak waardoor het alsnog lawaai doorlaat en bovendien trilt eens in de zoveel tijd de SATA-kabel los. Dit is de tweede keer dat een Arctic Cooling kast ivm problemen met HDD ophanging onbruikbaar wordt. Exit Arctic Cooling dus.
Tijd voor vervanging dus. Wat wil ik:
[list]• Tower-model.
• Zo klein mogelijk binnen uATX form-factor. Absolute max 22cm breed en 45cm hoog (ivm kast)
• Ruimte voor een full-height 2-slot GPU.
• Zo stil mogelijk.
• 1x 3.5" HDD, 1x 2.5" SDD. Converters beschikbaar om 2.5" in 3.5" te plaatsen en 3.5" in 5.25" te doen.
• Als er een voeding in zit, minimaal 450W goed merk.
• Deze keer wel degelijk.
Wat ben ik bereid daarvoor op te offeren/wat vind ik onbelangrijk:
[list]• Geen optical drive nodig.
• Buiten de twee kleine drives ook geen ruimte voor uitbreiding of wat dan ook nodig, heb toch server voor opslag.
• Geen USB3 op mobo, dus geen enkele noodzaak voor USB3 op kast.
• Uiterlijk irrelevant. Ding gaat in kast, dus looks maken echt niet uit. Dat gezegd, veel onnodige poespas gaat ten koste van stilte of formaat, dus
• Mag wat kosten, EUR 100 ex voeding is acceptabel als het echt voldoet aan alle eisen en meerwaarde biedt tov goedkopere opties.
OK, zou niet zo'n probleem moeten zijn toch? Valt vies tegen. uATX kasten zijn meestal ofwel goedkope meuk, danwel dure HTPC gevallen. Ook reviews zijn dunbezaaid en daarom vaak gedateerd.
Hier meest recente overview die ik kon vinden:
http://nl.hardware.info/r...en-review-klein-maar-fijn
- en helaas op vlak van geluidsdemping een wat gebrekkige review. Maar op basis daarvan is voor veel kasten eea te vinden op o.a. Anandtech.
Nu heb ik mede op basis daarvan een aantal kasten nader bekeken en dit is een shortlist van kanshebbers, maar ze zijn het allemaal net niet IMHO:
1) Fractal Design Define Mini
+ Zeer stil
+ Degelijk
+ Zat ruimte
+ Looks boeien niet, maar als ze er wel toe deden was dit exact wat ik zou zoeken.
- Redelijk aan de prijs
- Lomp groot en zwaar, nauwelijks lager dan m'n huidige full-ATX geval en zowaar breder.
- Onnodige uitbreidingsruimte (6x 3.5", 2x 5.25"
)
2) Fractal Design Core 1000
+ Erg compact
+ Spotgoedkoop
+ Ondanks lage prijs prima degelijk
- Produceert misschien weinig herrie, maar dempt ook vrijwel niets
3) Zalman ZM-T1 (of trouwens de T2, identiek op frontje na)
+ Smal (zij het hoog)
+ Idioot goedkoop
+ Zou stil moeten zijn
- Erg weinig over te vinden, alleen maar een Spaanse user-review
4) Antec Sonata Solo II
+ Niet noemenswaardig groter dan de Define Mini
+ M'n vriendin heeft er een van en we zijn er zeer tevreden over
+ Stil
- Niet kleiner dan wat ik nu heb - sowieso geen uATX maar full ATX
- Flink aan de prijs
Zit met deze shortlist te neigen naar de Zalman, simpelweg omdat het zo idioot goedkoop (EUR 19) is dat het weinig boeit als het tegenvalt en toch herrie maakt. Maar ik kan me niet onttrekken aan het gevoel dat er iets moet zijn dat kleiner is dan de Definie Mini, maar verder wel vergelijkbare build quality heeft. Weet iemand wat ik mis, of is dit het echt?
Dat was toen, dit is nu. Ik heb nu sinds 2010 een desktopsysteem met uATX moederbord waar nooit meer dan een enkele PCIe 16x slot in gebruik is geweest voor een enkele GPU (weliswaar dubbeldik exemplaar die twee backplates vreet). Dat systeem is gebouwd in een Arctic Cooling Silentium T Eco 80. Dat is een - ondertussen niet meer geproduceerde - relatief kleine full-ATX behuizing die vooral bedoeld was om stil te zijn. Het heeft daarvoor allerlei afwijkende constructies erin, o.a. een 550W PSU ingebouwd (dus niet uitneembaar) op een rare plek, dubbele wanden en een contstructie met klitteband, schuimrubber en een heatsink om de 3.5" HDD. Na drie jaar met o.a. RAM en GPU upgrade voldoet het systeem zelf nog prima (2e generatie i7
Tijd voor vervanging dus. Wat wil ik:
[list]• Tower-model.
• Zo klein mogelijk binnen uATX form-factor. Absolute max 22cm breed en 45cm hoog (ivm kast)
• Ruimte voor een full-height 2-slot GPU.
• Zo stil mogelijk.
• 1x 3.5" HDD, 1x 2.5" SDD. Converters beschikbaar om 2.5" in 3.5" te plaatsen en 3.5" in 5.25" te doen.
• Als er een voeding in zit, minimaal 450W goed merk.
• Deze keer wel degelijk.
Wat ben ik bereid daarvoor op te offeren/wat vind ik onbelangrijk:
[list]• Geen optical drive nodig.
• Buiten de twee kleine drives ook geen ruimte voor uitbreiding of wat dan ook nodig, heb toch server voor opslag.
• Geen USB3 op mobo, dus geen enkele noodzaak voor USB3 op kast.
• Uiterlijk irrelevant. Ding gaat in kast, dus looks maken echt niet uit. Dat gezegd, veel onnodige poespas gaat ten koste van stilte of formaat, dus
• Mag wat kosten, EUR 100 ex voeding is acceptabel als het echt voldoet aan alle eisen en meerwaarde biedt tov goedkopere opties.
OK, zou niet zo'n probleem moeten zijn toch? Valt vies tegen. uATX kasten zijn meestal ofwel goedkope meuk, danwel dure HTPC gevallen. Ook reviews zijn dunbezaaid en daarom vaak gedateerd.
Hier meest recente overview die ik kon vinden:
http://nl.hardware.info/r...en-review-klein-maar-fijn
- en helaas op vlak van geluidsdemping een wat gebrekkige review. Maar op basis daarvan is voor veel kasten eea te vinden op o.a. Anandtech.
Nu heb ik mede op basis daarvan een aantal kasten nader bekeken en dit is een shortlist van kanshebbers, maar ze zijn het allemaal net niet IMHO:
1) Fractal Design Define Mini
+ Zeer stil
+ Degelijk
+ Zat ruimte
+ Looks boeien niet, maar als ze er wel toe deden was dit exact wat ik zou zoeken.
- Redelijk aan de prijs
- Lomp groot en zwaar, nauwelijks lager dan m'n huidige full-ATX geval en zowaar breder.
- Onnodige uitbreidingsruimte (6x 3.5", 2x 5.25"

2) Fractal Design Core 1000
+ Erg compact
+ Spotgoedkoop
+ Ondanks lage prijs prima degelijk
- Produceert misschien weinig herrie, maar dempt ook vrijwel niets
3) Zalman ZM-T1 (of trouwens de T2, identiek op frontje na)
+ Smal (zij het hoog)
+ Idioot goedkoop
+ Zou stil moeten zijn
- Erg weinig over te vinden, alleen maar een Spaanse user-review
4) Antec Sonata Solo II
+ Niet noemenswaardig groter dan de Define Mini
+ M'n vriendin heeft er een van en we zijn er zeer tevreden over
+ Stil
- Niet kleiner dan wat ik nu heb - sowieso geen uATX maar full ATX
- Flink aan de prijs
Zit met deze shortlist te neigen naar de Zalman, simpelweg omdat het zo idioot goedkoop (EUR 19) is dat het weinig boeit als het tegenvalt en toch herrie maakt. Maar ik kan me niet onttrekken aan het gevoel dat er iets moet zijn dat kleiner is dan de Definie Mini, maar verder wel vergelijkbare build quality heeft. Weet iemand wat ik mis, of is dit het echt?
Oslik blyat! Oslik!