Qua laptops, bestaat er een soort Lemon Law?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floepie05
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-03 10:03
Een paar weken geleden heb ik een nieuwe Asus laptop van een Duitse Ebay verkoper gekocht. Hij verkoopt alles die te maken heeft met PCs en hun onderdelen. Toen ik de laptop ontving merkte ik dat de OS install van de fabriek corrupt was. Hij was heel traag en er waren veel applicaties die afwezig waren. Vervolgens heb ik de PC ge-reset door gebruik van Windows 8 ingebouwde reset tool. Die moest ik drie keer doen voordat ik er gebruik van kon maken. En de problemen ging steeds door. Eerste met activatie problemen (zelf opgelost door aangepast registry permissions) en vervolgens met Blue Screens of Death (BSOD). Ik vermoed een slechte SSD, maar volgens de applicatie SSD Life doet hij het prima. Een paar dagen geleden ben ik geraakt met een laptop die het gewoon helemaal niet doet. Ik kreeg alleen maar een paar brandende LED lampjes en het geluid van de fans zonder geen spoor van een POST. BIOS toegang is helemaal niet mogelijk. Inmiddels heb ik hem naar Asus NL in Den Bosch gestuurd voor reparatie. De verkoper heeft me verteld dat hij geen voorraad meer van de model die ik heb gekocht heeft.

Nu zit ik hier te lezen over nachtmerrie-achtige verhalen over hele lange wachttijden bij Asus NL vooral als de moederbord vervangen moet worden. En ik vraag me ook af of ik alvast de recht hebt tot een nieuwe machine van Asus aangezien dat hij duidelijk stuk was vanaf het begin. Is er een soort bijzondere recht die geldig is voor het aankopen van een laptop binnen de eerste maand?

Excuses voor evt fouten want ik ben Engelstalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:12

talin

ES-MA

je koopt een laptop van een particulier via Ebay, dan lijkt het me dat je daar moet aankloppen.

hij/zij heeft de "nieuwe" laptop gekocht en zal bij zijn levarancier moeten aankloppen.

wat je van ASUS kan verwachten is alleen maar goede service volgens mij heb je nergens "recht" op.
jij hebt alleen een product van hen je bent daar nooit klant geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door talin op 24-05-2013 13:27 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:28
Nu heb je van een Duitse verkoper gekocht, dus heb je niet te maken met de Nederlandse wetgeving maar de Duitse danwel Europese wetgeving (tenzij de verkoper overduidelijk op Nederlanders heeft gefocust, maar zonder nederlandstalig omschrijving is dat erg moeilijk hard te maken). Van deze wetten hebben we weinig kaas gegeten, dus ik vrees dat dit niet de juiste plek is om te vragen naar wat de verkoper wettelijk verplicht is.
Echter moet ik erop wijzen dat je een overeenkomst met de verkoper hebt, de verkoper is dan ook verantwoordelijk voor het leveren van een werkend product. Deze verantwoordelijkheid kun je niet op Asus verhalen, tenzij de Duitse wet dat wel toelaat (onwaarschijnlijk). Richt je dus vooral op de verkoper en niet op Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:27

Piggen

Lekker bakkie

De verkoper is inderdaad aansprakelijk, maar in de praktijk is het enige wat die doen het ding ook opsturen naar Asus voor reparatie en je mogelijk een nieuwe geven - al is daar hier geen sprake van en valt het volgens mij ook niet onder een DOA. Je slaat nu gewoon een stap over, wat misschien ook wel handig is met een Duitse verkoper.

Als Asus wereldwijde garantie biedt, wat volgens mij wel het geval is, en de laptop echt defect is (dus zonder schuld van de gebruiker) zal Asus dat ding als het goed is wel repareren.