Cat6, soepel of stug?

Pagina: 1
Acties:

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 12:36

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Aangezien we binnenkort overstappen op glasvezel en een nieuwe HTPC en NAS gaan aanschaffen is het ook tijd om het thuisnetwerk bedraad te maken. We gebruiken nu allemaal WiFi, wat verre van ideaal is natuurlijk. Het moet een gigabit netwerk worden, waarbij alle desktops, de NAS, de HTPC en de settop aan een draadje komen. Alleen laptops en smartphones gaan dan nog via WiFi.

Ik ben natuurlijk bekend met de voors en tegens van soepele kern vs stugge kern, maar vroeg me toch nog af wat in mijn geval het beste is. De kabels komen grotendeels achter plinten te liggen, maar ik kom er niet oneruit om op een paar plekken toch door de muur te gaan. Dat zijn dan korte stukjes, rechtstreeks door de muur heen, dus geen kabels die in een muur gelegd worden. Normaal gesproken zou ik simpelweg voor stug gaan, maar ik voorzie dat ik op een paar punten (voornamelijk die plekken waar ik door een muur moet en direct daarachter een plint in) vrij haakse bochten zal moeten maken en als ik mij niet vergis, is stugge cat daar niet zo geschikt voor toch?

De langste draad zal 15-20 meter zijn, van beneden naar de zolder (meer voor de toekomst, zolder is nu nog opslag).

De vraag: Cat6 soepel, zodat ik beter die krappe hoeken kan maken, of toch stug, aangezien ik door een muur moet en de verbinding in principe beter is?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor het door een muur heenkomen is er weinig verschil in een stugge of soepele kabel. De stugge zijn wel makkelijker om over grote lengtes door een buis te trekken. Ga je puur en alleen achter plinten werken, dan maakt echt echt geen drol uit.
Kijk wel goed naar het aansluitmateriaal. Er is verschillend materiaal voor stugge en soepele kern. Let ook goed op de kwaliteit van de kabel. Er is ook Copper Coated Aluminium (CCA) verkrijgbaar wat (zeker over grotere lengtes) niet hetzelfde kwaliteit biedt als volledig koper.

Overigens is Cat5e prima voldoende voor Gigabit.

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Van wat mij is bij gebleven:

patch paneel => patch paneel: stug
patch paneel => system (switch, pc, whatever): soepel.

Reden is (als ik het me dus goed herinner) dat soepele kabels vaak stranded zijn; dwz dat het meerdere kleine koperdraadjes zijn.. deze zijn ENORM klote te patchen, want je patch paneel probeert de kabel te klemmen tussen 2 pinnen in.. met soepele kabel zal dat niet (goed) werken, omdat die niet vast geklemd worden. Stugge kabel is 1 dikke draad, die dus wel goed klemt

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

True that ^^^..

ALs je inderdaad gaat doggen (?) op patchpanelen dan is een stuge draad fijner werken.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
DXaroth schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:10:
Van wat mij is bij gebleven:

patch paneel => patch paneel: stug
patch paneel => system (switch, pc, whatever): soepel.

Reden is (als ik het me dus goed herinner) dat soepele kabels vaak stranded zijn; ......
Kleine opmerking, misschien bedoel je dit ook wel, stranded is in dit zinsverband gewoon het Engelse woord voor soepel. Dus niet vaak, maar altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 24-05-2013 10:33 ]

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Ok, goed begrijpend kan ik dus gewoon soepel pakken, zodat ik makkelijker de wat krappe bochten om kom. Ik ben me bewust van de noodzaak op het aansluit materiaal te letten en zal dan ook RJ-jacks voor soepele kabel pakken.
Ik ga verder niets doen met patch-panelen en dergelijk. Gewoon simpel router-to-PC werk en hooguit een keer een kleine switch later als ik meer dan 2 desktops bedraad moet aansluiten.

Ik hoef me dus geen zorgen te maken om performance-loss vanwege soepel i.p.v. stugge kabel? Leek me al niet eigenlijk, gezien de relatief korte afstanden, maar wilde het toch graag zeker weten, dat ik niet straks eindig met 300Mbit ipv gigabit omdat ik de verkeerde kabelsoort gekozen heb :P

• Techneut
  • Niet online
Nee, geen enkel probleem. Je geeft zelf al aan dat je moet letten op bij elkaar passend materiaal, prima zo, dat is echt het enige.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Nog een laatste vraagje, kan ik gewoon UTP pakken, of kan ik beter STP pakken? Ik hoef niet langs hoogspanningsmasten ofzo, maar ik kom wel langs kabels van mijn dimbare led-verlichting. Geen idee of dat veel storing kan geven?

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-12 11:28
Normale UTP Cat5e is prima kabel om te gebruiken.
Zelf heb ik ook glasvezel, NAS, HTPC, PC, laptops, Mediaspelertje, PS3 etc etc erop aangesloten prima snelheden.

Verwijderd

Eens, voor huis-tuin-keuken gebruik is UTP prima.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Ok, super! Cat6 + connectoren besteld. Gigabit here we come *O*

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:28
Equator schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:12:
True that ^^^..

ALs je inderdaad gaat doggen (?) op patchpanelen dan is een stuge draad fijner werken.
DOG = Draad Opzet Gereedschap O-)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

LOL, nooit geweten :)

• Techneut
  • Niet online
Ik ook niet. Maar ik vermoed dat het dan ook een eigengebakken woord is. Nog gebrekkig Nederlands ook.

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:51
wat amens zegt dat klopt wordt in de telecom wereld veel gebruik zoals bij kpn

[ Voor 9% gewijzigd door jopoh op 24-05-2013 20:07 ]

Pagina: 1