Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
http://nos.nl/video/510043-equens-wil-pingegevens-verkopen.html

Het bedrijf dat onze pingegevens verwerkt, Equens, wil informatie verkopen over in welke winkels we wat kopen en hoeveel we uitgeven. Volgens kenners is dat waardevolle marketinginformatie, maar er zijn ook bezwaren.

ABN en Rabo geven aan hier (nog) niet mee akkoord te gaan. ING heeft nog niet gereageerd.

Privacy ligt gevoelig de laatste paar jaar en dit is weer een van de vele gevoelig liggende zaken.
Persoonlijk snap ik het idee van Equens. Er valt ontzettend veel geld mee te verdienen, maar wel over onze rug. Ik vind dat er per persoon toestemming moet worden gegeven of zijn gegevens gebruikt mogen worden voor dit soort zaken. Maar hoe controleer je of Equens zich daar aan houdt en niet alsnog je gegevens verkoopt?

Wat vinden jullie van dit idee van Equens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens Equens zijn de gegevens niet te herleiden naar de klanten zelf, maar alleen naar de wijk waarin de klant woont.
http://www.nrc.nl/nieuws/...-verkopen-aan-winkeliers/
Zolang het niet tot de persoon te herleiden is heb ik er geen problemen mee.
Je kan altijd eerst je geld uit de pinautomaat trekken om deze reden, deed mijn vader tien jaar geleden al, dit om belasting redenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:40
Ik ben er niet echt een voorstander van. Als ze dat gaan doen ga ik er toch serieus over na denken om eerst geld te pinnen bij de geldautomaat en dan contact te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat het alleen te herleiden is naar de wijk waar de klant woont is natuurlijk een keuze van Equens zelf. En omdat het een hellend vlak is is over een tijdje de upgrade naar "tot straatniveau" te koop en over 10 jaar "op adres". Dus van dat argument ben ik totaal niet onder de indruk.
Ik vind het volstrekt asociaal om op een dergelijke manier met een min of meer aan de burger opgedrongen systeem de markt op te gaan. Ik hoop dat de overheid/NMA hier een stokje voor steekt. Je maakt misbruik van je monopoliepositie (want die heeft Equens wel zeker).

Persoonlijk word ik er niet hard door geraakt. Ik pin nooit in de winkel, mijn pinpas gebruik ik alleen in de geldautomaat en voor online betalingen. Het lijkt me voor iedereen een goed idee om dat ook te gaan doen als dit plan er door komt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-06 21:18

Gertjuhjan

Software Engineer

Als je iets online koopt, dan heeft de verkoper veel meer gegevens. (op adres niveau!) Dus ik denk dat dit nog wel mee valt.

Betekend niet dat ik er mee eens ben. Mochten ze het toch echt gaan doen, hoop ik zelf dat er opt-out systeem wordt ingezet. Iedereen krijgt een brief van de bank waar je aan kan geven of je het niet wilt. En bij het openen van een rekening ook een mogelijkheid tot optout.

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het hangt er vanaf hoe ze de gegeven anonimiseren.

Het is al eerder aangetoond dat het anonimiseren van gegevens het toch mogelijk maakt om te achterhalen wie de betreffende persoon is. In die gevallen waren de persoons gegeven door een unieke id vervangen zodat de gegevens onderling wel te koppelen waren.

Maw aan de hand van gedrags gegevens is het mogelijk je identiteit te achterhalen!

Bijvoorbeeld dit over de lokatie gegevens van een mobile telefoon en er is ook een keer iets geweest met zoek gegevens van een zoek machine waarmee de identiteit is achterhalen (heb even geen bronbron)

[ Voor 4% gewijzigd door jeanj op 24-05-2013 09:37 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gertjuhjan schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:22:
Als je iets online koopt, dan heeft de verkoper veel meer gegevens. (op adres niveau!) Dus ik denk dat dit nog wel mee valt.

Betekend niet dat ik er mee eens ben. Mochten ze het toch echt gaan doen, hoop ik zelf dat er opt-out systeem wordt ingezet. Iedereen krijgt een brief van de bank waar je aan kan geven of je het niet wilt. En bij het openen van een rekening ook een mogelijkheid tot optout.
Een verkoper heeft alleen gegevens van de klant op dat moment. Pintransacties gaat via Equeen, en elke pas die door een gleuf gaat, wordt door Equeen verwerkt.

Er zijn meer pinpassen dan mensen in Nederland, dus van de totale bevolking is alles bekend.

Da's nogal een heel groot verschil hoor.

[ Voor 46% gewijzigd door RaZ op 24-05-2013 09:25 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Opt-out?? Zullen we maar voor een opt-IN gaan ;)
Ik wil niet zelf actie moeten ondernemen om mijn gegevens NIET te laten verkopen, ik wil dat ik actief toestemming moet geven om met mijn gegevens de boer op te gaan...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Jester-NL schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:25:
Opt-out?? Zullen we maar voor een opt-IN gaan ;)
Ik wil niet zelf actie moeten ondernemen om mijn gegevens NIET te laten verkopen, ik wil dat ik actief toestemming moet geven om met mijn gegevens de boer op te gaan...
Maar dan levert het voor Equens minder winst op (minder gegevens te verkopen), dus ik denk dat het een redelijke aanname is dat het geen opt-in gaat worden ;)

Opt-out zal wel mogelijk zijn lijkt me, maar ze gaan echt niet iedereen een brief sturen, want dat kost weer extra geld, en kan ze weer inkomsten schelen.

De meeste mensen zal het immers toch echt niks kunnen schelen. Die "hebben niks te verbergen" immers, zoals het argument vaak gaat...

Van mij hoeft dit niet zo nodig, en ik zou zeker gebruik maken van een opt-out als die er komt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 16:13
Ik begrijp de ophef niet zo.
Nederlanders hebben masaal Bonus passen en andere onzinnige passen.
We hebben allemaal smartphones die ons zelfs op locatie kunnen tracen.
Maar zodra het pingedrag (geanonimiseerd) doorverkocht gaat worden is het ineens een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:14:
Dat het alleen te herleiden is naar de wijk waar de klant woont is natuurlijk een keuze van Equens zelf. En omdat het een hellend vlak is is over een tijdje de upgrade naar "tot straatniveau" te koop en over 10 jaar "op adres". Dus van dat argument ben ik totaal niet onder de indruk.
Het hellend vlak argument is een drogreden die je letterlijk overal op kan toepassen. Je kan net zo goed alle wetten afschaffen als je die gaat gebruiken.

Ik ging er al wel vanuit toen ik het eerst hoorde dat het wel wat genuanceerder was dan het verteld werd, en dat klopt dus, het is alleen te herleiden naar een wijk. Oftewel ik heb er geen problemen mee, ze gaan hun gang maar. Maar goed ik wissel dan ook geen bonuskaarten met andere uit om het voor de AH moeilijker te maken. En gelukkig kunnen mensen altijd nog contant betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-06 14:55

Dat is niet het punt.

De verkoper weet straks ook hoeveel je bij een concurrent besteed. Vooral buiten de stad kan 'wijkniveau' maar een paar honderd huizen of minder zijn. Dan is vrij makkelijk te herleiden wie wat koopt.

Ik vind het een belachelijk idee en heb gisteren ook een melding bij CBP gedaan. We hebben geen keuze in betaalprovider en het is een nutsvoorziening imo. We hebben koud een maand geleden gezien wat er bij banken kan gebeuren. Met een goede hack is alles te krijgen.

Mijn administratie is gebaseerd op alles pinnen zodat geldstromen voor mij makkelijk zijn, maar daar moet ik blijkbaar vanaf stappen als zij dat als cashcow zien? Het is ook wel wrang dat er ook net weer een 'alleen pinnen' campagne gestart is.

Met die data kan je heel veel.
% van wijk naar bepaalde supermarkten
gemiddelde besteding per winkel
gemiddelde spreiding van kopers uit wijk x in lokale/interlokale winkels
spreiding besteding van één klant bij verschillende winkels van één sector (bv bouwmarkten).

Etc, etc.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

wildhagen schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:27:
[...]

De meeste mensen zal het immers toch echt niks kunnen schelen. Die "hebben niks te verbergen" immers, zoals het argument vaak gaat...

Van mij hoeft dit niet zo nodig, en ik zou zeker gebruik maken van een opt-out als die er komt.
Het is denk ik meer: Lekker belangrijk dat men weet waar ik ergens betaalt heb met mijn pinpas. Je kan ook mega paranoia zijn, en zeggen dat Funda jouw adres-gegevens moet verwijderen van de site, maarja, dan verkoop je je woning niet.

En dat gebruik ik mijn eigen prive gegevens even voor het gemak, als ik de berichtgeving mag geloven, en verkoopt men dus:
Iemand met postcode 3438 heeft vandaag bij de kapper op de hoek een bedrag van 17 euro betaalt.

En dat maakt mij inderdaad niet zo gek veel uit.

Het enige wat mij een beetje tegen het zerre been schopt, is dat ik er waarschijnlijk geen stuiver voor ga krijgen. En als mijn pingedrag geld waard blijkt te zijn, dan mag Equeens dat van mij best een licentie afnemen voor het verkopen van die data.

Dus niet over mijn rug om geld verdienen, maar dat gewoon delen met de eigenaar van de rekening. Dan zou ik er geen probleem mee hebben.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, duh. Hij moet het toch ook naar mij toesturen? Maar dat is totaal wat anders als wat Equens voorstaat:
Bedrijven zouden dan tegen betaling informatie kunnen krijgen welke winkels klanten bezoeken en hoeveel ze daar uitgeven.
Bedrijf B zou informatie kunnen kopen waar ik (of mijn wijk) allemaal mijn inkopen doet zonder dat ik een relatie met bedrijf B heb. Dat is totaal wat anders en veel meer informatie dan dat ik bij bedrijf A iets koop en dat die dan weten dat ik iets bij hun koop en wat mijn adres is.

Bedrijf B zou dus ook een reclamebureau kunnen zijn die dan op wijkniveau gericht kan adverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:36:
Bedrijf B zou dus ook een reclamebureau kunnen zijn die dan op wijkniveau gericht kan adverteren.
Wat is dan het probleem daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:22
Ben ik nu zo paranoid dat ik denk dat als die gegevens verkocht gaan worden en het wellicht ook tot op adres niveau gaat, het ook heel makkelijk wordt te achterhalen wie net nieuwe spullen aangeschaft heeft?
Leuk shopping lijstje zullen we maar zeggen.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sissors schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:31:
[...]

Het hellend vlak argument is een drogreden die je letterlijk overal op kan toepassen. Je kan net zo goed alle wetten afschaffen als je die gaat gebruiken.
Oh? Dat is voor het eerst dat ik dat argument op die manier "ontkracht" krijg. Waarom zou Equens niet verder gaan hiermee? Nu springt nog half Nederland in de privacy mode als de gegevens op wijkniveau bekend zouden worden terwijl 99% in de privacy mode springt als het op adresniveau is.
Als straks is ingeburgerd dat Equens dit op wijkniveau doet kunnen ze rustig verder gaan met straatniveau, want de helft die de eerste keer nog privacy bezwaren had heeft ze nu niet meer.

Dat is een hellend vlak. Ik begrijp niet hoe je dat een drogreden kunt noemen en waarom je met dat argument alle wetten kunt afschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sissors schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:38:
[...]

Wat is dan het probleem daarmee?
Het probleem wat ik ook heb als ik op internet iets opzoek en trackingcookies krijg. Zoek je 1 keer op een hotel in Timboektoe en krijg je alleen maar reclames over hotels in Timboektoe.
Ik wil geen reclames, en ik wil al helemaal niet dat het reclamebureau weet dat ik naar Timboektoe ga. Daar hebben ze geen flikker mee te maken.

Wijk A geeft veel geld uit. Kassa, daar is dus ook veel te halen denkt het inbrekersgilde dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik was al van plan een opmerking te maken dat Tweakers kennende binnenkort iemand wel een opmerking zou maken dat inbrekers het kunnen gebruiken, maar ook ik had niet zo snel zo'n vergezocht argument verwacht. Serieus een inbreker zou die data willen stelen zodat hij kan zien waar mensen veel geld hebben? Er zijn makkelijkere manieren om daarachter te komen...
Maasluip schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:39:
[...]

Oh? Dat is voor het eerst dat ik dat argument op die manier "ontkracht" krijg. Waarom zou Equens niet verder gaan hiermee? Nu springt nog half Nederland in de privacy mode als de gegevens op wijkniveau bekend zouden worden terwijl 99% in de privacy mode springt als het op adresniveau is.
Als straks is ingeburgerd dat Equens dit op wijkniveau doet kunnen ze rustig verder gaan met straatniveau, want de helft die de eerste keer nog privacy bezwaren had heeft ze nu niet meer.

Dat is een hellend vlak. Ik begrijp niet hoe je dat een drogreden kunt noemen en waarom je met dat argument alle wetten kunt afschaffen.
Omdat je op elke wet die drogreden kan toepassen. Je kan alles gaan doortrekken: Moeten betalen voor parkeren, nu moet het enkel op specifieke plekken, maar dan moet het straks op elke openbare parkeerplaats en vervolgens ook op privé parkeerplaatsen! Oftewel hellend vlak -> overal gratis parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
RaZ schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:36:
[...]

Het enige wat mij een beetje tegen het zerre been schopt, is dat ik er waarschijnlijk geen stuiver voor ga krijgen.
^ dit.
Je bent ineens naast een klant ook nog een product. Zij verdienen bakken met geld op basis van mijn dagelijkse boodschappen en ik zie er niets van terug.
RaZ schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:36:
[...]

Dus niet over mijn rug om geld verdienen, maar dat gewoon delen met de eigenaar van de rekening. Dan zou ik er geen probleem mee hebben.
En dit gaat niet gebeuren. Dat geld verdwijnt mooi in het laatje van Equens en de bonussen van de hogere heren/dames daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:14:
Ik pin nooit in de winkel, mijn pinpas gebruik ik alleen in de geldautomaat en voor online betalingen. Het lijkt me voor iedereen een goed idee om dat ook te gaan doen als dit plan er door komt.
Dus ik moet mijn betalingsgedrag aanpassen omdat een commerciële partij een slaatje wil slaan uit mijn transacties?

Als mijn bank hieraan mee werkt ben ik weg bij mijn bank. Als alle banken hieraan meewerken wil ik aan het einde van een gewerkte maand mijn geld in een zakje hebben, cash en gepast graag.

Er is niets mis met geld verdienen, ook niet wanneer geld geld maakt. Bedrijven zijn in deze tijd alleen iets te gretig de privacy aan het inperken. Het wordt tijd dat er iemand in Den Haag of Brussel komt dit hier een dikke stok voor steekt en die een heleboel privacy-verkopen gaat verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

sypie schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:51:
[...]
Als mijn bank hieraan mee werkt ben ik weg bij mijn bank. Als alle banken hieraan meewerken wil ik aan het einde van een gewerkte maand mijn geld in een zakje hebben, cash en gepast graag.
Alsof de banken een keuze hebben? Er is geen concurrent, Equens is de enige partij die dit doet. Als een bank de samenwerking met Equens opzegt, kunnen de klanten van die bank niet meer pinnen. Drie keer raden wat die klanten daarvan vinden?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wellicht handig om de wiki even door te nemen: Wikipedia: Equens

De boel kan dus gelijk Europees verkocht worden... Iemand heeft al gelijk een toevoeging gemaakt over dit bericht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sissors schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:47:

Omdat je op elke wet die drogreden kan toepassen. Je kan alles gaan doortrekken: Moeten betalen voor parkeren, nu moet het enkel op specifieke plekken, maar dan moet het straks op elke openbare parkeerplaats en vervolgens ook op privé parkeerplaatsen! Oftewel hellend vlak -> overal gratis parkeren.
Dat het in het ene geval niet wenselijk is betekent niet dat het in het andere geval een probleem is.

Maar goed, als je je privacy steeds meer wil opgeven moet je het er vooral mee eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

RaZ schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:25:
[...]

Een verkoper heeft alleen gegevens van de klant op dat moment. Pintransacties gaat via Equeen, en elke pas die door een gleuf gaat, wordt door Equeen verwerkt.

Er zijn meer pinpassen dan mensen in Nederland, dus van de totale bevolking is alles bekend.

Da's nogal een heel groot verschil hoor.
wildhagen schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:54:
[...]

Alsof de banken een keuze hebben? Er is geen concurrent, Equens is de enige partij die dit doet. Als een bank de samenwerking met Equens opzegt, kunnen de klanten van die bank niet meer pinnen. Drie keer raden wat die klanten daarvan vinden?
Dat is niet helemaal waar. We pinnen tegenwoordig middels een CTAP protocol wat inhoudt dat er in elke betaalterminal verschillende contracten ( Maestro / Visa / Amex / Vpay / Amex etc. ) door verschillende Acquirers afgehandeld kunnen worden. Op dit moment zijn er meen ik 3 Acquirers in Nederland, Equens, CCV en Atos WorldLine (AWL).

Vaak kun je dit zien op de kassabon via welke acquirer de betaling is verlopen, als je naar het kassanummer kijkt heeft Equens altijd een terminal-id van zes karakters, die van CCV en AWL zijn langer.

[ Voor 16% gewijzigd door MisteRMeesteR op 24-05-2013 10:01 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Dat is niet helemaal waar. We pinnen tegenwoordig middels een CTAP protocol wat inhoudt dat er in elke betaalterminal verschillende contracten ( Maestro / Visa / Amex / Vpay / Amex etc. ) door verschillende Acquirers afgehandeld kunnen worden. Op dit moment zijn er meen ik 3 Acquirers in Nederland, Equens, CCV en Atos WorldLine (AWL).

Vaak kun je dit zien op de kassabon via welke acquirer de betaling is verlopen, als je naar het kassanummer kijkt heeft Equens altijd een terminal-id van zes karakters, die van CCV en AWL zijn langer.
Er staat onder Totaal op mijn Gamma-bon Qtid: 103145 is dat het nummer?
Er staat ook nog een kassa-id op Kassa 4 / 150056 en Maestro.

[ Voor 67% gewijzigd door Soldaatje op 24-05-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:57:
[...]

Dat het in het ene geval niet wenselijk is betekent niet dat het in het andere geval een probleem is.

Maar goed, als je je privacy steeds meer wil opgeven moet je het er vooral mee eens zijn.
Als je er problemen mee hebt, prima, iedereen zijn mening. Maar dan moet je dat of vanwege het huidige voorstel doen, of een goede beargumentatie geven waarom het zeker weten verder zal gaan. Maar tegen zijn vanwege iets wat in theorie in de toekomst zou kunnen gebeuren en niet het huidige voorstel is vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het zou niet het eerste zijn wat klein begint en groot eindigt... Waarom moeten ze dat persé verkopen? Ik word er als klant echt niet wijzer van. Er zit alleen geldelijk gewin in voor Equens en de afnemers, maar de consument heeft er geen bal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Volgens mij staat in de bankvoorwaarden dat de gegevens van het pinverkeer alleen verwerkt mogen worden voor het doel van het afhandelen van de betaling zelf. Als Equens ineens de gegevens wil gaan verkopen, dan gaat dat dus tegen deze voorwaarden in. Volgens mij is dat ook de belangrijkste reden van de introductie van al die klantenkaarten: je mag als winkel niet de pinpas gebruiken voor loyaliteitsprogramma's of voor het bijhouden van wie wat koopt. En nu doet Equens dat alsnog via de achterdeur?

Ik vind het tijd worden om maar eens bij mijn bank (ING) aan te kloppen. Gaan ze hier in mee, dan wordt het tijd om van bank te verhuizen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:05

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als je de aanbieding van Equens bekijkt (http://paysquare.m14.mail...Id=test&encId=%7bencId%7d) dan zie je dat ze werkelijk niets aanbieden wat een winkelketen met een beetje ICT al lang weet als ze hun eigen pin-transacties analyseren:
  • Hoeveel besteden uw klanten per jaar bij u?
  • Hoeveel klanten kopen voor het eerst iets in uw winkel? En hoeveel geven zij uit?
  • Hoe vaak komen uw klanten in uw winkel(s) terug?
  • In welke filialen kopen ze?
  • Wat zijn de prestaties van de diverse filialen?
  • Op welke afdeling(en) geven ze geld uit?
  • Op welke dagen kopen ze vooral?
  • Hoe groot is het aandeel frequente kopers?
  • Wat is het effect van uw marketingacties op het koopgedrag?
Echt niets meer dan een paar simpele queries, helemaal geen gegevens van wat klanten bij andere winkels besteden of adresgegevens. Ik snap de ophef niet, dit is helemaal niet zo spannend.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Behalve dat winkels geen pingegevens mogen gebruiken voor deze dingen. Daarom hebben ze allemaal klantenkaarten.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Boss schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:17:
Als je de aanbieding van Equens bekijkt (http://paysquare.m14.mail...Id=test&encId=%7bencId%7d) dan zie je dat ze werkelijk niets aanbieden wat een winkelketen met een beetje ICT al lang weet als ze hun eigen pin-transacties analyseren:
  • Hoeveel besteden uw klanten per jaar bij u?
  • Hoeveel klanten kopen voor het eerst iets in uw winkel? En hoeveel geven zij uit?
  • Hoe vaak komen uw klanten in uw winkel(s) terug?
  • In welke filialen kopen ze?
  • Wat zijn de prestaties van de diverse filialen?
  • Op welke afdeling(en) geven ze geld uit?
  • Op welke dagen kopen ze vooral?
  • Hoe groot is het aandeel frequente kopers?
  • Wat is het effect van uw marketingacties op het koopgedrag?
Echt niets meer dan een paar simpele queries, helemaal geen gegevens van wat klanten bij andere winkels besteden of adresgegevens. Ik snap de ophef niet, dit is helemaal niet zo spannend.
Dat is wel wat anders als wat in de pers wordt genoemd. Niet dat de pers altijd zo betrouwbaar is.

Maar als een winkel dit doet (alleen aan de hand van een klantenkaart) dan heb ik daar invloed op (ik kan zelf beslissen of ik een klantenkaart gebruik of niet) en ik heb er voordeel bij (aangenomen dat een klantenkaart kortingen oplevert).
Ik kan dus beslissen dat ik dit niet wil. Als Equens dit gaat aanbieden kan ik niet beslissen dat ik dit niet wil (behalve dus niet te pinnen) en het lijkt me geen goede zaak als je dergelijke informatie uit handen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:17
Ongelooflijk! Ik vind dat dit echt niet moet kunnen. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten dat Equens tussen de winkel en bank zitten. Ongeacht welke bank je kiest worden je pintransacties door Equens afgehandeld, je hebt dus geen keuze.

Wat ik wel vreemd vindt, is dat de banken dit niet in de overeenkomst met Equens hebben staan, dat zij in geen enkel geval gegevens mogen verkopen of vergeven. Dit zou mijn inziens ook gewoon wet moeten zijn.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Maasluip schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:24:
[...]

Maar als een winkel dit doet (alleen aan de hand van een klantenkaart) dan heb ik daar invloed op (ik kan zelf beslissen of ik een klantenkaart gebruik of niet) en ik heb er voordeel bij (aangenomen dat een klantenkaart kortingen oplevert).
Ik kan dus beslissen dat ik dit niet wil. Als Equens dit gaat aanbieden kan ik niet beslissen dat ik dit niet wil (behalve dus niet te pinnen) en het lijkt me geen goede zaak als je dergelijke informatie uit handen geeft.
Helemaal mee eens. Als ik een AH bonuskaart heb, weet ik dat ze daarmee mijn boodschappen 'tracken'. Daar tegenover staat wel dat ik korting krijg. Ik heb dus een voordeel.

Bij Equens gaat dit waarschijnlijk niet gebeuren. Of krijg ik een korting op al m'n aankopen die ik pin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:20

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Soldaatje schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:06:
[...]

Er staat onder Totaal op mijn Gamma-bon Qtid: 103145 is dat het nummer?
Er staat ook nog een kassa-id op Kassa 4 / 150056 en Maestro.
Nee, het QTID is het ID waarmee de desbetreffende betaalterminal bekent is in het TMS (Terminal Management System). Een QTID wordt in enkel gebruikt door Banksys betaalautomaten, dit zijn de bekende kubussen ( de Xenta ) en de mobiele Xentissimo betaalterminal. (Zie google voor meer info.)

Bij andere betaalautomaten, zoals die van CCV of Hypercom heet dit geen QTID maar een TMS id, het idee is echter hetzelfde.

Ieder QTID/TMS ID is uniek binnen dezelfde fabrikant.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:38

FunkyTrip

Funky vidi vici!

pdebie schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:37:
[...]

Helemaal mee eens. Als ik een AH bonuskaart heb, weet ik dat ze daarmee mijn boodschappen 'tracken'. Daar tegenover staat wel dat ik korting krijg. Ik heb dus een voordeel.

Bij Equens gaat dit waarschijnlijk niet gebeuren. Of krijg ik een korting op al m'n aankopen die ik pin?
Winkeliers betalen relatief veel teveel voor pinbetalingen, maar omdat Equens & co monopolie heeft moeten ze wel. Als Equens door privacygegevens te verkopen de kosten die ze doorberekenen aan winkeliers verlagen kunnen de winkeliers dat weer doorberekenen aan de klant. Producten zouden dus goedkoper worden.

Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Equens ziet het gewoon als extra winst en als ze al prijzen verlagen, dan zien de winkeliers het als winst. Kortom, de consument heeft er geen bal aan.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Het gaat dus (voorlopig) niet door. SNS was ook tegen, en ook de politiek begon zich bij monde van D66 te roeren.

[ Voor 20% gewijzigd door ATS op 24-05-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lees: we wachten tot de ophef is verdwenen en voeren het dan alsnog door? ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

wildhagen schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 12:05:
Dat zou zomaar kunnen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
wildhagen schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 12:05:
[...]

Jup, alleen dan zonder nieuwsbericht. Soort PIN-EPD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Door de reacties vanuit banken en politiek heeft het bedrijf besloten weer in overleg te gaan met betrokken partijen. Mogelijk gaat het plan alsnog door, maar dan moet het wel maatschappelijk breed worden gedragen.
Oftewel, komende tijd de algemene voorwaarden van je bank even goed in de gaten houden. Mocht je ineens spontaan nieuwe krijgen, onder het mom van verbeterde dienstverlening blablabla. Even oogjes open houden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door PdeBie op 24-05-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-06 09:14
Dus, als ik het goed begrijp dan is dit dus niet mogelijk omdat je dus als Kruidvat enkel en alleen je eigen gegevens in kan zien? En dus niet de gegevens van de Etos, HEMA etc?
Je gaat naar de Kruidvat, haalt daar voor €63,01 aan boodschappen en doet mee aan een onderzoek waarbij ze je postcode willen weten. Vervolgens koopt de Kruidvat de pingegevens van Equens, waarbij ze dus de betaling van €63,01 kunnen vinden met dezelfde postcode. Nu heb je ook je Kruidvat kaart gebruikt waardoor Kruidvat ineens op basis van je unieke code (die er vast inzit, ze hebben het zelf over een unieke, anonieme pascode) je hele gedrag volgen! Dus ze kunnen ook zien dat je daarna voor €34,50 iets hebt gehaald bij de Etos, vervolgens nog even de HEMA in bent gegaan en afsluitend een ijsje hebt gehaald bij de lokale ijssalon.

En hetzelfde geld eigenlijk voor alle winkels die een dergelijk onderzoek doen, of waar je een klantenkaart hebt... Volgens mij is dit een beetje de natte droom van alle marketing mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:25
Boss linkte al naar de site van PaySquare, waarop Equens Marketing Insights wordt aangeprijsd.

Twee zaken vielen mij op:
Equens combineert de gegevens van de betaalautomaten met informatie van overschrijvingen en creditcardtransacties.
Op dit moment maken de eerste klanten binnen Equens gebruik van Equens Marketing Insights.
Equens zal dus meer dan alleen pinbetalingen gebruiken in zijn dienstverlening én er zijn al partijen die gebruikmaken van deze marketingtool.

@xudonax: dat zou ik dus ook zeker willen weten: kun je als afnemer van Marketing Insights ook van data van je concurrenten aanschaffen?

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 24-06 14:29
Simpele oplossing, gewoon weer cash betalen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14038

sypie schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:51:
Dat is wettelijk afgedekt dat je loon via een bank uitbetaald moet worden. (Zoek maar op)
Dus als je het niet wilt dan zul je een bank moeten vinden die er niet aan mee doet.

Overigens is het nogal raar dat jij als een klant van een bank betaald voor de transacties waar een ander bedrijf geld mee kan verdienen aan jouw aktie. Als iemand al deze gegevens zou mogen verkopen dan zou je dat zelf altijd nog zijn. Jij bent de opdrachtgever van de transactie en besteed deze uit aan de bank en de verwerking van de transactie. Maar als het bedrijf dat deze transacties zich de informatie over de transactie gaat toeeigenen en gebruiken voor eigen gewin is dat feitenlijk diefstal van informatie.
Wellicht is het zelfs mogelijk om te redeneneren dat jij het auteursrecht over het opstellen van de transactie hebt en er dus sprake is van schending van kopierecht.

En wat de bonuskaarten betreft. Die kun je gewoon anoniem aanvragen en mag een winkel dat niet weigeren. Doen ze dat toch dan kunnen ze een boete van het CPB verwachten. Overigens staat er bij AH in de kleine lettertjes dat als je anonieme bonus kaart gebruikt om online mee te shoppen je adres gegevens alsnog aan je kaart gekoppeld worden. (Als je je bonuskaart ruilt met anderen kan je het saboteren.)
Als een winkel je anonieme korting kaart alsnog via PIN betalingen koppelt dan zijn ze in overtreding en kunnen daar ook sancties tegenover staan. De controle hierop zal minimaal zijn dus is het niet ondenkbaar dat dit in de praktijk zal het wel degelijk gebeurt.
Betalen met contant geld is ook nog te traceren als je papier geld gebruikt omdat de nummers immers te traceren zijn. Maar zoiets zou waarschijnlijk te massaal en dus te duur worden om te gebruiken. Betalen met muntgeld is dan nog wel mogelijk maar daar is een maximum van munten gesteld wat een winkel mag accepteren. (Iets van 45 of zo dacht ik.)

Overigens is het doel van kortingskaarten al lang niet meer het inzicht krijgen wat de klanten graag willen kopen. Het gaat al lang veel verder en strookt eerder met wat Equens hoopt te verwezelijken. Ze willen zoveel mogelijk hun klanten te weten te komen zodat ze ze kunnen sturen qua aankoopgedrag. Op jouw boodschappenlijstje moet komen te staan wie het meeste betaald aan de bedrijven die deze produkten leveren wat overigens helemaal niets met ethiek te maken heeft. Kijk maar naar wat de tabaksindustrie allemaal geprobeerd heeft om de mensen aan het roken te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilyvanPutten
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik weet niet of het in dit geval zin heeft een buitenlandse rekening te hebben. Maar ook dit zal weer nadelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 18:09
Ik kan me best voorstellen dat bijvoorbeeld de eigenaar van een keten in dierenwinkels graag van de albert heijn hoort hoeveel kattevoer er verkocht wordt. Als vervolgens de albert heijn verteld dat 5% van de klanten kattevoer verkoopt, en dat dat in hun klantenkring dan om 2000 man gaat..waarop de eigenaar van de dierenwinkel besluit een filiaal in het betreffende winkelcentrum te openen.
Als het zou gaan over het delen van dit soort algemene gegevens zou ik daar geen moeite mee hebben. Zelfs niet als er verteld wordt dat postcode 1234AB jaarlijks voor 5000 euro aan kattenvoer uitgeeft.

Dat laatste (op postcode) echter alleen als de klant toestemming heeft gegeven om zijn postcode te delen.
De omzet op een bepaald product van een winkel op een bepaalde locatie is data van de winkel wat mij betreft. Alles wat dieper op details ingaat wordt steeds lastiger naarmate het detail toeneemt.
Op het moment dat er gegevens over klanten meegeleverd worden vind ik dat de privacy in het geding komt. Waar je de grens legt is lastig.Op Klantsegmenten aanleveren ligt voor de hand (big spenders vs incidentele kopers), maar je kunt segmenten aan blijven maken tot je op segmenten van n=1 uitkomt..

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Fatalharry schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:29:
Ik begrijp de ophef niet zo.
Nederlanders hebben masaal Bonus passen en andere onzinnige passen.
We hebben allemaal smartphones die ons zelfs op locatie kunnen tracen.
Maar zodra het pingedrag (geanonimiseerd) doorverkocht gaat worden is het ineens een probleem?
Om deze reden heb ik geen bonus pas, geen airmiles, geen tijgerpoints (of hoe dat ook heet) en al dat soort passen. Daarnaast pin ik voor dat ik boodschappen doe, zelfs bij grotere uitgaven (dan is dat ook gelijk mijn budget), koop ook minimaal on-line of de aanbieding moet echt super zijn. Daarnaast beperk ik mijn on-line aankopen ook bij een select aantal winkels, want soms kan het niet anders.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 24-06 14:29
Ik zie het probleem niet zo. Als men pingegevens gaat verkopen dan gaan een hoop mensen weer cash betalen. Dan gaan de winkeliers sputteren omdat ze weer meer cash moeten hebben.

Verder... je kan er ook heerlijk mee rotzooien. Elke dag 1 blikje bier van een ander merk pinnen en vervolgens pas 2 weken later weer terug brengen bijvoorbeeld.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Denk dat het weer een ouderwets "vals" nieuwsbericht is dat Equens het wil verkopen.

Lijkt me sterk dat deze discussie pas ontstaat nadat pinnen al meer dan 10 jaar bestaat.

Google heeft bv ook nooit "lief" gevraagd of ik getracked wil worden, en banken/bank-gelieerde-toko`s hebben hun werkelijke interesses ook wel laten zien de laatste 10 jaar.

Equens vraagt het wel "Heel" netjes, waarschijnlijk hebben ze al een tijdje een "non profit agreement" met een begunstigde, maar omdat de data steeds meer wordt en ze dus een klein verlies maken of last hebben van een toename aan hebzucht, en dus meer "inkomsten willen zien" of meer "goodwill/vrije donaties" van de begunstigde, vragen ze het gewoon om het idee te creeren dat ze de privacy van burgers een boeiende zaak vinden.
(zodat de grond voor een echt onderzoek of iig eerlijke twijfel weggehaald wordt)

Dat info niet verkocht mag worden zegt niet dat het niet weggegeven mag worden met winst nl.
(zeker banken hebben hun trucs wel laten zien om onder de regeltjes uit te komen)

[ Voor 9% gewijzigd door enchion op 26-05-2013 22:59 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 23:43

Onbekend

...

Ik vind dat dit nieuwbericht (+ het bericht dat ze het toch gaan uitstellen) op een zeer slecht moment is verschenen. Deze week werd er juist actie ondernomen om juist zoveel mogelijk mensen te laten pinnen i.p.v. contant te betalen.
Zelf ben ik zeer terughoudend met pinnen, en zal dat (mede door dit nieuwbericht) nog lang terughoudend blijven. Ik pin zo weinig mogelijk en betaal overal contant omdat ik de risico's van het overal pinnen nog veel te groot vind, en dan heb ik het niet eens over de privacy.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1