Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-05 10:57
Vraagje voor de electro mannen alhier, ik heb het volgende 1 hoofdaansluiting van 25a
Gebruikers Sma 3600tl 21 en 4 x enecsys duo en hier op aangesloten 29 panelen yingli 265 wp panda en waarvan 6 270wp panda,
Groot verbruikers electriche auto , Opel Ampera, vaatwasser, Aeg combi oven, wasmachine, wasdroger Aeg, en plint verwarming 2000w in de keuken weg gebouwd
We krijgen nu een Siemens electriche kookplaat iets van max 7,4kw
Volgens elektricien 1 moet het kunnen , en een ander zegt vervangen door 3 fase aansluiting.
Maar nee dan raak ik m'n ferraris kwijt.
Iemand ervaring met soort gelijke belating op zelfde aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:45
is die kookplaat inductie? Dan kan het meevallen maar niet alles tegelijk aanzetten (geen vaatwasser + oven plus inductieplaat volledig aan) dan wordt het snel te veel.

Je kan kiezen om je aansluiting te verzwaren naar 35 ampere (is gratis bij leander) maar dan raak je je ferraris kwijt. Ik heb het zelfde dilemma gehad.

ik heb gekozen voor de verzwaring naar 35 ampere. Kreeg geen slimme meter maar een meter met meerdere digitale telwerken. dus wat je terug lever kan je gewoon zien.

[ Voor 89% gewijzigd door Speedfightserv op 23-05-2013 16:09 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Speedfightserv schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:00:
is die kookplaat inductie? Dan kan het meevallen maar niet alles tegelijk aanzetten (geen vaatwasser + oven plus inductieplaat volledig aan) dan wordt het snel te veel.

Je kan kiezen om je aansluiting te verzwaren naar 35 ampere (is gratis bij leander) maar dan raak je je ferraris kwijt. Ik heb het zelfde dilemma gehad.

ik heb gekozen voor de verzwaring naar 35 ampere. Kreeg geen slimme meter maar een meter met meerdere digitale telwerken. dus wat je terug lever kan je gewoon zien.
ja inductie klopt.
Hu meter weg ? Kan ik dat weigeren ? En toch laten verzwaren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Waarom niet? 't is een kwestie van een zekering vervangen. Als je het uitbesteedt aan een installateur met zegelrecht?

of zelf doet

[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 23-05-2013 17:52 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

35 A blijft krap met wat jij opsomt om op 1 fase te draaien.

Boeren reken verstand.
Inductie bij vol gebruik van 3 pitten =(7400*3/4) / 230= 24 A
Dan nog een plintverwarming in winter die aanspringt = 2000/230= 8 A
Blijft er over voor verlichting, je opel, je was je tv, je internet enz 35-24-8= 3A *230 = 690 Watt
Das niet veel. En wil je het risco lopen dat juist in de winter als je niets teruggeleverd de hoofdzekering eruit knalt, en je in de kou zit. 8)

[ Voor 19% gewijzigd door zonnebaas op 23-05-2013 18:07 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Heuvelsjh schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:33:
[...]
ja inductie klopt.
Hu meter weg ? Kan ik dat weigeren ? En toch laten verzwaren ?
voordeel van inductie is dat je minder last heb van de de piekspanning

ik had aangegeven dat ik de ferraris wilde houden. Helaas kon dat toen niet.

ik red het op dit moment prima met 35 ampere.

maar volgens mij raken we een beetje offtopic, het gaat niet meer over zonnepanelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat is je bezwaar op de 'slimme' meter? Dat je mogelijk een ander tarief krijgt? Dat zal toch pas komen als het bij iedereen kan? Of privacy?

Ik zou ook voor 3x 25A kiezen to-be sure.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

afgesplitst. Nieuwe topics maken mag ook gewoon in ded :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

hansdegit schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:52:
Waarom niet? 't is een kwestie van een zekering vervangen. Als je het uitbesteedt aan een installateur met zegelrecht?

of zelf doet
:^^

En dat zélf doen.... Zou ik liever niet adviseren tenzij ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-07 22:10

painkill

Pain(k)(ill)

25A houdt wel erg weinig ruimte over, dus een verzwaring naar 35A lijkt mij sowieso wel nodig.
Dit heeft verder niks met je meter te maken, maar ik kan mij zo voorstellen dat de leverancier dan gelijk de meter wil vervangen. Dit kun je uiteraard weigeren, maar ik snap het probleem niet zo, eerlijk gezegd.

Wil je het echt goed doen, dan zul je toch naar 3 fases moeten, dit kost qua capatiteitstarief niets meer, mits je onder de 3x25A blijft. Dan moet waarschijnlijk een gedeelte van de meterkast vervangen worden, in ieder geval de ferrarismeter. Maar je hebt dan wel genoeg ruimte over, want je hoeft, zelfs bij 1x35A, maar net de verkeerde dingen aan te doen en het gaat mis.. Zeker als je door je zonnepanelen straks nog meer elektrisch gaat doen.

En zelf die zegels doorknippen raad ik niet aan, zit sowieso een boete aan vast, gevolgd door een onderzoek etc..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
leuk en aardig maar dat staat nooit allemaal tegelijk aan. Er dient meen ik uit mijn NEN1010 tijdperk ook met een gelijktijdigheidfactor gewerkt te worden. of zo. Ik zou gewoon je vraag voorleggen.
zover ik weet kan een 16/20A kookgroep gewoon gebruikt worden middels 2 (gekoppelde) automaten.
Bij 20A kun je zowat een 10kW kookplaat bedienen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
hansdegit schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:52:

of zelf doet
installateur zegt mag zekering vervangen maar niet verzwaren! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
NielsTn schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 22:29:
leuk en aardig maar dat staat nooit allemaal tegelijk aan. Er dient meen ik uit mijn NEN1010 tijdperk ook met een gelijktijdigheidfactor gewerkt te worden. of zo. Ik zou gewoon je vraag voorleggen.
zover ik weet kan een 16/20A kookgroep gewoon gebruikt worden middels 2 (gekoppelde) automaten.
Ok dan eerst maar Es' de zekering verzwaren naar 35 a , en maar zien wat het word, en gewoon een andere meter weigeren. Heb weinig behoefte aan z'n slim ding de leverancier heeft er niks mee nodig om te weten wat pv opleverd en het geklooi met salderen en terug lever verrekeningen vertrouw ik ook niet echt.

Ik heb nu dus een 25 a waar overdag al wel eens heeel veel heeft op gestaan,
Auto op snellader 16a , pv sma mooi weer de sma 15,8a en enecsys met 8a, en diverse zooi in huis iets van 300w en nog wasmachine gelijkertijd, ow ja ook nog paar keer senseo bakkie a 1200 w, en zekering bleef mooi zitten. Maar denk als je daar gelijker tijd de kookplaat bij aan zou zetten dat het mis gaat.
In deze situatie compenseerd de pv, de auto snellader.

De pv moet gewoon permanent vol gas dan blijft het wel heeel 8)7 hoop ik dan,

Maar gewoon uitproberen als de keuken is geplaatst, ploft de zekering, dan zien we dan wel weer. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26
Heuvelsjh schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:03:
Maar gewoon uitproberen als de keuken is geplaatst, ploft de zekering, dan zien we dan wel weer. O-)
Ik heb ook wel eens met m'n netbeheerder gebeld hierover. Zelfs met weekendtarief viel de meerkosten van vernieuwing van de zekering (incl meteen verzwaring) nog wel mee :P Groot verschil is wel dat mijn netbeheerder niet gratis verzwaart en de jouwe wel. Na het derde belletje bleek dat ik al wel 35A had 8)7

Als ik jou was zou ik gewoon de discussie aangaan. Behoud van Ferraris is leuk, maar niet als het inhoud dat op een koude winterdag je hoofdzekering eruit knalt en je hele familie in het donker en in de kou zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Begrijp ik goed dat je PV-teruglevering op een zonnige dag als je niet thuis bent al genoeg vermogen heeft om je hoofdzekering te slopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

NielsTn schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 22:29:
Je moet wat mij betreft rekening houden met wat er langere tijd stroom gaat trekken. Een 35A zekering kan echt wel even 50A aan. Maar ga jij 1 uur lang 40A trekken dan gaat het mis. De kans dat je auto aan de snellader staat, jij de was doet, en jij op 3 pitten kookt is gewoon aanwezig. De kans dat er dan bijna geen pv output is is dan ook zeker aanwezig, dus 35A lijkt mij minimaal nodig. 3 fase is hier een twijfelgeval, maar geen overkill oid..

Ps. Bij mijn slimme meter word eventuele pv output gewoon geteld. En deze word weer van de rekening afgehaald. Dus verschil met de ferrarismeter is er in die zin niet, behalve dat je nu daadwerkelijk kunt zien hoeveel je zonnepanelen opbrengen.
RemcoDelft schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:25:
Begrijp ik goed dat je PV-teruglevering op een zonnige dag als je niet thuis bent al genoeg vermogen heeft om je hoofdzekering te slopen?
Idd, 9500wp als ik het goed begrijp, dat is met maximaal vermogen dus 40A. Je hebt dus geluk gehad de afgelopen tijd...

[ Voor 13% gewijzigd door painkill op 23-05-2013 23:40 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-07 10:23

Nox

Noxiuz

Dat zit in het salderen, nu kan dat nog prima maar als er later gezegd wordt dat de teruggeleverde energie niet direct in mindering gebracht mag worden oid dan gaat het dus geld kosten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-07 22:38
Liander levert ook 1x40A
in welke regio zit je?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
painkill schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:35:
[...]

Je moet wat mij betreft rekening houden met wat er langere tijd stroom gaat trekken. Een 35A zekering kan echt wel even 50A aan. Maar ga jij 1 uur lang 40A trekken dan gaat het mis. De kans dat je auto aan de snellader staat, jij de was doet, en jij op 3 pitten kookt is gewoon aanwezig. De kans dat er dan bijna geen pv output is is dan ook zeker aanwezig, dus 35A lijkt mij minimaal nodig. 3 fase is hier een twijfelgeval, maar geen overkill oid..

Ps. Bij mijn slimme meter word eventuele pv output gewoon geteld. En deze word weer van de rekening afgehaald. Dus verschil met de ferrarismeter is er in die zin niet, behalve dat je nu daadwerkelijk kunt zien hoeveel je zonnepanelen opbrengen.

[...]

Idd, 9500wp als ik het goed begrijp, dat is met maximaal vermogen dus 40A. Je hebt dus geluk gehad de afgelopen tijd...
toon volledige bericht
ho ho is een oost west situatie de omvormer is max 16a ac en de 3 x enecsys 8a is samen 24 O-) past net .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Lardman schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 07:45:
Liander levert ook 1x40A
in welke regio zit je?
Elburg , Gelderland maar 40a ? Klinkt goed waar kan ik dat ergens aangeven want op aansluitingen.nl hebben ze het teeds over 35 a of 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:52
3 Fasen zou ik niet doen want dat is nogal ingerijpend voor je gehele installatie.
Ik zou voor de verzwaring naar enkel 40A gaan heb ik ook van Liander is zo'n beetje de standaard voor nieuwe woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Rukapul schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 23:19:
[...]

Ik heb ook wel eens met m'n netbeheerder gebeld hierover. Zelfs met weekendtarief viel de meerkosten van vernieuwing van de zekering (incl meteen verzwaring) nog wel mee :P Groot verschil is wel dat mijn netbeheerder niet gratis verzwaart en de jouwe wel. Na het derde belletje bleek dat ik al wel 35A had 8)7

Als ik jou was zou ik gewoon de discussie aangaan. Behoud van Ferraris is leuk, maar niet als het inhoud dat op een koude winterdag je hoofdzekering eruit knalt en je hele familie in het donker en in de kou zit.
Hier bij Liander was ik op een zondag voor het vervangen van een 25 A hoofdzekering mooi 180 euro kwijt :X Dus zo goedkoop vond ik het nu ook weer niet

Met als gevolg dat ik nu voor 15 euro 5 x 25 A hoofdzekeringen heb liggen zodat ik het gewoon lekker zelf kan vervangen indien nodig (wat mij zeer sterk lijkt overigens, dit was meer een one off) en dan laat ik het wel weer opnieuw verzegelen als het moet :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Het opnieuw verzegelen zijn ze (bij stedin) over het algemeen niet zo moeilijk mee.
De afgelopen 10 maanden 2 monteurs over de vloer gehad voor de slimmemeter (1x plaatsen en 1x een storing/defect). Bij aankoop van ons huis wat de boel niet meer verzegeld en dat heb ik toen zo gelaten. De eerste monteur liep de installatie even langs en zei direct; Geen zegels?!

Dus ik het verhaal uitgelegd en hij zegt; ik ga even kijken of de juiste zekering erin zit en als dat zo is dan verzegel ik de kast zonder verder actie.

bij wat navragen bleek dat de monteur belast zijn met het door melden van het ontbreken van zegels. Zij moeten dit op "gevoel en situatie" beoordelen, waarbij hij een voorbeeld gaf; Als ik in een achterstandswijk bij een huurwoning naar binnenstap en tref een zootje aan en geen zegels.... dan meld ik het door. Rij ik een doorsnee wijk in, loop bij een doorsnee en goed onderhouden woning binnen en tref een nette installatie aan maar zonder zegels, dan maak ik een praatje om de situatie in te schatten.

Bij de 2de monteur heb ik hier ook naar gevraagd en hij kwam met eenzelfde verhaal.

Zegels zou ik mij dus niet druk om maken, echter zou ik uitkijken met het zelfstandig verzwaren van de zekering.

Overigens komt er over 2 weken weer een monteur voor de slimmeMeter ivm een storing (2de keer in amper een jaar :S )

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 24-05-2013 08:57 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Freemann schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 08:56:
Het opnieuw verzegelen zijn ze (bij stedin) over het algemeen niet zo moeilijk mee.
De afgelopen 10 maanden 2 monteurs over de vloer gehad voor de slimmemeter (1x plaatsen en 1x een storing/defect). Bij aankoop van ons huis wat de boel niet meer verzegeld en dat heb ik toen zo gelaten. De eerste monteur liep de installatie even langs en zei direct; Geen zegels?!

Dus ik het verhaal uitgelegd en hij zegt; ik ga even kijken of de juiste zekering erin zit en als dat zo is dan verzegel ik de kast zonder verder actie.

bij wat navragen bleek dat de monteur belast zijn met het door melden van het ontbreken van zegels. Zij moeten dit op "gevoel en situatie" beoordelen, waarbij hij een voorbeeld gaf; Als ik in een achterstandswijk bij een huurwoning naar binnenstap en tref een zootje aan en geen zegels.... dan meld ik het door. Rij ik een doorsnee wijk in, loop bij een doorsnee en goed onderhouden woning binnen en tref een nette installatie aan maar zonder zegels, dan maak ik een praatje om de situatie in te schatten.

Bij de 2de monteur heb ik hier ook naar gevraagd en hij kwam met eenzelfde verhaal.

Zegels zou ik mij dus niet druk om maken, echter zou ik uitkijken met het zelfstandig verzwaren van de zekering.

Overigens komt er over 2 weken weer een monteur voor de slimmeMeter ivm een storing (2de keer in amper een jaar :S )
toon volledige bericht
inderdaad het zelfde meegemaakt, monteur vertelde zolang alles netjes in huis is en er geen dichtgetimmerde ramen met vreemde luchtjes zijn zetten ze er gewoon een zegel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Heuvelsjh schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 07:47:
[...]

Elburg , Gelderland maar 40a ? Klinkt goed waar kan ik dat ergens aangeven want op aansluitingen.nl hebben ze het teeds over 35 a of 3 fase.
Ok 40 a aangevraagd, als goed is zonder geklooi aan m meter maar we wachten af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26
@heren hierboven: met 40A betaal je toch fors meer capaciteitstarief dan 35A of 3x25A?
Notna schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 08:27:
[...]

Hier bij Liander was ik op een zondag voor het vervangen van een 25 A hoofdzekering mooi 180 euro kwijt :X Dus zo goedkoop vond ik het nu ook weer niet
Dat zou het bij mij ook ca zijn (Endinet), maar als ik van 25A naar 35A had willen verzwaren dan had me dat sowieso meer dan 100 euro gekost. Puur de meerkosten voor weekendtafief vielen wel mee.

In Liander gebied ben je knettergek als je het daarop aan laat komen, want daar is de verzwaring afaik op zich gratis. Het wordt alleen duur als je een spoedje doet.
Met als gevolg dat ik nu voor 15 euro 5 x 25 A hoofdzekeringen heb liggen zodat ik het gewoon lekker zelf kan vervangen indien nodig (wat mij zeer sterk lijkt overigens, dit was meer een one off) en dan laat ik het wel weer opnieuw verzegelen als het moet :P
Mwah, lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Rukapul schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 17:30:
@heren hierboven: met 40A betaal je toch fors meer capaciteitstarief dan 35A of 3x25A?
Zou je denken, maar liander heeft alles wat 1 fase heeft op hetzelfde tarief:

http://www.liander.nl/lia...tdienst_kleinverbruik.htm

Bij andere bedrijven kan dit anders zijn. Zeker boven de 35A

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Klopt bleef normale tarief is mij verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:13
Heuvelsjh schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 16:50:
[...]

Ok 40 a aangevraagd, als goed is zonder geklooi aan m meter maar we wachten af
Niet elke E-meter is geschikt voor grotere stromen, Maar dat kun je aan meternummer zien en uitgegeven metercode lijst, (zie %B )

@rukapul capaciteitstarief enexis gebied 1e loopt to 80A 1 fase of 3x25A idem Edinet

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 24-05-2013 19:00 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Ik heb een cl160f3 van Landis en gyr gaat tot max 60a ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Heuvelsjh schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 19:34:
Ik heb een cl160f3 van Landis en gyr gaat tot max 60a ?
Bij 40A hoofdzekering kan die E-meter gewoon blijven zitten,
Mochten ze nog een oud voorraadje slimme meters DSMR V2.2 hebben dan willen ze die heel graag kwijt omdat deze niet meer geplaatst mogen worden als DSMR V4.0 verplicht wordt dit jaar, deze mag je weigeren.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuvelsjh
Domba schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 20:42:
[...]

Bij 40A hoofdzekering kan die E-meter gewoon blijven zitten,
Mochten ze nog een oud voorraadje slimme meters DSMR V2.2 hebben dan willen ze die heel graag kwijt omdat deze niet meer geplaatst mogen worden als DSMR V4.0 verplicht wordt dit jaar, deze mag je weigeren.
Ha dank voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mogen ze nog wel DSMR3.0 plaatsen?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Freemann schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 12:09:
Mogen ze nog wel DSMR3.0 plaatsen?
Invoering per 1 januari 2013 van DSMR 4.0 E-meters is uitgesteld, net als het leveranciersmodel per afgelopen 1 april uitgesteld is tot ....

De aanvullende eisen zijn al sinds 2011 bekend omdat ze in het Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen staan, maar nog niet van toepassing/ vereist zijn artikel 13

[ Voor 31% gewijzigd door Domba op 25-05-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gedrag/gelijktijdigheid is zeer bepalend voor de keuze (hoofd)zekering. Hier in huize Dre zouden we af kunnen met een hoofdzekering van 13 Ampère. En ja we hebben ook gewoon een oven van 3,X kW, een waterkoker, een wasmachine, etc. Maar blijkbaar (onbewust) niet gelijktijdig aanstaan.

[Edit]
Dit is puur gebruik, zonder PV

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 25-05-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32
↑ je spreekt jezelf tegen met je 13A en en oven van 3,x KW los van het sluip verbruik van de diverse spullen, wekker telefoon lader, CV ketel en dan je de spullen in standby ..
Als je een goede waterkoker hebt verbruikt deze ook snel 3,4KW. Puur even om aan te geven dat je daadwerkelijke piek toch wel hoger zal zijn dan 13A

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

The-Source schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:05:
↑ je spreekt jezelf tegen met je 13A en en oven van 3,x KW los van het sluip verbruik van de diverse spullen, wekker telefoon lader, CV ketel en dan je de spullen in standby ..
Als je een goede waterkoker hebt verbruikt deze ook snel 3,4KW. Puur even om aan te geven dat je daadwerkelijke piek toch wel hoger zal zijn dan 13A
De piek is inderdaad hoger dan 13 Ampère. De piek is 21 Ampère om precies te zijn, maar een overstroombeveiliging vliegt er niet meteen uit bij 13,1 Ampère. Zit een bepaalde stroom-tijd karakteristiek in. Vandaar dat een zekering van 13 Ampère in mijn geval voldoende zou kunnen zijn. Mijn oven is bijvoorbeeld vrij snel op temperatuur met een hoge stroom, maar de tijd is niet zo lang.

Als ik mijn oven, waterkoker, wasmachine, etc. tegelijkertijd aanzet gaat het gegarandeerd mis met een 13 Ampère hoofdzekering, maar blijkbaar gebruiken wij de apparatuur niet zo.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 25-05-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Domba schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 13:30:
[...]

Invoering per 1 januari 2013 van DSMR 4.0 E-meters is uitgesteld, net als het leveranciersmodel per afgelopen 1 april uitgesteld is tot ....

De aanvullende eisen zijn al sinds 2011 bekend omdat ze in het Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen staan, maar nog niet van toepassing/ vereist zijn artikel 13
Oke, begin volgende maand komt er weer een Stedin monteur voor mijn SlimmeMeter.
De vorige monteur zei toen(3 weken geleden) dat zijn verwachting was dat ze met een maand door de 2.2+ meter heen zouden zijn. Zodra de 2.2+ op zijn, gaan ze over op 3.0 en die lagen al klaar in het magazijn. Maar ik zie de 3.0 nergens terugkomen in dat stuk van energiekeuze.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Freemann schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 14:38:
[...]

Oke, begin volgende maand komt er weer een Stedin monteur voor mijn SlimmeMeter.
De vorige monteur zei toen(3 weken geleden) dat zijn verwachting was dat ze met een maand door de 2.2+ meter heen zouden zijn. Zodra de 2.2+ op zijn, gaan ze over op 3.0 en die lagen al klaar in het magazijn. Maar ik zie de 3.0 nergens terugkomen in dat stuk van energiekeuze.nl
Er zijn flink wat verschillen tussen de verschillende DSMR versies..
Zo is in DSMR 3.0 al opgenomen dat de E-meter een minimaal eigengebruik dient te hebben van maximaal 2W (1 fase) en 4 W (3 fase) en maximaal het dubbel bij communicatie, maar pas in DSMR 4.0 is de regel opgenomen dat dit verbruik niet bij de verbruiksstanden van de afnemer mag worden opgeteld.

Wat een DSMR V3.0 E-meter in de praktijk dan doet is onbekend omdat deze gegevens niet vrijbeschikbaar zijn per type E-meter, of deze nu de max 32kWh resp 64kWh per jaar bij de verbruiker optelt of voor de netwerkbeheerder zijn.
Net zoals dat onbekend is hoe de verschillende type 3 fase DSMR V2.2 E-meters tellen i.c.m. teruglevering omdat pas vanaf DSMR V2.3 ingevoerd is dat deze volgens de ferraris methode dienen te meten en dient te tellen voor de verschillende telwerken.

Een DSMR V3.0 meter voldoet minimaal aan versie V3.0, maar op welke punten deze niet voldoet aan de V4.0 versie in de praktijk is onbekend, DSMR V4.0 is minimaal nodig om te voldoen aan een aantal eisen uit het invoeringsbesluit uit 2011 die als eerste gefaseerd ingevoerd worden.

Pagina: 1