Enquete: smartphones/tablets, schade, reparatie & waardering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 22:25
Vanuit mijn studie aan de Hogeschool Rotterdam dien ik als laatste stap mijn scriptie te schrijven naar aanleiding van een marktonderzoek. Vanuit mijn interesses heb ik verschillende bedrijven gezocht en ben hierbij terechtgekomen bij een reparatiebedrijf voor smartphones en tablets in Amsterdam. Hier sluit mijn onderzoek dan ook op aan.

In mijn onderzoek vraag ik naar het gebruik van dergelijke apparaten, het hebben van schades en defecten, de omgang met reparaties en de tevredenheid over deze services in het algemeen. Omdat het bedrijf naast deze vragen ook een beeld wil krijgen van haar eigen bekendheid, zijn hierover enkele vragen toegevoegd.

Deelname aan het onderzoek is volledig anoniem en vertrouwelijk. Er is een loterij aan de deelname gekoppeld, waardoor je (indien je jouw e-mailadres achterlaat aan het einde van de vragenlijst) kans maakt op een Xtorm Power Bank, het volgende exemplaar exemplaar:
http://www.a-solar.eu/NL/solar_chargers_power_bank_5200.htm

Graag wil ik jullie verwijzen naar de enquete via:
<.. enquete-link weggehaald ..>

Omdat de lezer van dit forum waarschijnlijk bovengemiddeld geïnteresseerd is in deze productgroepen, worden de resultaten naar aanleiding van het onderzoek gepubliceerd. Dit zal naar verwachting rond eind juni/begin juli zijn. Er wordt gestreefd naar zo'n 300 a 400 respondenten.

Daarnaast ben ik hier vooral benieuwd of jullie denken dat de reparatie van smartphones en tablets op den duur een succes zal zijn? Daarmee doel ik op het feit dat deze producttypes in prijs dalen en dat het in verhouding niet reëel is om tegen een hoge prijs te laten repareren. Spelcomputers, computers, televisies.. al deze producten zijn de laatste jaren flink in prijs gedaald.

Ten slotte wil ik benadrukken dat ik een van de admins/moderators heb bericht en toestemming heb gekregen om deze post met de enquete te plaatsen.

Bij voorbaat zeer veel dank voor jullie tijd en moeite!

Jordy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Succes met je onderzoek! Een paar kleine tips voor je enquête:
Maak je gebruik van een ICE-code voor je smartphone? *
Ja
Nee, want ik weet niet wat een ICE-code is
Nee, want ik weet niet hoe dit moet
Nee, want dit is niet mogelijk op mijn smartphone
Je vergeet de optie "Nee, maar ik weet wel wat het is".

Tenminste, je bedoelt het toevoegen van de letters 'ICE' aan een bepaald contactpersoon wat je kunt bellen in case of emergency, neem ik aan? Ik heb 'ja' ingevuld, omdat de vraag verplicht was.

Op de vraag 'heb je een tablet', wil ik er meerdere kunnen kiezen.
Zou je, in geval van schade, je toestel laten repareren? *
Ja
Nee
Dat ligt aan mijn financiële situatie
Dat ligt aan de invloed van de schade
Ik is een hoop opties hier. Mijn telefoon is ooit kapot geweest, maar dat was een verzekeringskwestie. Ik zou dus toevoegen:
- Hangt van de oorzaak af
Als de oorzaak extern is, zou ik altijd repareren en de kosten verhalen.

Misschien mag / kun je dat niet vragen in een onderzoek, maar ik ken ook een hoop mensen die de optie zouden aanvinken 'ik zou de verzekering oplichten en zo de reparatie laten uitvoeren'.

Ik heb overigens ja ingevuld, ik zou mijn toestel laten repareren, want de verzekering betaalt immers.

Verder weet ik niet zo goed waarom ik een reparatieservice voor mijn telefoon zou inschakelen. Als hij defect raakt, dan ga ik naar de verkoper van mijn telefoon en laat ik die opdraaien voor herstel. Waar hij het vervolgens uitvoert is niet mijn zorg, ik wil gewoon een gerepareerde telefoon.

Als iemand anders mijn telefoon stuk maakt, dan is het een verzekeringskwestie, en maakt het mij wederom niets uit hoe mijn telefoon gemaakt wordt.

Het is nog nooit voorgekomen dat ik door mijn eigen schuld mijn telefoon of tablets heb gesloopt. Als dat wel het geval zou zijn, dan hangt het uiteraard van het soort defect af wat ik zou doen. Vaak is schade door user abuse zelf wel op te lossen (gebroken scherm of iets dergelijks), en schade die je niet zelf kunt fixen, zoals een kapot moederbord of camera, is een garantiekwestie.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-10 14:23
Je wilt aan deze enquete conslusies verbinden die je kunt verwerken in een bachelor scriptie?
Dit is niet het enige wat je als input voor die scriptie gebruikt toch?

Anders moet ik me wel ernstig zorgen gaan maken over het niveau van het onderwijs tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
@Barticus

Thanks voor je input. Het gebruik van meerdere tablets heb ik niet goed meegenomen inderdaad. Heb al behoorlijk wat respons dus dat kan ik niet zomaar aanpassen. Ik bedoelde inderdaad In Case of Emergency. Ik weet dat het op een iPhone niet zo mogelijk is als op Android-toestellen.

Dat van dat oplichten vind ik een beetje tegenstrijdig. Natuurlijk zijn er mensen die dit doen, maar niet iedereen zou dit toegeven, zelfs niet in een anonieme enquete. Dus of dat uiteindelijk een groot aandeel heeft is maar de vraag. In ieder geval zeer waardevolle feedback. Had al wat mensen om reacties en feedback gevraagd, maar dan zie je blijkbaar toch iets over het hoofd. Gemiste kans, maar ik kan hier wel genoeg mee als deelonderzoek.

@bas-r
Bedankt voor je reactie.
Dit is een onderzoekje onder 'alle' consumenten. Het is niet de enige vorm van field research. Er loopt nog wat meer, o.a. diepte-interviews onder de werkelijke klanten. Ik ben ook bezig met de leveranciers, dus niet allee consumenten. Uiteindelijk krijg ik de resultaten die ik nodig heb, maar niet alle onderzoeken en resultaten zijn hier relevant te posten als je niet bij het bedrijf bent geweest. Deze enquete wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Duidelijk. Wat is overigens precies de link tussen die ICE vraag en de reparatieservice van een telefoon of tablet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
Goede vraag!

Ik vermoed dat veel mensen best gebruik zouden willen maken van een ICE-code als ze weten hoe dit moet. Op een iPhone is dit niet echt mogelijk. Wel kun je een background instellen. Je kunt in een fotobewerkingsprogramma een foto laden en daar in kleine letters een nummer in plaatsen. Zelf heb ik dit ook gedaan met een minimale grootte van myriad pro.

De vraag is gesteld, omdat het misschien mogelijk is om een tool te (laten) ontwikkelen om een afbeelding in te laden en het nummer/de nummers te laden, waardoor die automatisch erin worden geplaatst. Op die manier zouden meer mensen een ICE-code kunnen gaan gebruiken. Heeft dus wel met een kleine extra dienst en een vorm van uitbreiding te maken, maar weinig invloed op het onderzoek voor mijn scriptie. Ik hoop je vraag voldoende te hebben beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Je kunt toch gewoon de letters 'ICE' toevoegen aan een contactpersoon? Ik denk dat als je een dienst zou ontwikkelen die een achtergrond plaatst met een ICE nummer, je een niet bestaand probleem aan het oplossen bent.

Naar wat is nu de link met een iPhone reparatiebedrijf? Hebben zij je de vraag gesteld welke extra diensten ze kunnen leveren om hun propositie te versterken of hun naamsbekendheid te vergroten? Ben je zelf met het ICE idee gekomen, of was dat van hen?

Sorry als ik teveel vragen stel, is gewoon interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoRDozZzz
Excuses, beetje late reactie.

Dat kun je inderdaad toevoegen, maar deze vraag is gekoppeld aan het gebruik van een toegangscode. Als je een iPhone hebt en een toegangscode gebruikt, kom je niet bij je contacten en ook niet bij de ICE-nummers. Zo bedoelde ik het in mijn vorige post.

Het is een reparatiebedrijf dat vrij jong is en veel ambities heeft. Er zijn ook nog heel veel mogelijkheden en onder andere hun naamsbekendheid is een issue. Ik ben niet zelf met ICE gekomen, want inhoudelijk zegt dat niet heel veel over mijn uitspraak van het onderzoek. Maar ik denk wel dat ik door middel van die resultaten de keuze voor een extra service kracht kan bijzetten (of wegnemen).

Ik vind het niet vervelend als je veel vragen stelt hoor. Ik begrijp je vragen volledig. Op het moment heb ik al behoorlijke respons, dus wellicht verwijder ik mijn post hier binnenkort.
Pagina: 1