Weerstand om fan zachter te laten draaien

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 13:32

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ik heb deze watercooler in mijn pc gebouwd met het doel 'm wat stiller te maken, maar de buren klagen nog steeds. Kan iemand me vertellen wat ik nodig heb om 'm zachter te laten draaien?

Ik had ooit casefans met zo'n klein draaiknopje, liefst zet ik er zoiets tussen. Alstie dan te warm wordt zet ik 'm alsnog wel wat harder.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8418/8793622525_12d26e303a_c.jpg

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Het mooiste is een pwm regeling voor je fan. Dan kun je de snelheid van je fan van 0 tot 100% regelen. Het nadeel van een weerstand is dat de fan soms niet start maar wel blijft draaien of haperend kan gaan draaien.
PWM regelaars zijn ook kant en klaar te koop. Zoek maar eens op fan speed controller o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-10 09:31
Enkel uit nieuwsgierigheid: je buren klagen over het geluid van je pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:34

weebl

YARR!

Klagen de buren serieus of is dat een grap? Hoe kijk je TV dan? Dat maakt meer lawaai dan wat fans van je PC...

Je kan inderdaad een fan-controller er tussen zetten. Deze zijn vaak te koop met een 3,5"-panel met draaiknopjes er op. Zodat je de snelheid aan de voorkant van je PC in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 13:15

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Niet iedere fans zijn geschikt om te PWM'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Buren klagen over jouw fan. Hebben ze niks beter te doen, of is de muur maar 1cm dik gips en maakt je fan meer lawaai dan een draaiende magnetron.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-10 18:20
Gewoon aansluiten tussen de rode en gele draad ipv rd/zw. Dan draait 'ie op bijna halve spanning en dus veel langzamer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 10:33
prop er een potentiometer tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zalman fan-mate (of pwm-mate) is de gemakkelijkste oplossing, en niet al te duur:

pricewatch: Zalman Fan Mate 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:33

RvL

Als je 't al op lost met een weerstand, let dan wel op het max. vermogen van de weerstand. Deze tool helpt je met het berekenen van het gedissipeerde vermogen. Neem een weerstand die het vermogen ruim aan kan (b.v. bij 0,4W neem je beter een weerstand van 1W dan van 0.5W).

Wat je ook kan doen is je de 7V mod uitvoeren. In plaats van de ground (zwart) gebruik je dan de rode +5V als 'ground' (dus gele +12V aan + van de ventilator, rode +5V aan de - van de ventilator). Controleer wel of de ventilator nog wil starten op 7V. Niet iedere ventilator doet dat namelijk! Kijk ook eens naar deze link. Daar hebben ze deze oplossing gebruikt en een schakelaar toegevoegd zodat je de fan makkelijk naar 12V kan schakelen.

Of een van de kant en klare oplossingen zoals hierboven al aangegven. Indien je fan PWM gestuurd kan worden is dat de mooiste oplossing, anders bijvoorbeeld de Fan Mate. Maar ook voor kant en klare oplossingen geldt: controleer of de fan nog wil starten vanuit stilstand!

[ Voor 10% gewijzigd door RvL op 28-05-2013 08:35 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
jterpstra schreef op maandag 27 mei 2013 @ 18:42:
prop er een potentiometer tussen
Worden wel dure potmeters als je het goed wilt doen.
Een standaard potmetertje is helemaal niet geschikt voor dat vermogen.

Overigens vind het het wel een mooi verhaal dat de buren klagen over het geluid van je pc... Als het nou zo'n rackserver is die alles continu vol heeft draaien snap ik het nog. maar bij een normale desktop? 8)7
Pagina: 1