Overstappen op waterkoeling voor mijn CPU

Pagina: 1
Acties:

• Joentje18
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-01 20:18
Ik zit er aan te denken om over te stappen op waterkoeling voor mijn pc, maar wil weten of dat betere resultaten zal leveren dan mijn huidige cpu koeler.

Ik heb het volgende moederbord:
pricewatch: Asus Sabertooth X58
met de volgende processor erop:
pricewatch: Intel Core i7 950 Boxed

Momenteel heb ik deze cpu koeler:
pricewatch: Cooler Master V8

Ik zit dus te denken om over te gaan op waterkoeling. Het moet een een 140mm fan zijn. Dit leken mij 2 mooie opties:
pricewatch: Corsair Hydro H90
en
pricewatch: NZXT Kraken X40

Zal ik met 1 van die 2 waterkoelingen vooruit gaan op mijn huidige koeler, of zal het verschil bijna niet merkbaar zijn?
En welk van de 2 waterkoelers raden jullie dan aan? Welke is de beste?
Geld is geen probleem btw

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Wat verwacht je er precies van? Betere overklok, stiller, koeler?
Als je echt significant beter wilt kun je het beste zelf een setje samenstellen, deze koelers zijn niet (veel) beter dan de V8.
En zelfs dan is het maar de vraag of je processor 100+MHz harder wil.

• Joentje18
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-01 20:18
Ik vind het vooral belangrijk als mijn processor dan koeler blijft. MIjn mijn huidige v8 koeler word hij zo'n 50 graden tijdens gamen en 40 bij normaal gebruik. Daar doel ik op en ik wil later nog een nieuwe i7 processor aanschaffen en overclocken

Verwijderd

Ik ben onlangs weer gaan waterkoelen. CPU en GPU.

Temperaturen zijn een stuk lager.
En geen fans meer, een stuk stiller. Daar was het me om te doen.

Echter, mijn pomp (Laing DCC-1T) maakte meer herrie dan ik had verwacht. Pomp buiten de kast geplaatst, en goed geisoleerd. Hielp niet echt. Pomp undervolted (met dank aan SpeedFan). Nu is het acceptabel.

Een hoop geouwehoer.
Mijn PC is nu echt stil. (Nieuwe case fans, 500rpm, 12dBA. HDDs in een NAS in de meterkast. Grotere SSD gekocht. Fanless PSU. Etc, etc). Erg aardig. Maar kostte me wel al in de richting van 1000 euro. En een hele hoop geouwehoer. Als ik het geweten had, had ik het misschien niet gedaan.

Mijn conclusie is: waterkoelen is hobby. Je moet het doen als je het leuk vindt te rommelen met hardware. Anders is het misschien te veel werk. Je kunt beter je geld steken in een nieuwe Haswell te kopen. Die gaan een hoop zuiniger zijn, en dus veel minder warm worden.

Oh, btw. 50C voor je CPU is helemaal niks mis mee. Mijn watergekoelde i5-3570K draait 20-25C idle, 50C under load (gaming), en max 66-69C als ze echt op hun kloten krijgen (30 minuten Prime95 en Furmark tegelijk).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 20:57 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Mee eens, voor de temperatuur hoef je het niet te doen, 50 graden is echt niks voor een intel cpu.
Nieuwe processoren zijn zuiniger en hebben dus nog minder koeling nodig.
http://www.bit-tech.net/h...el-core-i7-3770k-review/8

[ Voor 17% gewijzigd door mitsumark op 23-05-2013 20:12 ]