Upgrade met beperkt Budget

Pagina: 1
Acties:

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:56
Beste mede-Tweakers,

Ik zit al enkele dagen mijn hoofd te breken over een upgrade van mijn huidige PC. Ik heb momenteel een simpel S775 bordje met daarop een E7300 welke op 3.4 Ghz draait. Ik krijg hem helaas niet sneller geklokt door beperking van het geheugen en vooral het moederbord. Verder zit er nu 7 GB DDR2 geheugen in en een GTX 460.

Nu wil dus mijn pc wat sneller hebben, enerzijds voor gaming (de CPU is momenteel een Bottleneck volgens mij) als mede ook Photoshop, Illustrater, Indesign en Renderen met V-ray. Ik zit echter te twijfelen tussen een upgraden van de CPU, Mobo en RAM of enkel de CPU vervangen voor bijvoorbeeld een Q9550.

Als ik upgraden zat ik te denken aan een I3 3220, een AMD Phenom II X6 1045T of een AMD FX-6200 Black Edition. Ik kan echter niet echt goed inschatten waar ik het meeste aan heb. Het budget is wel zeer beperkt, tussen de €100,- en de €175,- , met in het geval van een echt grote vooruitgang eventueel €200,-

Kortom, ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen in deze beslissing.

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-03 15:16
Ik denk niet dat je met een upgrade naar een i3 3220 of andere processor zoveel snelheid zal winnen. Ook zal je je moederbord moeten vervangen (andere socket).

Heb je al een ssd? En overweeg je dit? Dat zal je in het dagelijks gebruik (opstarten, programma's laden) zeker gaan merken.

En als je je pc wilt gebruiken voor gamen, wil je dan niet liever je grafische kaart een update geven? Evt via V&A.

edit: "Ik denk niet dat je met een upgrade naar een i3 3220 of andere processor zoveel snelheid zal winnen." :X Ok, je zal natuurlijk wel snelheid winnen. Ik bedoel; het zal geen revolutionaire sprong zijn waar je in de praktijk veel van merkt.

[ Voor 23% gewijzigd door paulr84 op 23-05-2013 18:00 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Welke games speel je?
Je hebt eigenlijk geen budget voor een leuke cpu/mobo/mem upgrade.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 74,95€ 74,95
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 76,95€ 76,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,90€ 49,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 201,80

Als je voor bovenstaande geen geld hebt zou ik nu gewoon een Q6600/Q9450 oid halen, en verder sparen.

• Zingo
Haha, ik heb er een SSD inzitten ja. Zou echter met de huidige CPU die ik heb (hij begint ook wel aan het einde van zijn latijn te raken) een GPU upgrade wel verstandig zijn, vooral omdat het er niet naar uitziet dat ik komende tijd veel geld heb voor een echt goede upgrade.

De setup van mitsumark heb ik op zich het geld wel voor, zolang ik het een en ander van merk is dat geld er wel :).

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-02 08:17
Zingo schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:41:
Beste mede-Tweakers,

Ik zit al enkele dagen mijn hoofd te breken over een upgrade van mijn huidige PC. Ik heb momenteel een simpel S775 bordje met daarop een E7300 welke op 3.4 Ghz draait. Ik krijg hem helaas niet sneller geklokt door beperking van het geheugen en vooral het moederbord. Verder zit er nu 7 GB DDR2 geheugen in en een GTX 460.

Nu wil dus mijn pc wat sneller hebben, enerzijds voor gaming (de CPU is momenteel een Bottleneck volgens mij) als mede ook Photoshop, Illustrater, Indesign en Renderen met V-ray. Ik zit echter te twijfelen tussen een upgraden van de CPU, Mobo en RAM of enkel de CPU vervangen voor bijvoorbeeld een Q9550.

Als ik upgraden zat ik te denken aan een I3 3220, een AMD Phenom II X6 1045T of een AMD FX-6200 Black Edition. Ik kan echter niet echt goed inschatten waar ik het meeste aan heb. Het budget is wel zeer beperkt, tussen de €100,- en de €175,- , met in het geval van een echt grote vooruitgang eventueel €200,-

Kortom, ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen in deze beslissing.
Als je wilt renderen met v-ray dan raadt ik je af om deze upgrade te doen en zou ik nog even door sparen. Ik heb zelf een quadcore i7 met 16GB DDR3 en een GT650M 1GB en als je met renderen global illumination en anti-aliasing beide aanzet op de hoogste settings (weet niet hoe fanatiek je bent met renderen) dan duurt dat een hele tijd :+ :-(

Nee, ik denk dat je budget ontoereikend is aangezien je nu ook met DDR2 zit en je dus een nieuw mobo moet halen als je naar ddr3 wilt. (Heb ik destijds ook gedaan).

MIjn advies: sparen dus

Verwijderd

Een intel I5 + een goedkoop moederbordje heb je al voor 200 euro.

Probleem is dat jij DDR2 hebt en dat gaat niet werken , dus zal je dat ook moeten vervangen.

Misschien als je al je oude "zooi" kan verkopen heb je een iets groter budget. Anders is het lijstje van
mitsumark het beste wat je ongeveer kan krijgen voor 200 euro.

• Zingo
Het renderen is niet te intensief, vooral wat sketchup voor stedebouwkundige structuren. Het valt dus wel mee wat ik aan echte renderkracht nodig heb momenteel. Het is vooral gaming wat ik er nog mee doe aan krachtige apps.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Welke games?
Sommigen draaien op een dual core net zo goed als op een quad core, anderen verdubbelen opeens in fps...

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Q9550 mits je er een voor minder dan €80 2ehands kunt vinden en deze overclocken naar +/_ 3.4GHz.
(Ik ga er vanuit dat je een overclockbaar mobo bezit)

En daarna even doorsparen en de laatste generatie aanschaffen. (Haswell of de volgende generatie AMD)

Phenom II X4 is clock voor clock net zo snel als een Q9550 maar je zit wel vast aan een moederbord, CPU en geheugen.

Toms's Hardware heeft recent een test gedaan tussen 775 en 1155.
Is This Even Fair? Budget Ivy Bridge Takes On Core 2 Duo And Quad

Quote uit conclusie:
"Finally, we found that an overclocked Core 2 Quad (Yorkfield) easily outmaneuvers the latest Core i3 in many video encoding and productivity applications. Once it's clocked high enough, it even matches the i3 in threaded games."

• Zingo
Ik denk inderdaad dat gezien wat ik nu te zien krijg een Q9550 de beste optie is voor mijn situatie. De investering in een ander moederboard en geheugen zijn vrij groot, hoewel ik mijn huidige set hopelijk nog wel slijten kan (maarja, wat krijg je nou nog voor een E7300 + MSI 35-f Neo + 7 GB RAM van 800Mhz. Ik denk dat voor het overklokken een nieuw mobo sowieso wel slim is. Ik zal eerst eens kijken wat ik nog kan ontvangen voor mijn setje.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Waarom probeer je het niet eerst met de MSI P35-F Neo en Q9550?

Persoonlijk zou ik er zo weinig mogelijk geld in willen pompen.
Om nu nog een P45/X48 bord te kopen is geld weggooien.

• Aksurai
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-08-2022
Hou er rekening mee dat de kans bestaat dat je windows, verschilt per versie, opnieuw moet kopen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
Misschien kan je ergens nog voor next to nothing een Q6600 vinden.

als je een cpu mobo ram upgrade doet krijg je met de FX6300 waarschijnlijk de meeste prestaties voor je geld. Anders een i5 3350P met een goedkoop bordje, of wachten op haswell.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Zingo
Nog een kleine vraag, ik weet het namelijk niet. Gezien de CPU en het feit dat ik meer performance wil in games, is het dan slimmer de CPU te upgraden of bijvoorbeeld een GTX660 aan te schaffen?

Verwijderd

Voor gamers zal het altijd het slimste zijn om eerst je budget in een degelijke videokaart te stoppen.

Het is echter wel zo dat je een beetje "cpu-limited" kunt zijn. Je CPU kan het soms niet helemaal bijhouden, waardoor je GPU af en toe zal moeten wachten, en niet op volle kracht kan draaien. Dat zel per game verschillen.

Wel is het zo dat je meestal meer features (high-resolution textures, betere lighting en schaduwen, hogere scherm-resolutie, etc) aan kunt zetten, zonder veel fps te verliezen. Maar als je echter puur voor hoge fps gaat, en niet voor eyecandy, dan kan je CPU meer een belemmering worden.
Maar nog steeds, als je alleen je CPU upgrade, en je houdt je gtx460, dan zul je waarschijnlijk ongeveer dezelfde framerates houden.

Getallen. Hier is het verschil tussen een gtx460 en een gtx660ti in een hoop games.
http://www.anandtech.com/bench/Product/542?vs=647
Ongeveer twee keer zo hoge fps met de gtx660Ti.
Let wel, die benchmarks zijn waarschijnlijk gedaan met een snelle CPU.

Hier het verschil tussen een E7200 en een i5-3570K.
http://www.anandtech.com/bench/Product/62?vs=701
Helaas geen benchmarks van games. Wel veel applicaties die 4 cores gebruiken. Dus niet helemaal representatief voor games.

Hier zijn benchmarks die oude Core Duos (zoals de E7300) vergelijken met nieuwe CPUs in games.
http://www.tomshardware.c...ield-comparison,3487.html

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2013 01:47 ]

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 14:30
Voor games is de videokaart de bottleneck. Voor applicaties als Photoshop zal eerder je cpu de bottleneck zijn.

V&A aangeboden: Upgrade set: P8P67 Pro met 2500k H50 (max tested oc 5.3ghz) 2x4gb ripjaws 1866mhz cl9 (=> maximale bod zo maar 300 zijn gevraagde bod is echt veel te hoog, nieuwe i5 met z77 en geheugen ben je 350 kwijt, 60 afschrijven (corsair H50 is te laag), waarde zit rond 290).

V&A aangeboden: Intel Core 2 Duo E8400 Boxed (deze zou je ook naar 4.2 ghz moeten kunnen overclocken). 25 euro
http://www.anandtech.com/bench/Product/56?vs=62
V&A aangeboden: Intel Core 2 Quad Q8200 Tray (deze zou je kunnen oc naar 3,0 ghz) 50 euro.
http://www.anandtech.com/bench/Product/52?vs=62

Als je voor alleen cpu gaat zou je makkelijk ook een vga kunnen kopen. 7870XT zit rond 200 euro en is wel een aardige kaart, je kunt ook even wachten tot de nieuwe series uitzijn, zullen na de zomer wel zo'n beetje allemaal binnen gedruppeld zijn.

V&A aangeboden: Sapphire HD6970 2GB GDDR5 PCIE

De advertenties zijn puur bedoeld als voorbeelden. Ik zou als ik u was voor een nieuwe VGA gaan en een upgrade op je cpu maar wel 2e hands. In een later stadium zal je dan wel de cpu+mobo+ram echt moeten gaan vervangen dit is zeg maar de limit. Zou zelf niet meer dan 80 euro betalen voor je cpu, komt genoeg voorbij. VGA zal ik eind van de zomer nieuw kopen en hopen op prijsdaling ivm met nieuwe vga kaarten.

[ Voor 21% gewijzigd door comitatus op 25-05-2013 02:11 ]

• Zingo
Iedereen bedankt voor de ideeën. Ik heb uiteindelijk voor een Phenom II x4 965 gekozen aangezien deze het beste aansloot bij wat ik zocht. Aan het eind van het jaar komt er nog een nieuwe graka in, dus ik kan weer even vooruit. Nogmaals bedankt voor de ideeën
Pagina: 1