Toon posts:

TV-decoder met A/V-set opnieuw aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zitten alle bronnen via HDMI aangesloten op mn AV-receiver. Van daaruit gaat 1 HDMI naar HDMI-poort 2/ARC van mn tv.

Hoewel het de meest logische opstelling lijkt, ervaar ik er regelmatig ook nadelen van. Automatisch wordt de passthrough-functie van mn receiver gebruikt als ik tv kijk, maar het gaat vaak fout. Er is namelijk wel beeld, maar geen geluid. Na alles een paar keer aan en uit gezet te hebben werkt het wel weer. Daarnaast vind ik het ook een groot minpunt dat als de tv aanstaat er geen muziek op de achtergrond kan worden opgezet.

Mijn set bestaat uit:

- Samsung UE55D6530 tv
- Pioneer SC-2022K reveiver
- Ziggo (Cisco) HD-recorder/decoder
- Panasonic BDT500 blu-ray/cd-speler
- Mede8er MED1000X3D mediaplayer
- (PC aangesloten via HDMI)

Ik zat eraan te denken mn tv-decoder weer direct op de tv aan te sluiten, op één van de overige HDMI-poorten van de tv. Voor geluid over mn receiver kan ik geloof ik of de huidige aansluiting met ARC-functie gebruiken, of de optische uitgang van de decoder direct op mn receiver aansluiten. Ik weet niet precies wat er aan audioformats binnenkomt met het tv-signaal. Dus wat kan ik dan het beste doen met oog op behoud van de maximale output wat betreft formats/codecs/multichannel etc?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Om het beeld en geluid 100% goed synchroon te laten lopen, zou ik HDMI naar tv en vanaf tv optisch naar versterking. Echter heb je kans dat de tv geen Dolby Digital 5.1 over optisch uit kan zenden, maar alleen 2.0 kan verzenden.

Tweede optie is vanaf ontvanger met HDMI naar TV en vanaf ontvanger ook optisch naar de receiver. Dan heb je in principe alle formaten ondersteund, maar heb je kans dat je moet gaan spelen met delay, aangezien de tv en versterker niet met elkaar communiceren over het synchroon lopen van geluid.

Ik zou de eerste optie verkiezen! Het is het meest éénvoudig en je versterker weer van een DD 2.0 signaal best nog wel een mooi 5.1 signaal te maken, wat vrijwel niet onder doet van een "echt" 5.1 signaal.

[ Voor 8% gewijzigd door DjVe op 23-05-2013 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Denk je dat deze optie niet werkt?

Ontvanger --> HDMI --> TV
TV --> HDMI/ARC --> Reveiver

Volgens mij kan ARC wel DD5.1 en PCM doorgeven.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doorgeven kan wel, maar dan nog zit je met een stukje handshake over HDMI wat in jouw geval niet helemaal lekker gaat ;) Bovendien is het maar de vraag wat de TV kan doorgeven via de passthrough. ARC voldoet aan de HDMI specs en kan dus in princiep elk signaal verwerken, maar dan moet de TV het wel doorgeven natuurlijk ;)

Wat ik zou doen is de optie die je zelf al voorstelt: Alles, behalve de decoder, via je receiver laten lopen. Receiver monitor out naar de TV. Decoder op je TV met aparte HDMI kabel, en optical of coaxial out naar je receiver. Dan kun je alles wat je wilt.

Een andere optie: kost je net iets meer, maar koop voor een 60 euro een CI+ kaart en een extra Ziggo smartcard. Hoef je ook niet meer te zappen via je decoder, en start een stuk sneller op. Decoder kan dan gewoon via HDMI aan je receiver blijven hangen, en heeft simpelweg een functie als HDD recorder. Bijkomend voordeel: je kunt iets opnemen terwijl iemand anders iets kijkt :)

TV sluit je dan met 1 HDMI op je receiver aan, en een optical of coaxial voor het geluid - dat laatste ivm de handshaking over HDMI die niet helemaal lekker wil. Verder een kwestie van je receiver goed instellen dat ie de coaxial / optical pakt ipv de HDMI voor de TV, maar dat moet kunnen met die Pioneer van je. Dat mag ik wel hopen van dat ding tenminste :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Via CI is inderdaad nog beter! Dan heb je over de optische uitgang van de tv wel 5.1 surround en loopt beeld/geluid 100% synchroon. Daarnaast mis je weer een kastje en gaat het zappen fijner en kan je je eigen zendervolgorde bepalen.

Als de tv ook USB heeft voor een externe harde schijf voor opnames kan je er een externe harde schijf aan hangen. Afhankelijk hoeveel tuners het toestel heeft kan je opnemen en kijken tegelijk of opnemen of kijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door DjVe op 24-05-2013 08:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben even verder in de ARC-functie gedoken. ARC ondersteunt maximaal wat S/Pdif ook aankan, dus DTS en DD 5.1, maar geen 7.1, HD-formaten etc.

Dus ik ga het van het weekend eens proberen aan te sluiten op mn voorgestelde manier. Denk dat ik geen handshake problemen ga ondervinden. Het lijkt erop dat ik deze wel heb tussen de decoder en receiver, maar dit valt weg in de nieuwe opstelling. De tv zit er dan tussen.
Pagina: 1