Netwerk componenten aankopen

Pagina: 1
Acties:

• extreme8eight
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-02 11:37
Goeiemorgen allemaal,

Binnen een paar weken zal ik verhuizen naar een nieuwe woonst, hierbij dien ik natuurlijk allerhande netwerkzaken in orde te maken.

Ik had gedacht aan een opstelling van
- Router
- Switch(minimum 16 ports)
- 2 access points (coveren het hele huis)
Router > Switch > AP (zo aan elkaar gekoppeld)

Nu is mijn vraag, voor welke merken/soorten toestellen ga ik het best?
Ik had graag de beide AP's via PoE aangekoppeld.

Een router dient in feite niet met WiFi te zijn maar helaas vind je tegenwoordig niet anders meer. Daarom was ik aan het kijken naar het merk Draytek maar dit zijn natuurlijk niet de goedkoopste (omdat er ook een firewall inzit enzo). Ook kan dit de goedkoopste Linksys zijn (wifi maakt toch niet uit want staat in de kelder).

Switch dient toch minimum 16 poorten te hebben, had gedacht aan het merk Netgear omdat ik daar toch tevreden over ben. Natuurlijk dient er hier PoE poorten op te zitten aangezien ik de AP's van stroom wil voorzien via PoE.
Vind switches van Netgear maar dan zijn het geen Gigabitpoorten dusja.

AP's is nog het moeilijkste vanal om te kiezen. Welke merk/type dient er hiervoor gekozen te worden? Was is er goed? Indien mogelijk 2.4 Ghz en 5 Ghz (AND en niet OR).

Kunnen jullie mij hierbij helpen of in de correcte richting gaan sturen?

Alvast bedankt

PSN: extreme8eight

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Jammer dat je wat laat bent, had nog het een en ander in de verkoop...

Heb zelf een Cisco WAP321 gehad. Een selectable dual band (dus niet tegelijk). Daar was ik erg tevreden over. Makkelijke installatie, en goede enterprise functionaliteiten. 5GHz is leuk, maar word sowieso door apple niet ondersteund echt, daarbij is het eigenlijk ook helemaal niet zo standaard kwam ik achter. Zeker op oudere apparaten. Wap 121 is dacht ik net zo goed, alleen dan ietjes minder functies. Voor thuis is dat prima.

Twee kanalen is toch meer ruis,..niet per definitie voor wifi, maar wel gewoon voor andere signalen.

PoE niet op blindstaren... op sich is het ook niet verkeerd om er gewoon een adapter aan te hangen. Ik heb gewoon een aantal adapters van 10 euro gekocht welke prima voldoen. (Tegenwoordig zijn ze niet meer met dikke trafo's en zijn ze behoorlijk stabiel geworden).

PoE switches zijn niet goedkoop. Heb er destijds ook op gezocht.

wil je dan overigens ook een managed switch? of een unmanaged switch?

[ Voor 4% gewijzigd door gitaarwerk op 23-05-2013 09:54 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• extreme8eight
PoE zou wel handig zijn want ik dien natuurlijk wel een stopcontact op die plaats te hebben. En daar wringt het schoentje.
Zijn idd niet goedkoop. Ofwel een 16 ports switch + een 4 ports PoE switch?

Unmanaged is goed voor mij.
Welke merken raad je dan aan?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 10:09:
PoE zou wel handig zijn want ik dien natuurlijk wel een stopcontact op die plaats te hebben. En daar wringt het schoentje.
Zijn idd niet goedkoop. Ofwel een 16 ports switch + een 4 ports PoE switch?

Unmanaged is goed voor mij.
Welke merken raad je dan aan?
Unmanaged zijn er gewoon prima switches te krijgen (Ik gebruik zelf een tp-link 24 poorts, evt in de verkoop..hij maakt teveel herrie in een studio appartement :P .. Wat ook kan doen is een aantal convertoren kopen. Ik ben laatst wel een paar opties tegen gekomen hiervoor. Die moet ik even opzoeken.

Als je echt Voip gaat doen met veel gebruikers/zwaar internet verkeer zou ik wel iets van een managed switch nemen welke QoS ondersteund. Maar dat is dus afhankelijk van je infrastructuur/wensen

[ Voor 12% gewijzigd door gitaarwerk op 23-05-2013 10:24 ]

• extreme8eight
Soort PoE adapters ofzo? Breng dit dan geen traagheden met zich mee?

Welke zijn de betere AP's met goed bereik? Prijs mag iets meer zijn maar niet extreem.

En qua Router dan?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 10:26:
Soort PoE adapters ofzo? Breng dit dan geen traagheden met zich mee?

Welke zijn de betere AP's met goed bereik? Prijs mag iets meer zijn maar niet extreem.

En qua Router dan?
in principe worden ze alleen maar van stroom voorzien.

Wat is je budget? er zijn echt heel veel soorten en maten. .. persoonlijk was ik erg tevreden over de Cisco.. maarja..het waren wel enterprise (low end) oplossingen voor op kantoor hier. Bereik was ik erg tevreden over. Maar je hebt AP van 30 euro..en van 1000+ dus waar ben je naar op zoek? :)
Kan je ook meer de context van je netwerk vertellen? Dus wat gaat er over je netwerk? (aantal computers, mobiele apparaten, tv, glsavezel, telefonie... run je een server?)

pricewatch: Cisco WAP121

http://www.salland.eu/pro...o-wap321-wap321-e-k9.html

zijn er bijvoorbeeld twee

[ Voor 10% gewijzigd door gitaarwerk op 23-05-2013 10:33 ]

• extreme8eight
Budget, zou toch wel alle materialen willen aanschaffen binnen de 500 euro max (liefst minder maar gratis kan niet dus)

> aantal computers: 5
> mobiele apparaten: 2x smartphone, playstation, tv
> geen telefonie
> glasvezel komt van buiten naar binnen. Daarna zou het in de router moeten gaan (via gewone utp)

Dus router > switch > network en AP

Momenteel geen server, en ben ik ook niet van plan aangezien het hier om een thuisnetwerk gaat. Desondanks dat het over een thuisnetwerk gaat wil ik toch wel degelijk materiaal (Router die snel gaat, switch en AP's die een zeer goed bereik + snelheid hebben)

[ Voor 3% gewijzigd door extreme8eight op 23-05-2013 10:37 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik denk dat je met die Cisco 121 een goede keus zou maken. Ik heb niet dermate ervaringen met andere AP's dus daar kan ik je verder niets over vertellen. Voor minder dan 500 euro kan je echt klaar zijn.. wellicht je bekabeling is nog iets. Je zou nog eventueel met patchpanel kunnen werken.. maar dan maak je het jezelf soms weer moeilijk.

Voor smaryphones zou ik geen 5GHz nemen speciaal voor.. als je android hebt, kun je gratis een wifi analyzer downloaden en de perfecte frequentie kiezen,.. je kan er ook mooi mee meten (aangezien telefoons nou niet altijd het beste bereik pakken).

Persoonlijk vond ik het erg goed werken met apple apparatuur..die kunnen wel eens picky zijn met netwerken.. maar gewoon stabiel en goede verbinding.

De swich die ik gebruik is een TP-Link TL-SG1024 .. ik wil je niet mijn producten aansmeren..er zijnv ast andere oplossingen.. maar het is wel een degelijk ding. De andere die hier draait is ook van TP link en staat hier al 5 jaar te draaien non-stop zonder problemen.

Beste snelheid van computer naar computer is natuurlijk via snelste verbindingen als infiniband oid.. maarja.. da's imho overdone. wat eventueel mogelijk is nog als je over meerdere ethernet poorten en kabels beschikt om ze via link aggregration samen te voegen. nadeel is, je het dan een duurdere managed switch nodig. Maar die heb je ook al gewoon vanaf 150 euro.. dus op sich hoef je het er niet voor te laten.

Uiteindelijk is wel een groot deelvan je optimalisatie te doen met het managed gedeelte van je switch..maar als je met twee/drie man tegelijk zit te gamen, ga je het echt niet merken denk ik met unmanaged :Y)

• extreme8eight
Een AP die kan 2.4 Ghz en 5 Ghz samen draaien is dus niet echt nodig. Waarvoor kan het wel handig zijn?
Cisco is dan het betere merk voor een AP?

En zou je een tweede PoE switch nemen om voeding te geven aan deze AP's? Stroom kan er eventueel wel zijn via stopcontact maar ik vind het persoonlijk handiger om te werken via PoE.

En qua router, wat is daar het beste? Tegenwoordig zijn alle routers met wifi, ik moet niet noodzakelijk een hebben met wifi aangezien deze toch in de kelder staat en ik de wifi zal uitschakelen normaalgezien.
Linksys? Cisco? Draytek?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:09:
Een AP die kan 2.4 Ghz en 5 Ghz samen draaien is dus niet echt nodig. Waarvoor kan het wel handig zijn?
Cisco is dan het betere merk voor een AP?

En zou je een tweede PoE switch nemen om voeding te geven aan deze AP's? Stroom kan er eventueel wel zijn via stopcontact maar ik vind het persoonlijk handiger om te werken via PoE.

En qua router, wat is daar het beste? Tegenwoordig zijn alle routers met wifi, ik moet niet noodzakelijk een hebben met wifi aangezien deze toch in de kelder staat en ik de wifi zal uitschakelen normaalgezien.
Linksys? Cisco? Draytek?
Persoonlijk is gewoon veel goedkoper om een adaptertje te kopen :)... poe lijkt me (maar geen ervaring) wat onstabieler. Heeft uiteindelijk andere voeding nodig, zwaarder..en voor wat eigenlijk :). Ook zit in zo'n apparaat verder weinig bescherming op overspanning. In adapters wel denk ik.

Cisco is zeker een van de bekenste bouwers van netwerk apparatuur (en trainingen) wereldwijd. Dit zijn wel instap enterprise modellen.. maar ze zijn zeker OK. Linksys is overigens het dochtermerk (consumentenmerk van Cisco). Draytek geen ervaring mee.

Heb de WAP321 half jaar gedraaid hier, en het bereik was gewoon goed, snel, en geen problemen mee welke je soms wel kan hebben bij bijvoorbeeld routers met ingebouwde wifi.

Wat fijn is een eventuele oude pc neerzetten als router.. maar wellicht heb je dus gewoon een router van je ISP. Kan je prima gebruiken lijkt mij. Je betaalt er toch voor. Zyxels zijn daarin overigens ook niet heel verkeerd. Asus of Linksys kun je ook overigens gewoon heel goed gebruiken.

• extreme8eight
Hmm daar heb je misschien wel een punt.

Cisco is inderdaad goed maar ik heb ik totaal geen ervaring mee. Wel met Linksys en daar ben ik over het algemeen wel tevreden over maar ik had hier graag meer bereik mee.

Waarom doe je de WAP321 weg?

Idd heb ik momenteel draaien in mijn huis maar zou graag de elektriciteitskosten ook zo min mogelijk houden.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 12:59:
Hmm daar heb je misschien wel een punt.

Cisco is inderdaad goed maar ik heb ik totaal geen ervaring mee. Wel met Linksys en daar ben ik over het algemeen wel tevreden over maar ik had hier graag meer bereik mee.

Waarom doe je de WAP321 weg?

Idd heb ik momenteel draaien in mijn huis maar zou graag de elektriciteitskosten ook zo min mogelijk houden.
Ik heb de switch nog liggen, de wap321 is al weg. Ik stop namelijk met mijn bedrijf...en voor 40m2 thuis is het overkill ;) .. die 24 poorts switch draait ook net 5 maandjes nu..maar die fan erin maakt wat lawaai.. normaliter gaat deze in een kast..maar in een kleine omgeving buiten de kast vind ik het irritant :P

• extreme8eight
Het gedeelte waar de ene AP gaat staan is namelijk wel kleiner dan 40m². Ik zou deze op het eerste verdiep zetten zodat er verbindin is op het gelijkvloers + op het tweede verdiep. Is dit dan wel de moeite om daar 174 euro voor uit te geven zoals op salland.eu?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 13:26:
Het gedeelte waar de ene AP gaat staan is namelijk wel kleiner dan 40m². Ik zou deze op het eerste verdiep zetten zodat er verbindin is op het gelijkvloers + op het tweede verdiep. Is dit dan wel de moeite om daar 174 euro voor uit te geven zoals op salland.eu?
Het pand waar ik in zit nog heeft veel metaal en maakt bereikt wat slechter.. en moet daar dus wel wat sterkers voor hebben. De Wap 121 is bijvoorbeeld stuk goedkoper. Goeie kans dat je voor twee verdiepingen zeker genoeg hebt met 1. De functies van de 321 zijn iets hoger met gastnetwerken en dergelijke..als je dat niet nodig hebt..zou ik die 321 sowieso niet kiezen. Helemaal niet nodig.

Ook zou je met linksys een AP van kunnen aanschaffen met een repeater. Die van Linksys werken ook wel erg lekker hoor. Dat is nog voordeliger denk ik. Dat een optie?

• extreme8eight
Dat kan inderdaad een optie zijn.
Dan bedoel je waarschijnlijk deze:
http://www.linksys.com/en-eu/products/accesspoints/WAP300N
Maar deze heeft maar een 10/100 Ethernet poort.

Het dienen zoiezo AP's te zijn. Momenteel werk ik thuis via routers die ingesteld zijn als een AP.
Ook is het de bedoeling dat ze allebei dezelfde SSID en pw krijgen zodat ze automatisch kunnen overschakelen.

Raar dat je dan bijvoorbeeld dit toestel
pricewatch: Linksys E4200
Een router dus, met simultane 2.4Ghz en 5Ghz en goeie uitzendsnelheid aan een 'klein bedrag' kan krijgen

[ Voor 24% gewijzigd door extreme8eight op 23-05-2013 13:47 ]

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-02 17:07
Ik zou met niet zo vast klampen op bekende merken als Linksys of Draytek.
Ik heb laatst een aantal TP-link AP's gekocht en ik moet zeggen die hebben een geweldige prijs kwaliteit verhouding!! pricewatch: TP-Link TL-WA901ND

Ook voor een router hoef je niet speciaal voor een Draytek te gaan. Ik heb thuis zelf eenNetgear RangeMax WNR3500L en die doet het helemaal geweldig. Ook zitten hierbij heel netjes PoE adapter bijgeleverd. Ik weet inmiddels niet meer welke opties er standaard allemaal op zaten, maar die kun je enorm uitbreiden zodra je er Tomato firmware op zet (of DD-WRT en dergelijken). Let wel, hier zit wel een moeilijkheids graadje in maar die stap is niet heel erg groot.

Voor een switch zou je eventjes moeten kijken in de Pricewatch Daar staan er zat in met 16 poorten en 1 Gigabit.

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 23-05-2013 13:56 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• extreme8eight
Die router staat mij inderdaad wel aan en aangezien ik waarschijnlijk ook een Netgear switch zal nemen lijkt mij alles van hetzelfde merk nog niet zo slecht.

Qua AP:
pricewatch: Netgear WN802T
Wel geen PoE, niet zeker of dat ik met PoE moet zoeken of zonder. Maar als ik het zo lees van u is dat PoE niet zo betrouwbaar is?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

@Chickpoint, naja, je weet dat ze in ieder geval vaak goed hun werk doen. Dingen als Trust en goedkope belkin zou ik wel weer vermijden.. of sweex ook. Het aantal keer dat ik daarbij problemen had (om geen reden behalve slechte hard/software) is idioot groot. TP-link is erg fijn. Naast switches heb ik daar geen ervaring mee overigens (en kan daarom niet meer aanraden dan wat ik weet :P )

Netgear even vergeten. Dat is ook gewoon prima spul.

ik wil niet verkopen verder; maar ik doe mijn TP link switch weg voor 60 euro (exc verzending). Da's 24 poort gigabit switch. Je moet zelfff maar kijken wat je wilt dan :)

• extreme8eight
Wat denken jullie van deze setup:

Router: http://www.routercenter.b.../netgear-wndr4500-v2.html

Switch: http://www.routercenter.b...oorts-gigabit-switch.html

AP's: 2x http://www.salland.eu/pro...-dap-2310-dap-2310-e.html

Qua AP's ben ik er nog niet helemaal uit of het met PoE moet zijn of niet. Ik heb de sleutel van het huis nog niet, zal dit maar binnen een aantal weken kunnen opnieuw zien of het effectief mogelijk is om een stopcontact te gebruiken.
En indien ik toch deze neem, zal deze voldoende dekking geven overal?
Alsook is er geen 5Ghz aanwezig, is dit noodzakelijk?

• chickpoint
gitaarwerk schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:19:
@Chickpoint, naja, je weet dat ze in ieder geval vaak goed hun werk doen. Dingen als Trust en goedkope belkin zou ik wel weer vermijden.. of sweex ook. Het aantal keer dat ik daarbij problemen had (om geen reden behalve slechte hard/software) is idioot groot. TP-link is erg fijn. Naast switches heb ik daar geen ervaring mee overigens (en kan daarom niet meer aanraden dan wat ik weet :P )

Netgear even vergeten. Dat is ook gewoon prima spul.

ik wil niet verkopen verder; maar ik doe mijn TP link switch weg voor 60 euro (exc verzending). Da's 24 poort gigabit switch. Je moet zelfff maar kijken wat je wilt dan :)
Daarvoor hebben wij hier de prachtige pricewatch, waar nog geregeld mensen een review achterlaten. Dit scheelt al een hoop met goede producten uitkiezen. Maar die elende als Trust en Sweex zal ik inderdaad nooit iemand verkopen of aanraden (of ze moeten er om vragen >:) ).
extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:16:
Die router staat mij inderdaad wel aan en aangezien ik waarschijnlijk ook een Netgear switch zal nemen lijkt mij alles van hetzelfde merk nog niet zo slecht.

Qua AP:
pricewatch: Netgear WN802T
Wel geen PoE, niet zeker of dat ik met PoE moet zoeken of zonder. Maar als ik het zo lees van u is dat PoE niet zo betrouwbaar is?
PoE is wel mooi, gewoon een draadje naar het kastje vanaf de muur en klaar. Of het invloed heeft op de prestaties wet ik niet, zou zeggen het is geen wisselspanning dus zoveel interferentie zal het niet geven. Maar ik neem aan dat je niet de volledige snelheid van je glasvezel nodig hebt op je mmobiele apparaten (daar is Wifi sowieso niet zo heel nuttig voor). Dus ik zou me er niet zo heel erg druk over maken.
extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:40:
Wat denken jullie van deze setup:

Router: http://www.routercenter.b.../netgear-wndr4500-v2.html

Switch: http://www.routercenter.b...oorts-gigabit-switch.html

AP's: 2x http://www.salland.eu/pro...-dap-2310-dap-2310-e.html

Qua AP's ben ik er nog niet helemaal uit of het met PoE moet zijn of niet. Ik heb de sleutel van het huis nog niet, zal dit maar binnen een aantal weken kunnen opnieuw zien of het effectief mogelijk is om een stopcontact te gebruiken.
En indien ik toch deze neem, zal deze voldoende dekking geven overal?
Alsook is er geen 5Ghz aanwezig, is dit noodzakelijk?
Ziet er op zich prima uit, al snap ik de keus in AP niet helemaal omdat dat zeker goedkoper kan zonder op kwaliteit in te leveren. Weet alleen niet of die router geschikt voor Tomato maar als dat niet heel belangrijk is voor je zou het geen probleem zijn. Overigens kunnen je router en switch ook goedkoper ;)

[ Voor 22% gewijzigd door chickpoint op 23-05-2013 14:48 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

chickpoint schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:44:
[...]

Daarvoor hebben wij hier de prachtige pricewatch, waar nog geregeld mensen een review achterlaten. Dit scheelt al een hoop met goede producten uitkiezen. Maar die elende als Trust en Sweex zal ik inderdaad nooit iemand verkopen of aanraden (of ze moeten er om vragen >:) ).
Gelijk even een uurtarief erbij zetten :P >:) dan is het wel leuk, haha!
PoE is wel mooi, gewoon een draadje naar het kastje vanaf de muur en klaar. Of het invloed heeft op de prestaties wet ik niet, zou zeggen het is geen wisselspanning dus zoveel interferentie zal het niet geven. Maar ik neem aan dat je niet de volledige snelheid van je glasvezel nodig hebt op je mmobiele apparaten (daar is Wifi sowieso niet zo heel nuttig voor). Dus ik zou me er niet zo heel erg druk over maken.
PoE is zeker een voordeel, echter vraag ik me altijd af of het prijsverschil waard is, ook met de kwaliteit van de voeding die dat doet. Netwerkapparatuur kan vrij gevoelig zijn. Als je al weet hoeveel verschil kwaliteit er zit in computervoedingen..en die zijn al veel beveiligd. Ik twijfel daar wel aan bij goedkopere PoE oplossingen. Ook in huis is het helemaal niet gek als je eens een stroominconsistentie krijgt. Een filter ervoor aan te schaffen lijkt me dan ook weer overdreven.

Overigens, als stroom veel uitmaakt.. die Cisco Waps kun je de radio's activeren tussen bepaalde tijden. Scheelt weer iets.. ofhet nou zichzelf terugverdient.. tja :P

• chickpoint
gitaarwerk schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:51:
[...]

Gelijk even een uurtarief erbij zetten :P >:) dan is het wel leuk, haha!

[...]

PoE is zeker een voordeel, echter vraag ik me altijd af of het prijsverschil waard is, ook met de kwaliteit van de voeding die dat doet. Netwerkapparatuur kan vrij gevoelig zijn. Als je al weet hoeveel verschil kwaliteit er zit in computervoedingen..en die zijn al veel beveiligd. Ik twijfel daar wel aan bij goedkopere PoE oplossingen. Ook in huis is het helemaal niet gek als je eens een stroominconsistentie krijgt. Een filter ervoor aan te schaffen lijkt me dan ook weer overdreven.

Overigens, als stroom veel uitmaakt.. die Cisco Waps kun je de radio's activeren tussen bepaalde tijden. Scheelt weer iets.. ofhet nou zichzelf terugverdient.. tja :P
Ik moet zeggen van die TP-Link AP's zijn de PoE blokjes gewoon goed. Andere merken durf ik niet te vertellen. Hier op mijn werk doen ze het prima met nog 25-50 meter utp er tussen.

• extreme8eight
Dus in feite kan dit wel gebruikt worden dan (PoE).
Opteren jullie dan voor een PoE adapter of voor een tussenswitch.

• chickpoint
Ik zou dan gewoon kiezen voor een PoE adapter. Een hele switch lijkt me een beetje overkill, zeker voor thuis.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11
Een router zal je (waarschijnlijk) niet eens nodig hebben, modems hebben immers ook routerfuncties en sommigen vrij uitgebreid of uitgebreid genoeg in 99% van de gevallen. :)

• extreme8eight
Sypher schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 15:25:
Een router zal je (waarschijnlijk) niet eens nodig hebben, modems hebben immers ook routerfuncties en sommigen vrij uitgebreid of uitgebreid genoeg in 99% van de gevallen. :)
Klopt maar ik wil met vaste ipadressen gaan werken voor mijn NAS en AP's.

• extreme8eight
chickpoint schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:44:
[...]

[...]

[...]

Ziet er op zich prima uit, al snap ik de keus in AP niet helemaal omdat dat zeker goedkoper kan zonder op kwaliteit in te leveren. Weet alleen niet of die router geschikt voor Tomato maar als dat niet heel belangrijk is voor je zou het geen probleem zijn. Overigens kunnen je router en switch ook goedkoper ;)
De AP hoeft niet specifiek deze te zijn, dit is wel de goedkoopste met een Gigabitpoort erin.

• chickpoint
extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 15:26:
[...]

Klopt maar ik wil met vaste ipadressen gaan werken voor mijn NAS en AP's.
Met een Modem/router van een ISP kun je dat ook doen. Dan heb je twee opties.
DHCP aan laten staan en vanaf een wat hoger nummer dan standaard beginnen met je DHCP pool en daaronder is dan gereserveerd voor vaste IP adressen. Of DHCP uit en alles met de hand instellen (zou persoonlijk DHCP aan latenstaan ivm bezoekers en mobiele apparaten).
extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 15:27:
[...]

De AP hoeft niet specifiek deze te zijn, dit is wel de goedkoopste met een Gigabitpoort erin.
Een gigabit poort in een AP lijkt me niet zo heel belangrijk aangezien je via Wifi toch geen Gigabit gaat verbruiken.

• extreme8eight
Ik ga akkoord wat je zegt maar gaat die ene 10/100 Mbit poort je volledige netwerk niet vertragen?

• chickpoint
extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 15:49:
Ik ga akkoord wat je zegt maar gaat die ene 10/100 Mbit poort je volledige netwerk niet vertragen?
Nee, dat zal niet gebeuren aangezien je er een switch tussen hebt zitten. Die zorgt ervoor dat je iedere poort de maximale snelheid hebt die nodig is. Dus voor bijv je PC gigabit en voor de AP dan 100 megabit. Wat jij waarschijnlijk bedoeld is met een hub. Die pakt de laagst gespecificeerde snelheid.

• extreme8eight
chickpoint schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 16:06:
[...]

Nee, dat zal niet gebeuren aangezien je er een switch tussen hebt zitten. Die zorgt ervoor dat je iedere poort de maximale snelheid hebt die nodig is. Dus voor bijv je PC gigabit en voor de AP dan 100 megabit. Wat jij waarschijnlijk bedoeld is met een hub. Die pakt de laagst gespecificeerde snelheid.
Ok thanks.

Het beste zou zijn dat ik een toestel vind die beide 2.4Ghz en 5Ghz tegelijkertijd kan uitzenden + PoE ondersteund. Maar dan is de keuze redelijk beperkt. Ik heb zo de indruk dat er gewoon geen AP's bestaan die deze beide uitzenden. Bestaat wel in wireless router systeem maar dat is dan geen AP.

Dan heb ik nog een vraag: indien ik twee AP's heb, ik stel dezelfde SSID in + hetzelfde wachtwoord.
Zal hij, indien ik dan gewoon rondloop in huis met laptop of smartphone, dan gewoonweg overschakelen zonder problemen van AP naar AP? Of dient er nog iets extra ingesteld te worden?

[ Voor 16% gewijzigd door extreme8eight op 23-05-2013 16:18 ]

• chickpoint
Ik gebruik zelf de 5 GHz band nooit en kom met 2.4 GHz prima uit de voeten. Bij de 2.4 GHz band moet je alleen eventjes opletten met welk kanaal je gaat gebruiken. Maar dit is heel makkelijk na te kijken met bijv. Wifianalyzer of inSSIDer.

• extreme8eight
Ik zou nog eens de buurt moeten gaan scannen om te weten of er veel netwerken zijn. Anders heb ik problemen met de 2.4Ghz.

Ik zoek op deze zoekopdracht.

[ Voor 49% gewijzigd door extreme8eight op 23-05-2013 18:21 ]

• extreme8eight
Dit is overkill zeker?
pricewatch: DrayTek Vigor 2920
pricewatch: DrayTek Vigor 2130

[ Voor 29% gewijzigd door extreme8eight op 23-05-2013 19:32 ]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ja, echt hele vette overkill :)

Vergeet niet dat je als consument gewoon mag ruilen/retourneren,... Je kan altijd duurder gaan,.. Bespaar wat geld en koop er gewoon een paar kratten bier voor :p

• extreme8eight
Is wel wat mee te doen met die router Vigor 2130. Goeie firewall enzo. Zoek toch ook wel echt een deftig ding. Niet tegenstaande dat een gewone router van Linksys ook perfect zal werken vermoed ik?

• chickpoint
extreme8eight schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 22:28:
Is wel wat mee te doen met die router Vigor 2130. Goeie firewall enzo. Zoek toch ook wel echt een deftig ding. Niet tegenstaande dat een gewone router van Linksys ook perfect zal werken vermoed ik?
Ik zou zeggen verdiep je eens een klein beetje in DD-WRT of Tomato. Dan heb je al die deftige functies plus meer en hoef je er niet meer voor te betalen.

• extreme8eight
chickpoint schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 07:49:
[...]

Ik zou zeggen verdiep je eens een klein beetje in DD-WRT of Tomato. Dan heb je al die deftige functies plus meer en hoef je er niet meer voor te betalen.
Lijkt mij inderdaad wel deftig en zal ik misschien even proberen op een oude router die hopelijk compatibel is.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik heb met die geen ervaring, maar werkte hier met een virtual machine waarbij ik pfsense gebruikte. Vond ik ook erg fijn.. goede logs en instellingen. Gemakkelijk te installeren en te werken mee. Wellicht ook een optie. (Gratis natuurlijk; werkt op FreeBSD dacht ik)

• extreme8eight
Zal even kijken. Bedankt!

• extreme8eight
Is het trouwens niet goedkoper/opportuner om gewoon wireless routers te kopen en hiervan AP's te maken?

• chickpoint
Dat kan ook, alleen moet je er op letten dat je in de routers de DHCP server uit zet en dat je de netwerk kabel op een van de LAN poorten aansluit ipv de WAN poort.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hoeft overigens niet altijd goed te werken. Een beetje router moet dat wel kunnen, maar ondersteuning kan wat mager zijn. Denk een normaal A merk zit je wel best bij denk ik.

• extreme8eight
Weet reeds ongeveer wat ik ga kopen. Alleen bij de Router twijfel ik nog.

Een doodgewone Linksys of een Draytek

Pagina: 1