Verouderende Medion PC upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glycerin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-04-2024
Beste Tweakers,

Na stilletjes de site al een aantal jaren te bezoeken, zonder ooit van mij te laten horen, wil ik graag jullie hulp en advies vragen!

Graag vraag ik jullie advies voor het upgraden van een bestaand systeem. Ik heb momenteel een Medion PC (Type nr. ben ik helaas kwijt, was ooit een actie bij MediaMarkt ArenA), die al een aantal jaren oud is. Ik begin te merken dat deze langzaam begint te verouderen, met name bij games. De nieuwste game kunnen meestal al niet meer draaien op mijn PC. Daarom zit ik te denken om deze te upgraden.

Mijn PC heeft momenteel het volgende:

CPU: Intel Core I7-2600 CPU @ 3.40 Ghz
GPU: AMD Radeon HD 6570 (volgens mijn 1gb ddr3, maar zou ik moeten nakijken)
RAM: 16GB Corsair RAM
Mobo: Moet ik nog even uitzoeken...
Geluidskaart: Zelfde probleem als mobo, waarschijnlijk standaard Realtek zooi.

Waarschijnlijk vorige versie van deze:

#ProductPrijsSubtotaal
1Medion Akoya PC P5346 D€ 899,-€ 899,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 899,-

Gebruik:
- Games (Meegaan met nieuwste games: Bioshock Infinite, Metro Last Light)
- Normaal Office gebruik
- Gamedesign gebruik: Photoshop, Flash, Maya 3D software, basic coding

Budget: Momenteel rond de 400-500 euro, maar ik kan best nog een aantal maandjes doorsparen.

Ik ben geen expert op het gebied van PC componenten, daarom ga ik er zelf van uit dat ik genoegen kan nemen met het upgraden van mijn GPU. Voor deze GPU zal waarschijnlijk een nieuwe voeding nodig zijn en misschien zelfs een nieuwe case waar alles in past. De case zou handig zijn om zo eventueel verder up te graden. En nu we toch bezig zijn, zou een SSD erbij ook niet verkeerd zijn.

Met behulp van BBG's over desktops, ben ik op dit lijstje uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 179,90€ 179,90
1Corsair Carbide 300R€ 55,66€ 55,66
1XFX PRO650W€ 71,50€ 71,50
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 80,75€ 80,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 387,81

Hoe denken jullie hierover? Is dit voldoende? Of mis ik iets over het hoofd? Is het uberhaupt mogelijk om alle oude componenten over te plaatsen naar een nieuwe case met nieuwe GPU, etc?
Tips over het overzetten stel ik ook op prijs!

Ik hoop dat jullie mij hiermee op weg kunnen helpen en ik zie jullie advies graag tegemoet!

Groet
Tobias

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Volgens de pricewatch zit er een Radeon HD7770 GPU in.
De pc die je hebt is typisch 'gaming pc' (at least, marketing), overkill cpu, te lage gpu.
Je huidige lijstje is goed, alles is over te plaatsen in de nieuwe kast voor zover ik weet (in het verleden wat pc's meegemaakt waar onderdelen vastgelijmd zaten, maar dat zal nu waarschijnlijk niet aan de orde zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:03

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou de inhoud van die Medion behuizing toch even goed inspecteren. In het verleden vonden bepaalde OEMs het nog wel eens lollig om BTX ipv ATX te gebruiken bijvoorbeeld. Ik weet niet of dat nog steeds gebeurt.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

280562

Je hebt helemaal gelijk, je CPU is nog hardstikke goed. Ik zou dan ook je CPU, mobo en RAM gewoon houden.

Als die PC "enkele jaren" oud is, dan zit er zeker geen HD7770 in. De 7000 serie is net 12-17 maanden oud. Een AMD6570 is veel aannemelijker. Download een gratis utility, zoals HWiNFO64 om te zien wat er precies in je PC zit. Ook handig om te kijken wat voor moederbord je precies hebt. Soms willen vendors zoals Medion nog wel custommade moederborden in hun PC stoppen. Of andere vreemde items die speciale drivers nodig hebben.

Heb je echt een nieuwe case nodig ? Ik zou die 60 euro extra gebruiken om een gtx660Ti ipv een gewone gtx660 te kopen.

Btw, om videokaarten te vergelijken, kijk eens naar deze lijst:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2300495
gtx660Ti - 185 VP
gtx660 - 161 VP
amd6570 1GB (GDDR5) - 40 VP
amd6570 1GB (GDDR3) - 35 VP

Mmm, misschien is die Ti toch niet de moeite waard.
In ieder geval zal het een flinke upgrade over je 6570 zijn.

Meer benchmarks hier:
http://www.anandtech.com/bench/Product/613?vs=660

Ik zou je ook aanraden om je PC open te maken, en te kijken wat voor PSU er precies in zit. Misschien kun je die gewoon blijven gebruiken. Scheelt weer 70 euro.
tdp gtx660 - 140W
tdp gtx660ti - 150W
tdp i7-2600 - 95W

Ik verwacht dat een i7-2600 met gtx660(ti) op zijn hoogst 300-350W nodig heeft. Een 350W of 400W zou genoeg kunnen zijn. Ik heb zelf een i5-3570K+gtx680, en mijn PC trekt tijdens het gamen maximaal 250W uit de muur. Tijdens artificieel zware belasting (Prime95+Furmark) 350W. Mensen zijn geneigd om veel te zware PSUs aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glycerin
Bedankt allemaal voor de tips! Die pricewatch van Medion is em inderdaad niet, de specs daarboven zijn in ieder geval kloppend. De case van die medion is ook niet dezelfde. De case is meer de blok vormige uit de vorige Medion Akoya P series (zoals de P2208):
http://tweakers.net/categ...0AcAwMgtygzOdU3M0_JyqAWAA

Ik denk dat een nieuwe case wel handig zou zijn, maar hoe kan ik toch het beste kijken of alle nieuwe componenten er in passen? Zou toch weer 50eu schelen zoals eerder genoemd!
Sowieso handig om de PC een keer open te maken en een kijkje te nemen naar de mobo, CPU en PSU. Kijken of er genoeg W geleverd kan worden en kijken of alles makkelijk eruit te halen is.

Moet ik toch nog even vragen wat er wordt bedoelt met BTX en ATX. Wat houdt dit precies in? En wat zou er verkeerd zijn aan BTX?

Ik hou jullie iig op de hoogte van mijn besluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
ATX en BTX maakt nogal uit, want dat is de maat van het moederbord. Het gaat overigens helemaal langs me heen waarom een nieuwe kast "wel handig" zou zijn. Als er iets onhandig is, is het wel een nieuwe case.
Maar goed als jij dat wil.

Als ik me even concentreer op het verbeteren van je game prestaties, heb je vooral een nieuwe grafische kaart nodig. Ik zou daar dan vooral mijn geld insteken. Afhankelijk van de gekozen kaart heeft je voeding een bepaald vermogen nodig. Maar het kan zijn dat de voeding die je hebt het trekt. Maar 650 watt ga je zeker niet nodig hebben, veelal zal 400 watt reeds ruim voldoende zijn.

Om de algemene snelheid (niet de snelheid van games) flink op te krikken is een SSD de mooiste upgrade die je maar bedenken kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glycerin
Reepje schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:03:
ATX en BTX maakt nogal uit, want dat is de maat van het moederbord. Het gaat overigens helemaal langs me heen waarom een nieuwe kast "wel handig" zou zijn. Als er iets onhandig is, is het wel een nieuwe case.
Maar goed als jij dat wil.

Als ik me even concentreer op het verbeteren van je game prestaties, heb je vooral een nieuwe grafische kaart nodig. Ik zou daar dan vooral mijn geld insteken. Afhankelijk van de gekozen kaart heeft je voeding een bepaald vermogen nodig. Maar het kan zijn dat de voeding die je hebt het trekt. Maar 650 watt ga je zeker niet nodig hebben, veelal zal 400 watt reeds ruim voldoende zijn.

Om de algemene snelheid (niet de snelheid van games) flink op te krikken is een SSD de mooiste upgrade die je maar bedenken kan.
Ah, dit verklaart een hele hoop. Nieuwe case zo dus misschien ook wel nieuw moederbord betekenen... En ja de motivatie voor een nieuwe case is voor mij om later nieuwe upgrades makkelijker kwijt te kunnen.
Hmm, nog even flink nadenken in ieder geval...

Iedereen bedankt voor het advies! Ik heb veel geleerd en ben meer te weten gekomen om tot een keuze te komen. Ik denk dat het het beste is om even in de kast te kijken naar mijn voeding, en naar de ruimte voor een videokaart. Als er genoeg vermogen is, hoef ik in ieder geval geen nieuwe PSU te kopen en als er genoeg ruimte is voor de GPU, hoef ik ook al geen nieuwe case te kopen...! Dan kan ik genoegen nemen met een SSD en een videokaart.

Indien er geinteresseerden zijn, zal ik de openings post aanpassen met mijn ondervinden en besluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:12
Een kleine toevoeging op dit verhaal: bij OEM pc's kan het zo zijn dat je niet zomaar kunt uitbreiden en/of onderdelen vervangen. Ik weet niet of Medion dit (nog) doet, maar recentelijk heb ik iets soortgelijks meegemaakt met een pc op het werk van HP en eerder ook met een oude pc thuis. De oude HP op het werk weigert bijvoorbeeld een losse netwerkkaart en heeft ook altijd zijn/een originele HP harddisk nodig. Je kon daar leuk proberen de HDD te vervangen door een SSD, maar dat ging dus niet. De thuis pc had eenzelfde probleem met harddisks. Dit vanwege bepaalde bios instellingen en firmware.

Nu wil ik je niet ontmoedigen, want volgens mij doet Medion dit niet (meer). Het moederbord van je pc zal trouwens zeer hoogstwaarschijnlijk van MSI (Microstar International) afkomstig zijn. Vaak geeft Medion hier wel een ander typenummer aan en is het dus geen "standaard" MSI bordje wat je los kunt krijgen. Via Google kun je altijd wel herleiden van welk bord het ding afstamt. Als ik jou was zou ik eens proberen om b.v. een andere GPU (maakt niet uit welke) tijdelijk in je pc te zetten, kijken of het systeem hem accepteert. Dan weet je in ieder geval zeker dat je geen issues met bios/firmware hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Moi_in_actie op 23-05-2013 16:21 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glycerin
Bedankt Moi_in_actie, had zoiets ook al gehoord maar niet zo ver dat er dingen geweigerd kunnen worden... Een goed idee om iig een videokaart uit te proberen, eens kijken of ik nog wat heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Jep zelfde probleem hiero. Ik had een oude dell optiplex 360 staan. En ik dacht 'gho deze kast koelt beter dan mijn huidige. Ik zal mijn compomenten daar in zetten'' (het was toch tijdelijk)

Ik heb nog een paar knoppen en ledjes geregeld (want die dell kast gebruikte een Mini Pata kabel voor hun from paneel ipv de normale aansluiting(naam vergeten van de gewone aansluiting)
En het moederbord frontje aan de achterkant eruit gesneden (nee natuurlijk moest het vast zijn ipv een gewoon backfrontje) Nou blijkt het BTX te zijn.

Het verscheel met BTX en ATX is dat de insteekgleuven en je back van je moederbord zeg maar andersom zitten. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen. Maar dan zit je je plaat waarmee je je pc kast kan openmaken aan de andere kant zeg maar.

Dus aan die dell heb ik enkel een koeler, een DDR 2 geheugenbank, een voeding en een core 2 Duo overgehouden. Voor de rest oud ijzer/plastic

Kort gezegd het kan niet.

Met de filmware in de Bios is niet zo'n heel groot probleem. Je moet de Filmware flashen. de Bios updaten helt ook nog wel eens. Maar daar moet je wel pro voor zijn :D

Voor Medion, ik dacht dat ze geen speciale settings op kaarten gebruiken. Omdat je bij Medion ook gewone kaarten er zo maar bij kan zetten. Die speciale settings is meestal alleen bij office PC's zoals die van HP en Dell. Maar bij home heb ik het nooit meegemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door rickboy333 op 25-05-2013 13:24 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb ooit eens een medion willen upgraden, maar dit is wat langer geleden.
Reken er maar op dat je geen voedings-stekkertjes vind om je nieuwe graka aan te sluiten, en daar strand de boel dan al. Vergewis je dus eerst dat je genoeg stekkertjes hebt.
Ook je bios is waarschijnlijk gestript.
Misschien is het een idee de computer te verkopen en een kompleet nieuw systeem samen te stellen?

Anders kan je inderdaad processor, geheugen en harde schijf hergebruiken.
Pagina: 1