Om heel eerlijk te zijn weet ik dat ook niet precies, maar ik weet in ieder geval dat IPS schermen beter zijn qua kleurweergave.
Wat ik over AH-IPS heb kunnen vinden:
AH-IPS, of voluit Advanced High performance In-Plane Switching, is ontwikkeld door LG zelf en is een variant van IPS die betere kleurechtheid biedt, hogere pixeldichtheden aankan en meer licht door kan geven voor een lager energiegebruik.
Of 27" nou een goede optie is weet ik niet. 1920x1080 is weinig op 27" natuurlijk. Jouw (of die van je baas

) 27" iMac heeft een resolutie van 2560x1440 op 27", wat aanzienlijk hoger is. Ik hoor regelmatig dat 1080p dus eigenlijk te weinig is voor 27" en daarom zou ik misschien toch voor de Asus gaan in jouw geval. Zeker omdat je later eventueel ook nog een tweede monitor er bij wilt kopen.
De vraag is of jij je gaat storen aan 1920x1080 op 27"... zo niet dan zou ik voor een 27" gaan, want hoe groter hoe mooier natuurlijk voor games, toen ik een jaar of 3-4 geleden deze 21,5" 1080p monitor kocht na jaren op een 1280x1024 17" gewerkt te hebben vond ik het een enorm groot ding en vond ik 'm echt gaaf. Nu vind ik 't allemaal wel weer meevallen en zit ik al een beetje te kijken naar een nieuw (extra) scherm, ook omdat ik op (studenten)kamers wil gaan

.
Verder, de Hz... mijn Macbook en mijn LG E2240S zijn beide 60Hz en ik heb er nooit last van gehad, maar volgens mij geldt in principe hoe hoger hoe beter.
De Asus is in ieder geval 75Hz, lijkt mij voldoende.
Zo specifiek heb ik mij niet in monitoren verdiept moet ik je eerlijk bekennen, maar ik had dit gevonden op het internet (er vanuit gaande dat je engels kan):
A 60hz monitor refreshes the screen 60 times per second. Therefore, a 60hz monitor is only capable of outputting 60fps. It can still feel smoother to play at a higher framerate than your monitor can display however, because input lag with your mouse will be reduced. You might also start to see tearing though, which happens when your videocard is rendering frames faster than your monitor can display them.
Dus eigenlijk hoe hoger, des te soepeler alles loopt.
Maar ik weet niet hoe krachtig jouw nieuwe desktop gaat worden, maar als je die Asus hebt met 75Hz kan je dus 75fps krijgen bij games, lijkt me voor shooters genoeg en voor de rest dus ook sowieso wel.