Nieuwe Monitor

Pagina: 1
Acties:

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-02 07:13
Geachte Mede Tweakers!

Ik ga binnenkort mijn deskop vervangen maar eerst wil ik mijn monitor vervangen.

Ik heb nu een 19'' scherm maar wil graag een 23'' of 24'' scherm. Met later een upgrade naar een 2de scherm hiervan.

Mijn budget is ongeveer €200 tot €250 euro.

Ik ga er voornamelijk mee Gamen, maar dagelijks gebruik van internet en office gebeurt ook.

pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zwart
pricewatch: LG IPS237L Zwart

Deze heb ik tot nu toe gevonden, alleen weet ik niet wat optimaal is.

[ Voor 17% gewijzigd door rolandos582 op 23-05-2013 00:24 ]

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-02 08:17
Qua specs zijn deze twee nagenoeg identiek, behalve dat de Asus speakers heeft. Die zijn in samenwerking met B&O (Bang&Olufsen) ontworpen, maar vooralsnog zou ik niet te veel van die in-monitor speakers verwachten.

Let wel: de ogenschijnlijke dunne rand op de persfoto's van de LG is gezichtsbedrog, die is in werkelijkheid een stuk breder! Daarentegen is de LG wel een stuk goedkoper.

• rolandos582
bartpostma schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 17:35:
Qua specs zijn deze twee nagenoeg identiek, behalve dat de Asus speakers heeft. Die zijn in samenwerking met B&O (Bang&Olufsen) ontworpen, maar vooralsnog zou ik niet te veel van die in-monitor speakers verwachten.

Let wel: de ogenschijnlijke dunne rand op de persfoto's van de LG is gezichtsbedrog, die is in werkelijkheid een stuk breder! Daarentegen is de LG wel een stuk goedkoper.
Ik verwacht niet teveel van de speakers, en koop daar hem ook zeker niet voor. Ik vind alleen wel dat de Asus een heel erg mooi design heeft. Het oog wil natuurlijk ook wat.

Dankjewel voor de tip mtb de LG. Meestal kijk ik wel bij bijvoorbeeld een MediaMarkt hoe het scherm eruit ziet. Omdat plaatjes vaak anders zijn afgebeeld.

Kan je me nog een 24'' scherm aanraden die geschikt is voor gamen met een leuk design?

• Selmer
Even een pricewatch linkje:

http://tweakers.net/categ...U-mFesXpnjafL3sfR1UUXQpXw

wat ik heb geselecteerd:
Prijs 0-260
1920x1080 (1080p Full HD)
23-24"
LCD Panel: AH-IPS en IPS (aangezien de door jouw gekozen monitoren dat ook waren) IPS panelen hebben betere kleurweergave en TN-panelen hebben een betere reactiesnelheid. Mijn huidige beeldscherm (die E2240s) heeft 5ms en een TN-paneel en voldoet voor mij wel voor gaming. Maar je kunt ook overwegen om dus gewoon een TN-paneel te nemen en dan met 2ms reactietijd, maar volgens mij merk je het verschil echt niet (en dat lees ik ook op internet).

Met deze specs blijven er in de pricewatch maar 7 monitoren over, waarvan ik de LG IPS237L, de Asus MX239H en de AOC I2367FH de enige mooie schermen vind, maar of jij de andere wel mooi zal vinden, weet ik natuurlijk niet. Oh, en bij de AOC is hetzelfde truckje met de bezel (rand) van toepassing als bij de LG! Persoonlijk zit ik erg te twijfelen of ik de voet van die Asus nou wel of niet mooi vind, maar voor de rest vind ik dat zeker de mooiste.

Qua 23-24" is er überhaupt weinig qua monitoren hoor, je zou kunnen overwegen om een stapje kleiner te doen, 21,5-22" of 27" (bijvoorbeeld de 27" versie van de LG die je al had uitgekozen.

Makkelijkste is even naar de pricewatch te gaan en links 1080p in te vullen en schermgrootte, max.prijs en eventueel of je een TN of ips/ah-ips paneel wilt en dan kijken wat je mooi vind.

• rolandos582
Juist, kleiner is voor mij geen optie. Ik wil eigenlijk minimaal 24'' omdat ik nu een 19'' heb. Een groter scherm vind ik prettig werken.

Op mijn stage werk ik op een 27'' iMac , dit vind ik ook erg fijn. Alleen een goed 27'' scherm voor deze prijs en geschikt voor gaming lijkt me niet echt haalbaar?

Of is dit nog wel tedoen?

Uit het door jouw geselecteerde lijstje vind ik de pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zwart
De voet vind ik wel prachtig, en het scherm zelf ook.

Welke Hz zijn eigenlijk het beste om te gamen? Ik zie namelijk van 50Hz tot 144Hz..
En wat is nu precies IPS & AH-IPS?

Want dan kom ik een beetje uit op dit :
pricewatch: LG 27EA73LM-P Zwart

• Selmer
Om heel eerlijk te zijn weet ik dat ook niet precies, maar ik weet in ieder geval dat IPS schermen beter zijn qua kleurweergave.

Wat ik over AH-IPS heb kunnen vinden:
AH-IPS, of voluit Advanced High performance In-Plane Switching, is ontwikkeld door LG zelf en is een variant van IPS die betere kleurechtheid biedt, hogere pixeldichtheden aankan en meer licht door kan geven voor een lager energiegebruik.
Of 27" nou een goede optie is weet ik niet. 1920x1080 is weinig op 27" natuurlijk. Jouw (of die van je baas :+ ) 27" iMac heeft een resolutie van 2560x1440 op 27", wat aanzienlijk hoger is. Ik hoor regelmatig dat 1080p dus eigenlijk te weinig is voor 27" en daarom zou ik misschien toch voor de Asus gaan in jouw geval. Zeker omdat je later eventueel ook nog een tweede monitor er bij wilt kopen.

De vraag is of jij je gaat storen aan 1920x1080 op 27"... zo niet dan zou ik voor een 27" gaan, want hoe groter hoe mooier natuurlijk voor games, toen ik een jaar of 3-4 geleden deze 21,5" 1080p monitor kocht na jaren op een 1280x1024 17" gewerkt te hebben vond ik het een enorm groot ding en vond ik 'm echt gaaf. Nu vind ik 't allemaal wel weer meevallen en zit ik al een beetje te kijken naar een nieuw (extra) scherm, ook omdat ik op (studenten)kamers wil gaan :).

Verder, de Hz... mijn Macbook en mijn LG E2240S zijn beide 60Hz en ik heb er nooit last van gehad, maar volgens mij geldt in principe hoe hoger hoe beter.

De Asus is in ieder geval 75Hz, lijkt mij voldoende.

Zo specifiek heb ik mij niet in monitoren verdiept moet ik je eerlijk bekennen, maar ik had dit gevonden op het internet (er vanuit gaande dat je engels kan):
A 60hz monitor refreshes the screen 60 times per second. Therefore, a 60hz monitor is only capable of outputting 60fps. It can still feel smoother to play at a higher framerate than your monitor can display however, because input lag with your mouse will be reduced. You might also start to see tearing though, which happens when your videocard is rendering frames faster than your monitor can display them.
Dus eigenlijk hoe hoger, des te soepeler alles loopt.

Maar ik weet niet hoe krachtig jouw nieuwe desktop gaat worden, maar als je die Asus hebt met 75Hz kan je dus 75fps krijgen bij games, lijkt me voor shooters genoeg en voor de rest dus ook sowieso wel.

• rolandos582
Mooie duidelijke uitleg. 75FPS klinkt inderdaad prima, dat kan ik wel halen maar ligt eraan welke games ik ga spelen.

Een 27'' scherm met 2560x1440 zijn er dan niet te krijgen? Ik vind dit namelijk wel ideaal werken.
Dat heeft ook wel mijn voorkeur. En wat ik zo snel heb kunnen vinden ben je dan minimaal zo'n €500,- kwijt.

Dan is de Asus dus een prima geschikte monitor voor mij, en ideaal om straks een 2de monitor hiervoor te hebben. Wel wil ik deze nog even in de winkel zien om verwarring te voorkomen.

Als iemand anders nog suggestie's heb hoor ik deze graag!

• Selmer
rolandos582 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 22:19:
Mooie duidelijke uitleg. 75FPS klinkt inderdaad prima, dat kan ik wel halen maar ligt eraan welke games ik ga spelen.

Een 27'' scherm met 2560x1440 zijn er dan niet te krijgen? Ik vind dit namelijk wel ideaal werken.
Dat heeft ook wel mijn voorkeur. En wat ik zo snel heb kunnen vinden ben je dan minimaal zo'n €500,- kwijt.

Dan is de Asus dus een prima geschikte monitor voor mij, en ideaal om straks een 2de monitor hiervoor te hebben. Wel wil ik deze nog even in de winkel zien om verwarring te voorkomen.

Als iemand anders nog suggestie's heb hoor ik deze graag!
Ja, 27" 2560x1440 zijn er wel.. maar die kosten minimaal 500 euro inderdaad.
Ik zit zelf dus ook te kijken naar een monitor, maar 500 euro vind ik erg veel geld, hoewel een 27" 2560x1440 natuurlijk wel geweldig is :9~ maar ik denk altijd maar, het is voor de hobby en het moet ook leuk (lees: betaalbaar) blijven.

Gewoon in je achterhoofd houden wat je nu hebt en waar je naartoe gaat. Kijk, mijn huidige 21,5" monitor is dus 1080p met een TN-panel en een dynamische contrastratio van 5.000.000:1 (terwijl die Asus 60.000.000:1 heeft en die LG 23" 50:000:000:1 en bovendien beide een IPS paneel in plaats van een TN-paneel). Deze zullen dus stukken mooier zijn (qua kleurweergave en gewoon algemeen), gewoonweg omdat de technologie een paar jaar verder is :P.

Nu ik dat zo zeg denk ik dat een 1920x1080p 27" scherm misschien nog wel leuker is dan die Asus of LG, gewoonweg omdat het voor gaming leuk is om een huge scherm te hebben (zo ervaar ik het althans altijd).

Die 2560x1440 resolutie is meer bedoeld voor grafici, (web)developers, fotograferen etc. die business. Ze zijn ook niet zo gericht op de consument als jij en ik, dat zie je ook wel aan de prijs. Als ze voor ons bedoeld waren, waren ze er ook wel voor 300 of 350 euro bij wijze van.

Anyway, ik hoop dat ik je enigszins heb kunnen helpen, voor mijzelf ook wel handig omdat ik langzamerhand dus ook zelf op zoek ben naar een nieuwe.

[ Voor 35% gewijzigd door Selmer op 23-05-2013 22:46 ]

• rolandos582
Juist, ik begrijp je uitleg volkomen.

Maar wat moet ik me voorstellen met een 27'' op 1920x1080p?
Hoe kun je zoiets vergelijken met een 24''.
Is het dan ingezoomd of ...?

pricewatch: LG IPS277L-BN Zilver, Zwart

Of ik haal de 24'' Asus in een 27'' variant
pricewatch: Asus MX279H Zwart

• jooosdt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05-2023
Als je graag een 27" 1440p monitor wilt voor een lage prijs haal er dan een uit korea.
http://www.ebay.com/itm/C...itors&hash=item1c2cc41fad
of
http://www.ebay.com/itm/A...itors&hash=item338255da3e

Er zijn nog veel meer van deze koreaanse schermen te vinden.

• rolandos582
jooosdt schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 00:02:
Als je graag een 27" 1440p monitor wilt voor een lage prijs haal er dan een uit korea.
http://www.ebay.com/itm/C...itors&hash=item1c2cc41fad
of
http://www.ebay.com/itm/A...itors&hash=item338255da3e

Er zijn nog veel meer van deze koreaanse schermen te vinden.
Hmmm ja dat kan je doen. Persoonlijk hou ik er niet van om zulke uitgaven te besteden bij iets uit Korea etc. Telefoonhoesjes en aanstekers kan nog wel, maar een computer scherm? Er zal je maar wat mee gebeuren. Veel plezier met de garantie.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:20
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart nog overwogen? Komt niet voor in de Pricewach filter dat vernoemt staat omdat deze 1200px verticaal heeft ipv 1080.

• rolandos582
ShitHappens schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 00:08:
pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart nog overwogen? Komt niet voor in de Pricewach filter dat vernoemt staat omdat deze 1200px verticaal heeft ipv 1080.
Thanks voor de tip, maar ik wil eigenlijk wel minimaal 24''. Vind dit een erg fijne maat en 27'' is nog beter.

Ook vind ik het design wel belangrijk.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:20
Hij heeft een 24" pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart broertje dat ook nog binnen je budget ligt ;) alleen design, ja... Gewoon eigenlijk heel erg simpel en weinig bijzonders.

• Selmer
Wordt 8ms GTG niet wat aan de 'trage' kant voor gaming? Die andere monitoren zijn ook IPS panelen en hebben 5ms (weet zo niet of ze gtg of btb zijn, maar zal wel gtg zijn).

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-02 22:21

Pykow

Angelo OTR

5ms is het maximum. alles daarboven kan voor ghosting zorgen en dat wil je niet tijdens het gamen.
Zelf ben ik ook op zoek naar een monitor en het ziet er naar uit dat ik voor de LG IPS7 27" inch ga.
Ziet er goed uit, IPS en Full-led wat mij aanspreekt, ik ken iemand die dit scherm ook heeft alleen vindt hem wel iets te groot, maar wel super mooi.

ik zat ook te kijken naar de 23 inch variant, want dat zou beter moeten passen, maar het nadeel is dat het scherm weer 75Hz is en geen 60Hz en de meeste games draai ik keurig op 60 FPS maar om 75FPS te halen moet ik settings naar beneden zitten en dat vindt ik zonde, je wilt niet onder de refreshrate zitten van je monitor tijdens gamen lijkt mij.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Selmer
Pykow schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 10:57:
5ms is het maximum. alles daarboven kan voor ghosting zorgen en dat wil je niet tijdens het gamen.
Zelf ben ik ook op zoek naar een monitor en het ziet er naar uit dat ik voor de LG IPS7 27" inch ga.
Ziet er goed uit, IPS en Full-led wat mij aanspreekt, ik ken iemand die dit scherm ook heeft alleen vindt hem wel iets te groot, maar wel super mooi.

ik zat ook te kijken naar de 23 inch variant, want dat zou beter moeten passen, maar het nadeel is dat het scherm weer 75Hz is en geen 60Hz en de meeste games draai ik keurig op 60 FPS maar om 75FPS te halen moet ik settings naar beneden zitten en dat vindt ik zonde, je wilt niet onder de refreshrate zitten van je monitor tijdens gamen lijkt mij.
Meestal kan je dit ook in-game aanpassen naar 60Hz. En zoals ik al zei, let op het feit dat de persfoto's van de LGs niet kloppen qua randen aan de zijkant, die zijn veel breder/dikker dan je op de persfoto's kunt zien.

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-02 22:21

Pykow

Angelo OTR

bartpostma schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:06:
[...]

Meestal kan je dit ook in-game aanpassen naar 60Hz. En zoals ik al zei, let op het feit dat de persfoto's van de LGs niet kloppen qua randen aan de zijkant, die zijn veel breder/dikker dan je op de persfoto's kunt zien.
10mm dik ipv de 3mm die zij beweren had ik begrepen.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• rolandos582
Pykow schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 11:13:
[...]

10mm dik ipv de 3mm die zij beweren had ik begrepen.
Heb ik ook begrepen.

Ik twijfel nu tussen de :
pricewatch: Asus MX279H Zwart
pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zwart
pricewatch: LG IPS277L-BN Zilver, Zwart

of bijvoorbeeld 2x :
pricewatch: LG IPS237L Zwart

• rolandos582

• Selmer
Hier even in de vergelijking:

http://tweakers.net/price...15880;327667;327664/merk/

Qua specs heeft de IPS277L-BN een AH-IPS waar de andere twee een IPS paneel hebben (alleen ik weet nog steeds het verschil niet, misschien kan iemand anders mij/ons daar bij helpen :+ )

Dynamische contrastverhouding is 5.000.000:1 bij de IPS277L-BN tegenover 10.000.000:1 bij de andere twee.

Qua aansluitingen hebben ze allemaal D-Sub (VGA) en allemaal minstens 1x HDMI (277L-BN en 27EA73LM-P hebben 2x HDMI)

De 27EA63V-P en 27EA73LM-P hebben een Vesa 100mm mount, mocht je 'm (ooit) aan de muur willen hangen.

De 27EA73LM-P heeft speakers (2x 5W) maar die zijn toch wel crap en dat maakte je niet zo veel uit had je eerder al gezegd.

Als laatste verschil heeft de IPS277L-BN geen 3.5mm jack aansluiting, de andere twee wel.

Aan jou de keuze welke (verschillende) features voor jou het zwaarst tellen. Mochten deze verschillen je niet zo veel uitmaken kan je je keuze gaan baseren op prijs & design :)

• rolandos582
Wat is het verschil tussen Led: Full-led en Led: Edge-lit ?

De IPS277L-BN is 60Hz maar bij de andere staat dit niet vermeld?

Aanslutingen maak ik me niet druk om, HDMI is altijd wel aanwezig en speakers heb ik extern. Ook een 3.5mm heb ik niks aan wat mijn headset/boxen zijn USB.

Contrast / Hz / Design tellen het zwaarst bij mij. Qua Design vind ik ze allemaal prima en qua prijs scheelt het een tientje.

• rolandos582
Gegaan voor de :
pricewatch: LG 27EA73LM-P Zwart

Even wennen maar ziet er goed uit!

• Selmer
Lijkt me dik in orde, gefeliciteerd met je aankoop! Zou je voor mij wellicht iets kunnen testen voor mij, indien mogelijk. Ik vraag me af of je met de aanwezige 3.5mm jack een speakerset kan aansluiten als je bijvoorbeeld een xbox 360 aansluit. Of kan je dan alleen geluid via de speakers zelf krijgen?

En de speakers hoef ik niet veel van te verwachten hè :p ?

• Selmer
Heb zelf nu een Asus MX279H gehaald. Op de gok of 1920x1080 op 27" nog oké was en ook op de gok of 27" niet te groot was. Staat perfect op mijn bureau en het is echt een super mooie monitor.

Kleurweergave enz. is ook helemaal top. Speakers zijn wat minder dan mijn 2.1 setje en ook minder dan mijn rMBP maar goed, mag je ook niet te veel van verwachten.

Helaas nu een weekje niet thuis dus heb 'm nog nauwelijks kunnen testen (een uurtje of zo pas |:( ).
Pagina: 1