Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Vintage] versterker topic

Pagina: 1
Acties:

• T2112
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-04-2019
Hallo mede-Tweakers,

Korte intro:
Van mijn vader heb ik een aantal jaren geleden een oude stereo installatie gekregen. Ik kreeg een versterker van AKAI AM2400 (50w p/k) en 2 zuilen van B&W DM 570 (120w), destijds ook een cd-speler en tuner maar die waren binnen 2 weken overleden daarna heb ik hem altijd aangesloten op mijn pc.
2 maanden geleden heb ik daarbij heb bluetooth logitech set gekocht en dat gekoppeld aan me versterker in combinatie met een spotify account op mijn Nokia Lumia 920 werkt dat ideaal.

Het probleem:
Mijn versterker is nu ernstig aan het overlijden, mag ook wel voor een versterker uit 1988. Er zijn nu kanalen kapot en ook zit er een vervelende ruis in het geluid. Ik moet dus iets gaan doen nu zit ik te twijfelen tussen revisie van de AM2400 of de aanschaf van een nieuwe versterker/reciever.
Probleem is ik hem hier niet ontzettend veel verstand van, maar zou graag wel iets hebben wat lang mee kan gaan en als het nieuw is dan zou ik wel veel connectiviteits mogelijkheden willen hebben.

Opties
Dit systeem word gebruikt nog wel gebruikt met de oude speakers (B&W DM570)

Versterker reciever(Onkyo TX8030)
pricewatch: Onkyo TX-8030 (Zwart)
Ziet eruit als een goede deal.

Versterker reciever(Onkyo TX8050):
pricewatch: Onkyo TX-8050 (Zwart)
Ten opzichte van de TX8030 netwerk mogelijkheden, maar daarnaast kan ik niet veel verschillen vinden.

Versterker reciever(Onkyo TXSR508)
pricewatch: Onkyo TX-SR508 Zwart

Versterker reciever(Pioneer VSX-921-K)
pricewatch: Pioneer VSX-921-K

Revisie AM2400

Wat is jullie meningen en ervaringen? Of is er een betere oplossing?

Hardstikke bedankt!,
Tim

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-07 21:58
Hoi Tim,

Heb geen ervaring met bovengenoemde receivers, maar vraag me af of je de features die daarop zitten gebruikt of gaat gebruiken. Je hebt namelijk 2 speakers (mooie ook nog) en de laatste 2 receivers zijn 7.1 surround. Dit gaat ten koste van de (stereo) geluidskwaliteit.

De bovenste twee zouden iets kunnen zijn. Deze zijn bedoeld voor stereoweergave, wat je nu ook hebt.

Persoonlijk zou ik ook eens naar gebruikt kijken: voor 300 kun je op mp bijvoorbeeld heel wat moois kopen.

• T2112
Klopt, had het foutje gemaakt om ook te kijken naar 7.1 recievers. Wel wil ik graag een 2.0 of 2.1 versterker. Maar is op MP het wel slim om hifi te kopen??

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 20:25

bonzz.netninja

Niente baffi

Waarom heb je deze versterkers geselecteerd? Wat zijn je beweegredenen om te kijken naar dit type achtige?

Daarbij zou ook kijken naar de esthetiek van die dingen. Persoonlijk vind ik http://www.hifiklubben.nl...-amp_versterker_zwart.htm deze bijv. veel mooier :) (en hipper)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou op marktplaats gewoon en degelijke versterker terug kopen. Voor €280 heb je al een schitterende Rotel thuis staan (http://link.marktplaats.nl/680035002). Onverwoestbaar gebouwd!

Of je koopt iets soortgelijks terug voor veel minder. Versterking gaat niet heel snel kapot en als het er nog netjes uit ziet, blijft het ook wel in waarde.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Volgens mij staat rotel niet echt bekend om zijn onverwoestbaarheid

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

bonzz.netninja schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 11:35:
Volgens mij staat rotel niet echt bekend om zijn onverwoestbaarheid
De stereoversterkers zijn zeer degelijk

• T2112
Ik ben niet bekend met Rotel of Cambridge. Heb gekeken naar deze versterkers vanwege het vermogen want de AM2400 50w p/k hadden.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit is toch een "wat moet ik kopen topic" geworden...

Aud > cea

Wise enough to play the fool

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

http://www.hifi.nl/artikel/1689/VermogenA.html

interessant verhaaltje over het wel en wee van vermogen

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vermogen zegt idd geen biet. Althans niet voor de aansturing, hooguit voor wat het ding uit het stopcontact zuipt ;)

De hedendaagze meerkanaalsversterkers zijn zeker niet slecht. Het verschil met stereoversterkers zit hem echter in het feit dat er voor de zelfde prijs bij stereoversterkers maar twee kanalen aangestuurd hoeven te worden. Dat zou zich in principe in een hogere kwaliteit moeten vertalen in het voordeel van de stereoversterkers. Let op: zou. Want dat principe hoeft niet op te gaan - het KAN slechts.

Als je op den duur uit zou willen breiden naar een 5.1 set dan is een AV receiver wel an te raden. Kijk ook vooral eens naar merken als Denon en Marantz, of Yamaha. De eerste twee zijn wat warmer van klankkleur, de laatste een stukje kouder maar wel een heel helder geluid.
Maar het belangrijkste: ga naar een audioboer en vraag of je je eigen speakers mag testen op verschillende receivers / versterkers. Dan hoor je het verschil - en weet je ook meteen wat voor jou het lekkerste klinkt :)

Persoonlijk zou ik de afweging anders maken: a) op wat voor termijn wil ik (if ever) naar een volwaardige 5.1 set, en b) wat is mijn budget.
Indien a < 5 jaar en b>= 400 euro, dan absoluut voor een AV receiver gaan. Heb je namelijk minimaal 10 jaar plezier van en boven de 400 euro staan ze over het algemeen ook nog eens prima in stereo hun mannetje, zeker met jouw speakers :) Wat ik dan ook zeker zou doen is kijken of ik geen leuk HC setje kon kopen. Kost je iets meer, maar dan heb je wel meteen iets goed. de B&W's kunnen dan evt als rears ingezet worden - koop je een paar leuke fronts en een bijpassende center en klaar ben je :)

Indien a niet relevant, dan lekker voor een mooie stereo versterker gaan binnen budget b. Maar uiteraaard gaan luisteren.
Indien a>5 jaar en b< 400 euro, dan uiteraard voor een mooie stereoversterker gaan :)

Optie b niet relevant laat ik maar even buiten beschouwing. Dan had je deze vraag namelijk niet eens gesteld ;)

Noot wel dat een stereoversterker over het algemeen geen HDMI aansluitingen zal hebben - da's namelijk meestal voorbehouden aan AV receivers. Zeker als je veel mogelijkheden wilt, kom je vrij snel uit bij de AV receivers.

De Akai laten reviseren tot slot: zou ik niet aan beginnen. Was detijds goed maar ik schat een revisie in op rond de 100 euro als het niet meer is. Uurloon is a bitch :P
Als je dan toch al 100 euro uit wil geven: leg er 80 bij en kijk eens naar deze Denon Kost je 179 euro en die gaat heel lekker samen met jouw speakers, Denon / B&W is altijd een prima combi geweest :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1