Toon posts:

Geen Beeld na upgrade RAM en extra SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik zal me even voorstellen ik ben levy, 22 jaar student en kom uit buiten gebied van provincie Utrecht.
Meestal red ik me aardig met PC software en hardware problemen maar nu weet ik me echt geen raad.

Ik heb een PC met i5-750 processor
en er zat 4gb ram in

echter de laatste tijd draaid de pc na het opstarten ±40% van de processor en ±50% van het geheugen. En dan had ik zelf nog geen programma lopen. Ik doe veel audio bewerking en produceren en ik dacht laat ik me werkgeheugen is upgraden van 4 naar 8 gb. En dan ook gelijk een 128gb SSD van Scandisk erin met de intentie daar win7 op te laten draaien en de huidige HD van 1 TB dan als slave te gebruiken voor data etc.
De reden dat me pc zo langzaam was zal ook vast te maken hebben gehad dat die weer is toe was aan een frisse installatie maar ik had daar niet zoveel zin in dus ik dacht ik doe het zo. Met de frisse installatie op die nieuwe SSD.

Goed vandaag spulletjes gekregen, pc ontkoppelt, open even stofvrij maken met de stofzuiger(kan wel toch??)
en vraag me niet waarom maar ik dacht ik haal de processor koeler er ook even af om die stof vrij te maken. Daarna besefte ik dat ik misschien nieuwe koelpasta had moeten gebruiken maarja dat heb ik dan weer niet voor handen en niemand verkoopt dat in de buurt. Dus ding erop gezet met oude pasta er nog op.

Nieuw geheugen van Corsair erin gezet 2000mhz DDR3 XMS3, 4gb in twee slotjes. Klein beetje op de gok deze units bestelt want ik zag niet expliciet dat ze ondersteund werden door mijn moederbord (Gigabyte H55m-S2) maargoed 8 gb zou die evt wel moeten pakken.

Zelfde verhaal voor die 2,5 inch 128 gb SSD gewoon aangesloten met de SATAIII kabel verder niks met jumbers ofzo gedaan ik wou eerst weten of die gezien werd.

Goed PC weer aangekoppeld en toen dus geen Beeld. Mijn MSI R5770-PMD1G heb ik normaliter twee beeldschermen op eentje met dvi-vga adapter en eentje met een displayport vga converter.
Maar bij initiele opstart had ik een beeldscherm aangesloten om de dvi-vga.

Dus het werkte niet en ik even gegoogled. En toen alles weer naar originele staat gebracht en helaas nog niks. Beide beeldschermen aangesloten en dat gaf ook geen resultaat. Tot slot nog de batterij van het moederbord verwijderd en na 5 min er weer ingezet maar dat mocht ook niet baten. Ik heb de kabels gecheckt en dat lijkt allemaal in orde.

Dus Hardware is
-Moederbord: Gigabyte H55m-s2 (zit onboard videokaart in maar mijn processor is daar niet voor bedoeld)
-processor: i5-750 (eerste generatie)
-Harddisk: Western digital 1TB
-grafische kaart: MSI R5770-PMD1G
-Voeding: HKC USP550
-Extra: Firewire PCI kaart van conrad met TI chipset

Software
-besturingssysteem: Win7

Ik heb het idee dat ik geen piepjes meer hoor van mij bios. alle fannetjes draaien wel vrolijk harddisk en ook cd/dvd speler opent en sluit normaal.

Iemand ideeën?? :?

• darkmushy1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-02 19:31
Probeer zo kaal mogelijk op te starten: 1ram reepje(omste beurt andere reepje), cpu, grafische kaart en voeding.

Je hebt toevallig niet ergens een andere moederbord om te testen?

[ Voor 8% gewijzigd door darkmushy1995 op 22-05-2013 21:08 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Nou, al een paar punten:
open even stofvrij maken met de stofzuiger(kan wel toch??)
Niet handig, de mond van de stofzuiger is meestal van plastic, en kan de nodige statische lading opwekken. Een vonkje is zo al snel 400V of meer (keer gemeten met een multimeter) en dan is de kans op kapotte PC onderdelen heeeel erg groot.
Echter, ik zie wel vaker mensen (of beter gezegt, hoor mensen) die hun PC stofzuigen zonder problemen, maar het is zeker een groot risico.
ik dacht ik haal de processor koeler er ook even af om die stof vrij te maken. Daarna besefte ik dat ik misschien nieuwe koelpasta had moeten gebruiken maarja dat heb ik dan weer niet voor handen en niemand verkoopt dat in de buurt. Dus ding erop gezet met oude pasta er nog op
Ook niet heel handig, maar opzich zou een PC dan nog wel moeten starten, de boel word misschien een beetje (of in het ergste geval veel) warmer.
Check wel of de cooler er echt 100% weer goed opzit, ik zie niet dat je een 3rd party cooler gebruikt (dus waarschijnlijk de standaard Intel boxed cooler), en dan wil er nog wel eens 1 van de 4 pootjes niet goed vast zitten.
Nieuw geheugen van Corsair erin gezet 2000mhz DDR3 XMS3, 4gb in twee slotjes
Wat ik kan vinden is XMS 1.65V, en je moederbord geeft op de support site 1.5V aan.
Daarnaast kan ik me herinneren dat de oude 1st gen Core i (3,5,7) niet altijd even blij waren met geheugen met snelheden boven de 1333Mhz. Opzich zou geheugen zich terug clocken naar die snelheid, maar waren toch borden die er niet mee overweg kunnen.
Daarnaast kan de geheugencontroller in de CPU die 1.65V niet helemaal leuk vinden.
echter de laatste tijd draaid de pc na het opstarten ±40% van de processor en ±50% van het geheugen
Iets zegt me dat er dan toch het een of ander druk bezig op de achtergrond. Zelf heb ik redelijk wat PC's met mindere specs (Core2, Pentium Dual-Core, zelfs een oude Xeon) en die hebben daar allemaal geen problemen mee. Dus geen hoge CPU load en niet een echt hoge memory use.
Ik zou (als de PC weer werkt) eerst goed controleren op malware/virussen.

Verwijderd

Topicstarter
darkmushy1995 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 21:07:
Probeer zo kaal mogelijk op te starten: 1ram reepje(omste beurt andere reepje), cpu, grafische kaart en voeding.

Je hebt toevallig niet ergens een andere moederbord om te testen?
Nee helaas geen ander moederbord liggen. Dus dat kan ik niet testen.

Ik heb het geprobeerd met 1 ram strip (de oude van kingston 2gb) en daarmee start mijn beeld ook niet.
zelfs zonder de firewire pci kaart gebeurd er op mijn beeldscherm nog niks.
PC draaid verder wel fans en HD.

thx voor je advies

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Nemesizz

Ja nu je het zegt klinkt het toch wat risicovoller dan ik dacht dat stofzuigen. Voortaan dan maar met perslucht of iets dergelijks

Verder heb je gelijk wat betreft die standaard koeler. Maar hij zit wel goed vast heb ik nu gecontroleerd.

Op de geheugen modules staat ook 1.65 volt, ik hier verder geen rekening mee gehouden hoeveel mijn moederbord aankon. Zelfde geldt voor de snelheid ik kwam iets tegen over mijn moederbord en wat ondersteund werd wat betreft hardware en daar zag ik staan dat snelheden boven de 1800mhz wel zouden kunnen werken.Ook niet echt veelbelovend dus. Deze units misschien toch maar retourneren.
Nu zitten de twee originele Kingston 2gb strippen er weer in en daar reageert die ook niet op qua beeld dan.

Virussen scan ik met Malware Antivirus en die vindt zo nu en dan wel is wat. De oorzaak van het hoge verbruik kon ik niet echt ergens aan toekennen. Wel veel processen die liepen. Maar goed toen deed de pc het nog.

Zou dit probleem in mijn moederbord zitten of in mijn grafische kaart? Mijn vermoeden is dat mijn moederbord ineens(of door mijn handelen) de geest heeft gegeven vanwege het gebrek aan bios bliepjes.

thx voor jullie snelle reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 21:47 ]

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:37
Ik heb dezelfde reepjes in een gigabyte p55 moederbord zonder problemen, het draait echter vrijwel alleen op 1.65v xdr profile>aan of hij klokt ontzettend onder.
Maar aangezien hij het nu ook niet doet zonder die 2 reepjes zou ik nog even wachten met terugsturen aangezien het wel goed geheugen is en 8GB een mooie hoeveelheid is.

Het enige dat ik kan bedenken is de pc weer in de staat brengen waarin hij was en dan zou hij het weer moeten doen, mits er dus iets anders gewijzigd/beschadigd is.

Je stofzuigt dus je pc, stopt er ram bij, SSDtje erin en... zwart scherm.
Nieuw spul eruit, ook zwart scherm.

Hoe heb je je oude ram erin zitten, in dual channel of direct langs elkaar?

Wat heb je allemaal gedaan terwijl de koeler eraf was? Gaat de fan draaien als je hem aanzet?

[ Voor 6% gewijzigd door paazei op 22-05-2013 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja logischerwijs dacht ik ook alles weer zoals die was en het zou weer moeten werken.
maar nee geen beeld.

Het werkgeheugen zit direct langs elkaar twee strippen Kingston van 2 gb. Dualchannel dus wat mij op 4 gb brengt.

Toen de koeler er af was heb ik niet echt iets gedaan ja de koeler gezogen met de stofzuiger. en toen weer op de processor gezet.

Verder werken alle fans vrolijk door.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 21:58 ]

• paazei
Maar daar gaat wat fout, je moet ze meestal in slot 1 en 3 stoppen bij de meeste moederborden, ik zoek ff de handleiding van je moederbord. Niet dat het dan niet zou moeten werken... maar iig niet in dual channel. De slot hebben vaak ook verschillende kleuren, 1 en 3 zijn dezelfde kleur, 2en 4 zijn dezelfde kleur, als dat zo is, moet je ze in dezelfde kleur stoppen.

Nevermind, ik zie dat je moederbord maar 2 sloten heeft!
Haal voor de zekerheid eentje eruit en test het dan.

[ Voor 12% gewijzigd door paazei op 22-05-2013 22:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb maar 2 slots

Verwijderd

Topicstarter
Maar de al bekende start-up blieb, die is verdwenen is dat geen aanwijzing?

• paazei
Volgens mij is dat de post message dat je ram correct gechecked is of je videokaart, zal het ff zoeken.
Probeer een reepje voor de zekerheid en heb je wel de stroom van je voeding erafgehaald toen je de batterij eruit haalde, anders heeft het volgens mij geen nut en zijn de waardes in je bios misschien compleet overhoop.

http://www.computerhope.com/beep.htm

Een enkele beep is dus POST complete.

[ Voor 11% gewijzigd door paazei op 22-05-2013 22:12 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:44
Maar had je nu al Windows geïnstalleerd dan of dat ook niet? (niet lijkt mij...)
paazei schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:07:
erafgehaald toen je de batterij eruit haalde, anders heeft het volgens mij geen nut en zijn de waardes in je bios misschien compleet overhoop.
Ja of zelfs de BIOS corrupt geraakt... kan je het bord in de prullenbak gooien. (of aan de muur hangen)

Maar inderdaad eerst zo kaal mogelijk proberen te starten. Alleen proc eerst, piepjes Ja? ok, dan 1 reep ram erin... piepjes -> ff kijken wat dat betekent en zo verder. Kabels double checken, CMOS goed clearen (dus stroom er helemaal af, mobo leeg, batterij eruit en ff wachten), kijken of alles echt goed contact maakt (koeler en DIMM's goed in de sloten geklikt)... etc.
Of de graka kapot is dan, kan je denk ik alleen testen in een andere computer. Heb je die niet? je buurman, oom, tante, een andere bekende vast wel...

Verwijderd

Topicstarter
Jaa windows draaide gewoon al. De hele pc werkte alleen ik wou hardware upgraden.

Nu de pc helemaal kaal gemaakt alleen voeding moederbord en processor met koeler.

Netspanning eraf, batterij eruit gehaald, Clr CMOS jumper even kortgesloten met schroevendraaier(geen magnetische punt) zoals in de handleiding van me moeder bord staat gedaan.
Batterij erin, Netspanning erop, Voeding aan, Pc aan in configuratie zoals ik net zei en geen 1 bliep.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 23:30
Volgende gegevens nog even nodig:
Is de luidspreker wel aangesloten?
Gaat de ventilator draaien op de cpu-koeler?

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
Beide aangesloten. Speakertje niet los gehad.
CPU koeler wel maar die werkt gewoon.

http://www.computerhope.com/beep.htm topsite bedankt!!!
POST troubleshooting doorlopen en dan kom ik uit op Bad motherboard, CPU, RAM, or power supply
zegt ook nog niet heel veel.

Verwijderd

Topicstarter
Oke Problem Solved!!!

Alle kabels, drives en kaarten eruit gehaald en alleen de processor laten zitten met koeler.
Vervolgens begonnen met RAM erin te zetten 1 strip en ik merkte dat ik veel kracht moest zetten om de strip helemaal erin te drukken dit had ik niet eerder gedaan dus waarschijnlijk zat eerdere keren het RAM niet diep genoeg in het slot. Want nu hoorde ik wel POST beepcodes tijdens het opstarten. en die gaf aan geen videokaart (lang 2x kort)

Dus zo de hele PC weer opgebouwd stap voor stap en alles bleef werken. Dus weer uit elkaar het nieuwe grotere RAM er toch weer in(zeer stevig aanduwen) en kijken of die nu wel werkt! en ja hoor PC start gewoon op.

Bedankt voor alle reacties!!!

Ik zag alleen wel dat me RAM maar op 1066HZ draait maar ik vermoed dat dat te maken heeft met mijn voltage verschil. Ja zie het al, nu opgelost in mijn BIOS

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou de temperatuur van je cpu nu wel even goed in de gaten houden.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:44
Goed gedaan!
Vaak kan ff double checken nog wel helpen. Maar als je het ff helemaal niet meer ziet zitten uit paniek of boosheid, dan kijk je er zo over heen. Heb ik ook wel eens gehad. Mja mooi dat het is gefixt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
marcel87 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 00:10:
Goed gedaan!
Vaak kan ff double checken nog wel helpen. Maar als je het ff helemaal niet meer ziet zitten uit paniek of boosheid, dan kijk je er zo over heen. Heb ik ook wel eens gehad. Mja mooi dat het is gefixt. ;)
Je hebt helemaal gelijk, uit enthousiasme niet goed genoeg opgelet. Maar nu werkt alles weer :-).

De temp hou ik zeker in de gaten met Open Hardware Monitor en ik bestel voor de zekerheid ook maar even wat koelpasta.

Iedereen bedankt!
Pagina: 1