Wanneer is een harde schijf te luidruchtig?

Pagina: 1
Acties:

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-01 12:59

Ultrapc

Anyone steak?

Topicstarter
Hallo,

Nu heb ik al verschillende dingen gezocht (veelal oude informatie) over hoeveel lawaai (geluid) een harde schijf nou mag maken (helaas niet echt met duidelijk resultaat);

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AMD A50M E350M1€ 60,50€ 60,50
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 46,45€ 46,45
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 42,90€ 42,90
1Crucial BLT4G3D1608DT1TX0CEU€ 31,60€ 31,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 181,45

Sinds een tijdje heb ik deze low-end HTPC draaien, tevreden over alles behalve het geluid, gekeken waar het vandaan kwam: voeding, oké nieuwe fan erin en stil (hoopte ik :) ) wel veel verbeterd, maar een ruis bleef, en die komt uit de harde schijf.
Geen rare tikkende geluiden of dergelijke, gewoon een ruis (zoals je die meestal hoort bij een harde schijf, maar dan veel harder) en je hoort het geluid van de schrijf/leeskoppen als je iets aan het lezen/schrijven bent, maar dat acht ik normaal.

Nu is mijn vraag: wanneer is het geluid 'te erg' en is het mogelijk om hem RMA te doen (het is immers niet kapot, en geen enge geluiden)

Of heb ik gewoon niet goed genoeg opgelet en kan ik maar beter een 5200 rpm harde schijf kopen?

Alvast bedankt!

Allround.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geluid is zeer moeilijk te omschrijven, een RMA kun je natuurlijk altijd proberen, maar ik kan me goed voorstellen dat als ze de schijf daar controleren, dat ook gewoon 'op gevoel' gaat en niet dat er een echte meting gedaan zal worden.
Wat jij herrie vindt, vind ik wellicht heel acceptabel.

Ik zou deze vraag gewoon bij je leverancier neerleggen, zij zijn immers degene die de schijf moeten vervangen.

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Topicstarter
Nouja, herrie is wat hard omschreven, en ik zou 'normaal' gesproken (Gamepc en dergelijke) niet echt last hebben van dit geluid, maar ik wil deze keer wel een 'stille' pc, dus ik weet niet of het aan mijn keuze harde schijf ligt of dat het echt niet de bedoeling is dat hij zoveel geluid maakt (wel degelijk meer dan andere 7200rpm harde schijven)

Allround.

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Een schijf is te luidruchtig, zodra jij je er aan gaat irriteren. Een RMA zal niet geaccepteerd worden lijkt mij. Ik zou een SSD erin zetten.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Topicstarter
SSD Is een goede, bedankt!

Allround.

Verwijderd

Je kan kijken of acoustic managment aangepast kan worden (AAM), dit helpt je dan van de klikkende geluiden af.
Een programmatje dat dit mogelijk kan doen:
http://hddguru.com/software/2006.01.22-HDDScan/
Pagina: 1