Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Aangezien ik geen informatie via de zoekfunctie of Google (lastige zoekopdracht) hierover kon vinden probeer ik het op deze manier.

Sinds 2 jaar werk ik bij een ASP leverancier voor het mkb. Binnen de organisatie is de vaste regel dat examens en eventuele zelfstudie kosten ter behoeve van het (toekomstige) werk worden betaald door de werkgever. Trainingen worden niet betaald door de werkgever.

Nu heb ik vorige week voor de eerste keer examen gedaan en deze ook gehaald. Gezien er steeds meer animo lijkt te komen voor certificering heeft mijn werkgever mij gevraag voor te leggen wat een goede "maatregel" zou zijn om ervoor te zorgen dat de werknemer niet bijv. 6x hetzelfde examen niet haalt.

Enkele voorbeelden wat al in me opgekomen was:
- Een bepaald minimaal slagingspercentage (bijv. 50-75% eventueel per jaar)
- Herkansing zelf betalen (of pas vanaf de tweede of derde herkansing)
- Bonus voor het halen in 1x (bijv. eenmalig 25-50% van het examen)

Wat ik zelf zat te denken is dat de beste motivatie geeft om de eerste keer te halen een bonus te krijgen en vanaf de derde (gedeeltelijk) zelf te betalen.

Aangezien ik zeker niet de enige ben die examens betaald krijgt door de werkgever vroeg ik me af hoe dit bij andere bedrijven geregeld was en/of jullie nog ideeën hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou zeggen, bij minder dan 75% halen ==> einde gratis examens. Of iets in die buurt.

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 22-05-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is natuurlijk wel lullig als je het eerste examen niet zou halen. Of de history zou gedeclareerd moeten worden zodra je weer boven de 75% uit komt.

Dus wanneer je het eerste examen niet haalt je de komende 3 examens gehaalde examen weer kan declareren (mislukte pogingen zijn dan niet te declareren).

[ Voor 34% gewijzigd door Deveon op 22-05-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij mijn vorige werkgever was het zo dat het examen en het 1e herexamen betaald werden door de werkgever. Als je het na de 1e herkansing niet haalde moest je de overige examens zelf betalen. Als je het dan bij een volgende poging wél haalde, werd ook dat examen vergoed.

Dus had je 4 pogingen nodig (oorspronkelijke examen, plus 3 herkansingen) dan kreeg je er 3 vergoed: de originele, de 1e herkansing en de 3e herkansing (omdat je het toen haalde), de 2e herkansing moest je dan zelf betalen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Deveon schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 15:00:
Herkansing zelf betalen (of pas vanaf de tweede of derde herkansing)
Dit vind ik persoonlijk het beste. Is lekker transparant.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een regeling die ik ken uit het verleden is het eerste examen betalen en het examen wat je haalt.
Met andere woorden je gaat betalen bij meer dan 2 pogingen.
Wat het voordeel hiervan was is dat je per definitie gemotiveerd bent om je herexamen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste twee halen, daarna negatieve beoordeling opnemen in een functioneringsgesprek. Er zijn maar een zeer klein aantal examens die zodanig moeilijk zijn dat bijna niemand ze kan halen. De meeste standaard certificeringsexamentjes vallen hier niet echt onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:07
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 07:37:
Eerste twee halen, daarna negatieve beoordeling opnemen in een functioneringsgesprek. Er zijn maar een zeer klein aantal examens die zodanig moeilijk zijn dat bijna niemand ze kan halen. De meeste standaard certificeringsexamentjes vallen hier niet echt onder.
Functioneert iemand niet goed als hij/zij geen examens kan maken? Interessante insteek. Wat ga je doen met de mensen die slecht zijn in het maken van examens (bijv. examenvrees, faalangst), maar wel de stof machtig zijn en goed kunnen toepassen?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
TRON schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 08:07:
[...]

Functioneert iemand niet goed als hij/zij geen examens kan maken? Interessante insteek. Wat ga je doen met de mensen die slecht zijn in het maken van examens (bijv. examenvrees, faalangst), maar wel de stof machtig zijn en goed kunnen toepassen?
Dat hangt van de context van het bedrijf af.

Bij een interne functie kan ik mij voorstellen dat je dan denkt "het zal wel, zolang hij zijn werk goed doet is het prima", maar zodra je een werknemer detacheert en op locatie bij een klant laat werken voor 100 euro per uur, dan moet je dit wel goed kunnen verkopen en ook jezelf een beetje in kunnen dekken als het misgaat.

Daarom is het handig als de werknemer gecertificeerd is.

Overigens is het in bepaalde sectoren ook niet anders. Mijn schoonmoeder is bijvoorbeeld apotheker en die moet ook elke keer examens doen om haar functie te mogen blijven uitoefenen. Als ze haar examens niet zou halen, moet ze dus stoppen met haar werk.

En zo zijn er nog wel meer functies waarbij het continu vernieuwen van jouw kennis zeer belangrijk is.

Mijn schoonvader is software architect bij een internationaal bedrijf waarbij helaas nogal wat reorganisaties gaande zijn. Daar is het behalen van verschillende cursussen bijna de enige manier om ervoor te zorgen dat je bij de volgende ontslagronde mag blijven.

Meestal geldt: hoe verantwoordelijker en ambitieuzer de functie, hoe hoger ook de eisen die aan die functie gesteld worden.

Ook bij functies waarbij leren en werken gecombineerd wordt, is het behalen van de opleiding de enige manier om te kunnen blijven werken. Dan komen we bij mijn vriendin uit: die is leerling verpleegkundige bij een zorginstelling. Haalt ze haar opleiding niet, dan moet ze dus ook stoppen met haar werk.

Mijn zusje is project engineer en moet van haar werk de opleiding werktuigbouwkunde afronden etc.

Nou dan heb ik bijna iedereen in mijn directe omgeving gehad :P

Ik ben eigenlijk de enige die de luxe heeft dat het niet per se hoeft van mijn werk, maar ik doe het uit mezelf zodat ik nog ergens anders aan de slag kan wanneer ik er een keer uitgeflikkerd wordt en omdat ik mezelf verder wil ontwikkelen (ik ben vooral met Microsoft certificaten bezig als developer).

[ Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 23-05-2013 08:37 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 17:07:
Een regeling die ik ken uit het verleden is het eerste examen betalen en het examen wat je haalt.
Met andere woorden je gaat betalen bij meer dan 2 pogingen.
Wat het voordeel hiervan was is dat je per definitie gemotiveerd bent om je herexamen te halen.
Dit is de meest redelijke naar mijn mening en is bij mij ook het geval.
Een examen niet halen kan iedereen overkomen, dus na de eerste al zelf laten betalen is niet helemaal fair imo.

Een bonus als het eerste examen gehaald wordt is leuk, maar geen idee of dit haalbaar is.

[ Voor 5% gewijzigd door Renquin op 23-05-2013 08:28 ]

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Een bonus is nogal lastig.
Hoe ga je de waarde bepalen van een certificaat?

Laat je de bonus niet afhangen van het certificaat riskeer je dat mensen zo maar wat rommel-certificaatjes bij elkaar gaan harken puur voor de bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Hoe zit het met de huidige slagingspercentages? Hoeveel kost het de werkgever en met hoeveel procent wil hij dit verminderen?

Met andere woorden, als de huidige 'norm' is dat werknemers gemiddeld vier examenkansen nodig hebben, dan is onze speelruimte wat breder dan wanneer werknemers gemiddeld genomen 1,5 kans nodig hebben. Om maar even wat cijfers uit m'n duim te zuigen. :)

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ten eerst bedankt voor de reacties allemaal!
Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 07:37:
Bedankt voor de aanvulling, maar je snapt natuurlijk dat ik dit als werknemer niet ga voorstellen dat ;)
chime schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:10:
Een bonus is nogal lastig.
Hoe ga je de waarde bepalen van een certificaat?

Laat je de bonus niet afhangen van het certificaat riskeer je dat mensen zo maar wat rommel-certificaatjes bij elkaar gaan harken puur voor de bonus.
Zelf dacht ik aan 25% van de kosten van het examen, puur als extra motivatie (rijk wordt je er niet van). Rommel-certificaatjes kunnen altijd geweigerd worden.
-Tom schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:17:
Hoe zit het met de huidige slagingspercentages? Hoeveel kost het de werkgever en met hoeveel procent wil hij dit verminderen?

Met andere woorden, als de huidige 'norm' is dat werknemers gemiddeld vier examenkansen nodig hebben, dan is onze speelruimte wat breder dan wanneer werknemers gemiddeld genomen 1,5 kans nodig hebben. Om maar even wat cijfers uit m'n duim te zuigen. :)
Deze norm is nooit bij gehouden, waarschijnlijk was het een korte gedachten vanuit het directie en mag ik het gaan uitzoeken zodat zij dat niet hoeven te doen ;) De laatste tijd komt er steeds meer regels op papier aangezien we steeds groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdams
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
Schop deze even omhoog.

Wat bij een oudcollega die veel cursussen moet doen het geval is:
Eerste examen is gratis + het examen dat je haalt.

Dus het eerste examen over stof X vergoedt de baas sowieso, moet je herkansen dan betaalt hij de herkansing die je haalt. Bij het volgende examen over stof Y, zelfde verhaal opnieuw.

Dus stel je hebt examens A B C en D:

Je haalt A niet -> gratis (1e keer dat je A doet)
Je haalt A niet -> zelf dokken
Je haalt A niet -> zelf dokken
Je haalt A wel -> gratis

Je haalt B wel -> gratis (1e keer dat je B doet)

Je haalt C niet -> gratis (1e keer dat je C doet)
Je haalt C niet -> zelf dokken
Je haalt C wel -> gratis

Je haalt D niet -> gratis (1e keer dat je D doet)
Je haalt D wel -> gratis

Werkt goed tot dusver.
Pagina: 1