Toon posts:

2-bay nas met 2x 4TB opslag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik bezig mijn opslag-pc te vervangen.

systeem zoals nu 1 oude Pentium 4 pc met 2 x 2tb intern en 4x1tb extern ter backup.

Ik wil al langer overstappen en denk serieus na om een 2-bay Nas aan te schaffen met 2x4tb aan schijven in jbod of Raid1!.

Met Raid 1 kan ik meer snelheid maken en omdat alles toch 1 op 1 backup is durf ik dit risico wel aan.

Dit zal minder stroom verbruiken dan de oude pc met externe schijven. De oude setup gaat dan dus uit en wordt alleen ingeschakeld wanneer ik een backup maar van mijn 8TB NAS.

De vraag is nu welke NAS is hiervoor het beste geschikt in combinatie met welke schijven.
Snelheid is van belang maar de NAS zal hoofzakelijk gebruikt worden voor het streamen van video & audio.

Zijn er Tweakers met een dergelijke NAS met 8 tb of heeft iemand hier ideeën over.

Dit is mijn eerste post sinds jaren, en kon er dus derhalve niets over vinden in het forum.

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:52

Midas.e

Is handig met dinges

Hacktheplanet / PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
vandaar dus ook het oude Pentium 4 systeem als backup. 2x2tb + 4x1tb = 8tb als backup

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 09:47
Kijk eens naar de HP N40L of naar een andere DIY NAS

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Wat wil je er aan uit geven en wil je de vrijheid hebben om er zelf nog meer mee te doen dan afhankelijk te zijn van firmware (versie) van een NAS leverancier.

Wil je vrijheid kijk eens naar de HP Proliant Microserver (N36L/N40L/N54L), zuinig, goedkoop en veel mogelijkheden.

Wil je eenvoud, kijk eens naar een NAS van bv. Synology. Onthou daarbij dat NAS-en met een niet Intel (Atom) chip vaak wat trager zijn (lees: geen gigabit snelheden halen, maar ergens tussen de 100 en gigabit in).

Verwijderd

Topicstarter
Hij moet snel genoeg zijn om 1080p te kunnen streamen.
N40L ziet er goed uit, maar is het niet een overkill?
Ben een beetje bevreesd voor alle tijd die erin gaat zitten om alles werkend te krijgen, OS en andere software installeren (en aanschaffen).
is er niet een NAS die goedkoper is en meer out of the box werkt?

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
OpenMediaVault of FreeNAS is peanuts om erop te zetten. Je kunt zelfs dat op een USB-stick zetten en die op de interne poort aansluiten zodat je de 4 disks kunt gebruiken voor storage.

Niets mis mee als je makkelijk wilt en wil je meer, dan kan dat ook :)

Verbruik is iets meer dan een standaard 2-bay NAS, zit ongeveer rond de 30watt i.p.v. rond de 15watt.
Pagina: 1