Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Onderzoek] Mobile Security

Pagina: 1
Acties:

• Renzo89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10-2024
Hallo iedereen,

Mijn naam is Renzo Hoogendoorn en met toestemming van NMe open ik hier een topic met betrekking tot mijn afstudeeronderzoek mobile security.

Mijn onderzoek richt zich concreet op de beveiliging van informatie op smartphones en tablets vauit het perspectief van de consument en de ontwikkelaar. De vraag “Welke maatregelen kunnen applicatieontwikkelaars en consumenten nemen tegen de bedreigingen voor informatie op mobiele platformen en welke verantwoordelijkheden en verplichtingen zouden daaruit voort moeten vloeien?” staat hierbij centraal.

Naast de maatregelen en bedreigingen voor informatie op mobiele apparaten wil ik meer inzicht krijgen in de verantwoordelijkheden en verplichtingen van diverse partijen met betrekking tot het nemen van maatregelen. Je kunt je hierbij afvragen waar de afweging ligt tussen aan de ene kant het risico van de gebruiker en aan de andere kant de zorgplicht van de ontwikkelaar. Hoe denken de verschillende partijen over elkaars verantwoordelijkheden? Kan men ervan uit gaan dat de gebruiker maatregelen toepast voor de bedreigingen voor informatie?

Met dit in gedachte zijn er twee enquêtes opgesteld, eentje gericht op de consument en de ander op de ontwikkelaar. Uiteindelijk zullen de resultaten van beide enquêtes naast elkaar gelegd worden om conclusies te trekken. En juist hierbij heb ik jullie hulp nodig! Heb jij ervaring met de ontwikkeling van apps voor de smartphone en/of tablet? Zou je dan zo vriendelijk willen zijn om mijn de enquête in te vullen? De gemiddelde tijd voor het invullen van de enquête bedraagt momenteel 8 min. 6 sec en alle gegevens zullen anoniem verwerkt worden.

Klik hier voor de enquête

Niet geheel onbelangrijk, de resultaten zullen na afloop van het onderzoek in dit topic gepubliceerd worden.
Alvast hartelijk bedankt voor jullie medewerking!

Discussie
Om alvast een discussie te starten binnen dit topic wil ik graag starten met de volgende stelling: “De privacy van een gebruiker vind ik als ontwikkelaar minder belangrijk dan wanneer ik zelf gebruiker ben”. In andere woorden: Wanneer ik een gebruiker ben van een app vind ik mijn eigen privacy erg belangrijk, maar als developer geef ik minder om de privacy van mijn gebruikers.

Persoonlijk denk ik dat dit heel veel afhangt per persoon. Zo heb ik zelf inmiddels een paar developers hierover gesproken. Beide personen spraken elkaar echt compleet tegen wat dan ook de reden is voor deze discussie.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 23:59

markvt

Peppi Cola

Kijk eens naar je vraagstelling

Ik eet altijd een appel
Ik eet meestal een appel

Zijn echt 2 verschillende dingen..

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Mijn mening hierover is dat:
- developers hebben de plicht om alle data die ze verkrijgen confidentieel te behandelen (i.e. zorgen dat de data veilig is tegen (digitale) diefstal, ongeoorloofd gebruik binnen en buiten het bedrijf, etc.)
- developers (of het bedrijf in kwestie) heeft de plicht om de gebruiker voor te lichten over wat er met de data wel en niet gebeurt.
Dit hoort in Jip en Janneke-taal te gebeuren en niet in een 30-pagina's tellende privacyverklaring in juristenjargon.
- gebruikers hebben de verantwoordelijkheid om van het gebruik van de dienst af te zien als ze niet akkoord zijn met de voorwaarden.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Renzo89
@markvt, dat klopt. Echter ben ik van mening dat 'altijd' en 'meestal' wel erg dicht bij elkaar liggen en de keuze tussen 2 antwoorden lastig kan zijn. Ik heb een aantal vragen op een ander onderzoek gebaseerd welke dezelfde klassering voor antwoorden gebruikte. Na overleg met mijn begeleider was dit geen probleem, vandaar :). Bedankt voor de feedback. Dit soort dingen neem ik natuurlijk wel mee in de bespreking van resultaten.

@Highguy: Daar ben ik het zelf zeker mee eens, maar gebeurt dit ook denk je? Verder vind ik je opmerking over de privacyverklaring zeker van toepassing!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:48
And all done :)

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 23:59

markvt

Peppi Cola

Probleem blijft wel dat men niet wil betalen voor apps en dus automatisch overladen wordt met spam en privacy schendende apps.

Ik heb zelf geen advertenties in mijn apps en het levert hierdoor geen *** op. Ik kan me zo voorstellen dat men sneller naar advertenties en andere middelen grijpt als je moet leven van je inkomsten uit apps.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Er wordt gevraagd of de verantwoordelijkheid voor de veiligheid voor de consument is of voor de maker. Ik vind het de taak van de politie/justitie om hard op te treden tegen de aanvallers en buiten hun niemand anders. Omdat de overheid dit niet kan proberen ze de schuld in de schoenen van de makers te schuiven. Die kunnen ze blijkbaar wel vinden.

• Renzo89
Thanks alvast voor het invullen en de reacties!

Ik denk dat markvt een heel goed punt heeft. Mensen zijn niet snel bereid om te betalen en daardoor moet je als ontwikkelaar haast wel gratis apps maken met advertenties en dergelijke om centen te kunnen verdienen, met de gevolgen van dien.

Verder hoorde ik volgens mij laatst dat de nieuwe generatie helemaal niets meer om privacy geeft. Wat denken jullie hierover?

• Renzo89
Hierbij nog een nieuw artikeltje van de automatiseringsgids over apps en de privacywet. Hierin geeft minister Kamp aan dat privacy een zaak tussen de aanbieder en gebruiker is.
Gebruikers van apps moeten kort en bondig te horen krijgen wat er met persoonsgegevens gebeurt die ze via de app ingeven of doorsturen. Dit antwoordde minister Kamp in antwoord op Kamervragen van D66.

De minister wilde geen oordeel geven over de soms zeer ingewikkelde manier waarop de privacy rondom een app wordt beschreven. Kamerleden Verhoeven en Schouw, beiden van D66, stellen dat de aanbieders van apps dit bewust doen zodat gebruikers de voorwaarden niet of nauwelijks lezen.

"Dat is een zaak tussen aanbieder en gebruiker, daar bemoei ik me niet mee", aldus Kamp.
"Ik kan wel aangeven dat de privacywetgeving, opgenomen in de Wet bescherming persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet, vereist dat de privacyvoorwaarden bij apps beknopt en voor iedereen leesbaar en begrijpelijk zijn. De eindgebruiker die een app afneemt waarmee persoonsgegevens worden verwerkt, moet duidelijk en volledig worden geïnformeerd over de identiteit van de partij die deze gegevens verwerkt en de doeleinden van de verwerking", aldus minister Kamp in zijn antwoord.

Toestemming is altijd vereist
De eindgebruiker moet toestemming geven voor het gebruik van zijn persoonsgegevens. Kamp: "Zonder duidelijke informatie kan geen sprake zijn van toestemming, aangezien die moet bestaan uit een ‘vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting’ van de eindgebruiker. Bij eventuele klachten over de naleving van de wettelijke (informatie)verplichtingen kunnen de consumenten zich wenden tot de Autoriteit Consument & Markt en het College Bescherming Persoonsgegevens.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Renzo89 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 13:25:
@Highguy: Daar ben ik het zelf zeker mee eens, maar gebeurt dit ook denk je?
Helemaal niet:
H!GHGuY schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 12:50:
Mijn mening hierover is dat:
- developers hebben de plicht om alle data die ze verkrijgen confidentieel te behandelen (i.e. zorgen dat de data veilig is tegen (digitale) diefstal, ongeoorloofd gebruik binnen en buiten het bedrijf, etc.)
Teveel developers die met privacygevoelige gegevens bezig zijn hebben geen kaas gegeten van hoe deze te beveiligen.
- developers (of het bedrijf in kwestie) heeft de plicht om de gebruiker voor te lichten over wat er met de data wel en niet gebeurt.
Dit hoort in Jip en Janneke-taal te gebeuren en niet in een 30-pagina's tellende privacyverklaring in juristenjargon.
Zoals anderen al aanhaalden: ofwel ontbreekt een privacyverklaring, ofwel is ze (opzettelijk) in legalese geschreven
- gebruikers hebben de verantwoordelijkheid om van het gebruik van de dienst af te zien als ze niet akkoord zijn met de voorwaarden.
Teveel gebruikers begrijpen de risico's niet en in sommige gevallen zijn er voor een bepaalde dienst geen realistische alternatieven.
Facebook is zo'n voorbeeld: Er waren MySpace, Hyves en nog tientallen andere. Maar je hebt ook Diaspora waarbij je data wel echt jouw data blijft. Probleem is echter dat je vrienden&kennissen op Facebook zitten en dat Facebook geen interactie met andere verleners van gelijkaardige diensten toelaat.
De enige keuze die je dus hebt is om het wel of niet te doen en voor velen weegt de "sociale druk" zwaarder dan hun privacy.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Pagina: 1