Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Waar ik over uit ben
Ik wil komende maand een HTPC in elkaar zetten. OS zal Windows 7 of 8 zijn. Heb nog geen ervaring met XBMC maar ga dat wel uitproberen.
Ik zal de HTPC gebruiken om films/muziek te downloaden en af te spelen op mijn TV. Ook wil ik casual kunnen gamen (Minecraft, World of Warcraft) op redelijke instellingen waarbij de gameplay soepel moet zijn.

De case moet beschikken over USB 3 aan de voorkant en is beperkt qua formaat (m.a.w. dit is de enige case die volledig voldoet aan mijn eisen). Het moederbord moet beschikken over HDMI-out en SATA 600 aansluitingen.

Het budget stel ik in eerste instantie op € 350. Dit is exclusief beter-dan-stock CPU-koeler en draadloos toetsenbord-muis combo. Die zaken schaf ik later wel aan.

Mijn opzet
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 83,10€ 83,10
1MSI FM2-A75MA-E35€ 54,20€ 54,20
1Silverstone Milo ML03B€ 66,45€ 66,45
1Kingston HyperX KHX1600C8D3T1K2/4GX€ 35,70€ 35,70
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,54€ 30,54
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 64,60€ 64,60
Totaal€ 334,59

Wat ik aan jullie wil voorleggen
- Processor: is het zinvol om een upgrade naar de A10 te doen, of is dit niet nodig gezien mijn eisen?

- SSD: is alleen voor OS, programma's en kleine spellen bedoeld. Grotere spellen komen op de HDD. Naar mijn ervaring moet 64GB voldoende zijn. Alternatief zou zijn de Samsung 840 120GB maar deze is € 20 duurder en ik heb nog mijn twijfels over het TLC-geheugen en de prestaties. Wat zijn jullie gedachten hierover?

- Software: XBMC, Couchpotato en Sickbeard klinken fantastisch. Ik moet nog uitzoeken hoe ik dit draaiende krijg, maar hebben jullie nog tips hierover? Ik las bijvoorbeeld dat je Windows kunt instellen dat het direct in de shell van XBMC boot. Dit lijkt mij ideaal, maar ik wil wel dat andere programma's automatisch op de achtergrond kunnen opstarten en ik eenvoudig uit de shell kan stappen (en weer terug in kan).

- Hebben jullie suggesties voor goede gratis streaming diensten? Denk hierbij aan Uitzending Gemist, maar dan met films etc.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 13:34 . Reden: tikfout ]

• Verxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 13:18
Als je er ook WoW op gaat spelen zal ik gewoon een iets grotere SSD pakken zoals de samsung die je linkte en daar tevens WoW op installeren. Ik speel nu geen WoW meer maar jaar of wat terug was het verschil gigantisch tussen SSD en HDD.

Heb ook snel een benchmark gevonden tussen de A10 en de A8:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/F/K/341408/original/wow%201280.png

http://www.tomshardware.c...00k-a6-5400k,3224-16.html

A8 moet het prima doen lijkt me :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Op full HD wordt het wel wat spannender:Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/F/M/341410/original/wow%201920.png
De prestaties lijken mij echter nog steeds voldoende. Desnoods schroef ik de resolutie iets terug, dan zijn de prestaties super.

WoW neemt wel veel ruimte in beslag. Ik maak mij zorgen om de performance degradatie van de SSD als de Samsung 840 behoorlijk vol raakt.
In de zwaardere trace-based benchmark laat de Samsung 840 250GB wel degelijk een flink prestatieverlies zien, van meer dan 20 procent. Dat is niet alleen zonde, het is volgens ons ook niet nodig. De meeste andere ssd's kunnen al een generatie of twee goed omgaan met situaties waarin er nog maar weinig vrije ruimte over is bron.

Er is wel genoeg ruimte in het budget om voor de Samsung 840 te gaan. Mocht de performance merkbaar terug lopen omdat hij te vol staat met WoW er op, dan kan ik het spel altijd nog verplaatsen naar de HDD :)

• Verxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 13:18
Ow verkeerde bench bekeken sorry, in dat geval zal ik voor de A10 gaan. Kost ook niet heel veel meer als de A8 en 9 fps is toch een verbetering van 20 %.

Bij elkaar ben je dan wel om en nabij de 50 euro meer kwijt maar ik denk dat je dan meer plezier met je HTPC hebt als je is een keer een spel opstart.

Verwijderd

Topicstarter
Mee eens, maar de sport is om eerst een budget op te stellen en je daar aan te houden. Zeker met het opstellen van een PC blijft het verleidelijk om kleine upgrades te maken, maar onderaan de streep tikt dat al snel aan.

Tenzij er nog ergens anders op te bezuinigen valt, is de keuze dus tussen een grotere SSD of een betere processor.

• YMGV4LIFE
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
A. Ik zou voor een Intel gaan ipv een AMD, maar dat is waarschijnlijk persoonlijke voorkeur.
B. Ik zou alleen een SSD erin zetten ivm lawaai.

If you're my dog. I shaved his ass and teach him to walk backwards!

Verwijderd

Topicstarter
YMGV4LIFE schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 06:55:
A. Ik zou voor een Intel gaan ipv een AMD, maar dat is waarschijnlijk persoonlijke voorkeur.
B. Ik zou alleen een SSD erin zetten ivm lawaai.
A. De keuze van AMD is voornamelijk vanwege de grafische prestaties. Intel krijgt het niet voor elkaar om WoW fatsoenlijk af te spelen. Dan zou er een low profile grafische kaart in de HTPC moeten komen en dan red je het nooit met het budget. Ten slot nog een quote van AnandTech over Trinity HTPC's:
The Trinity platform is indeed much better than Llano, and can match / surpass even Ivy Bridge. Bron.
B. Er valt inderdaad te beargumenteren dat een SSD onevenredig veel budget in beslag neemt, aangezien het alleen gebruikt wordt om te booten + kleinere programma's te draaien. Maar zo'n SSD geeft wel een grote prestatieverbetering voor het hele systeem.
Pagina: 1