caipirinha schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:31:
Het zenuwstelsel werkt op iets van 25 Hz meen ik me te herinneren dus alle hersenen hebben in principe dezelfde werkfrequentie.
Sensordata (zien , horen, ruiken etc) komt ook met deze frequentie binnen
De processingfrequentie van data is ook voor iedereen hetzelfde.
Het verschil in hersenen zit een laag hoger op het niveau van zelfbewustzijn en intelligentie zoals deuzige ook al aangeeft, ik zou dit geen informatieverwerkingssnslheid willen noemen maar meer analysesnelheid, ook het tijdsbesef (niet de timing zelf dus) zit in deze laag.
Wil je een analogie trekken met computers dan heeft ieder brein dezelfde klokfrequentie hetzelfde operating systeem dezelfde standaard achtergrondprocessen maar een totaal verschillende set gebruikers en analyse programmas in termen van effectiviteit en snelheid.
En hier ga ik dan toch op inpikken.
Hoe graag we ook maar een mens wensen te vergelijken of te vereenvoudigen tot een deterministische machine (wat ik wel mogelijk acht), zijn er enkele randvoorwaarden waar we zeker rekening mee moeten houden.
Zo is het inderdaad zo dat we de werkfrequentie van ons zenuwstelsel (of de snelheid ervan), de capaciteit van onze hersenen, de 'latency' ervan etc. kunnen vastleggen, kunnen simuleren. In het ultieme geval: (al) de algoritmes die onze hersenen gebruiken, simuleren.
Echter, hoewel alle mensen zeer gelijkend zijn, zijn er toch (kleine) verschillen merkbaar. Zo hebben sommige mensen betere reflexen, kan zijn door betere genetica, maar ook door training.
Zelfde voor het herkennen van patronen etc.
Je kan je afvragen: wat train je eigenlijk? Het vlotter/sneller afhandelen van datzelfde algoritme of gaat je hersenen telkens op zoek naar een beter algoritme? Wat met het 'motorieke geheugen'?
Al dit wordt tijdens je groei door zoveel factoren bepaald, begeleid, gestimuleerd, dat het 'maken' van een mens nog zeer lang zal duren, tenzij men deze robot zal opvoeden, van jongsafaan...
Er is de stelling dat in wezen iedereen mooi kan tekenen of dansen; oefening baart kunst. Er zijn er die dit tegenspreken. (Ik spreek dat tegen). Maar iedereen weet dat kokend water warm en gevaarlijk is, jong geleerd is oud gedaan.