Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[server 2012] domeinnaam forward buiten domein/netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen ons netwerk hebben we zopas een nieuw DC geplaatst op een standaard server 2012.

We hebben de het domein "domein.local" gegeven. Op diezelfde server draaien we ook een exchange 2013, aangezien we meerdere domeinnamen hebben, hebben we bij de "accepted domains" in echange deze domeinnamen toegevoegd (vb domeinB.com, domeinC.org).
We hebben nog steeds een webserver gehosted langs waar alle domeinen gaan (omwille dynamic ip).

Wanneer we nu naar een domeinnaam proberen te surfen van op een client in het domein krijgen we "pagina niet beschikbaar" wanneer we van buiten het domein (hotspot) naar de domeinnaam surfen is er geen probleem.

Ik vermoed dat dit een instelling moet zijn in IIS of DNS, maar heb geen idee waar te beginnen.

Alvast bedankt!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dit klinkt mij als een DNS probleem in de oren. De interne client kan het externe domein niet resolven. Je zal dus naar je eigen DNS constructie moeten kijken.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Google /zoek inderdaad eens op DNS forwarding. Je zult op je DNS Server een of meerdere forwarders op moeten geven. Daar kan je de DNS servers van je provider gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vermoede al dat dit in de DNS zit.
Echter is de domeinnaam die ik wil bereiken niet het DC domein ... het DC domein heeft een extentie .local, de externe .com & .org

De domeinnamen zijn wel ingevoerd bij de accepted domains in exchange, maar hebben deze invloed op de dns? Ik kan ook geen domein met .com & .org extentie terugvinden in de DNS manager.

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:48:
Ik vermoede al dat dit in de DNS zit.
Echter is de domeinnaam die ik wil bereiken niet het DC domein ... het DC domein heeft een extentie .local, de externe .com & .org

De domeinnamen zijn wel ingevoerd bij de accepted domains in exchange, maar hebben deze invloed op de dns? Ik kan ook geen domein met .com & .org extentie terugvinden in de DNS manager.
Wat je nu noemt staat er los van. Ergens heb ik nu ook het idee dat je niet echt thuis bent in DNS.

Je hebt in je domein een interne DNS zone voor het .local gebeuren. Echter sturen je clients daar ook verzoeken heen voor bijvoorbeeld tweakers.net. Die kunnen niet intern geresolved worden dus moet je DNS server weten wat die ermee moet doen, bijvoorbeeld doorzetten naar de DNS server van je ISP. Dus wat hierboven al stond, je zal een forwarder moeten instellen ergens.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nee, dit heeft niets met MS Exchange te maken..

Je client is op zoek naar het IP adres van tweakers.net. Hij vraagt aan zijn ingestelde DNS server, "Hee, wat is het IP van tweakers.net?". De Server kijkt in zijn forward lookup zones en ziet dat er geen forward zone is voor twekaers.net. Hij zal deze vraag dan doorzetten naar zijn ingestelde forwarder. Het antwoord kirjgt hij terug van deze forwader en geeft het resultaat terug aan de client.

@CMD-snake: Great minds :P

[ Voor 3% gewijzigd door Equator op 22-05-2013 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
De fowarders staan reeds ingesteld naar het IP van de webserver.
Ook is er een A record met "www" aangemaakt in de dns

Straf is dat alle andere websites werken (ook tweakers), enkel de domeinen die die in exchange werden toegevoegd niet ...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 12:11:
Waarom? Is de webserver ook een dns-server?
In welke dns-zone (domain.local?) en naar welk ip-adres resolved deze?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 12:11:

Straf is dat alle andere websites werken (ook tweakers), enkel de domeinen die die in exchange werden toegevoegd niet ...
Dat komt dus omdat je DNS niet helemaal juist staat.

Het DNS verzoek van de clients wordt nu verkeerd afgehandeld. Jullie interne DNS server kan het externe domein niet resolven.

Een DNS verzoek forwarden naar een IIS server heeft weinig zin. Die kan er niets mee tenzij hij ook een DNS rol heeft. Je zal al je verzoeken voor externe adressen moeten forwarden naar de DNS server van je ISP. Niets direct naar de webserver sturen. De DNS servers van je ISP kunnen het externe domein van je webserver vinden en geven dat weer terug aan jouw interne DNS server die het op zijn beurt voor doorgeeft aan de vragende client.

Leesvoer. Overigens ben ik geen fan van roothints. Werkt wel, maar is tergend traag. Ik geef de voorkeur aan een algemene forwarder naar je eigen ISP zijn DNS servers. Dat werkt doorgaans het snelste.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nee, je maakt een A record aan voor "www" in de juiste forward lookup zone.
Een DNS forwarder stel je in op de DNS servers welke je vertrouwd. (Die van je ISP of van Google)

Ik begrijp nog niet wat je verwacht van de domeinen die je in de lijst op exchange hebt gedefinieerd. Dat zijn de accepted domains. Oftewel: Dat is de lijst waarvoor de exchange server inkomende mail accepteerd.

Als jij de beheerder bent van deze domeinen, en je wilt dat de mail hiervoor aankomt bij je exchange server dan zal je de MX records voor deze domeinen aan moeten passen naar het juiste IP adres.

Edit: Laat bericht.. er zijn al wat posts die belangrijker zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 22-05-2013 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is inmiddels opgelost. probleem was niet in de DNS op de server ... settings die ik daar gemaakt had waren toch correct (zal ik dan toch iets kennen van DNS ;-)

Probleem zat in de modem die om één of andere reden een blocked IP had, net die van online servers, dus de andere domeinnamen welke toevallig overeenkwamen met de domeinen ingesteld in exchange ... vandaar misschien een foute link gelegd.

Toch bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1