Radical1980 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 21:07:
[...]
Het management (soms zelf het management van IT-afdelingen) heeft ook vaak echt geen idee hoe complex sommige projecten zijn, simpelweg omdat ze weinig verstand hebben van IT of ingepakt worden door optimistische schattingen van mensen die al even weinig kennis van zaken hebben..
Dat het management geen idee heeft, kan een bewuste keuze zijn. Ze hebben mensen die zich daar mee bezig houden, waarom moeten ze dan over inhoudelijke kennis beschikken? Ze vertrouwen op de mensen die het werk uitvoeren. Vind ik persoonlijk geen vreemde gedachte om vertrouwen in iemands kennis en kunde te hebben.
Wat overigens ook een mogelijkheid is dat ze er wel verstand van hebben maar net doen of ze er geen verstand van hebben. Om wat voor reden dan ook.
Ze kunnen ook ingepakt worden door andere mensen. Maar dit kan soms ook politiek zijn of met belangen te maken hebben die niet duidelijk zijn.
Ik ga tot op zekere hoogte met je mee, maar je zal toch wel een bepaalde mate van affiniteit moeten hebben met IT. Persoonlijk zou ik nooit pakweg een manager van een zorginstelling of iemand die al zn hele leven in de registeraccountancy zit, leiding laten geven over afdeling Informatievoorziening neerzetten binnen een groot bedrijf. Of je moet echt uitzonderlijk goeie mensen onder je hebben, maar die zouden dan net zo goed zo'n vacature kunnen vervullen. Naast het feit dat een bepaalde basisbegrip van methodieken en frameworks als ITIL, BISL, Prince II mooi is meegenomen, moet je ook begrijpen hoe complex bepaalde projecten en programma's kan zijn en hoeveel extra werk wijzigingen in scope tot gevolg kunnen hebben. Wat je in de praktijk wel eens ziet is dat onwetend management worden "ingepakt" (zoals jij het noemt) door babbelzieke projectleiders. Signalen uit de lijn worden vervolgens (al dan niet bewust) genegeerd, waardoor projecten soms jammerlijk mislukken of financieel uit de hand lopen, terwijl dit voorkomen had kunnen worden. En met enige ervaring binnen de IT-branche is de kans dat dit gebeurt al een stuk kleiner.
Dat gezegd hebbende, wordt er binnen de IT ook enorm veel onnodig geld verbrast , bv door een beheersorganisatie die veel te bureaucratisch is ingericht, of projecten die op driekwart zijn en dan plotseling onder druk van de business worden gestaakt.
Dit kan allemaal met belangen te maken hebben die soms tegenstrijdig zijn.
Dat er verspilling plaats vindt binnen de IT is helder. Ik ken overigens haast geen branche waar er geen sprake van verspilling is.
Dat is waar, maar ik denk dat je in ondersteunende branches geen voorbeelden kan noemen waar de verspilling groter (en meer onnodig) is dan de automatisering. Ik heb meegemaakt dat een organisatie zo bureaucratisch is ingericht, dat het uitvoeren van een change die voor een programmeur misschien 5 minuten werk is, een doorlooptijd van zo'n 6 weken heeft. En er gaat minimaal 30 manuur papierwerk en goedkeuringen inzitten. Dat moet je niet willen als bedrijf, dan ben je te ver doorgeschoten en is er iets fundamenteel mis.
Meestal is er niet een groter IT budget nodig, maar moet het geld gewoon slimmer worden besteed.
Hier verwacht nog iets van een voorbeeld. Bij welk project had het geld slimmer besteed moeten worden en waar aan? Omdat hier het woord "meestal" wordt gebruikt, is er sprake van meerdere projecten.
Vraag een willekeurig iemand die wat werkervaring heeft binnen de automatisering en ze zullen je een voorbeeld kunnen noemen. Recent heb ik bij mijn huidige opdrachtgever dat door een beroerde planning van een projectmanager en desinteresse/onkunde aan de kant van de stuurgroep, op het laatste moment nog allerhande dure externen moesten worden ingeschakeld om een bepaalde omgeving in te richten.
Of bij de implementatie van een peperduur stuk software, iets meer tijd en geld besteden aan een analyse vooraf hoe deze het beste gebruikt kan worden door het bedrijsfonderdeel die het moet gaan gebruiken, en het creeëren van draagvlak. Hiermee voorkom je dat je straks met een duur pakket zit dat door niemand wordt gebruikt omdat het hen "door IT door de strot wordt geduwd".