Upgrade: videokaart en voeding

Pagina: 1
Acties:

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:33
Ik ben van plan om ongeveer 250 euro uit te geven voor een nieuwe videokaart+voeding voor mijn systeem. Ik vindt het jammer dat ik een nieuwe voeding moet kopen, maar better safe than sorry als het gaat om voedingen.

Oude systeem, gekocht in nov 2009 voor € 600,-:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H€ 0,-€ 0,-
1Asus EAH5770 CuCore/2DI/1GD5/A€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred€ 57,89€ 57,89
1OCZ Alchemy Elixir€ 0,-€ 0,-
2Corsair VS2GB1333D3€ 15,49€ 30,98
1Samsung SH-S223F€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 430W€ 42,75€ 42,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 131,62

Inmiddels heb ik aan dit systeem een extra 2 TB HDD toegevoegd, en een SSD.

Nu heb ik gekozen voor deze videokaart+voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 175,-€ 175,-
1XFX Pro 550W€ 53,20€ 53,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,20

Reden dat ik heb gekozen voor deze videokaart, in volgorde van belangrijkheid:
1. Stil onder load, uiteraard ook in idle mode.
2. Single GPU(geen SLI/crossfire)
3. Zuinig in idle mode
4. Prestaties: alle nieuwe spellen de komende 3 jaar kunnen draaien(eerst hoog, daarna medium/laag)

Nu komt mijn vraag:
Ik heb de voeding gekozen op de groei. Ik ben van plan om over 4 jaar weer een nieuwe videokaart te kopen van ca. 175 euro, die dan weer 3-4 jaar meegaat. Ik wil dan dat hij dezelfde voeding kan blijven gebruiken.

Heb ik dan goed gekozen of kan ik beter een betere voeding kopen? Op deze voeding zit al een marge van 100 watt als ik het goed heb.

Is het trouwens nodig voor games om 4 GB RAM aan te schaffen?
Is mijn CPU een grote bottleneck?

Yippie kayak, other buckets!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:05
De kaart die je wil gaan kopen heeft een tdp van 150 watt als ik het goed heb, hij wordt maar aangesloten op een 6-pins voedingskabel, ze raden een voeding van 450 watt aan. Ik zou het gewoon proberen met de voeding die je hebt, gaat hij moeilijk doen bij volle belasting (of hij valt helemaal uit) dan kan je er altijd nog een kopen, afhankelijk van de rest van je systeem kan het goed zijn dat je met een 400 watt ook uit de voeten kunt.

Hoe vaak zit je nu aan de limiet van je ram? als je er nooit overheen gaat is het weggegooid geld, zeker als je ddr2 erbij koopt, dat kan je bij de volgende upgrade niet meer gebruiken.
Ook je cpu kan een bottleneck zijn, ligt eraan wat je speelt en of het zware spellen zijn voor je cpu, ik denk dat je bij sommige spellen iig andere bottlenecks tegen gaat komen dan je gpu aangezien die wel weer even mee kan en dan het zwakste onderdeel je nieuwe bottleneck wordt.

Ik zou het iig even proberen met alleen een nieuwe videokaart en eventueel extra ram, cpu kan je beter met geheugen en moederbord tegelijk vervangen.

(450watt heb ik van de club3d 660, msi geeft geen tdp bij de specs, maar die zijn grotendeels gelijk)

(Edit: ik zie dat je al ddr3 hebt, nevermind that then ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door paazei op 22-05-2013 10:40 ]

• jmk
Bedankt voor de tips!

Gaan je componenten niet stuk met onvoldoende voeding? Vooral hdd's kunnen gevoelig zijn hoorde ik.

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:05
Ik denk dat componenten vooral stuk gaan van instabiele voedingen en de overspanning die daaruit voortkomt. Ik pin me er niet op vast, maar ik denk niet dat het iets zal slopen door je voeding een keer te stressen, (kan zijn dat ik nu heel slecht advies geef hoor).

Je pc draait nu goed en de videokaart die je erin wil stoppen heeft dezelfde aansluiting (6-pins) als de kaart die je er nu in hebt zitten, de koeler is een stuk groter (daarom zal hij misschien ook wat meer gebruiken, kan zijn dat je oude kaart rond de 100watt zat), maar dat kan ook voor het geluid zijn. Het is dus geen 100watt die erbij komt ineens, daarom zeker het proberen waard! Ook naar de toekomst kijkend, zal je alsmaar minder voeding nodig hebben door de kleinere procedé's waarop chips gebakken worden, een high end cpu van nu verbruik flink minder dan eentje van 4 jaar geleden, dus wellicht wordt je volgende voeding 350 watt :).

Ik leg het een beetje krom uit, maar het is hopelijk te volgen.

[ Voor 6% gewijzigd door paazei op 22-05-2013 11:20 ]

• jmk
Ok blij dat ik het vroeg! Scheelt toch weer 50 euro! :-) bedankt!

De tdp van mijn oude was 108, de nieuwe wordt 115. Dus die 7 watt kan geen kwaad hopelijk.
Dat verschil komt ongeveer neer op het plaatsen van een extra HDD.

[ Voor 17% gewijzigd door jmk op 22-05-2013 14:51 ]