Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 14:44

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Op dit moment twijfel ik een beetje of ik Synology-NAS'en wil gaan kopen. Hopelijk zijn hier mensen met ervaringen en goede adviezen :)

Werkruimte vader: Mijn vader heeft op een externe locatie werkruimte. Hier staan twee pc's en hij gebruikt zelf een laptop (op die locatie en elders). Het belangrijkste is dat hier bestanden gedeeld kunnen worden tussen de pc's en dat de gegevens goed worden geback-upt. Verder zou het fijn zijn als hier offsite back-ups vanaf huis gemaakt kunnen worden. Voor de toekomst zijn 'cloudvoorzieningen' (VPN of online bestandstoegang) en Asterisk mogelijk interessant.

Momenteel gebruiken we Windows Home Server. Dit liep allemaal aardig, maar door een combinatie van slechte elektriciteitsvoorzieningen (af en toe valt alles weg) en oudere hardware zijn inmiddels twee hardeschijven kapot, waaronder de OS-schijf. Ik twijfel of het zin heeft om dit weer opnieuw op te zetten, aangezien de hardware in het algemeen oud is (pc is zeker acht jaar oud, de schijven zijn wat jonger). In ieder geval ben ik sowieso van plan om een UPS neer te zetten (aan de server of NAS).

Thuis: Thuis moet e-mail gehost worden (IMAP) en moeten Time Machine-back-ups gemaakt kunnen worden vanaf diverse Macs. Verder heb ik een flinke collectie films en series die ik via Plex in het netwerk wil kunnen delen. Daarnaast moeten deze films en series natuurlijk binnenkomen via torrents/usenet en CouchPotato/Sick Beard Belangrijk is dat de e-mail goed geback-upt wordt en dat er voldoende opslagruimte voor films en series is (en eventueel toegevoegd kan worden). Verder zou het fijn zijn als hier offsite back-ups vanaf de werklocatie gemaakt kunnen worden. Ook VPN-voorzieningen zouden prettig zijn.

Momenteel staat hier een Mac mini met diverse USB-schijven. Deze schijven lopen vol, maken herrie en zijn niet erg snel. Liefst zou ik hier een nieuwe Mac mini met Thunderbolt-RAID-opslag zetten, maar dat is absurd duur.

Mijn idee: Ik dacht eraan om in eerste instantie een eenvoudige Synology, zoals de DS213j, met twee schijven in RAID-1 op de werklocatie kan zetten, zodat daar weer samengewerkt kan worden (synchronisatie ligt nu namelijk volledig plat). Hier zouden eventueel bestaande externe schijven aangehangen kunnen worden voor back-ups bijvoorbeeld. Dit lijkt me allemaal niet moeilijk, en in combinatie met een UPS moet dit een goede oplossing voor de komende jaren zijn.

Voor thuis dacht ik erover om een meer krachtige Synology neer te zetten, zoals de DS412+. Deze zou voldoende ruimte voor schijven moeten hebben (direct maar 4 x 4TB erin) en krachtig genoeg moeten zijn voor downloaden en alles. Ik betwijfel echter of transcoding van Plex (voor afspelen op iPhone/iPad/Apple tv) hierop goed gaat. Dit is echter wel belangrijk. In ieder geval zou ik zelf het werkgeheugen willen uitbreiden (kan volgens diverse fora). Een nadeel is dat hier geen ruimte is voor extra schijven in de toekomst (ook niet met een extra unit o.i.d.).

Concrete vragen die ik nu heb:
  • Zijn Synology-NAS'en voor deze situatie volgens jullie een goede keuze, of kan ik beter aan iets heel anders denken?
  • Werken deze systemen na configuratie probleemloos? Anders biedt de (hoge) prijs namelijk weinig meerwaarden.
  • Heeft iemand ervaring met het back-uppen van de ene Synology naar de ander (via internet)? Hoe stabiel werkt dit?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Synology, Thecus, Qnap. Lopen diverse topics over.

Je belangrijkste probleem is blijkbaar de gebrekkige stroomvoorziening. Regel dat dan eerst en schaf een UPS aan.

Dan kun je rustig bekijken of je je WHS wil vervangen (doet het toch goed?)

Maak een lijstje met je prioriteiten (musthave en wannahave) en check die tegen de diverse opties.
Bedenk dat je een oplossing aan het zoeken bent die weer een aantal jaar mee moet gaan, en dat je budget daar bij moet passen.

Zet tegen zo'n nas oplossing ook eens de cloud diensten van online exchange of hosted zarafa (aanrader imho) en een dropbox/elephantdrive/safesync abbo af. Kun je zelf je break-even point mee berekenen.

[ Voor 1% gewijzigd door aZuL2001 op 22-05-2013 00:40 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
@aZuL2001: Ik zou inderdaad iets beter eisen moeten opstellen en vergelijkingen maken. De WHS werkt echter niet meer (de OS-disk is bij de laatste stroomuitval kapot gegaan), dus ben ik enigzins gehaast (overhaast?) op zoek naar een goede oplossing. En gezien niet alle UPS'en met alle NAS'en samenwerken, kan ik ook niet zomaar snel een UPS kopen. Lastig ;)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Onzin.

Een UPS vangt stroomuitval op voor een bepaalde tijd (afhankelijk van het gevraagde en accucapaciteit).
Daar weet je NAS of WHS (of aquarium wat mij part) niets van af.

Mocht je willen dat je NAS gracefull down gaat tegen de tijd dat de accu leeg gaat, dan heb je een punt.

Ook jij kunt je geld maar één keer uitgeven, dus kies verstandig. Een goede NAS kost nu eenmaal wat geld. Maar heb je dan ook plezier van.

(heb hier een Qnap TS-409pro staan en een Thecus 7700pro)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar weet je NAS of WHS (of aquarium wat mij part) niets van af.
Volgens mij is dat niet onmogelijk.

Ik heb onlangs een kleine NAS gekocht. Een Zyxel NSA325.
Die heeft een configuratie optie: "Minimum UPS Capacity". Daarmee kun je aangeven bij welk percentage van de batterij van de UPS de NAS zichzelf uitzet. Mijn NAS geeft aan:
º This feature will not work now because there is no UPS control cable connected.
º The NSA automatically shuts down if the UPS's remaining charge gets down to this level.
Dat lijkt aan te geven dat je je NAS met een UPS kan verbinden, en dat de NAS beslissingen kan nemen op basis van de staat van de UPS. (Vraag me niet wat voor kabel ik daar nodig voor zou hebben).

--
PS. Ik heb de NSA325 gekocht omdat hij 1) goedkoop is (120 euro), en 2) de snelste NAS onder de 300 euro is. Deze site heeft een hoop benchmarks:
http://www.smallnetbuilde...rts/price/2-filecopy-read
http://www.smallnetbuilde...harts/bar/2-filecopy-read

Ik heb mijn NSA325 nog niet echt in gebruik, dus ik kan er nog niet echt veel over zeggen. Op het eerste gezicht lijkt het een aardig ding. Er zijn 3rd-party packages beschikbaar (ssh, usenet, torrent, etc). Geen idee of het was is voor de OP. Voor mij is de read-performance het belangrijkste. De NSA325 scoort daar heel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Volgens mij kunnen vrijwel alle DSx12 modellen en de + varianten UPS beheer aan, alleen de goedkopere versies met een -j achtevoegsel hebben deze functie vaak niet.

Nu dacht ik dat de 213j dat niet had, maar volgens de website zou dit moeten werken...

Zelf al een paar jaar met Syno's aan de gang, bevalt me goed voor de simpelere taken. Soms wil je alleen gewoon toch liever een volledig systeem hebben staan, maar dat is niet altijd een optie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
aZuL2001 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 01:37:
Mocht je willen dat je NAS gracefull down gaat tegen de tijd dat de accu leeg gaat, dan heb je een punt.
Dat wilde ik inderdaad. Omdat de uitval soms langer dan een korte tel is, zou het weinig zin hebben als de UPS niet zorgt dat de NAS/server uit gaat. Dan heb je de cash alleen een paar minuten uitgesteld ;)

@djunicron: Goed dat je het zegt, ik had er helemaal niet aan gedacht om ook te controleren welke Synologys (Synologies?) met UPS'en overweg kunnen. Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom zakelijk geen simpele hp proliant server of instap dell server met :
- windows 2013 essentials (Voor AD, Remote Workplace, bestandsbeveiliging etc)
- Office 365 voor de E-mail deze kun je met een plugin koppelen aan je Essentials server

Voordeel hiervan is dat je de pc goed kan beheren updates etc centraal kunt regelen en de mail backup en spamfilter is ook geregeld bij microsoft met office 365

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
@Dutch-XaZeR: Eerlijk gezegd ben ik een beetje huiverig voor een 'professionele' Windows Server-oplossing (professioneel als in: de echte Windows Server). Eerder heb ik een poging gedaan om op zo'n manier iets op te zetten. Dat bleek echter veel werk te zijn, ook omdat er veel kennis voor nodig is die ik niet heb (wat dus allemaal gegoogled moet worden). Ik dacht nu juist meer aan een oplossing die eenvoudig (en dus beperkter) in configuratie is en vrijwel geen onderhoud vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Inmiddels heb ik een rijtje eisen gemaakt en een aantal modellen op het oog.

Thuis:
  • Opslag films en series en streaming met Plex.
  • Opslag Time Machine-back-ups.
  • Opslag back-ups vanaf andere Synology(s).
  • Back-ups maken naar andere Synology(s).
  • Downloaden (torrents en nieuwsgroepen).
  • IMAP-mailserver.
Werkruimte vader:
  • Opslag en deling documenten.
  • Back-ups (incl. meerdere oude versies bewaren) van deze documenten. (Dit moet op de NAS zelf gebeuren.)
  • Opslag Windows-back-ups.
Thuis-thuis: Dit is nu direct niet relevant (thuis == thuis-thuis momenteel), maar ik neem het toch maar vast mee aangezien dit binnenkort wel relevant wordt.
  • Opslag Time Machine-back-ups.
Ik zat aan de volgende modellen te denken:
  • Thuis: DS1512+, DS1812+, DS1513+, of DS1813+, samen met (in eerste instantie) drie schijven in RAID-5. Dit omdat ik voor Plex de beste processor en voldoende geheugen wil hebben. De keuze tussen een DS15XX+ of DS18XX+ hangt af van het prijsverschil (of de extra bays relatief goedkoop zijn). De keuze tussen een DSXX12+ of DSXX13+ hangt er een beetje van af of 4GB i.p.v. 3GB RAM echt een verschil maakt.
  • Werkruimte vader en thuis-thuis (toekomst): DS213j, DS213air, DS213, of DS213+. Volgens mij volstaat hier een eenvoudige Synology met twee schijven in RAID-1. Het enige wat van belang is, is het aantal back-uptaken. Ik moet even uitzoeken hoe dit zit met remote back-ups.
Mocht iemand hier nog tips of ideeën over hebben, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou voor je mail toch echt kiezen voor een, betrouwbaardere, optie. Gewoon Office 365 of iets dergelijks. Verder hebt ik zelf 2 Synology's (207+ en 211j) en bij mijn schoonvader heb ik er ook 1 staan (112+), werkt allemaal prima. Maar ik vond de mailoplossing matig, nu voor een paar euro per maand is dat top geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
En waarom denk je dat ik suggereer een lijstje met must en wanna have te maken in plaats van "eisen"?
Omdat je dan gaat nadenken over de essentiële dingen, en dingen die leuk erbij zijn.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
fredkroket schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:09:
Ik zou voor je mail toch echt kiezen voor een, betrouwbaardere, optie. Gewoon Office 365 of iets dergelijks. Verder hebt ik zelf 2 Synology's (207+ en 211j) en bij mijn schoonvader heb ik er ook 1 staan (112+), werkt allemaal prima. Maar ik vond de mailoplossing matig, nu voor een paar euro per maand is dat top geregeld.
Wat viel je precies tegen aan de mailfunctie van Synology? Ik draai nu al een tijdlang IMAP-mail op een Mac-server (die vervangen zou worden door een Synology) en dat bevalt me wel goed.
aZuL2001 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:51:
En waarom denk je dat ik suggereer een lijstje met must en wanna have te maken in plaats van "eisen"?
Omdat je dan gaat nadenken over de essentiële dingen, en dingen die leuk erbij zijn.
Alle genoemde dingen zijn eigenlijk essentieel. Sommige dingen heb ik nu al op de Mac-server/WHS draaien en die zouden gewoon beschikbaar moeten blijven (films/series/Time Machine/downloads/mail/bestandsdeling). En de andere dingen zijn eigenlijk wel belangrijk en zou ik dus (zeker voor dit geld) wel willen hebben (remote backups).

Pagina: 1