Toon posts:

Inbouwen SSD in Asus X202E

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er over te denken om een asus X202E-CT001H aan te schaffen, omdat ik een laptop "erbij" wil voor mijn werk omdat mijn huidige laptop wel erg zwaar is om de hele dag heen en weer te slepen.

Nu heb ik goede reviews gelezen over deze Asus, vooral als je er een SSD in bouwt.

Nu is mijn vraag dus de volgende:

Ik heb geen ervaring met het inbouwen van SSD's. Wel heb ik bij mijn huidige laptop de HDD een keer verwijderd om e.e.a. van binnen schoon te maken, dus het plaatsen van de SSD zal op zich ook wel moeten lukken. Maar wat dan? Hoe krijg ik mijn laptop dan weer zo dat ik hem op kan starten, want de SSD is in principe leeg en de HDD is er dan uit. Moet ik dan eerst de SSD "extern" aan sluiten en dan een OS versie er op zetten en zo ja, hoe doe ik dat dan?

Kortom, wat zijn de stappen die ik moet door lopen om de nieuwe laptop met SSD functionerend te krijgen?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Een simpel recept voor windows te implementeren op een opslag apparaat...

Men neemt 1 windows installatie CD, of 1 USB stick geprepareerd met een windows installatie...
Men neemt 1 leeg opslag apparaat dat aanwezig is in de laptop, bijvoorbeeld een SSD.
Men start de windows CD of USB stick en voert de windows installatie uit
Men wacht tot installatie klaar is...

En dan... ja... klaar 8)7 op wat drivers na dan waarschijnlijk

[ Voor 29% gewijzigd door Swordlord op 21-05-2013 22:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Op zich klinkt dat inderdaad erg simpel.
Nu komen er alleen de volgende vragen bij mij op:

1) Hoe kom ik aan een USB-stick met een windows8-install? Is dat een kwestie van een Herstelstation maken, of moet ik daar wat anders voor doen?
2) Hoe zorg ik dat mijn Bios vanaf de USB opstart, nadat ik de SSD geplaatst heb?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 23:15:
1) Hoe kom ik aan een USB-stick met een windows8-install? Is dat een kwestie van een Herstelstation maken, of moet ik daar wat anders voor doen?
http://www.microsoftstore...Help_Win7_usbdvd_dwnTool/
2) Hoe zorg ik dat mijn Bios vanaf de USB opstart, nadat ik de SSD geplaatst heb?
Dat stel je in in de bios, of je gebruikt de hiervoor bedoelde sneltoets om een keuze te maken uit beschikbare boot opties. Vaak F8 of F11 maar kijk hiervoor in de handleiding.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

En als het een windows 8 installatie betreft.
http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only

Die setup downloaden, de licence key die op je laptop staat ingeven, de files worden gedownload en je krijgt de optie het op een DVD of op USB drive te zetten.

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 19:47
Bedenk wel dat het inbouwen van de SSD in deze laptop niet probleemloos hoeft te zijn. Het open krijgen van de behuizing is best een uitdaging (ik heb de X202E-CT009H) en de SSD die ik had liggen (OCZ Agility 3) paste er niet in, de SSD was namelijk hoger dan de HDD die erin zat :|.

Ik heb dus de behuizing van de SSD moeten verwijderen (en dus geen garantie meer op de SSD) om het passend te maken..

Opstarten vanaf USB bij deze laptop doe je door ESC ingedrukt te houden als je hem aanzet, je krijgt dan een boot-menu.

De key zit in de firmware verwerkt oid als ik het goed heb, dus als je windows installeert heb je geen key nodig - ik heb zelf een iso van msdn gebruikt
Geen idee of de methode van Swordlord gaat werken, er staat in elk geval geen key op de laptop.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zover.

Wat de SSD betreft heb ik de Samsung 840 series op het oog. Deze heeft eenhoogte van 6,8 mm en past daarmee in de laptop (max. hoogte mag 7mm zijn, vandaat dat die OCZ er niet in paste met zijn 9mm)

Verwijdering van de behuizing van de laptop heb ik inderdaad ook van gelezen dat het even pielen is, maar met een (oude) creditcard schijnt het goed te lukken.

Nu alleen nog uit zien te vinden hoe het nu precies in zijn werk moet gaan met het maken van een Bootable USB voor windows 8. Tips hiervoor zijn nog steeds welkom, vooral omdat het nog onduidelijk blijft of je bij de laptop een product-key krijgt of kan vinden.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Als die er niet op staat, dan mag je ASUS lastig vallen, dat ze je een serial moeten geven, want jij koopt een licentie af bij hun.
Jij moet deze licentie kunnen gebruiken met jouw apparaat, op een manier hoe jij wilt. Ze mekkeren nu wel vaker, licentie zit al op de recovery partitie van de HDD, is alles wat je nodig hebt... Maar dit staat dus in de weg van een eigen legale kopie te verkrijgen voor eigen herinstallatie..
Dus daar mag je ze op wijzen dan...

Je hoeft dus uiteindelijk alleen de serial key te hebben en de setup die ik eerder linkte uit te voeren. Die setup maakt voor jouw een USB stick helemaal in orde, dus dat je gemakkelijk windows kan installeren.

[ Voor 52% gewijzigd door Swordlord op 22-05-2013 22:31 ]

Pagina: 1