Info simpele waterkoeling gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
Beste Tweakers,

Ik ben voor een elektronicaproject op zoek naar een simpele koeler (ik moet zo'n 50W wegwerken), waarbij het zaak is om alle elektronische onderdelen van de koeler zo ver mogelijk bij het te koelen object vandaan te houden. Hiermee vallen fans en peltier-elementen buiten de boot, dus dacht ik aan waterkoeling, gezien passieve koeling waarschijnlijk niet goed genoeg koelt (kouder=beter in dit geval).
Bij alle goedkope waterkoelingssetjes die ik kan vinden zie ik echter de pomp in het koelelement zitten, dus daar schiet ik niets mee op. Gezien ik geen ervaring heb met waterkoeling zie ik door de bomen het bos niet meer, maar volgens mij heb ik drie opties:
  • De pomp met blok ongewijzigd laten, en zelf een nieuw koelblok maken om er tussen te plaatsen.
  • Een setje zoeken waar de pomp al los is van het koelblok.
  • Zelf een set bij elkaar sprokkelen uit losse onderdelen. (Al lijkt deze optie nu duurder dan een kant-en-klare set)
Vanwege de vorm (geen CPU of GPU, dus niet standaard) moet ik waarschijnlijk hoe dan ook zelf een koelblok maken, maar dat zie ik nog wel zitten :) .

Kunnen jullie mij misschien adviseren wat een goede optie lijkt?

Met vriendelijke groet,

Mindstorms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooosdt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05-2023
Is het een permanente koeling? anders kun je misschien slangtje vanuit de kraan-> koelblok. Heb je verder geen elektronica nodig en het koelblok moet je toch nog maken.
Anders zou ik gewoon een pomp kopen (misschien goedkoop te vinden in china) en aansluiten op je koelblok met voldoende meters slang. Debiet wat je nodig hebt kan je berekenen, dit hangt namelijk ook af van de warmtewisselaar die je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou hier in V&A wat onderdelen bij elkaar zoeken. Dingen zoals een simpele Eheim pomp en wat slangen kan je voor een paar euro kopen. Voor 50W is een 1x120mm rad ook al voldoende en die heb je wel voor 15 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 21-05-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
@jooosdt: Het gaat wel om een permanente koeling, dus een wateraansluiting is helaas niet heel praktisch.
@PilatuS: Ik ga de V&A eens doorspitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 23:02

meddle

:o

2e hands lijkt me inderdaad de beste optie. Ik zou gewoon een oud hydor of eheim pompje pakken, dunne slangen + passende barbs (dikker kan ook, maar dun is vaak goedkoper), reservoirtje en een cpu blok oid wat het beste zou passen. Demi water kost ~ 50 cent per liter bij de lokale kruidvat of supermarkt. Als je langer dan een week wilt draaien zou ik alleen wel een of ander anti-algen middel toevoegen zoals: een stukje puur zilver in je res, koper sulfide of iets kant en klaars.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindstorms
Ik heb een Gigabyte Galaxy 3D op de kop kunnen tikken voor €30 :) . Waarschijnlijk moet het koelblok wat aangepast worden, maar dat is geen probleem.

Bedankt voor jullie advies!

[ Voor 72% gewijzigd door Mindstorms op 25-05-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-10 14:39

player-x

Disruptive by design

Als je geen kant en klare blok kan gebruiken, is met het laag afgegeven vermogen, elk simpel zelf gemaakte blok, zal meer dan voldoende zijn om de warmte af te voeren.

Maar mijn voorkeur zou uitgaan voor een standaard blok.

kan je een foto plaatsen, of iig een omschrijving van het te koelen oppervlakte en montage mogelijkheden?

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Pagina: 1