Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:29
Omdat ik toch graag lees maar geen zin heb in een overvolle boekenkast ben ik in de race voor een leesdevice ;)

Ik heb momenteel een Galaxy Note 2 waar ik af en toe wel eens een pdfje lees maar daarvoor vind ik het scherm toch te klein, ik wil gewoon lekker relaxed op de bank of in bed een boek of tijdschrift kunnen lezen.

De discussie eReader of tablet geeft mij op het internet toch niet altijd helemaal een duidelijk beeld en daarom ben ik vooral benieuwd welk apparaat de tweakers community gebruikt.
Ik vind het belangrijk dat ik (gedownloade) boeken in ePub en PDF formaat kan lezen, maar ook tijdschriften a la Voetbal International, Top Gear, Quest en computer magazines.

Ik twijfel zelf tussen de volgende eReaders en tablets

- Sony PRST2N pricewatch: Sony Reader PRS-T2 Limited Edition (Zwart, 6")
- Kobo Glo pricewatch: Kobo Glo (Zwart, 6")

of

- Asus Google Nexus 7 pricewatch: Google Nexus 7 32GB Zwart
- Apple iPad Mini pricewatch: Apple iPad Mini Wi-Fi 16GB Wit

Ik ben bang dat de schermgrootte van de twee genoemde eReaders niet helemaal lekker overkomt als je tijdschriften gaat lezen en dan met name artikels waar ook foto's in verwerkt zitten, ik denk dat hier juist een tablet zoals bovenstaande interessant zijn. Echter is het matte scherm van de eReaders wel prettig als ik in de zomer (als die ooit nog gaat komen ;) ) buiten op het balkon wil lezen.

Wie heeft ervaring met bovenstaande kwestie of heeft wellicht nog een andere invalshoek met een andere tablet of eReader. Ik ben dan in het geval van een tablet ook vooral benieuwd welke app jullie gebruiken om boeken en pdf mee te lezen en waarom juist die app?!

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:43
Een echte ereader is zonder meer een aanrader voor een grootverbruiker (veel en/of buiten), al was het alleen maar voor de rust van een passief scherm. Daarnaast zijn het verbruik en het gewicht een pre. Ik lees vrijwel al mijn eboeken nog steeds op m'n oude PRS505 en pak enkel 'savonds mijn 7" tablet als ik geen lamp aan wil doen. Voor tijdschriften/comics/werk pdf's is een 9.7" tablet imho het beste ( 4:3 scherm verhouding). De content (bestandsformaat) bepaald de 'beste' reader: ebook op de reader en pdf op de 9.7" tablet. Ebooks lezen op een Nexus kan natuurlijk ook, maar dan mis je de voordelen van het passieve scherm. Voor pdf's e.d. vind ik 7" te klein, maar wellicht is de 8"mini dan een optie.
Apps: Calibre, Aldiko, Mantano, Marvin, iBooks, Comicflow, Comicrack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik heb beiden. Voor lezen is de e-reader echt stukkenfijner. Je hebt wel een almpje nodig in het donker. Maar het beeld is rustig en het leest gewoon als echt papier. Een tablet is toch wat behelpen, het kan maar ik vind het niet ideaal.

Voor losse stukjes kan ee tablet prima. Beetje zoals met je laptop tweaker lezen...

[ Voor 15% gewijzigd door Spanky79 op 22-05-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik zweer echt bij m'n e-reader m.b.t. het lezen van boeken.
Tijdschriften daarentegen, lees ik gewoon in papieren versie of af en toe op de Galaxy Tab van m'n vriendin.

Voor buiten lezen gaat er sowieso niets boven een e-reader, ook qua lang lezen is een e-reader, mijns inziens, veel rustiger en ik heb dan ook nooit last van vermoeidheid na een tijdje lezen (zoals met een normaal boek).
Dit in tegenstelling tot als ik lang op een tablet lees.

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik heb een ipad en een Kindle thuis maar het echte lezen van boeken doe ik ten allertijde op mijn Kindle PW. Ondanks dat dit type zelf licht geeft blijft het beeld rustig voor je ogen. De batterij gaat heel lang mee en het gewicht is mijns inziens prettiger dan die van een tablet (en dan heb ik he tnog niet eens over d ekilo's bagage die je in je koffer bespaart wanneer je gaat reizen 8) ). Mijn ipad hou ik eigenlijk nooit vast met 1 hand omdat ik hem daar te zwaar voor vindt, terwijl ik lees met 1 hand. Daarnaast is een ereader onverslaanbaar wanneer je buiten wil lezen. Een tablet / laptop, beide zijn nooit echt lekker af te lezen in de zon. Door het gebruik van Calibre hoef ik mij nooit druk te maken over formaten en comptabiliteit.

Maarrr, ondanks dat ik de ereader een van de beste uitvindingen vindt van de afgelopen jaren, is hij mijns inziens niet ideaal voor PDFs of tijdschriften. Het scherm is daar denk ik iets te klein voor en daarnaast lijken PDFs nooit echt lekker te passen. Tijdschriften heb ik nooit echt geprobeerd, die lees ik eigenlijk altijd op mijn tablet / laptop of telefoon.

Ik denk dat je keuze af moet hangen van de frequentie waarop je boeken en tijdschriften etc leest. Als je met name boeken leest, zou ik echt voor een ereader gaan, maar als de nadruk komt te liggen op studieboeken, tijdschriften etc dan is een tablet misschien toch een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor het lezen van een boek is een e-reader meest ideaal en komt deze het dichtste bij een gewone papieren versie. Hierbij kan ik dan ook gelijk de Kobo Glo aanraden, ivm de ingebouwde verlichting. Dit is echt een hele handige toevoeging bij het lezen in omgevingen met weinig tot geen licht. Hiernaast is het scherm in de zon goed leesbaar en accuduur is veel beter vergeleken met een tablet.

Aan de andere kant is een e-reader niet heel erg geschikt voor het lezen van tijdschriften, daar plaatjes niet in kleur worden weergegeven en het scherm relatief klein is. Dus voor tijdschriften, maar ook comics zou ik een tablet aanraden.

Zoals Tweety1 hierboven ook zegt, is het van belang om goed te weten wat je het meeste leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Onlangs hier voor mijn vrouw de Kobo Glo gekocht en ze is er erg tevreden over. Wat drBunhead aangeeft heeft deze e-reader een 'glow' functie, waarmee je ongestoord in het donker kan lezen. Kijk anders even op de site dan zie je wat de glow functie is (http://nl.kobo.com/koboglo)

Verder heb ik van het werk een ipad en daarop opent mijn vrouw wel eens de AllerHande. Alles ziet er daar scherp uit en navigeert ook prima. Een boek lezen is toch onhandiger omdat die een stuk zwaarder is dan de Kobo.

Wat iedereen al aangeeft lees je veel boeken kies voor een ereader, als je veel comics / tijdschriften leest kies dan voor een tablet.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schizo007nl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-10 16:29
Hetgeen wat jullie schetsen is precies wat mijn gedachtes zijn, ik ga dan ook voor de Kobo Glo. Mocht ik toch een keer een tijdschrift willen lezen kan ik dit altijd nog doen op de laptop! ;) Bedankt voor jullie advies!

It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.

Pagina: 1