Allround pc €1000

Pagina: 1
Acties:

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het systeem dan ik aan het samenstellen ben, kun je het beste omschrijven als een soort 'familie' pc, die minstens wel een jaar of 5 mee moet gaan zonder dat er aan geüpgrade hoeft te worden. (oude pc gaat al een jaar of 7/8 mee)

Het budget bedraagt €1000,- (richtprijs). De oude pc gaat de deur uit, dus alles (beeldscherm etc) dient aangeschaft te worden. (muis/tobo laat ik even achterwegen in dit topic)

Wat wil je met het systeem gaan doen? Dit is wat lastig te beantwoorden, maar zoals gezegd, het zal meer een systeem worden dat langere tijd zal mee moeten gaan voor alle daagse taken. Wel kan ik aangegeven dat dit systeem weinig tot niet zal worden gebruikt voor gaming. Maar mocht er in de toekomst vraag zijn naar wat GPU power (het moet de toepassing kunnen draaien, meer niet), dan moet dit wel aanwezig zijn.

Tot nu toe ben ik tot het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 179,90€ 179,90
1Asus P8-H77-M€ 75,45€ 75,45
1Club3D GeForce GTX 650Ti€ 119,90€ 119,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
1Fractal Design Define Mini€ 73,33€ 73,33
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 180,29€ 180,29
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,90€ 49,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,80€ 14,80
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 113,05€ 113,05
1ICIDU Internal Card Reader OEM€ 8,39€ 8,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.015,86

Toelichting per onderdeel:

CPU: i5 3570
De non K versie. Overclocken zal niet gaan gebeuren met dit systeem, als het eenmaal draait, moet men er geen omkijken meer naar hebben. De processor is nu misschien voor veel taken overkill, maar ik kies dan liever een cpu met wat speelruimte dan dat ik nu een trage cpu kies die in de toekomst minder perspectief heeft. De meerwaarde voor een 3770 met HT zie ik niet voor de taken die er mee uitgevoerd gaan worden.

Moederbord: Asus P8-H77-M
Aangezien overclocken niet van toepassing is lijkt me de H77 chipset het meest geschikt(?). Ik kies voor een micro ATX formaat aangezien de pc geen bakbeest moet worden en ik hiervoor ook een kleinere case heb gekozen (zie case).

Videokaart: Club3D GeForce GTX 650Ti
Een basic videokaartje, mocht er wat gpu power nodig zijn. Die igp is naar mijn wat karig als je naar de toekomst kijkt. Zeker nu ik tijdens het typen van dit verhaal zag, dat de non K versie van de i5 3570, een intel 2500 igp heeft t.o.v. de hd4000 in de i5 3570k. (correct me if i'm wrong)

HDD: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB
Overgenomen uit BBG en andere reviews. 1TB is voldoende als ik kijk naar het huidige opslag gebruik.

SSD: Samsung 840 series Pro 128GB
In mijn eigen pc heb ik er sinds een tijdje ook één inzitten en dit bevalt zeer goed. 256GB is overkill aangezien er geen GB's verslindende games op komen te staan.

RAM: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
8GB, speelruimte, gunstige prijs.

Voeding: Seasonic G-Serie 360Watt
Aangezien er geen energie slurpende gpu in komt te zitten, dacht ik met 360Watt af te kunnen zijn(?) Van het merk Seasonic hoor ik goede verhalen, enige jammere is dat deze 360Watt versie niet modulair is. Gezien de wat kleinere kast zit ik niet zo op een kabel bende te wachten. Ik zoek dus eigenlijk een soortgelijke kwaliteit/prijsverhouding alleen dan modulair. Ik had deze vraag al in het aanschaf voedingen topic gesteld, maar nog geen reactie hierop gekregen. De seasonic G 450 watt is wel modulair maar zover ik weet overkill. Dit lijstje met voedingen komen in de pricewatch naar voren met de volgende filter: modulair & 300/430 watt: http://tweakers.net/categ...at7azSa6sBkBThDEsAMT7TW_g
Welke hiervan zou een kandidaat kunnen zijn, vergeleken met de G-serie 360Watt?

Case: Fractal Design Define Mini
Mijn eigen pc zit ingebouwd in een Fractal Design R4. Ik ben zeer te spreken over dit merk, stil, degelijk en strak design. Voor een kleinere soortgelijke case kom ik dus bij de define mini uit. Naar mijn weten moet dit allemaal passen met bovenstaande hardware(?)

Scherm: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart
Een scherm uitkiezen vind ik nog best lastig. Heb hier weinig ervaring mee. Deze ultrasharp wordt veel aangeraden, stond dacht ik ook in de BBG. De beeldkwaliteit moet voor zijn prijs goed zijn en daarnaast kun je het scherm ook goed verstellen, echter vind ik het design (als je het design kunt noemen ;) ) nogal saai. Er is een zilvere versie, maar ik zou graag wat alternatieven willen zien, met gelijkwaardige kwaliteit/prijs verhouding (als deze er al zijn).

Lang verhaal, maar ik hoor graag jullie mening. Betere alternatieven, dingen die niet kloppen etc.

[ Voor 3% gewijzigd door HammerNL op 22-05-2013 12:11 ]

• tintilla
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-04 19:41
Een puntje wat ik zo al zie:
Club3D GeForce GTX 650Ti
Maximum Graphics Card Power (W) 100W
Minimum System Power Requirement (W) 400 W
Ik had dus ook gekeken voor 400 W

Update:
eXtreme Power Supply Calculator Lite:
Met de huidige spullen en 2 fans en 100% in gebruik:
Minimum PSU Wattage: 313 W
Recommended PSU Wattage: 363 W

[ Voor 48% gewijzigd door tintilla op 21-05-2013 18:11 ]

SFE 5G

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

onzin, de 650ti trekt heel weinig en de G360 heeft plenty reserves, dat gaat hij makkelijk trekken.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Leuk lijstje. Persoonlijk zou ik geen Club3D videokaart kopen, maar een Gigabyte, Asus, of evt. Sapphire/MSI alternatief pakken.

Eventueel nog even kijken naar een B75 moederbord? Kan je nog wat besparen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Foritain schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 18:48:
Leuk lijstje. Persoonlijk zou ik geen Club3D videokaart kopen, maar een Gigabyte, Asus, of evt. Sapphire/MSI alternatief pakken.

Eventueel nog even kijken naar een B75 moederbord? Kan je nog wat besparen.
Waarom?

Club3D maakt prima kaartjes, hoor er geen problemen over. MSI had vorig jaar ofzo flinke problemen met een kaart. Eigenlijk is er geen videokaartenmerk wat je kan afraden, al zijn sommige, zoals PNY, HIS etc iets minder bekend.

Eventueel is een i5 3350p ook leuk, omdat je toch de igp niet gaat gebruiken en niet gaat overklokken.

People as things, that’s where it starts.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Als er nu geen directe noodzaak is voor grafische power, zou ik
  • Wachten op Haswell, waarvan de IGP beter is
  • Opteren voor een AMD APU, zoals de A8 of de A10
Inderdaad, nu geen aparte GPU kopen. Dat geld bespaar je dan en kan je "reserveren" om een GPU in het systeem te bouwen wanneer het nodig is, wat er voor zal zorgen dat je op het moment dat je het nodig hebt, meer waar voor je geld krijgt :).

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:33
Ik zou een voeding van XFX pakken, 550 watt voor 50 euro.

No one is listening until you fart

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:26
Voor de voeding zou ik deze kieze:
pricewatch: be quiet! Straight Power E9 400W
komt goed uit de tests en je zit altijd net wat ruimer mocht je gpu veranderen.
http://nl.hardware.info/r...-basis-pc-300-tm-400-watt

Wat versta je eigenlijk onder all round. Als ik je beetje goed begrijp wil je pc hebben waar evt op geïnternet kan worden, beetje foto's en video voor de familie bewerkt kunnen worden. Misschien is een gek spelletje als fifa ofzo. Maar verder niks bijzonders? En beetje PC die waarschijnlijk de hele dag zo beetje aanstaat omdat niemand hem uitzet?

Je kunt nog op een aantal zaken wat besparen:
pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed
pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
pricewatch: MSI N650Ti PE 1GD5/OC is zelf wat energie zuiniger en komt ook goed uit tests).
pricewatch: MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE van 650TI die net wat sneller is, 2 geheugen is tegenwoordig toch wel de standaard voor nieuwe gpu)

Wat ik nog echt mis is een SSD, groot voordeel is het vele malen sneller op starten. Anno 2013 is het echt achter haalt om geen SSD meer in pc te zetten, anders blijf je zitten met 2,5 minuut opstarttijd.
Een SSD van 64gb volstaat, 128gb zal mooi zijn.
pricewatch: Plextor PX-128M5S 128GB
pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB

ben geen fan van de crucials bij voorbaat.

Op de SSD moet de OS + alle opstartprogramma's staan vervolgens gooi je op de hardeschijf de rest.

• HammerNL
  • Niet online
Het kostenplaatje is wat minder belangrijk, een paar tientjes bezuinigen hier en daar hoeft niet voor deze build.

Betreffende de voeding en het wattage, ik zie nu in de review van Tweakers dat het systeem onder load max 246 watt trekt en nog wat minder ingame. De systeemspecificaties in die review kon ik niet vinden, maar die zullen wel niet zo veel verschillen. De Seasonic 360watt moet het dus wel trekken, alleen dan blijft mijn vraag nog staan van:

Zijn er modulaire alternatieven met gelijkwaardige prestaties? Dit lijstje geeft de mogelijke alternatieven via de pricewatch maar ik heb geen kennis over de kwaliteit van deze voedingen.

Betreffende de GPU, @Aertsvijand, ik begrijp jouw gedachte, maar ik probeer op 'dit' moment een beetje een gebalanceerd systeem in elkaar te zetten met de hardware en het budget dat er nu ligt. Al ligt de nadruk wel meer op cpu dan op gpu. Maar met alleen een igp is het verschil imo wel erg groot. Ik zal inderdaad nog wel even kijken naar verschillende types gtx650ti.

CPU. Haswell had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan. Prestatiewinst is zoals ik lees niet heel schokkend, maar ik weet niet wat de prijzen doen?
comitatus schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 20:21:
Wat ik nog echt mis is een SSD
Ik denk dat je er overheen hebt gekeken want de pricewatch: Samsung 840 series Pro 128GB zit al in mijn wenslijstje :)

• comitatus
Over modulair het kost snel zo'n 20 euro meer. Vergelijkbaar is pricewatch: Seasonic G-Serie 450Watt. Met dit vermogen heb je voorlopig niet 1,2,3 iets om naar om te kijken zolang geen 2e grafische kaart in gaat maar dat is ook niet aan de orde.

Goedkopere modellen zijn:
pricewatch: Corsair CX430M
pricewatch: Corsair CX430M
Deze zijn echter maar brons gecertificeerd.

150 uur per week -> jaarlijkse besparing 13 euro t.o.v brons
100 uur per week -> jaarlijkse besparing 9 euro t.o.v brons
50 uur per week -> jaarlijkse besparing 4 euro t.o.v brons

dus met maar 50 uur per week en dan 5 jaar lang zou dat toch al de 20 euro verschil kunnen opleveren.
Een systeem zonder GPU is ook gewoon veel energie zuiniger. Het is toch beetje standaard dat een familie pc ongeveer aangaat als kids thuis komen en dan tot een uur of 10 's avonds. Ze staan dus al snel al 7 uur per dag aan.

• HammerNL
  • Niet online
Misschien kan ik dan maar gewoon het beste een modulaire voeding links laten liggen en gewoon voor de Seasonic 360Watt gaan. Een voeding met teveel overcapaciteit is ook niet echt bevorderlijk voor de efficiëntie ofwel?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:48

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Klopt, en de Seasonic die je noemt wordt in het zuinige server topic veel aangeraden omdat hij erg efficient en van hoge kwaliteit is.

De HD2500 is inderdaad prut. Mijn schoonouders hebben een i5 3350 met HD2500, en daar kon ik met ongeveer 10 fps Skyrim op spelen. Mijn huidige oude Core 2 Duo E 6600 trekt dit beter in combinatie met een GeForce 8800GTS (beide oude beestjes).

Al met al een net lijstje. Ik zou inderdaad nog even kijken naar welke variant van de 650Ti je wilt hebben, maar verder niks meer aan doen :).

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

http://www.hardwaresecret...ower-Supply-Review/1634/9
De G360 heeft nog plenty reserve, t/m 440watt stabiel ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-04 22:59

hidde212

Free your mind...

HammerNL schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 17:58:

[...]

Tot nu toe ben ik tot het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 179,-€ 179,-
1Asus P8-H77-M€ 75,30€ 75,30
1Club3D GeForce GTX 650Ti€ 119,90€ 119,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
1Fractal Design Define Mini€ 73,33€ 73,33
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 184,50€ 184,50
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 80,80€ 80,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,90€ 49,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,58

[...]

Lang verhaal, maar ik hoor graag jullie mening. Betere alternatieven, dingen die niet kloppen etc.
Uitstekende configuratie voor deze doeleinden. Een B75 moederbord behoort ook nog tot de opties. En aangezien het een familie-pc betreft; een ingebouwde kaartlezer is dan misschien zo gek nog niet.
HammerNL schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:11:
Het kostenplaatje is wat minder belangrijk, een paar tientjes bezuinigen hier en daar hoeft niet voor deze build.
Bezuinigen kan nooit kwaad toch? Ga je een keertje extra met je familie naar de film ;)

...and your ass will follow

• HammerNL
  • Niet online
Oké, deze keuze staat dus vast.
hidde212 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 09:30:
[...]

Uitstekende configuratie voor deze doeleinden. Een B75 moederbord behoort ook nog tot de opties. En aangezien het een familie-pc betreft; een ingebouwde kaartlezer is dan misschien zo gek nog niet.
Voordeligere keuze inderdaad, alleen iets minder bedeeld in het aantal en type aansluitingen. Het toevoegen van een kaartlezer is een goed idee. Optical drive idem.
Bezuinigen kan nooit kwaad toch? Ga je een keertje extra met je familie naar de film ;)
Zeer zeker niet :) Bedoel het eigenlijk meer zo van, het is een systeem dat samengesteld wordt om wat jaartjes meer te gaan. Een tientje hier en daar is dan wat minder belangrijk. Ik ben daarnaast niet de primaire gebruiker en financierder van de pc, mijn ouders zullen de pc het meest gaan gebruiken, en die betalen dan liever wat meer voor kwaliteit en of functies.

Meeste onderdelen staan voor mij nu wel vast, dingen waarover ik nog twijfel/nadenk:

Ik weet dat je met hardware altijd achter loopt en wel kunt blijven wachten, alleen met de release van Haswell binnen niet al te lange tijd, twijfel ik of ik hier nog op moet wachten. Het prestatieverschil is klein, maar het prijsverschil, als ik naar de 'price leaks' kijk, is er ook amper. Biedt deze nieuwe cpu nog enige voordelen?

Wachten op Haswell met het oog op een prijsdaling van ivy heeft geen zin, als ik kijk naar de prijzen van sandy vs ivy op dit moment.

En daarnaast het scherm. Nu als enige optie nog steeds de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart Ik geloof graag dat het een goed scherm is, maar voor iets waar je toch heel de tijd naar zit te kijken, redelijk saai.

Eisen voor het scherm (+/- €200) in volgorde van belangrijkheid:
-Beeldkwaliteit
-Design (smaken verschillen natuurlijk, maar de Dell ziet er natuurlijk wel erg office achtig uit)
-Mogelijkheid tot het verstellen van het beeldscherm (hoogte, tilt etc.)
-Performance in de zin van lage ms etc. (wordt geen game scherm)

• comitatus
HammerNL schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 11:54:
[...]

Oké, deze keuze staat dus vast.

[...]

Voordeligere keuze inderdaad, alleen iets minder bedeeld in het aantal en type aansluitingen. Het toevoegen van een kaartlezer is een goed idee. Optical drive idem.

[...]

Zeer zeker niet :) Bedoel het eigenlijk meer zo van, het is een systeem dat samengesteld wordt om wat jaartjes meer te gaan. Een tientje hier en daar is dan wat minder belangrijk. Ik ben daarnaast niet de primaire gebruiker en financierder van de pc, mijn ouders zullen de pc het meest gaan gebruiken, en die betalen dan liever wat meer voor kwaliteit en of functies.

Meeste onderdelen staan voor mij nu wel vast, dingen waarover ik nog twijfel/nadenk:

Ik weet dat je met hardware altijd achter loopt en wel kunt blijven wachten, alleen met de release van Haswell binnen niet al te lange tijd, twijfel ik of ik hier nog op moet wachten. Het prestatieverschil is klein, maar het prijsverschil, als ik naar de 'price leaks' kijk, is er ook amper. Biedt deze nieuwe cpu nog enige voordelen?

Wachten op Haswell met het oog op een prijsdaling van ivy heeft geen zin, als ik kijk naar de prijzen van sandy vs ivy op dit moment.

En daarnaast het scherm. Nu als enige optie nog steeds de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart Ik geloof graag dat het een goed scherm is, maar voor iets waar je toch heel de tijd naar zit te kijken, redelijk saai.

Eisen voor het scherm (+/- €200) in volgorde van belangrijkheid:
-Beeldkwaliteit
-Design (smaken verschillen natuurlijk, maar de Dell ziet er natuurlijk wel erg office achtig uit)
-Mogelijkheid tot het verstellen van het beeldscherm (hoogte, tilt etc.)
-Performance in de zin van lage ms etc. (wordt geen game scherm)
De Haswell zijn waarsschijnlijk ongeveer 10-15% beter. Je kunt ook meer verwachten van de interne gpu die flinke stap zou maken. Daarbij wordt de cpu en vga op hoog snelheid door ontwikkeld. De komst van haswell zal huidige ivy's flink in prijs verlagen mocht je toch niet naar een haswell cpu gaan. Waarsschijnlijk komen ze over 1 maand ongeveer uit. Ze zijn al aan shippen en online winkels hebben de advertenties volgens mijn offline staan. In juni zouden ze gelanceerd worden dan is nog even wachten op europa maar dat zal zeker snel volgen.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:37

P_Tingen

omdat het KAN

HammerNL schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:11:
Het kostenplaatje is wat minder belangrijk
Sjonge jonge wat een overkill voor een veredelde internet-pc. Ik adviseer om het BBG basissysteem + monitor aan te schaffen en de resterende 500 euro naar mij over te maken. Sterker nog: het budgetmodel zou het ook makkelijk moeten kunnen trekken.

Corrigeer me alsjeblieft als ik het mis heb, maar ik heb het idee dat hier iemand zijn ouders een beest van een pc zit aan te smeren om makkelijk te kunnen internetbankieren en de telegraaf online te kunnen lezen. Ik zou me genaaid voelen als ik uiteindelijk zo'n pc aangesmeerd kreeg.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

comitatus schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 13:58:
[...]

De Haswell zijn waarsschijnlijk ongeveer 10-15% beter. Je kunt ook meer verwachten van de interne gpu die flinke stap zou maken. Daarbij wordt de cpu en vga op hoog snelheid door ontwikkeld. De komst van haswell zal huidige ivy's flink in prijs verlagen mocht je toch niet naar een haswell cpu gaan. Waarsschijnlijk komen ze over 1 maand ongeveer uit. Ze zijn al aan shippen en online winkels hebben de advertenties volgens mijn offline staan. In juni zouden ze gelanceerd worden dan is nog even wachten op europa maar dat zal zeker snel volgen.
Ehm nee. Intel processors (zeker de high-end kant) zakken nooit veel in prijs. Je mag blij zijn als je er 20 euro vanaf weet te peuteren. Een i5 2500K kost nu ook nog steeds net zoveel als dat ie bij de introductie kostte (http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=274632). Dat minimale verschil weegt nooit op tegen de 10-15% prestatiewinst en de extra zuinigheid die je met een nieuwe processor in huis haalt.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• HammerNL
  • Niet online
P_Tingen schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 14:05:
[...]

Sjonge jonge wat een overkill voor een veredelde internet-pc. Ik adviseer om het BBG basissysteem + monitor aan te schaffen en de resterende 500 euro naar mij over te maken. Sterker nog: het budgetmodel zou het ook makkelijk moeten kunnen trekken.

Corrigeer me alsjeblieft als ik het mis heb, maar ik heb het idee dat hier iemand zijn ouders een beest van een pc zit aan te smeren om makkelijk te kunnen internetbankieren en de telegraaf online te kunnen lezen. Ik zou me genaaid voelen als ik uiteindelijk zo'n pc aangesmeerd kreeg.
Bedankt voor je advies, alleen de manier waarop je dit brengt verbaast mij enigszins.

Vraag me alleen af of het systeem dat jij aanbeveelt over een jaar of 5-8 ook nog zo prettig werkt.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:37

P_Tingen

omdat het KAN

HammerNL schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 19:23:
[...]
Bedankt voor je advies, alleen de manier waarop je dit brengt verbaast mij enigszins.

Vraag me alleen af of het systeem dat jij aanbeveelt over een jaar of 5-8 ook nog zo prettig werkt.
IK denk eerlijk gezegd van wel. Mijn dochter werkt op een oude laptop van 7 jaar oud. Simpele core2duo erin met 1GB geheugen. Opstarten duurde 3 minuten en Word opstarten bijna een minuut. Toen de harde schijf overleed heb ik die vervangen door een SSD en sinds die tijd ken je de laptop niet weer terug. Opstarten nu in 20 seconden en Word binnen 1 seconde. Wonderbaarlijk wat voor verschil een SSD kan maken.

En vergeet niet dat de noodzaak voor een steeds snellere pc al een paar jaar niet zo sterk meer is. Vroeger moest je gewon elke 2 jaar upgraden omdat je anders weer achter de feiten aanliep. Nu is dat lang zo erg niet meer. Voor "gewone" dingen heb je echt geen gekke pc nodig. Over 5 jaar ook niet.

En wat dan nog? Het basismodel is nog geen 350 euro, dat is minder dan de helft van wat er hierboven staat. Als je 1000 euro uit wil geven voor een pc die 8 jaar mee moet gaan, denk ik dat je zowel qua geld als computer beter uit bent met elke 4 jaar een BBG basismodel van 350 euro. Want hoewel je het niet nodig hebt, gaan de ontwikkeling gewoon door. De mainstream processoren van over 4 jaar zijn waarschijnlijk sneller dan de topmodellen van nu. Onzin? Kijk maar eens naar de processoren van 2008 en vergelijk die met die van nu, dan weet je ook hoe goed een core i5 van nu het dan in de vergelijking doet.

Edit: nog even gecheckt. In december 2008 werd de core i7 940 geintroduceerd voor een kleine 600 euro. Passmarkscore van 5471. Ik ga er een beetje van uit dat dit in die tijd een van de rapste processors was. De snelste core i3 van nu is de core i3 3240 met een score van 4472. Prijs: 120 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door P_Tingen op 22-05-2013 21:44 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1