Toon posts:

printserver zonder Hub/Switch ?

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een plotter op A0 in kleur staan en die wilde ik gaan delen met de rest hier in het studentenhuis.
Nu heb ik geen hub maar wel een netwerkkaartje over. Ik denk er over om een simpele printserver te kopen. Zo'n eentje die je rechtstreeks achter in de parallel poort prikt, en die op die netwerkkaart aan te sluiten.
Nu neem ik aan dat die printserver een ip nodig heeft, of gaat dat ook via een crosslink kabeltje ? Op die manier heb ik geen hub nodig dacht ik zo, maar ik weet niet of dat gaat werken. ( heeft een connectie met crosslink eigenlijk een ip server nodig ?)
Iemand ietsdergelijks al e's in elkaar gefabriekt ?

Verwijderd

Als ik dit zo zie zou het moeten werken. Het woord printserver zecht het al tis een servertje met natuurlijk een eigen ip adres. Tis eigenlijk een server in een netwerk alleen dan geen pc maar tis wel een server. Dus ik denk dat het wel kan. Want in een coax netwerk kan et ook en daar kom je geen hub of switch tegen.

Maare waarom hang je die plotter nie gewoon an die pc maak een windows netwerkje deel de plotter bespaard je weer een lullige 500 ppiek voor een printserver. Tis een suggestie :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een print-server verschilt op netwerk-gebied in niets van een computer of welk ander stuk netwerk-aangesloten hardware dan ook, dus wel een eigen IP-adres, maar een kruiskabeltje is zat als er verder geen andere systemen direct mee moeten babbelen.

Bij gebrek aan een extra printer-poort heb ik ook wel eens aan een CAD-CAM-PC een professionele A0-plotter via een kruiskabeltje aangesloten. Op 100 Mbps heb je dan ook geen snelheids-problemen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Ik heb alleen ervaring met hp printservers, maar krijg je een progje bij die de printers opspoort dmv mac adres. Werkt wel mooi.

Verwijderd

Topicstarter
die printserver die ik op het oog heb kost "maar" f 175,-. Enige probleem is dat ik niet weet welk merk.
Op ricardo wordt oa. zo'n kleintje door een of andere vage duitser aangeboden
Het is toch zo dat je bij een plot de eerste keer even moet kijken of het wel zo wordt als je wilt ( A0 papier is niet erg goedkoop ) dus mijn pc met w2k moet dat wel kunnen aansturen denk ik, en als iemand anders wil plotten moet eerst mijn pc aan maar das niet zo'n probleem dus.
Ik zit direct aan het netwerk van de TU en heb dus een vast ip adres op 1 van die netwerkkaarten. Als ik op mijn tweede netwerkkaart die hele ip adressering door w2k laat doen krijg je dan ook een conflictje met de TU adressen ?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

In principe hoef je geen problemen te krijgen met adressering.

Kun je bijvoorbeeld de 2e NIC in je machine in een totaal andere IP-range kwakken, en dan zorgen dat jouw machine gaat bridgen, dus dat hij het verkeer tussen NIC1 en NIC2 heen en weer laat gaan.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
en dat bridgen gaat zonder extra toestanden zoals programmas enz. ? Natuurlijk wel met wat accountinstellingen maar daar kom ik denk ik nog wel uit.

Verwijderd

heb je niet ergens een oude 468 op pentium rondslingeren?

Als je daar win95 ofzo opjaagd en de printer gewoon shared via windows, is ie toegankelijk voor iedereen!

Heb zelf hier een p200 met win2k draaien als o.a printsever, maar heb daarvoor altijd gewerkt met een 468dx266 met 8mb ram en win95 :)

Verwijderd

Topicstarter
da's nou juist wat ik niet wil want dan moet ik dus nog een netwerkkaartje hebben en een hub. Anders kan ik niet printen en dus ook niemand buiten mijn pc. Daarnaast heb ik weer zo'n pc staan die naast dat hij voor gemiddeld 150 gulden per jaar stroom neemt lekker "fucked up" kan raken. en mijn pc'tje met dual PIII800eb moet dit toch wel aan kunnen.

Verwijderd

Jep, maar dan moet je idd gewoon doen wat GaMeOvEr al zei!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Volgens mij doe je onnodig moeilijk...

Moet de printer ook gedeeld zijn als jouw pc uit staat?
- Zo ja, dan moet je of een printserver met hub gebruiken of een oude 486 met hub.
- Zo nee, heb je een parallele poort vrij; hang de printer daaraan en deel hem in windows.
Als je die niet vrij hebt is het het goedkoopste als je voor een paar 10'tjes een extra printerpoort koopt ipv een printserver. En dan vervolgens weer printer aan parallelepoort en delen..

suc6

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

vorlon, ook al gebruik je een netwerk printserver die altijd aan is via een hub/switch, dan kun je hem niet gebruiken.

Je kunt namelijk niet rechtstreeks naar die kastjes printen.

Je hangt zo printserver in je netwerk, geeft hem een IP-adres, en maakt vervolgens op je "Server" een poort aan die verwijst naar dat ding.

Je server blijft gewoon de spooler, en bied ook de printer aan als share over het netwerk.

Met alleen een Printserver (zoals een JetDirect, Intel Netport, Axis apparaatje) ben je er dus niet.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
een extra printerpoort is wel een oplossing maar dat betekend wel dat ik een 5 meter lange printerkabel moet hebben. Zo'n plotter heeft 3 24v 120mm fan's er op die het papier aanzuigen zodat het vlak blijft. Zoals je begrijpt maakt dat nog al een lawaai.
Oplossing dat ding op de gang. En aangezien ik ook nog wel een metertje of wat aan FTP cat5e heb doe ik het liever in een keer goed.
Het moet natuurlijk wel een beetje profi.
Het enige is de printserver. www.edimax.com heeft wel een leuke de ps-1201 en kost iets van 80 dollar. Nu nog een verkoper in nederland

Verwijderd

Als je W2K Professional machines hebt kun je WEL rechstreeks naar die kastjes printen.
Moet je even print services for Unix installeren en een lpr port aanmaken met het ip adres van je printserver.

Gr,

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

Op dinsdag 05 juni 2001 11:14 schreef speedygonzalis het volgende:
da's nou juist wat ik niet wil want dan moet ik dus nog een netwerkkaartje hebben en een hub. Anders kan ik niet printen en dus ook niemand buiten mijn pc. Daarnaast heb ik weer zo'n pc staan die naast dat hij voor gemiddeld 150 gulden per jaar stroom neemt lekker "fucked up" kan raken
Waarom laat je je huisgenoten niet gewoon betalen, per print en een vast bedrag per maand ofzo, dan kan je het wel zo aanpakken.
maar dat moet je zelf weten.
maar zoiets zou ik er van bakken als die 150 per jaar zo veel boeit.

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:58
Een printserver, zoals jij die wilt hebben heeft totaal geen nut. Je hebt er geen voordeel van, en het kost alleen maar extra geld. Je kunt, zoals hierboven ook al genoemd wordt, beter een extra LPT kaartje in je bak steken. 5 meter printerkabel eraan hangen, en je printer delen. Weet niet wat daar niet profi aan zou zijn.

Een printerkabel van 5 meter kost 25 gulden, van 10 meter 65 gulden. (informatique)

• Poltergeist
Op dinsdag 05 juni 2001 11:35 schreef GaMeOvEr het volgende:
vorlon, ook al gebruik je een netwerk printserver die altijd aan is via een hub/switch, dan kun je hem niet gebruiken.

Je kunt namelijk niet rechtstreeks naar die kastjes printen.

Je hangt zo printserver in je netwerk, geeft hem een IP-adres, en maakt vervolgens op je "Server" een poort aan die verwijst naar dat ding.

Je server blijft gewoon de spooler, en bied ook de printer aan als share over het netwerk.

Met alleen een Printserver (zoals een JetDirect, Intel Netport, Axis apparaatje) ben je er dus niet.
Is niet waar, tenminste niet voor de printservers die ik ken (intel en HP). Je kunt op elke PC een poort maken naar de printserver, en dan kunnen ze zonder een centrale PC ook gewoon printen. Toegegeven, een centrale printserver is makkelijker om te configureren en te beheren.

Wat jij op de "server" doet kan natuurlijk ook gewoon op een normale PC, en da's (op dit moment) de manier waarop ik nu werk.

Verwijderd

Topicstarter
een extra printpoort is wel makkelijk maar als ik dus al wel de beschikking heb over netwerkkaart enz. dan zal ik hoe dan ook nogsteeds printpoort en kabel moeten kopen.
En ik weet het ik ben eigenwijs maar in de toekomst kijkend dan kan ik zo'n printserver altijd wel ergens voor gebruiken.
Daarnaast ben ik meer flexibel met FTP.
De server die ik denk ik ga bestellen is de officebasic van axis http://www.axis.com/products/axis_office_basic/index.htm
Oorspronkelijk was het de bedoeling om een 10 mb te nemen ( wat denk ik ruim voldoende voor een printer is ?) maar deze kan ook 100 en is bi-directioneel.
En zoals ik al zei, ik ga dit niet alleen aanschaffen voor nu, maar kijk ook een beetje in de toekomst.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op woensdag 06 juni 2001 10:16 schreef Poltergeist een verhaal wat klopt:

Is niet waar, tenminste niet voor de printservers die ik ken (intel en HP). Je kunt op elke PC een poort maken naar de printserver, en dan kunnen ze zonder een centrale PC ook gewoon printen. Toegegeven, een centrale printserver is makkelijker om te configureren en te beheren.

Wat jij op de "server" doet kan natuurlijk ook gewoon op een normale PC, en da's (op dit moment) de manier waarop ik nu werk.
Ehrm ja, ik kan niets anders doen dan het hier mee eens zijn. Ik vraag me echter wel af wat er gebeurd als er 3 man tegelijk (met ieder een lokale Jetdirect poort) gaan printen naar het kastje.

Ik denk dat ik mijn omschrijving moet aanpassen voortaan, want marcob geeft ook al een mogelijkheid hoe het kan onder W2K met een lpr poort. (zelf nog nooit geprobeerd)

Het is inderdaad wel een optie om op ieder werkstation een lokale jetdirect poort (of wat voor poort dan ook, afhankelijk van het merk printserver) aan te maken, of dit het handigst is ? Mja, als je geen "dedicated" Server hebt die continue aan staat, misschien wel.

Aannames zijn fataal.

• Poltergeist
Nee, het is niet het handigst, dat geef ik ook direct toe. Overigens, als zo'n jetdirect meerdere printopdrachten ontvangt is dat geen probleem. De PC wacht dan gewoon met afdrukken totdat de printserver klaar is.

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij heet de methode waar julie het hier over hebben "Peer to Peer printing", althans dat kan die Axis ( zo noemen ze dat daar )en das zonder een direct hub.
Nu is er daar bij Axis ook een pserver die z'n ip automatisch krijgt .Een soort dynamische adres ofzo. Is dat bij die HP jetdirect typen ook zo.Misschien nuttig om bijna helemaal niets meer in te hoeven stellen ?

• Poltergeist
Dat automatisch IP adres verkrijgen is waarschijnlijk alleen beschikbaar bij een DHCP of BOOTP server. Als je die in je netwerk hebt kan het misschien handig zijn. Ik gebruik het zelf niet. Vindt het wel makkelijk om precies te weten op welk IPadres m'n servertje staat.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Ik heb dus zelf een axis printservertje en daarmee kan je direct naar een ip poort printen. is erg handig moet ik zeggen maar via de server en dat dan alles in 1 queue komt te staan zou ook wel handig zijn. ik ben er alleen nog niet achter hoe ik dat in win2k server instel....

via ip nr ingesteld printertje delen is niet zo'n probleem maar volgens mij is het zo niet de bedoeling... :?

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Op donderdag 07 juni 2001 09:57 schreef Vorlon het volgende:
Ik heb dus zelf een axis printservertje en daarmee kan je direct naar een ip poort printen. is erg handig moet ik zeggen maar via de server en dat dan alles in 1 queue komt te staan zou ook wel handig zijn. ik ben er alleen nog niet achter hoe ik dat in win2k server instel....

via ip nr ingesteld printertje delen is niet zo'n probleem maar volgens mij is het zo niet de bedoeling... :?
Jawel hoor.

Ik heb zelf een HP Jetdirect, en daar werkt het ook zo. Je maakt op je server een poort aan, daar komt vervolgens die printer aan te hangen in plaats van bijvoorbeeld LPT1.

Vervolgens deel je die printer, en klaar. (Misschien nog een drivertje erbij doen voor alternatieve OS'sen. De mijne shared voor W2K en 9X)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 juni 2001 09:57 schreef Vorlon het volgende:
Ik heb dus zelf een axis printservertje en ....
Hoe werkt dat met dat webbased management bij Axis. Ben erg benieuwd naar de gebruiksvriendelijkheid tussen de verschillende servertjes zoals HP Intel Axis enz. En of 10Mb of 100Mb belangrijk verschil maakt?
In de plotter zit 16Mb geheugen en dat is op de lpt poort kwa doorvoer snel vol, en dus met weinig vertraging goed printbaar.

Verwijderd

En als we het dan toch over printers hebben:
Haal een leuke grap uit met je collega's door het volgende stukje PJL code in een batchfile te zetten:

net use lpt1: \\printservernaam\printershare
echo @PJL RDYMSG DISPLAY="Harddisk failure!" > LPT1:

Je raad al wat er in het display van de betreffende netwerkprinter komt te staan :z
Je kunt op deze manier trouwens met PJL je printer van onder tot boven configgen door
gewoon code naar je lpr port te sturen.

RGRDS
Pagina: 1