Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC start niet op met oude harde schijven

Pagina: 1
Acties:

• ATWR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-02-2022
Ik heb een compleet nieuw systeem gekocht, bestaande uit
- Asus Sabertooth Z77
- Intel i7 3770K
- Radeon HD 7950
- SSD Samsumg 840 pro
- 8GB DDR3
- Cooler Master M2 Silent Pro 1000

Nu wil ik er 2 Samsung SATA 300 schijven in hangen als opslag (deze komen uit mijn oude PC).

Het OS staat op de SSD, dus hij start wel gewoon op.
Echter, zodra ik beide schijven aansluit op de voeding, wil de PC niet opstarten.
Er gebeurt helemaal niets. Geen piepje/niks.

Ik heb geprobeerd ze op 1 sata kabel aan te sluiten en op 2 losse, maar niks werkt.
Zodra ze beide zijn aangesloten op de voeding, weigert het systeem op te starten.

Ik heb ook geprobeerd 2 oude IDE schijven eraan te koppelen en dan start hij wel gewoon op.
Daardoor heb ik het idee dat de voeding het niet trekt, maar dat kan toch niet met 1000 watt??

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
1000 watt lijkt me dan eerder overkill dan dat die het niet zou trekken. Snap de meerwaarde niet tenzij je toekomst plannen hebt met meerdere videokaarten, maar dan nog zou 800 of in die richting goed genoeg zijn. Maar goed, dat terzijde.

Als je ze 1 voor 1 probeert wilt de pc ook niet opstarten? En ook al andere kabels geprobeerd behalve deze 2?

EDIT: En stroomkabels ook nakijken

[ Voor 9% gewijzigd door ByteMe_ op 21-05-2013 14:17 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• ATWR
Eens (overkill), maar in mijn vorige systeem had ik een 750 Watt die meerdere keren kapot is gegaan.
Vandaar dat ik nu geen gezeik meer wilde met mijn voeding :P

Ik heb meerdere kabels geprobeerd, ze op 1 kabel aangesloten en ze beide op een aparte kabel en niks werkt.
Zodra ik er 1 loskoppel start hij met de ander wel gewoon op.
En als ik 1 van de 2 als externe HDD aansluit (met usb) dan werkt hij wel.
Dus het ligt niet aan de schijven :? :?

En de stroomkabels (ik neem aan dat je de kabel tussen de voeding en stopcontact bedoelt) heb ik ook al vervangen.

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-12-2024
Doen ze het in een andere PC wel. probeer ze nog eens in je oude PC om te kijken of ze met het vervoeren van je oude PC naar je nieuwe niet zijn beschadigd.

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:43
Kortsluiting binnen het moederbord? Dit heb ik in het verleden wel eens mee mogen maken bij een reparatieprojectje, werd toen provisorisch opgelost door een controller-kaart (oud bordje, geen garantie) toe te voegen. Dit is helaas niet al te makkelijk om 100% uitsluitsel over te krijgen, al kan het misschien wel helpen om eens de schijven (inclusief SSD) op andere poorten te gooien.

Voeding is zoals gezegd overigens prima, er van uitgaande dat deze niet defect is. Ik heb hier een Cooler Master M600 die een systeem met 6 schijven (en een 3770 + GTX670 + 16GB RAM) al zo'n 6 maanden zonder problemen van stroom voorziet.

• ATWR
@ Erik: ja, de schijven werken prima. Ik heb er nu 1 inzitten en de andere als externe HDD aangesloten en beide werken goed.

@ UNX: is het niet vreemd dat hij met 1 van de samsung schijven en 2 oude maxtor IDE schijven wel doet? Is het technisch mogelijk dat het moederbord kortsluit bij een bepaalde combinatie van schijven? Als ik er 1 schijf in doe werkt alles namelijk naar behoren.

• XpanD
Als de schijfcontroller intern dingen op een bepaalde manier doorlust afhankelijk van de aangesloten apparatuur lijkt mij dat nog best wel mogelijk, al ben ik zeker geen expert op dat gebied.

Ik bedenk me trouwens zojuist nog wat: kijk eens of er jumpers en/of brugbare pinnen op deze schijven zitten, en probeer deze waar mogelijk (per tekst op schijf) te wisselen. Ik heb zelf éénmaal vreemde vastlopers gehad met een schijf (Seagate 500GB) in een laptop, welke opgelost werden nadat ik deze naar 1.5Gbps forceerde met behulp van een jumpertje.

• ATWR
Ok, zal eens kijken.
Wat bedoel je precies met ' per tekst op schijf'?

• XpanD
Vaak staat er tekst op de printplaat of op een sticker met informatie over de verschillende mogelijke combinaties van de aanwezige pinnen. Een jumpertje daar overheen zorgt ervoor dat de schijf vervolgens met de gekozen opties draait.

Voorbeeldje van een oude schijf: http://howto.wired.com/me...pg/550px-Macpro_Step4.jpg
Verdeling pinnen op een moderne schijf van Seagate: http://support.seagate.com/kbimg/48-8.jpg.

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-11 21:54
Wat is de kans dat je schijven in IDE draaiden en nu in AHCI worden opgestart (of andersom) ? I.e. weet je zeker dat dit goed staat in je BIOS?

• ATWR
Hmm, ik ga dit allemaal eens even checken.

• C0rnelis
Om welk type schijven gaat het trouwens? Misschien dat die een nieuwe firmware nodig hebben? Enkele weken terug had ik nog een schijf van samsung (HD502HJ ofzo) die niet werkte op een nieuw AMD moederbord. Ik kan me alleen niet herinneren of die ging POSTen of niet aan ging.

• XpanD
C0rnelis schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:14:
Wat is de kans dat je schijven in IDE draaiden en nu in AHCI worden opgestart (of andersom) ? I.e. weet je zeker dat dit goed staat in je BIOS?
Dat zou het daadwerkelijke starten (BIOS/UEFI, pre-Windows) van het systeem voor zover ik weet niet mogen storen, tenzij er ergens in de hardware iets helemaal verkeerd staat.

• ATWR
C0rnelis schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:23:
Om welk type schijven gaat het trouwens? Misschien dat die een nieuwe firmware nodig hebben? Enkele weken terug had ik nog een schijf van samsung (HD502HJ ofzo) die niet werkte op een nieuw AMD moederbord. Ik kan me alleen niet herinneren of die ging POSTen of niet aan ging.
HD103UJ 1 TB
HD153WI 1,5 TB

Maar het gekke is dat ze individueel dus wel werken, alleen niet als ik ze tegelijk aansluit

• C0rnelis
Heb je trouwens al alle aansluitcombinaties geprobeerd ?
x x o | x o x | x o o | x o o | x o o
o o o | o o o | x o o | o x o | o o x

etc.
Of in ieder geprobeerd alles op SATA3 (bruin) óf SATA2 (zwart) óf beide één?

• ATWR
Ik heb het net nog eens geprobeerd zonder de 2e HDD aan te sluiten op MB.
Maar zodra ik deze aansluit op de voeding en probeer op te starten begint het POST led lampje van de cpu te branden. Volgens de handleiding van het moederbord duidt dit op een fout. Ik ga dus eerst maar eens contact opnemen met Cooler Master, want dit lijkt me niet OK.

• ATWR
In ieder geval bedankt voor het meedenken en jullie suggesties.

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
kijk in schrijfbare bios of hij de harde schijven wel ziet

• ATWR
Punt is dat hij gewoon helemaal niet opstart. Dus ik kom niet eens in de bios.

• MAMBA5
je hebt je os toch op ssd

• MAMBA5
open je bios en enable hotswap

• MAMBA5
hij start ook niet op via je ssd als hij dat zelfs niet doet check je cabels

• MAMBA5
voeding kan het niet zijn ssd is zuiniger dan een hardeschijf

• XpanD
MAMBA5 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 13:13:
open je bios en enable hotswap
MAMBA5 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 13:20:
hij start ook niet op via je ssd als hij dat zelfs niet doet check je cabels
MAMBA5 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 14:28:
voeding kan het niet zijn ssd is zuiniger dan een hardeschijf
Er is een "Wijzig"-knop, probeer die eens te gebruiken. Verder zijn dit vrij onnodige reacties - de SSD is het probleem niet, en de PC start met alle drie de schijven in zijn geheel niet op.

Komen er eigenlijk nog geluiden uit de PC-speaker (mits aanwezig)? Een PC-speaker (zo'n intern piep-geval, geen externe set o.i.d.) halen en aansluiten kan anders al wat uitsluitsel geven. Ik was er eerlijk gezegd van uit gegaan dat het genoemde moederbord een twee-cijferig debugscherm (komt vaak voor bij de betere exemplaren) zou hebben, maar dat lijkt helaas niet zo te zijn.

• Quadradial
  • Laatst online: 07-11 11:45
Als je alleen de power aansluit en niet de data start hij dan wel op?
Zoja ligt het probleem bij je Mobo anders is het toch je PSU

HDD werkt wel in andere systemen dus we gaan er even vanuit dat het niet dat is.
Check het met een andere HDD indien mogelijk

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• ATWR
Quadradial schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 15:19:
Als je alleen de power aansluit en niet de data start hij dan wel op?
Zoja ligt het probleem bij je Mobo anders is het toch je PSU

HDD werkt wel in andere systemen dus we gaan er even vanuit dat het niet dat is.
Check het met een andere HDD indien mogelijk
Dan start hij inderdaad ook niet op. Vandaar dat ik denk dat het probleem in de PSU zit.

En @ UNX: hij piept niet. Normaal als het systeem opstart hoor ik een piep. Die hoor ik niet met de 2 HDD's aangesloten op de PSU. Er gaat alleen 1 keer een POST led knipperen op het MB. Volgens de handleiding van het MB duidt dit op een PSU probleem.

• Quadradial
  • Laatst online: 07-11 11:45
ATWR schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 16:30:
[...]

Dan start hij inderdaad ook niet op. Vandaar dat ik denk dat het probleem in de PSU zit.

En @ UNX: hij piept niet. Normaal als het systeem opstart hoor ik een piep. Die hoor ik niet met de 2 HDD's aangesloten op de PSU. Er gaat alleen 1 keer een POST led knipperen op het MB. Volgens de handleiding van het MB duidt dit op een PSU probleem.
Garantie issue.... Zou met PC en HDD de winkel ingaan (als het geen webwinkel is) en dan laten zien wat het probleem is.... Laat de hdd ook in ander systeem checken zodat je je verhaal kan onderbouwen.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• ATWR
Quadradial schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 23:09:
[...]

Garantie issue.... Zou met PC en HDD de winkel ingaan (als het geen webwinkel is) en dan laten zien wat het probleem is.... Laat de hdd ook in ander systeem checken zodat je je verhaal kan onderbouwen.
Inderdaad. Heb in ieder geval Cooler Master zelf al een mail gestuurd. Ga Alternate ook maar eens informeren.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
ATWR schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 08:45:
[...]

Inderdaad. Heb in ieder geval Cooler Master zelf al een mail gestuurd. Ga Alternate ook maar eens informeren.
Verkeerde volgorde eigenlijk, eerst bij Alternate, die moeten voor alles zorgen, zij zijn je aanspreekpunt. CM geeft je RMA, maar goed kost je wel weer verzendkosten(6,75)

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• ATWR
RonaldDesigns schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 09:19:
[...]

Verkeerde volgorde eigenlijk, eerst bij Alternate, die moeten voor alles zorgen, zij zijn je aanspreekpunt. CM geeft je RMA, maar goed kost je wel weer verzendkosten(6,75)
Ik weet het, maar ik had hoop dat CM me verder kan helpen, zonder dat een RMA nodig is.
Anders zit ik meteen alweer een paar weken zonder PSU.
En dat was nou net de reden dat ik een nieuw systeem heb gekocht (omdat mijn oude PSU voor de derde keer in 3 4 jaar de geest gaf) |:(
Pagina: 1