Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

(netwerk) Receiver + (5.1) speakerset

Pagina: 1
Acties:

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Sinds een tijdje heb ik geen radio of CD-speler meer beschikbaar in de woonkamer en alhoewel ik dat prima vind, vind ik het wel een gedoe en overbodig om mijn TV of laptop aan te zetten om muziek te kunnen luisteren.
Daarnaast lijkt het me een mooi moment om de geluidskwaliteit van films en series te verhogen, want dat komt nu allemaal uit mijn TV.

Huidige setting/apparaten:
- Mediaspeler (Zbox Nano) via HDMI uit
- Philips TV met HDMI ARC

Mijn requirements zijn vwb de receiver:
- FM radio
- Afspelen van MP3 vanaf een netwerklocatie/NAS
- Fatsoenlijke interface om muziek vanaf netwerk te kunnen kiezen (Android app. is ook prima)
- Minimaal 5.0
- Prijs tot €300, eventueel tot €350
- beperkte hoogte beschikbaar in tv kast. 18 cm. hoog is maximaal en hoe lager hoe liever

Ik zit op dit moment te kijken naar de volgende receivers:

Pioneer VSX-922-K
Yamaha RXV473
Denon AVR1713
Onkyo NR414

Wat betreft speakers zijn mijn eisen niet bijzonder hoog, ik ben geen audiofiel en het hoeft ook niet knijter (schrijf je dat zo?) hard. Overvloedige bastonen hoeven ook niet en daardoor vind ik een subwoofer ook niet zo belangrijk.

Op dit moment kijk ik naar:
Jamo A 102 (eventueel de 5.0 set ipv 5.1)
JBL SCS 200 5

Mijn voornaamste zorgen zijn of ik de belangrijkste factoren heb meegewogen, of de sets wel passen bij de receivers, of een 5.0 setje niet opgeblazen wordt, etc.

En houd in het achterhoofd dat ik niet onderlegd ben als het gaat om geluidsapparatuur ed. Nog nooit een speaker aangesloten of nagedacht over ohms. Enige dat ik gedaan heb is Googlen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat betreft de receivers heb je volgens mij wel een mooie shortlist gemaakt. Zoek uit deze degene uit die je het mooist vindt en voldoende juiste aansluitingen heeft. (Zelf zou ik kiezen voor de Denon)

De speakersetjes die je noemt, vind ik persoonlijk niet zo bijzonder. Het is imho zelfs zonde om deze aan te sluiten op zo'n receiver. Deze setjes zijn hooguit aardig voor een film/serie maar qua muziek moet je er niet veel van verwachten.
Wat voor budget had je in gedachte voor de speakers? Persoonlijk denk ik dat je met 2 aardige vloerstaanders veel beter geluid in huis kan halen dan elk surround setje uit deze prijsklasse.

• celshof
Voor de speakers wil ik tot ongeveer €200 uitgeven. TV/serie is trouwens wel het belangrijkste doel en de reden dat ik bij die setjes uit ben gekomen. Maar surround kan ook later als het verschil heel groot is (ik moet duidelijk eens gaan luisteren in een winkel).

• S1NN3D
  • Niet online
€ 200 voor speakers is - imho - erg weinig. Gezien de receivers die op je shortlist staan, is dat eigenlijk zonde. Misschien is het ook een optie om gewoon een standaard home cinema setje van Samsung of iets dergelijks te kopen. Enige waar je op hoeft te letten is dat je muziek kan streamen vanaf een NAS. Ben je waarschijnlijk goedkoper klaar.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou inderdaad je eisen wat gaan veranderen of het over een andere boeg gooien, want €300 een receiver kopen en daar €200 aan speakers (5.1) op aan te sluiten is gewoon zonde. Speakers zijn 80% van je geluidskwaliteit.

Wat je kan doen:

Laat de eis 5.1 vallen en ga kijken naar een 2.0 (stereo) set
Geef die €200 uit aan een gebruikte set speakers (marktplaats)
Ga kijken naar een soundbar (zou mijn advies zijn)

Voor €500 heb je best een aardige soundbar die qua geluid beter is dan de door jou aangegeven speaker setjes. Voordeel is dat het mooi weg te werken is en dat je ook redelijk surround kan verkrijgen uit dit systeem.

• celshof
Alvast bedankt voor jullie reacties, kan ik al een boel mee. Om in te gaan op de verschillende dingen:

- Ik ben niet bij een home cinema set uitgekomen, juist omdat er allemaal fratsen opzitten die ik niet nodig heb of al op een andere manier opgelost heb.
- 5.1 eis is niet zo hard. Surround is wel ffijn, maar mag ook wel virtueel zijn
- Een soundbar zou wel mooi zijn (heb ik ook al eens naar gekeken), maar het lijkt wel alsof FM-tuner+netwerk ondersteuning zeldzaam zijn.

Het is voor mij het belangrijkst dat er de mogelijkheid is muziek te luisteren via FM-radio en netwerk (zonder tv of computer aan te zetten) en daarnaast om het geluid van TV en Media speler/PC door te lussen naar betere speakers via HDMI.
Bij wat voor soundbar of setje zou ik dan uitkomen?

edit: Ik merk dat ik in de PW vastloop doordat ik niet kan kiezen alleen soundbars met FM-tuner te laten zien.

[ Voor 6% gewijzigd door celshof op 22-05-2013 14:30 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat vind je van bijvoorbeeld zoiets?
http://www.nl.onkyo.com/e...n755-85625.html?tab=Stage
Ook marantz, cambridge, en yamaha maken volgens mij dat soort setjes. Veelal met DAB (dus radio), netwerk, USB en CD mogelijkheid, en bijv. spotify.

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:58
Misschien handig om te weten, bij hificorner is de 414 in de aanbieding (incl. 25 korting met coupon) nu 186€. Dan zit je ver onder je budget wat je aanvankelijk had gesteld voor de receiver, met wel de mogelijkheden tot net features, een android app, spotify etc. Vervolgens heb je wel meer budget voor speakers, en dan zou ik lekker beginnen met een 2.0 of 2.1 opstelling en langzaam uitbouwen.

Ik denk dat je hier veel blijer van wordt dan met een 5.1 set van 120€ oid. Succes ermee!

• celshof
danielrene schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 23:36:
Misschien handig om te weten, bij hificorner is de 414 in de aanbieding (incl. 25 korting met coupon) nu 186€. Dan zit je ver onder je budget wat je aanvankelijk had gesteld voor de receiver, met wel de mogelijkheden tot net features, een android app, spotify etc. Vervolgens heb je wel meer budget voor speakers, en dan zou ik lekker beginnen met een 2.0 of 2.1 opstelling en langzaam uitbouwen.

Ik denk dat je hier veel blijer van wordt dan met een 5.1 set van 120€ oid. Succes ermee!
Dat klinkt inderdaad wel als een goed idee. Dan heb ik wel vanaf het begin de belangrijkste features en kan ik wb. geluid uitbouwen.

Moet ik alleen nog even op zoek naar de promotiecode :)

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:58
http://hificorner.nl/tx-nr414-5439.html + code HIFIDEALS25. ;-). Succes!

[ Voor 23% gewijzigd door danielrene op 23-05-2013 08:36 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Het is altijd een handige oplossing op je speakers bij elkaar te sparen. Je start sowieso met een receiver en om de eerste kosten niet te hoog te laten worden, zou je kunnen beginnen met 2 boekenplank speakers. Later zou je bijvoorbeeld 2 vloerstaanders kunnen kopen en de eerste speakers als rears in gaan zetten, of je koop ter aanvulling een subwoofer of center. Opties genoeg dus.

• celshof
Top, dank jullie allen.
Ik bedenk me ook dat ik nog een 6 jaar oud Philips setje heb liggen. Daarvan zou ik de boxen moeten kunnen hergebruiken tot ik weet welke boxen ik exact wil hebben.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 11:32 ]

Pagina: 1