HTPC met digitale coax naar Onkyo Sr508 audio issue

Pagina: 1
Acties:

• bale_of_cotton
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-02-2025
Beste tweakers,
Ik doe ook hier een beroep op de aanwezige kennis om hopelijk mijn geluidsissue op te lossen.

Ik heb via de zoekfunctie enkel 1 topic gevonden van iemand met wegvallend geluid, daar leek het probleem te worden opgelost met een 75 ohm kabel.

Het probleem is als volgt:
Ik heb een HTPC'tje met enkel een digitale coax out voor digitaal geluid. Deze heb ik met een impedantie 75 ohm kabel verbonden met mijn Onkyo SR 508. Nu is het probleem dat om de zoveel seconden mijn reciever geen signaal meer ontvangt(zichtbaar op het display). Na enkele seconden wordt het signaal weer opgepakt en hoor je weer geluid.

Ik heb de kabel inmiddels ook vervangen maar geen ander resultaat.

Weten jullie wat eventueel het probleem kan zijn?
Ter info, ik heb geen aarde op de stopcontacten en geen toslink aansluitmogelijkheid. Deze vraag heb ik ook gesteld op htforum.nl

Groeten,
Stephan

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Als je kabel gewoon goed is (even een andere pakken waarvan je zeker weet dat hij goed is), dan kan het alleen nog in de receiver of in je HTPC zitten. Bij mijn weten is dit een redelijk probleemloze manier van aansluiten, anders dan bijv. HDMI waar je vaak met handshake issues en dergelijke zit. 75ohm is in ieder geval goed, daar hoef je niks anders voor te gaan zoeken.

Dat je geen aarde hebt maakt niks uit, hij moet het gewoon doen.

Heb je al geprobeerd om met een andere bron te kijken of het probleem dan ook optreedt? Bijv. een cd-speler die je nog ergens hebt rondslingeren...

• bale_of_cotton
HvB83 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:35:
Als je kabel gewoon goed is (even een andere pakken waarvan je zeker weet dat hij goed is), dan kan het alleen nog in de receiver of in je HTPC zitten. Bij mijn weten is dit een redelijk probleemloze manier van aansluiten, anders dan bijv. HDMI waar je vaak met handshake issues en dergelijke zit. 75ohm is in ieder geval goed, daar hoef je niks anders voor te gaan zoeken.

Dat je geen aarde hebt maakt niks uit, hij moet het gewoon doen.

Heb je al geprobeerd om met een andere bron te kijken of het probleem dan ook optreedt? Bijv. een cd-speler die je nog ergens hebt rondslingeren...
HvB83, heb je wellicht ook een idee wat het dan zou kunnen zijn met de reciever of de HTPC? Of suggesties waar ik naar zou kunnen kijken?
HTPC icm stereo geluid werkt prima(aangesloten met rode/witte tulp. Evenals de bluray speler die via HDMI is aangesloten.

Ik heb helaas geen andere apparaten met een digitale coax aansluiting.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Heb je digital out als default device in windows? Check ook of er updates zijn voor je audio driver.
Is de coaxkabel ook goed afgeschermd? Misschien loopt hij wel vlak langs een netsnoer of iets dat storing geeft

• HvB83
Coax zou juist zo ontworpen moeten zijn dat het weinig invloed van externe invloeden mag hebben, uiteraard onder de voorwaarde dat de kabel goed ontworpen en vrij van gebreken is. En voor dat laatste is een coax weer best gevoelig...

Dat je HDMI of tulpaansluitingen het doen zegt niet zoveel; dat zijn voor het grootste deel totaal verschillende circuits. Als ik moet gokken zou ik inderdaad in eerste instantie op een kapotte kabel gokken en daarna op een driverprobleem.

Maar zonder dat je dingen kunt uitwisselen om te proberen of het probleem daarmee wordt verholpen blijft het gissen...

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Precies. Probeer eerst de versterker uit te sluiten door een DVDspeler (of dergelijke) met coaxiaal digitaal aan te sluiten. Als dat geen problemen geeft, dan moet het wel de HTPC zijn. Doe hij daar hetzelfde is het de receiver (aangezien je de kabel al hebt vervangen)

• bale_of_cotton
@HvB83 en @DjVe,
Testen met een ander apparaat it is.
Ik kom er later vandaag op terug.

• HvB83
Good luck
Pagina: 1