Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dell XPS 13 Alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:26
Beste,

Ik ga het komende schooljaar weer studeren en omdat mijn huidige laptop uit elkaar aan het vallen is ben ik op zoek naar een nieuwe. Ik zal hem de hele dag mee moeten slepen dus mijn voorkeur gaat uit naar een 13" ultrabook. Een aantal eisen die ik stel:

- licht/compact
- minimaal i5
- 1080p scherm
- 6/8gb geheugen
- ssd (voorkeur naar 256gb)

Budget is max €1000.

Studierichting is Digital Publishing of Media Design dus de laptop wordt voornamelijk gebruikt om te programmeren of grafische ontwerpen mee te maken (en uiteraard voor Word etc.)

Ik heb al heel wat research gedaan en kom eigenlijk alleen uit op de XPS13. Overige ultrabooks met een 1080p scherm hebben meestal "maar" 4gb werkgeheugen en een ssd van 128gb. Nou is de SSD ruimte geen ramp omdat ik nog een externe schijf heb, maar het is zonde om die de heletijd mee te moeten sleuren.

Ik heb hem in principe pas in september nodig, maar er loopt t/m morgen een €200 kortingsactie bij Dell op de XPS13 en ik denk niet dat er snel nog zo'n deal voorbij komt, dus ik wil hem uiterlijk morgen bestellen. Of is het verstandig om te wachten op Haswell? Ik vermoed dat de prijzen daarvan een stuk hoger zullen liggen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je hem in September pas nodig hebt zou ik echt nog even wachten. Dan is de nieuwe processor er ook en zullen er veel meer full-hd 13 inches komen. Veel fabrikanten zien nu pas in dat er vraag is naar hoge resoluite dus zal het aanbod over een half jaar veel ruimer zijn.

Verwijderd

Knap dat je nu al kan zien dat het aanbod aan ultrabooks met een goed scherm, 256GB SSD en 8GB RAM voor €850 over een half jaar ruimer is.. Ik schat de kans groter in dat je dat over een half jaar juist niet meer kan krijgen voor deze prijs.

• Lunaticc
Ernemmer schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:30:
Als je hem in September pas nodig hebt zou ik echt nog even wachten. Dan is de nieuwe processor er ook en zullen er veel meer full-hd 13 inches komen. Veel fabrikanten zien nu pas in dat er vraag is naar hoge resoluite dus zal het aanbod over een half jaar veel ruimer zijn.
Een half jaar is iets te lang, over 3 maanden (eind aug/begin sept) heb ik hem nodig ;) Wat jij zegt klopt welliswaar, maar ik denk dat je dit ook terug gaat zien in de prijs. €1000 is echt de max.

Even ter vergelijking, mogelijk alternatief:

pricewatch: Samsung NP900X3C-A05NL

Kost nu €923,- bij de MediaMarkt, maar gaat bij de rest nog voor €1299,- over de toonbank.

i5 3317u vs i5 3337u
1600x900 vs 1920x1080 (valt misschien nog mee te leven)
4gb vs 8gb geheugen
128gb vs 256gb ssd

Toch een stuk minder specificaties voor +- dezelfde prijs.

Ik heb ook gelezen dat het touchpad van de XPS13 te wensen overlaat, zijn er gebruikers met ervaring?

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Eenn andere mooi alternatief is de Vaio Z... (VPCZ21L9E)
Heeft ook 900p, 4GB, 128gB SSD, maar waar de Samsung series 9 en de Vaio Z op uitblinken is voornamelijk het gewicht.. Ze wegen namelijk beide zo een 1.15kg waar de Dell al een flink stuk zwaarder is. Ook heeft de Sony een scherm met een flink betere kleurenproductie en is deze uitgerust met 3G.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Lunaticc
Vinand schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 13:32:
Eenn andere mooi alternatief is de Vaio Z... (VPCZ21L9E)
Heeft ook 900p, 4GB, 128gB SSD, maar waar de Samsung series 9 en de Vaio Z op uitblinken is voornamelijk het gewicht.. Ze wegen namelijk beide zo een 1.15kg waar de Dell al een flink stuk zwaarder is. Ook heeft de Sony een scherm met een flink betere kleurenproductie en is deze uitgerust met 3G.
Is wel een al wat verouderd model niet? 3G zal ik geen gebruik van maken dus is het zonde om hier een meerprijs voor te betalen.

Ik kwam ook nog deze tegen

pricewatch: Samsung NP730U3E-K01NL

Kost op dit moment €859 bij de MediaMarkt.

Komt redelijk in de buurt van de XPS13 maar dan 4gb/128gb ipv 8gb/256gb. Weet iemand of het scherm/touchpad van zodanig hogere kwaliteit is om te compenseren voor het geheugenverlies, of spant de XPS13 nog steeds de kroon?

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:16
De Dell lijkt me een mooi apparaatje behalve misschien de touchpad. Maar ga je die echt intensief gebruiken op een design opleiding?
Kun je denk ik beter een compacte muis mee nemen.

Volgens mij wordt Haswell begin volgende maand gelanceerd, en ik denk dat je dan in Juli wel de ultrabooks mag verwachten. Misschien wel voor een iets hogere prijs, maar wel met een betere grafische kant wat misschien wel gewenst is op die opleiding?

EDIT: Dell heeft volgens mij erg vaak dit soort acties. Toen ik de 17R SE kocht (bij release) kreeg je volgens mij ook al meteen dikke kortingen erop. En je kunt inderdaad nog iets van 8% van het bedrag terugkrijgen met shopkorting, 5% korting op het totale bedrag met EPP en dan heb je vaak nog die Dell codes (kunnen ook 10% korting zijn).

[ Voor 27% gewijzigd door Goudstalen op 21-05-2013 23:54 ]

Verwijderd

Touchpad, gewicht, accuduur. Alle 3 gemiddeld.

Er zijn zeker wel punten waar de XPS minder scoort, maar het punt is dat als je dezelfde specs wilt bij een 'betere' concurrent, dat niet eens mogelijk is. Er zijn nauwelijks ultrabooks met 8GB RAM, behalve de samsung 7 met een losse DIMM slot. Maar die is niet bepaald lichter, komt met een 128GB SSD, en kost (met extra RAM upgrade) €190 extra.

Persoonlijk acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat de prijs/specsverhouding van de huidige XPS 13 het komende jaar wordt geëvenaard. Het is mogelijk dat je met haswell straks een 'ruim' aanbod aan ultrabooks met 8GB hebt. Maar ik heb het donkerbruine vermoedden dat je de XPS 13 in huidige vorm dan niet eens meer kan kopen.

• Lunaticc
Gisterenavond de knoop doorgehakt en een XPS13 besteld die overigens al verzonden is. Over de service ben ik tot dusver zeer tevreden ;)

Zal mijn bevindingen nog laten weten en iig bedankt voor de suggesties!

[ Voor 8% gewijzigd door Lunaticc op 22-05-2013 15:11 ]

• Goudstalen
Lunaticc schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 15:11:
Gisterenavond de knoop doorgehakt en een XPS13 besteld die overigens al verzonden is. Over de service ben ik tot dusver zeer tevreden ;)

Zal mijn bevindingen nog laten weten en iig bedankt voor de suggesties!
Ik ben benieuwd wat je ervaringen ermee zijn (ook qua bouwkwaliteit e.d.). Heb zelf ook naar het apparaatje zitten kijken, maar ik wacht denk ik toch nog even op Haswell. Ik vind het toch leuk om zo nu en dan een spelletje te doen (hoeft niet persé hoge settings), dus dan zal de iGPU boost een mooie toevoeging zijn.

• Lunaticc
Eerste bevindingen:

Bouwkwaliteit is echt super, voelt erg stevig aan. Scherm: WOW! Touchpad had inderdaad een stuk beter kunnen zijn. Helaas ratelt de ventilator nogal dus er komt morgen een monteur langs om die te vervangen.

• Goudstalen
Lunaticc schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 19:39:
Eerste bevindingen:

Bouwkwaliteit is echt super, voelt erg stevig aan. Scherm: WOW! Touchpad had inderdaad een stuk beter kunnen zijn. Helaas ratelt de ventilator nogal dus er komt morgen een monteur langs om die te vervangen.
Dat klinkt goed. Productiefoutje is jammer, maar kan natuurlijk altijd gebeuren. Touchpad maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, ik kan toch niet met een touchpad werken, neem dan ook altijd een muis mee. (Met iets van 7 extra programmeerbare knoppen).

• Lunaticc
Nou die €200 actie loopt nog steeds, t/m 22 mei mn reet :9 Het lijkt er op dat de i7 variant al uit de collectie is genomen. Eens zien wat de nieuwe modellen gaan doen.

Ben overigens zeer tevreden met de laptop hoor, echt een super ding!

• JcHm
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 00:03
Hoe lang doe je eigenlijk met de accu wanneer je; beetje surfen, filmpje kijken, office taken, email etc?

Ik vind dit ook nog altijd een interessante aanbieding en twijfel ook om te wachten op Haswell + touchscreen variant of nu voor €999 een hele leuke laptop te kopen.

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:30
Ik kan als ik een beetje rustig aan doe wel een uur of 4 a 5 met een acculading doen. Wifi aan, word documentjes open. Een hele avond op de bank gaat prima.
2 FHD films achter elkaar kijken kan ook.

Als je echt je best gaat doen zal je wel richting de 6 a 7 uur kunnen gaan.

Ik heb mijn scherm meestal op stand 4 ofzo staan (dat is al best wel helder voor mijn beleving).

Vergeet ook vooral niet kortingcodes etc te gebruiken!

[ Voor 9% gewijzigd door Diedo70 op 10-06-2013 13:46 ]

• Lunaticc
JcHm schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:24:
Hoe lang doe je eigenlijk met de accu wanneer je; beetje surfen, filmpje kijken, office taken, email etc?

Ik vind dit ook nog altijd een interessante aanbieding en twijfel ook om te wachten op Haswell + touchscreen variant of nu voor €999 een hele leuke laptop te kopen.
Accu valt me een beetje tegen. Ik haal zo'n 3-4 uur (scherm op laagste stand en power saver). Moet eerlijk zeggen dat dit een van de minst wegende criteria was bij het uitzoeken, maar ik merk dat ik me er toch wel een beetje aan stoor.
Diedo70 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 13:45:
Ik kan als ik een beetje rustig aan doe wel een uur of 4 a 5 met een acculading doen. Wifi aan, word documentjes open. Een hele avond op de bank gaat prima.
2 FHD films achter elkaar kijken kan ook.

Als je echt je best gaat doen zal je wel richting de 6 a 7 uur kunnen gaan.

Ik heb mijn scherm meestal op stand 4 ofzo staan (dat is al best wel helder voor mijn beleving).

Vergeet ook vooral niet kortingcodes etc te gebruiken!
Heb jij ook last van wifi uitval? Ik verlies een paar keer per dag het signaal en dat is best irritant, vooral als je via remote-desktop werkt. Heb alle power-save opties van de netwerkadapter al uitgezet maar dat mocht niet baten. Zojuist van de Dell site de nieuwste wifi drivers gedownload (windows gaf aan dat ik de meest recente had geinstalleerd maar er waren inmiddels 4-5 nieuwe versies), eens zien of dat verschil maakt..

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:30
Als je maar 3 tot 4 uur haalt met het scherm op de laagste stand in power saver is er iets niet helemaal in de haak denk ik. (tenzij je ondertussen je CPU redeijk aan het werk zet natuurlijk)

Ik heb helemaal geen last van een uitvallende wifi verbinding.
Ik draai er windows 7 professional op. mijn wifi drivers zijn voor de Intel N-6235 versie 15.4.0.11

Ben tot nu toe erg tevreden over de XPS 13 moet ik zeggen. Bouwkwaliteit vind ik erg goed. Geen rammelende of krakende delen. Alle naden sluiten goed op elkaar aan. Toestsenbord was even wennen, maar nu erg fijn.
Touchpad reageert soms niet heel goed op gestures, dus dat zou wat mij betreft wel beter kunnen, maar het is zeker niet storend.
Het scherm was op het moment van aankoop vrijwel het enige 13" FHD IPS in deze prijsrange (<1000,- na kortingen) en ik kon niet wachten op de recent aangekondigde Haswell alternatieve modellen.
En zelfs met de nieuwe modellen denk ik dat het nog een sterke concurrent is met de standaard 8GB RAM en 256GB SSD tegen een scherpe prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door Diedo70 op 20-06-2013 18:19 ]

• Lunaticc
Diedo70 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 18:14:
Als je maar 3 tot 4 uur haalt met het scherm op de laagste stand in power saver is er iets niet helemaal in de haak denk ik. (tenzij je ondertussen je CPU redeijk aan het werk zet natuurlijk)

Ik heb helemaal geen last van een uitvallende wifi verbinding.
Ik draai er windows 7 professional op. mijn wifi drivers zijn voor de Intel N-6235 versie 15.4.0.11

Ben tot nu toe erg tevreden over de XPS 13 moet ik zeggen. Bouwkwaliteit vind ik erg goed. Geen rammelende of krakende delen. Alle naden sluiten goed op elkaar aan. Toestsenbord was even wennen, maar nu erg fijn.
Touchpad reageert soms niet heel goed op gestures, dus dat zou wat mij betreft wel beter kunnen, maar het is zeker niet storend.
Het scherm was op het moment van aankoop vrijwel het enige 13" FHD IPS in deze prijsrange (<1000,- na kortingen) en ik kon niet wachten op de recent aangekondigde Haswell alternatieve modellen.
En zelfs met de nieuwe modellen denk ik dat het nog een sterke concurrent is met de standaard 8GB RAM en 256GB SSD tegen een scherpe prijs.
Mwoah, beetje internetten en af en toe wat filmpjes op youtube. Ik heb er verder nog niks raars mee gedaan. Ik zal een keer in de gaten houden hoe lang hij precies mee gaat.

Als ik in een stille ruimte zit hoor ik soms wel een hoog piepgeluid als hij aan de accu hangt, weet niet of dit normaal is? Verder ben ik zeer tevreden over de laptop! Voor dezelfde specificaties betaal je bij een concurrent toch al gauw 400-500 euro meer.
Pagina: 1