Schakeling om solar van accu af te schakelen bij 14.8V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik heb een arduino liggen met een klein relais hierbij, ik was bezig iets te schrijven om bij een spanning van 14.8V op mijn accu het relais open te zetten zodat mijn 100 Watt 12V (18V VoC) zonnepaneel wordt afgekoppeld.

Nu bedacht ik me als electronica leek dat dit vast makkelijker moest kunnen met een paar centen aan onderdelen.

Daarom heb ik deze tekening gemaakt.

Mijn idee:
1: 2 hoge weerstanden waarvan 1 variabel.
2: Een zener diode met een doorslag van ~6,6 Volt van tussen deze 2 weerstanden over de variabele weerstand
3: als de zener doorslaat stuur deze de gate van een mosfet.
4: de mosfet stuurt op zijn beurt weer een 40A autorelais. Waar de solar laadstroom doorheenloopt.

Afbeeldingslocatie: http://nest.bergman.nl/~xychix/blind/schema1.jpg

Is dit een losgeslagen idee van iemand met 0 verstand van electronica en moet ik het mooi oplossen met een arduino en een arduino relais bord die een dikker relais schakeld of kan mijn idee ( met aanpassingen).

Het doel is een eenvoudige overlaad beveiliging te creeeren voor een mobiele solar oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door xychix op 20-05-2013 23:51 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Geen goed idee om je relais contact daar te zetten, deze gaat nu aan en uit springen ;) beter om je negatieve batterij klem direct te onderbreken maar je schakeling onder spanning laten staan.

En echt hoge weerstanden zijn dat nu niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 21-05-2013 00:35 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Damic schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 00:16:
Geen goed idee om je relais contact daar te zetten, deze gaat nu aan en uit springen ;) beter om je negatieve batterij klem direct te onderbreken maar je schakeling onder spanning laten staan.

En echt hoge weerstanden zijn dat nu niet.
Betekend dat dat mijn schema al zou kloppen? en dan naar 25K weerstanden? Dat zou vooral betekenen dat de schakeling minder consumeert lijkt me.

Het relais zal in een eigen kabel van - naar Solar gezet worden (deze kabels zijn ook aanzienlijk dikker dan die van de Solar. Maar zelfs in deze tekening betekend het openschakelen van het relais toch niet dat de schakeling niet werkt!? De weerstanden staan nog atijd over de batterij en ook de mosfet staat nog tussen beide polen?!

8)7 kan zijn dat ik inderdaad iets niet goed getekend heb, dit zou de eerste schakelijk zijn die ik ga bouwen.

[ Voor 27% gewijzigd door xychix op 21-05-2013 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je moet gewoon zien dat je mosfet genoeg spanning krijgt.

Ha als je het zo bekijkt is dat ook weer waar.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Hou er wel rekening mee dat je accuspanning een stukje zal dalen zodra je de "lader" afkoppelt. Dan kan het zijn dat hij gaat klapperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Pak eens LTSpice en ga eens simuleren. Kan me niet voorstellen dat dit gaat werken. De gatestroom is gigantisch klein (ergens in de pA's) en door zenerdiodes moet een stroom van een paar mA lopen om dat ding in geleiding te krijgen. Zonder die geleiding is die spanningsval over de zener nul. Bovendien worden zeners altijd in tegengestelde richting gezet. In deze tekening zie ik niet echt een opstelling waar de gate-source-spanning nul wordt (en dus zal blokkeren).

Mijn voorstel zou zijn om een comparator te pakken, de plus met een zener (bijvb 6V6 op 5mA) op een vaste spanning dwingen en de min met een variabele deling op lage stroom (laten we zeggen 1mA) bij 14.8V ook op 6V6 uit te komen met een flinke hysteresis erin (anders gaat je relais klapperen). De output zal naar plus klappen als de min lager is dan plus, moet je wel voor zorgen dat je de maximale gate-source-spanning van je mosfet niet overschrijdt, bij 14.8V of hoger klapt hij naar min, zet dat op je mosfet en hij klapt dicht. Dan heb je wel een schakeling die passief redelijk wat stroom verbruikt, ik weet te weinig van jouw opstelling om te bepalen of je dat wilt. Evt kun je met een microcontroller en wat power management die schakeling periodiek in- en uit laten schakelen om het stroomverbruik te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ehm, waarom geen laadregelaar uit een auto? (tenzij je het graag zelf bouwt natuurlijk). In auto's zoals VW kevers, 2cv of andere oudere auto's zitten erg eenvoudige regelaars, die je volgens mij voor een euro of 10-15 kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
_ferry_ schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:38:
Ehm, waarom geen laadregelaar uit een auto? (tenzij je het graag zelf bouwt natuurlijk). In auto's zoals VW kevers, 2cv of andere oudere auto's zitten erg eenvoudige regelaars, die je volgens mij voor een euro of 10-15 kunt kopen.
Voor 18$ kan ik het maken met een airduino en dan ook nog de intelligentie erin om pas weer te gaan laden <12.6 Volt oid.

dan lijkt dat toch de beste oplossing.

Arduino Compatible UNO Rev3 Development Board ($15 dx.com, niet meer leverbaar)
Arduino Relais ($3.20, Sku 152353, dx.com)

alleen dan kan ik maar 10A sturen, mogelijk op zoek naar een zwaarder relay voor arduino of een relay gebruiken om een relay te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Een laadregelaar uit een auto doet dat natuurlijk ook. Anders zou je accu vanzelf weer leeg raken.

En als je het zelf wilt maken zou ik geen arduino nemen maar een losse microcontroller. Veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Is het een loodaccu? Dan heb ik een nog beter idee: de BQ24450 of de BQ2031.

[ Voor 9% gewijzigd door Flake op 21-05-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik laad met 1x70Watt solar, 1x 90Watt Wind (Mobiel nog 1x 100Watt Solar dus niet altijd daar) en af en toe de lader aan de generator (10A) mijn accu
De accu is een semi-tractie 80Ah batterij.

Ik wil het liefst schakelen met relais. De zonnepanelen kunnen afgeschakeld worden, de windmolen niet.
Voor de windmolen wil ik een dumpload op de batterij zetten die tenminste 90 Watt is.

De dumpload kan ook gebruikt worden voor een 'onderhouds cycle'.

Ik wil dus vooral 'battery management' doen en de gebruikers (al dan niet door een relay OF met een vergelijkbare load) rechtstreeks op de batterij zetten. Dat om te voorkomen dat ik bij elke aanpassing in mijn generatoren (zon,wind,diesel) weer een andere charger moet halen.

[ Voor 23% gewijzigd door xychix op 21-05-2013 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt beter voor het afschakelen de laadstroom meten en voor het inschakelen de onderspanning.

Als een accu vol is zal zijn laadstroom heel laag zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het hiermee opgelost: http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1497.l2649 Heb 10 van deze units parallel staan om 10x 7Ah op te laden voor de verlichting van een klein festival.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Gr0wLiThE schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 23:34:
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het hiermee opgelost: http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1497.l2649 Heb 10 van deze units parallel staan om 10x 7Ah op te laden voor de verlichting van een klein festival.
Dank voor de link, wel een mooie prijs. Echter veel laadregelaars zijn veel te soft voor de batterij als het om top voltage gaat waar door de meeste batterijen verpieteren door nooit echt goed te worden doorgeladen.

Ik wil al deze variaben graag zelf instellen.

Ik heb nu een airduino, 1x board met 22K Ohm en variabele 1K ohm en een 720 Ohm. Hiermee kan ik de spanning tot ~ 19 volt terug regelen onder de 1.1V.

Deze kan in mijn arduino met internal reference. Dat werkt nu.
De 10A relay bij mijn arduino zal een 40A relay gaan bedienen (beetje dubbel maarja) om de zonnepanelen aan de accu te zetten.

Er komt later nog een 2e relay om een dumpload aan te kunnen zetten die net zo zwaar is als de windmolen max kan leveren. (een molen mag niet afgekoppeld, slaat op hol).

Een testopstelling staat nu naast de laptop. 113 mA op dezelfde accu achter een 9V spanningsregelaar. (zelf gesoldeerd voedingsbordje met een 7809 en 100uF en 10uF condensatoren).

Ik moet nog een keer achter een 40 Amp shunt aan (tbv. ammeter) waarover ik zelf met de arduino het voltage kan meten en zo de stroomtoevoer naar de accu kan meten. Moet dan nog wel een manier vinden om de minimale spannigsval over de shunt op te voeren naar ~1 (1.1 max) bij de volle laadstroom van ~/- 40A.

Wat het ook gaat worden, het was nu al leerzaam.

Pagina: 1