Game pc advies svp.

Pagina: 1
Acties:

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Tweakerts,

Aangezien het bijna een decennium geleden is dat ik zelf
een systeem (amd 64 3200+, 2x512mb, radeon 9800 pro etc) in elkaar heb gezet
en in tussentijd alleen maar laptops heb gehad wil ik bij deze jullie advies vragen.
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
    Voornamelijk gamen, denk aan Star Trek Online, Crusader Kings II, Europa Universalis III, Hearts Of Iron III, Total War series. Ben geen echte FPS player, maar dat kan occaisional voorkomen, Left for Death 2 o.id ...
    Maar over het algemeen RTS en Grand Strategie games...
    Ik wil ook graag een tweede (el-cheap-o) 15/17" beelscherm er op aansluiten voor browsen/youtube e.d zodat ik niet hoef te "alt-tabben" tijdens games, maar dat kan altijd nog...
  • Wat mag het systeem gaan kosten?
    Rond de 1100,00 zou mooi zijn, goedkoper mag, maar niet veel duurder. Max 1200 inc. verzenden .
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
    Alleen maar mijn muis, Logitech M570 kan mee, aangezien ik nu een laptop (Asus N75SF) heb.
    Omdat mijn laptop dan wat snelheid betreft naar de tweede plaats kan zaken, kan ik hier nog een Crucial M4 128Gb SSD uithalen om deze ook in de game pc te plaatsen.
    Voor opslag heb ik een Synology DS212J.
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
    Nee, ik sta voor alles open. In principe ga ik voor meeste bang for buck
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
    Het is geen eis, maar aangezien de pc in de woonkamer komt te staan, zal het prettig zijn dat we niet
    het idee hebben dat er een Ducati ( _/-\o_ ) stationair staat te draaien ;)
    Het liefst zou ik graag alles bij 1 webshop willen bestellen.
    Voor een OS (W7 64) kan ik zelf zorgen.
Ik zit zelf aan het volgende te denken,

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 188,10€ 188,10
1MSI Z77A-G45€ 89,99€ 89,99
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 206,50€ 206,50
1Corsair Carbide 300R€ 55,66€ 55,66
1TP-Link TL-WN881ND€ 14,95€ 14,95
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 184,50€ 184,50
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,50€ 36,50
1Logitech Wireless Keyboard K270€ 19,30€ 19,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 61,20€ 61,20
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,70€ 14,70
1XFX Pro 550W€ 52,90€ 52,90
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 157,30€ 157,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.081,60

Dit komt neer op moment van schrijven, wanneer ik alles bij 1 webshop bestel, op 1132,63 SiComputers

Onderbouwing,

• Ik heb gekozen voor een i5 3570K en een MSI Z77A-G45 omdat ik een beetje wil overklokken naar bv een stabiele 4.5GHz (als dat mogelijk is). Vandaar dat ik ook heb gekozen voor een scythe mugen 3 welke een prima cpu koeler is ( bron bron ) .

• Wat de Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard betreft,
Het schijnt een prima bang for buck kaart te zijn voor gamen met max resolutie van 1920x1080.
Ook deze wil ik gaan overklokken. ( bron bron bron ) .

• Monitor, de Dell Ultrasharp U2312HM lijkt me een prima beeldscherm voor wat hij kost. Er is beter, groter, maar voor onder de 200,- ? ( bron bron bron )

• De voeding, XFX Pro 550W heb ik gekozen omdat deze veelvoudig in deze thread word aangeraden voor configs die enigszins lijken op degene die ik nu heb gemaakt. Alleen is deze niet modulair, heeft dit als nadeel dat er meer kabels aanzitten ? Dus slechtere airflow ?

• Werkgeheugen, Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile heb ik gekozen omdat het de (een van) goedkoopste is met low profile zodat de cpu koeler meer ruimte heeft.
8GB lijkt me ook genoeg.

• SSD, de Crucial m4 256GB lijkt me naar wat ik heb gelezen her en der een prima mid-range SSD, kan zo geen bronnen vermelden.

• Behuizing, Corsair Carbide 300R vind ik een mooie kast met USB3 en audio aan de voorkant.
Tevens heb ik reviews gelezen van mede tweakers en het lijkt me een functionele kast voor niet veel geld ( bron bron )

Meningen ?

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• McMikeS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05-2024
Prima setup,
Je zou een mooiere kast kunnen zoeken (subjectief) en de wifi kaart.. Het is niet mogelijk een kabeltje te trekken? Kleine moeite, groot gewin!
De 7870 XT is de beste bang for buck kaart van het moment, je zou een stapje hoger kunnen gaan en kijken naar een 7950 of een 660 TI.

• firevlam90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07-2023
Precies hetzelfde systeem dat ik gebruik op de behuizing en voeding na, ik gebruik een Antec HCG 520M.
Ik zou zelf een modular versie van een voeding nemen voor beter cablemanagement en airflow.

• Shiznit
McMikeS schreef op maandag 20 mei 2013 @ 18:57:
Prima setup,
Je zou een mooiere kast kunnen zoeken (subjectief) en de wifi kaart.. Het is niet mogelijk een kabeltje te trekken? Kleine moeite, groot gewin!
Kabeltje trekken is helaas niet mogelijk, de (Wifi) router ( D-Link DIR-655 ) staat aan de ene kant van de kamer en de pc komt aan de andere kant van de kamer te staan, een mogelijkheid om een kabeltje achter plintjes o.i.d weg te werken heb ik niet.
Ik werk nu al jaren alleen maar met WiFi (laptops tablets etc) en ben niet anders gewoon.
Ik weet dat een kabeltje beter is, maar dat zit er niet in.
En een mooiere kast....De kast kom naast een dressoir op de grond te staan vrijwel uit zicht.
De 7870 XT is de beste bang for buck kaart van het moment, je zou een stapje hoger kunnen gaan en kijken naar een 7950 of een 660 TI.
Volgens reviews is de jokercard maar een fractie langzamer dan de 7950's maar wel minimaal 55,00 goedkoper (pricewatch). Ook is hij enkele tientjes goedkoper dan de 660 Ti. Na overklokken presteert de jokercard beter dan de 7950 en 660 Ti - bron bron
firevlam90 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:49:
Precies hetzelfde systeem dat ik gebruik op de behuizing en voeding na, ik gebruik een Antec HCG 520M.
Ik zou zelf een modular versie van een voeding nemen voor beter cablemanagement en airflow.
En overklocken ? ook gedaan ? geen problemen met de Antec HCG 520M ?

[ Voor 11% gewijzigd door Shiznit op 20-05-2013 20:12 ]

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• firevlam90
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-07-2023
Ik zou alleen de voeding vervangen door een modular versie.

Je kan de kabel gewoon langs de de muur doen?
Ze hebben wel extreem lange kabels, je kan ook een paar meter lange kabel kopen en dan zelf 2 hoofdjes erop doen.

• Shiznit
firevlam90 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 20:12:
Ik zou alleen de voeding vervangen door een modular versie.

Je kan de kabel gewoon langs de de muur doen?
Ze hebben wel extreem lange kabels, je kan ook een paar meter lange kabel kopen en dan zelf 2 hoofdjes erop doen.
Ik wil geen kabels door mijn huiskamer hebben slingeren ;)

Ik heb helemaal geen kabel zichtbaar in mijn huiskamer. Alleen de laad/adapter kabel van mijn laptop is zichtbaar.
de stroom kabel en hdmi van de plasma ( die aan de muur hangt) zitten in de muur. Ik heb boxen aan de
muur hangen van me 5.1 set, en de kabels daar van zitten ook in de muur over het plafond etc...

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-04 22:17

Liveshort

Certified Crazy Person

Als het teveel moeite is moet je dat kabeltje natuurlijk niet trekken. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat bekabeld internet over het algemeen stabieler is, maar als je een beetje een recente router hebt zul je waarschijnlijk weinig problemen ondervinden. Qua ping scheelt het je 1-2 ms, dus dat is ook niet het probleem. Met zo'n goedkoop kaartje zul je echter wel merken dat als je een beetje op afstand zit je snelheid niet boven de 15-20 Mbit uit zal komen (geen idee wat voor internetabonnement je hebt).

Met overklokken heb je met zowel de XFX 550 als de Antec 520 voldoende ruimte over. Je hele systeem zal waarschijnlijk zelden boven de 300 watt uitkomen, dus je hebt voldoende ruimte voor een overklok. Zeker ook omdat je het voltage van de processor waarschijnlijk niet hoeft te verhogen om hem een flink eind te kunnen overklokken zal het extra verbruik binnen de perken blijven.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:15
Draai zelf stabiel op 4.5 met dat bord en de 3570k .

Wat betreft het netwerk, ik gebruik hier zo'n b.t home plug. Werkt perfect, zolang je maar niks over het netwerk gaat overkopieren, want dan ben je bedraad veeeeel sneller.

• blurgh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11-2025
let erop dat bij paradox grand strategy games de processor en RAM de grote bottleneck is.

kijkend naar total war is het misschien slimmer voor een Nvidia kaart te gaan. ik zat zelf enorm te twijfelen tussen AMD en Nvidia, maar Nvidia scoort consistent beter op total war dan AMD. aangezien rome 2 vrij zwaar wordt is het als je heb graag op hele hoge prestaties handig daar rekening mee te houden.

• Shiznit
Ik heb de XFX 550 Pro 550w voeding vervangen door de Antec HCG-520M omdat deze
modulair is.

Lijstje ziet er nu als volgt uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 188,10€ 188,10
1MSI Z77A-G45€ 89,99€ 89,99
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 206,50€ 206,50
1Corsair Carbide 300R€ 55,66€ 55,66
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 184,50€ 184,50
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 36,50€ 36,50
1Logitech Wireless Keyboard K270€ 19,30€ 19,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 61,20€ 61,20
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,70€ 14,70
1Antec HCG-520M€ 67,90€ 67,90
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 157,30€ 157,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.081,65

Dat is Totaal 1.140,13 wanneer alles bij 1 webshop besteld word. (SiComputers)

Ik heb nog even gekeken of het mogelijk is om een netwerk kabel te trekken. Het is op zich wel
mogelijk wanneer ik in de woonkamer alle plinten van de muur schroef ... ff kloten maar misschien wel beter inderdaad. Aangezien ik over 2 weken sneller internet krijg. Ik ga van een 8Mbit/s naar een 30Mbit/s.
(WiFi kaartje ook gelijk maar uit de bestellijst weggelaten ;) )

• Shiznit
blurgh schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:36:
let erop dat bij paradox grand strategy games de processor en RAM de grote bottleneck is.
De Clausewitz engine staat nu niet echt bekend om zijn Multicore support...
Maar wat wil je er mee zeggen dan ?
Nvidia scoort consistent beter op total war dan AMD
Heb je daar voorbeelden van ?

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-04 09:09
Ga dan voor powerline, geen gedoe met kabeltjes, en minimaal verlies van snelheid?

pricewatch: TP-Link TL-PA551KIT

• R0y.
Erik-e schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:40:
Ga dan voor powerline, geen gedoe met kabeltjes, en minimaal verlies van snelheid?

pricewatch: TP-Link TL-PA551KIT
Ik was hier langs de mycom voor een setje gegaan met de vraag of ik het terug mocht brengen als ik amper snelheid zou hebben.

Maar ik was erg tevreden, vanaf me modem gaat de powerline naar mijn router en vanaf daar gewoon kabel.

Minimale snelheids verlies ben ik het niet mee eens, het is erg afhankelijk wat je voor de rest heb. Gaat het over stekkerdozen etc. Maar het is het wel waard om te proberen imo.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Powerline nooit in een stekkerdoos steken ;)
Neem dan een powerline adapter waar je de stekker van de stekkerdoos erin kan steken (doorgeluste adapter zoals die TL-PA551 van hierboven)

Ik heb deze ook en ik heb normaal* helemaal geen verlies van snelheid.. powerline kan wel slechter zijn als er storingsbronnen zijn e.d.
*normaal: een keer in de week ofzo haal ik niet zoveel** snelheid tot ik men pc opnieuw heb opgestart
**niet zoveel: 30Mbps ipv 56-57Mbps, met de draad rechtstreeks in de router haal ik ook 56-57Mbps en dezelfde ping

• blurgh
Shiznit schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:02:
[...]

De Clausewitz engine staat nu niet echt bekend om zijn Multicore support...
Maar wat wil je er mee zeggen dan ?

[...]

Heb je daar voorbeelden van ?
http://tweakers.net/benchdb/test/953

de algemene trend is dat Nvidia AMD bij total war achter zich laat. het zal waarschijnlijk geen extreem verschil worden gezien het feit dat ze rome 2 zwaar willen optimaliseren, maar het kan wel net het verschil zijn tussen wel een fijne framerate en geen fijne framerate

mijn punt bij de clauswitz engine is dat hoewel bij normalgames het zo is dat de GPU de bottleneck is, paradox games hebben hun bottleneck bij de processor en in mindere mate RAM. er wordt nog wel eens aangeraden om dan een mindere processor erin the zetten omdat het toch overkill is maar hierbij dus niet. niet dat het het geval is, maar wel iets om rekening mee te houden. het zou zonde zijn als je er een iets slechtere processor inzet om daarna alleen maar te merken dat hij daarop vertraagt,

• R0y.
SmokingCrop schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 00:27:
Powerline nooit in een stekkerdoos steken ;)
Neem dan een powerline adapter waar je de stekker van de stekkerdoos erin kan steken (doorgeluste adapter zoals die TL-PA551 van hierboven)

Ik heb deze ook en ik heb normaal* helemaal geen verlies van snelheid.. powerline kan wel slechter zijn als er storingsbronnen zijn e.d.
*normaal: een keer in de week ofzo haal ik niet zoveel** snelheid tot ik men pc opnieuw heb opgestart
**niet zoveel: 30Mbps ipv 56-57Mbps, met de draad rechtstreeks in de router haal ik ook 56-57Mbps en dezelfde ping
Die zien er inderdaad interessant uit! Jammer dat ik €70,- teveel van het goede vind als ik al een setje heb liggen.

Maar goed, ik zou eerder powerline gebruiken (als het kan natuurlijk) ipv wifi

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:58
De 660ti lijkt de 7950 te verslaan bij shogun2, maar de 7970(GHZ) is net zo goed of beter dan de 670.
http://www.techpowerup.co...kerCard_Tahiti_LE/21.html
(het is dus niet in elke categorie nvidia boven amd in deze game)

• blurgh
maar daarmee ga we wel meteen naar de echte top-tier kaarten die een klein fortuin kosten. je kan voor bijna half dat geld er eentje kopen die er maar marginaal op achter ligt. met het geld wat je daarmee bespaard kun je over eem paar jaar een nieuwe kopen die(tegen die tijd) net zo goed/beter is dan de GHZ edition.

bovendien is de GHZ de concurent van de gtx 680, en die laat de GHZ edition nog steeds achter zich bij total war.

ik zou voor de 660 TI/vergelijkbare in jouw prijsklasse gaan als total war prioteit heeft over spellen als arkham city, farcry 2 ect. waarbij amd het net even wat beter doet. niet dat amd echt slecht is op total war of nvidia slecht bij die andere, maar ze maken wel net die paar FPS meer dan de ander.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
- Blijf weg van de 7870XT van Club3D. Ondermaatse koeler, verhoudingsgewijs zie je veel mensen met problemen. Ook artifacts meerdere malen gemeld gezien. Bij die van Sapphire speelt dit stukken minder.

- Verwacht geen wereld-overklok van de TahitiLE. Zeker niet die van Club3D, die wordt al luid en warm op stock.

- De 7950 gaat altijd meer performance bieden. Zeker als je de overklok niet meerekent. Gezien de rest van je systeem is het best aan te raden om een stapje hoger te gaan zitten en dus op 660ti/7950 niveau. Alternatief kun je ook nu een GTX 660 overwegen. Dan later naar wens en behoefte eentje erbij prikken. Aangezien je toch een Z77 chipset pakt is het de meerprijs niet qua moederbord. De voeding kan het ook wel aan. Uit ervaring: ik ben nog geen recente game tegengekomen zonder een goed en soepel werkend SLI profiel - vrijwel alles vanaf 2008-2009 draait er prima op en biedt goede tot uitmuntende scaling. Screen tear (best belangrijk bij RTS/isometrisch perspectief want zeer storend) haal je weg met adaptive Vsync.

Let wel dat SLI natuurlijk qua geluid het meeste hoorbare Dbtjes produceert. Maar het is ook ultimate bang for buck (Met de gtx 660 iig). Je kunt ook even m'n sig checken voor m'n build, was op moment van aanschaf zo'n beetje 1100 euro en je draait er vrijwel alles mee op 1080p en 60 fps, alles op ultra met soms wat schuiven met de AA (4x > 2x bijv.).

[ Voor 15% gewijzigd door Vayra op 21-05-2013 15:06 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:58
blurgh schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 14:10:
maar daarmee ga we wel meteen naar de echte top-tier kaarten die een klein fortuin kosten. je kan voor bijna half dat geld er eentje kopen die er maar marginaal op achter ligt. met het geld wat je daarmee bespaard kun je over eem paar jaar een nieuwe kopen die(tegen die tijd) net zo goed/beter is dan de GHZ edition.

bovendien is de GHZ de concurent van de gtx 680, en die laat de GHZ edition nog steeds achter zich bij total war.

ik zou voor de 660 TI/vergelijkbare in jouw prijsklasse gaan als total war prioteit heeft over spellen als arkham city, farcry 2 ect. waarbij amd het net even wat beter doet. niet dat amd echt slecht is op total war of nvidia slecht bij die andere, maar ze maken wel net die paar FPS meer dan de ander.
De videokaart is het belangrijkste onderdeel van een game pc, en persoonlijk vind ik dat een 7970/670 of hoger niet mag ontbreken in een systeem van 1100 euro.
De GHZ is niet de concurrent van de 680, want die laatste kost 100 euro meer, de 670 is wel gelijk geprijsd.

• Shiznit
Ik heb alle reacties gelezen,

WiFi kaartje geschrapt, beetje Powerline is nog aan de prijzige (imo) kant vergeleken met een kabeltje trekken.
Dus kabeltje it is.

Verder, zit ik nu meer aan een Gigabyte HD 7950 WindForce 3X te denken, om nog enigszins binnen
mijn budget te blijven..Na overclocking geen verkeerd kaartje imo, vaak net iets minder dan een 7970 en soms
iets beter dan een 7970 - bron bron bron

@Vayra, GTX 660 SLI is heel natuurlijk vette shizle voor "Maar" circa 370,00 is te veel voormijn budget pricewatch: EVGA GeForce GTX 660 SC 2GB
En je hebt het er over dat je je eigen config ook gekocht hebt voor 1100,-....Maar dat is dan zonder rand apparatuur neem ik aan ? Ik moet voor dat geld ook een beeldscherm kopen he ;)

@ blurgh, Ik snap je verhaal, daarom blijf ik bij mijn keuze van cpu en ga ik er niet op bezuinigen om
een beter videokaart te kunnen nemen.

@ Mitsumark, wat voor een config, inc beeldscherm raad jij dan aan voor 1100,- (Maak er maar 1200,- van)
wanneer er minstens een 7970 of 670 in moet zitten ?

• SmokingCrop
  • Niet online
Als je een kabeltje kan trekken, dan moet je dit zeker doen ;)
Nog steeds stabieler en zeker het snelste.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Is een 8ms monitor wel zo slim voor gaming?

• SmokingCrop
  • Niet online
Draakje5 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:41:
Reactiesnelheid is overrated, de input lag is veel belangrijker ;)
En die zal je niet zomaar in de specs van een scherm zien, deze zal je moeten zoeken in reviews.
Alles onder de 10ms is allemaal goed, als de andere features van het scherm geweldig zijn (input lag, ips paneel, e.d.)

even een quote-je van men guide:
  • IPS paneel (betere kleuren, zeer goede kijkhoek, minder goed voor zwart)
  • 23" versie heeft een hele lage input-lag
  • veel features (verstellen in hoogte en dergelijke)
  • geweldig voor alle doelen (van gamen tot photoshop tot dagelijkse dingen tot ...)
  • Super ervaringen hier op tweakers en door mij zelf
Grafiekje die de vergelijking CRT vs hedendaagse monitors toont waarbij de dell ultrasharp u2312hm in het rood staat (bron: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2312hm.htm)
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/fjyu50la1/input_lag_1.jpg

• Shiznit
SmokingCrop schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:11:
Als je een kabeltje kan trekken, dan moet je dit zeker doen ;)
Nog steeds stabieler en zeker het snelste.
:)
Draakje5 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:41:
De Dell Ultrasharp U2312HM staat in de BBG van mei, zowel de lage input-lag als de korte responstijd maken het zeer geschikt voor het spelen van games. Dan heb ik het idee van wel .

• SmokingCrop was net iets sneller met nog duidelijker info ! (Thx ! )

[ Voor 4% gewijzigd door Shiznit op 21-05-2013 22:55 ]

Pagina: 1