[W7] Xming onder windows7 64bit erg traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-10 19:01
Probleem, ik ben bezig over te gaan naar een windows7-64 bit installatie op mijn huidige XP pc.
Nu draai ik ook linux machientjes, en gebruik Xming (putty X11 tunnel) om die vanaf windows te gebruiken.
Werkt prima.

Nu heb ik net Xming op de Windows7 partitie geinstalleerd, en dat werkt wel, maar is nogal eens super traag.
Het begint al met opstarten van fvwm, welke eventjes een logo 'fvwm' midden op de desktop zet.
Wat onder XP er meteen staat, en een paar tellen later meteen weer weg is, is onder windows7 dramatisch traag.

Het logo zie je beeldlijn voor beeldlijn opgebouwd worden, en wat later op dezelfde manier lijntje voor lijntje weer weggaan.
Niet alles gaat traag met Xming op Windows7, maar blijkbaar zijn 'image draw' acties een ramp.

Ik heb al wat internet zoekwerk achter de rug, en vond uit dat ik niet de enige was.
Bijvoorbeeld deze beschrijft het ook heel aardig : http://murattepegoz.wordp...3/07/xming-and-windows-7/

Ook X11 terminal mobaXterm geprobeerd, met hetzelfde trage resultaat.
Nergens een freeware oplossing kunnen vinden tot nu toe.

Wat is hier loos, dit heeft vast iets te maken met de omgegooide display driver van W7, of iets met WOW64, of alletwee.
Wie weet of dit met de een of andere windows setting weer tot iets bruikbaars te maken is.
De Xming versie die ik gebruik, is de laatste free versie, en hetzelfde onder XP en onder windows7.

George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je hebt na het installeren van Windows 7 wel videokaart drivers geïnstalleerd? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 20-05-2013 18:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Free is 2007 versie en de laatste is 12 mei 2013. Waarom niet gewoon die 10 a 15 euro betalen als de software altijd goed beviel? Of misschien dat cygwin ook kan wat jij wilt?

Als cygwin wat voor je is, dan zul je denk ik ook wat hebben aan de tutorial voor cygwin putty x11 forwarding.

[ Voor 59% gewijzigd door Slaiter op 20-05-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdf
Slaiter schreef op maandag 20 mei 2013 @ 20:10:
Free is 2007 versie en de laatste is 12 mei 2013. Waarom niet gewoon die 10 a 15 euro betalen als de software altijd goed beviel? Of misschien dat cygwin ook kan wat jij wilt?

Als cygwin wat voor je is, dan zul je denk ik ook wat hebben aan de tutorial voor cygwin putty x11 forwarding.
Ik dacht ook van laat ik eens wat nieuwers dan Xming proberen, mobaXterm is veel recenter en, als ik hun documentatie mag geloven, gebaseerd op cygwin, en vertoond exact hetzelfde trage gedrag.
Dus het lijkt me eerder iets windows7 (64bit?) specifieks wat niet goed gaat, of bij mij niet goed staat.
En dat motiveert me niet om maar betaal paketten te kopen in de hoop dat die beter zijn, daarvoor moet ik wel wat meer zekerheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Je zegt het al gebaseerd op.

Geen idee of de betaalde versie goed werkt. Wat ik echter wel lees is dat in novemder ze begonnen zijn met het compilen via MingGW-W64 en ook dat de combinatie met putty versie 0.6.2 en hoger onder win7 goed zou moeten werken.

Weet je trouwens zeker dat opengl (wgl) actief is?

[ Voor 4% gewijzigd door Slaiter op 20-05-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdf
Slaiter schreef op maandag 20 mei 2013 @ 22:00:
Je zegt het al gebaseerd op.

Geen idee of de betaalde versie goed werkt. Wat ik echter wel lees is dat in novemder ze begonnen zijn met het compilen via MingGW-W64 en ook dat de combinatie met putty versie 0.6.2 en hoger onder win7 goed zou moeten werken.

Weet je trouwens zeker dat opengl (wgl) actief is?
Geen idee of opengl actief is, gewoon een recente whql nvidia driver eropgezet, zal toch wel opengl aan boord hebben neem ik aan.
Spelletjes doen het wel, die paar die ik geprobeerd heb, maar die zijn waarschijnlijk directX.
De windows experience index van mijn verre van recent systeem is 7.3, maar de xming performance doet me aan windows 1.02 denken, hier moet iets raars fout zitten, alsof elke pixelupdate een complete scherm refresh triggered of zo.
Komend weekend maar weer verder ploeteren.

in ieder geval bedankt voor het medenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Als je een desktop omgeving wilt via xming en die is traag, dan zou ik je toch willen aanraden om eens naar de wgl optie te kijken van xming.
OpenGL with WGL (AIGLX)

If Xming's native Windows WGL interface for accelerated OpenGL (-wgl option from 7.5.0.8) doesn't work with a program then you can switch on various diagnostic output. Start Xming with special environment variables set
Variable Description
GLWIN_ENABLE_DEBUG=1 Enable debugging output.
GLWIN_ENABLE_TRACE=1 Enable trace output.
GLWIN_DUMP_PFD=1 Output information on the requested visual and pixelformat.
GLWIN_DUMP_HWND=1 Output the window handles used in some operations.
GLWIN_DUMP_DC=1 Output the device context handle used in some operations.
GLWIN_ENABLE_GLCALL_TRACE=1 Output GL function call trace.
GLWIN_ENABLE_WGLCALL_TRACE=1 Output WGL function call trace.
GLWIN_DEBUG_ALL=1 Enable all of the above.

For example
>set GLWIN_ENABLE_DEBUG=1
>set GLWIN_DUMP_PFD=1
>Xming -wgl -resize -multiwindow -clipboard

When testing with remote Linux clients it seems that Mesa's libGL prefers to use client-side swrast and transfer the image to the server using Xlib. To force the use of GLX so rendering is indirect (takes place on the server), and thus can be accelerated, set the environment variable...

$ export LIBGL_ALWAYS_INDIRECT=1 or use any nonzero value

on the remote machine. Check that...

$ glxinfo | grep OpenGL

mentions your Windows machine's graphics card vendor, if it mentions Mesa, you still have software rendering.
Accelerated indirect GL does not occur with local clients.

Note: User feedback is required (e.g. Xming logs and success reports) for different graphics cards that support hardware accelerated OpenGL. Xming releases (7.5 series), used without option -wgl (i.e. just with software rasterization), render with the Mesa library (latest version: OpenGL 2.1, GLX 1.4, Mesa 9.2-devel) and usually display even the most difficult clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdf
Slaiter schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:54:
Als je een desktop omgeving wilt via xming en die is traag, dan zou ik je toch willen aanraden om eens naar de wgl optie te kijken van xming.

[...]
fvwm is een window manager, zou ik geen volwaardige desktop omgeving willen noemen.
Draai dat al wel zo'n 15 jaar op linuxbakkies, welke ik dan remote via windows (exceed, later xming) bedien.
Zelfs op mijn 10 jaar oude notebook op XP draait het prima, lijkt me dus sterk dat het een opengl probleem zou zijn.
Hier is iets vreemds aan de hand, zelfs als windows7 het display als een domme framebuffer ziet, verwacht je nog niet zo'n enorme traagheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Ik weet wat fvwm is, maar ik weet niet hoe dat loopt via xming of dergelijke programma's en kan ergens alleen of aan een brakke win 7 64bit ondersteuning en aan opengl of anderzijds iets met de video doorvoer bedenken.

Linux is me wel bekend, maar niet op deze manier en ik probeer alleen mee te denken.

Is er voor Xming geen irc oid waar je het probleem kunt voorleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdf
Slaiter schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 15:35:

Is er voor Xming geen irc oid waar je het probleem kunt voorleggen?
Geen idee, maar ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat het een nvidia gerelateerd probleem is.
Mijn werk notebook (integrated intel gpu) doet het wel gewoon goed, en een ander systeem met radeon is ook gewoon snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Oke als je denkt dat het nvidia gerelateerd is, is het dan mogelijk om dat te testen via de onboard videochip van het moederbord? Dan kun je dat eventueel uitsluiten of bevestigen en op basis daarvan verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdf
Slaiter schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 10:45:
Oke als je denkt dat het nvidia gerelateerd is, is het dan mogelijk om dat te testen via de onboard videochip van het moederbord? Dan kun je dat eventueel uitsluiten of bevestigen en op basis daarvan verder kijken.
Heb geen onboard video, maar dat systeem met een radeon daar zat eerst (eergister) een nvidia in.
Die oude nvidia was dus ook traag, en die zojuist geinstalleerde radeon snel met Xming.
Kwam er vandaag achter dat video'tjes niet daaiden, WEI kon die ook niet bepalen, onderliggende fout was het ontbreken van een WDDM driver.
Nah, uninstall utility van AMD gedraaid, en opnieuw de laatste catalyst eropgezet.
En zowaar videotjes doen het weer.
Maar Xming is nu weer lekker traag.
Dus nu verdenk ik de WDDM handel...
Nu maar uitzoeken of ik Xming kan draaien buiten WDDM om, ben bang dat ik het antwoord al weet.
Pagina: 1