Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor ICT-studie.

Pagina: 1
Acties:

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:29
Hallo allen,

Binnenkort begin ik aan een ICT-studie en daar is een laptop vereist. Ik zat eerst lang in de regio van Dell te zoeken met de Inspirion 15r SE of de Inspirion 14z. Echter wilde ik mij niet blind staren op één merk en ben ik verder gaan zoeken.

De eisen zijn:

Minimaal i5 3rd. Gen.
Goede accuduur.
4-6GB werkgeheugen.

Bij toeval stuitte ik bij Paradigit.nl op de HP Envy series. Allereerst de Envy 4, maar al snel de Envy 6 vanwege een groter scherm (14" t.o.v. 15,6"), wat mij maar €4,- meer zou kosten.

Echter keek ik in de reclamefolder van dezelfde winkel en kwam ik een Acer Aspire V3 tegen. Qua vergelijking dezelfde specs maar:

V3: laptop

17,3" scherm (1600*900) 44,5 cm
6GB werkgeheugen -> uitbreidbaar tot 8GB (nu alle sloten vol)
DVD speler
Intel Core i5-3230M 2,6Ghz -> Turboost 3,2Ghz.
500 GB HDD
3,2 KG
Batterij n.b.

Envy 6: ultrabook
15,6" (1366*768) 39,6 cm
4GB werkgeheugen -> uitbreidbaar tot 16GB (1 slot over)
Geen DVD speler
Intel Core i5-3317U 1,7Ghz -> Turboboost 2,6Ghz
Msata SSD 32 GB + 500 GB HDD
2,1 KG
Batterij ongeveer 7 tot 8 uur.

Beiden laptops zijn te vinden bij Paradigit, waar de Envy 6 te koop is voor: 648 en de V3 voor 599.

Nu weet ik nog niet zo goed welke programma's ik allemaal moet gaan draaien, maar er komt i.i.g programmeren aan te pas en mogelijk ook VM's.
Beiden laptops zijn tegelijkertijd op de markt gekomen, maar waar ik op dit moment nog niet uitkom, is het verschil van CPU.

Ik zou haast zeggen dat de i5-3317U nieuwer is dan de 3230M. Qua Ghz. "wint" de 3230 het qua snelheid, maar ik weet dat je jezelf niet moet blindstaren op Ghz'en. Google heeft geen goede resultaten opgeleverd dus ik was benieuwt wat de kenners er van zeggen.

Wat zouden jullie zeggen/kiezen/doen? O-)

Met vriendelijke groet,

[ Voor 9% gewijzigd door CuBras op 20-05-2013 15:50 ]

Verwijderd

Kenner vertelt: voor een ICT studie is een 1080p scherm verplicht. Elke notebook die dat niet heeft kan je naar mijn mening direct afstrepen. En dan blijft er bar weinig over buiten de inspiron 15R SE.

Zeker voor programmeren, dat wil je zeker niet op een scherm van 768 pixels hoog doen. Dat werkt gewoon voor geen meter.

• CuBras
Bedankt voor je snelle reactie Darkstone,

Het probleem is, dat ben ik vergeten te posten, is dat mijn budget niet heel hoog is. Volgens de school zou ik uit de voeten moeten kunnen voor rond de 500 euro.
Ik ben expres al wat hoger gaan zitten omdat die 500 euro laptops niet aan mijn voorkeur voldeden.
Ik wilde tussen de 575 en 630 gaan zitten.

De 15R SE valt dus eigenlijk buiten mijn budget. Zoals ik je reactie lees is het jouw persoonlijke voorkeur om op 1080 te programmeren. Anders was mij wel geadviseerd om naast een i5 een 1080 scherm te nemen.

Om terug te komen op mijn vraag: het verschil in de 3317 en de 3220, merkbaar verschillend en zo ja, welke van deze twee komt beter tot zijn recht m.b.t. de studie?

• N0EPie0910
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:04
Dell heeft elke week andere kortingscode's. Het is mogelijk op sommige momenten een Inspiron 15R SE voor €600 te halen met EPP-korting, shopkorting en de kortingscode. Kijk hier anders even, en houd de kortings-site in de gaten: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1508648

Verwijderd

De envy 6 is even duur als de goedkoopste inspiron met 1080p scherm. Vorige week had je hem zelfs voor €600.

Ik zou overigens eerder pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX2BMH) aanraden dan de envy of acer..

• dijstr
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-08-2024
Eventueel deze toshiba een idee?

Niet duur voor wat je krijgt, een 3230 processor en 8gb ram voor €511,-

Zou er zeker even naar kijken! :)

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:51:
Kenner vertelt: voor een ICT studie is een 1080p scherm verplicht. Elke notebook die dat niet heeft kan je naar mijn mening direct afstrepen. En dan blijft er bar weinig over buiten de inspiron 15R SE.

Zeker voor programmeren, dat wil je zeker niet op een scherm van 768 pixels hoog doen. Dat werkt gewoon voor geen meter.
Ikzelf heb een ICT studie gedaan en ben ondertussen alweer 4 jaar werkzaam als programmeur.
Nog nooit heb ik een dergelijke opmerking gehoord dat je op een niet HD scherm niet zou kunnen programmeren. Zit nu aan mijn tweede werklaptop en geen van beiden had een HD scherm. Momenteel werk ik op een 1366 x 768 scherm en dit werkt echt wel prima hoor. Voorheen een 1440x800 gehad en ook dat werkt ok.

Om terug te komen op de vraag van CuBras: Voor een studie ICT heb je echt geen wondermachine nodig.
Let er wel op dat je een laptop neemt die in ieder geval de gehele studie mee kan gaan, dat is kostentechnisch wel zo prettig. Persoonlijk ben ik geen fan van Acer. Dit omdat ik zelf gestart ben met mijn studie met een Acer. Dat ding heeft het 3e jaar niet gehaald vanwege de bouwkwaliteit.
Daarnaa een Dell aangeschaft, maar ook die binnen een jaar weggedaan. Hiervoor heb ik 6x (niet overdreven) een monteur van Dell over de vloer gehad. Nu werk ik al jaren op een HP en dat bevalt me prima.

Mijn persoonlijke tip: ga voor de HP, alleen al vanwege de bouwkwaliteit. Met een Core i5 kan je eigenlijk niet mis zitten. Succes met je keuze en ben benieuwd wat je gaat kiezen.

[ Voor 27% gewijzigd door DonJunior op 20-05-2013 16:19 ]

*sowieso

Verwijderd

1080p forum768p forum1080p frowsen
768p bowsenAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JE9fmiQRJNGccuLn0LCcP0p1/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kMfp4MBj2g3h4oG9ajinLKmo/thumb.png

Trek je eigen conclusie. Bij mij op schoolt twijfelt niemand erover dat een 1080p scherm een must is, en ik hoefde geen een van die personen te overtuigen.

Dat je de HP moet kiezen vanwege de bouwkwaliteit snap ik overigens niet. HP staat juist slecht bekend qua bouwkwaliteit. Volgens mij is de €140 goedkopere lenovo beter gebouwd, je hebt dan nog geld over om er een SSD in te zetten (zeer aan te raden met VM's).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2013 16:25 ]

• CuBras
@N0EPie0910,
Dank je, voor de tip. Ik kende het topic stiekem al, daarom hoorde ik ook al over de Inspirion Series.

@Darkstone,
De Envy is bij Paradigit 648, en de 15R SE is 699. De 15R is overigens ook 649, maar die heeft geen 1080 scherm.

@dijstr,
Bedankt voor je input, ik zal er zeker even naar kijken. Op het eerste gezicht een erg mooie aanbieding. Zal even kijken naar reviews e.d. Want ik heb niet zulke goede verhalen over Toshiba gehoord, maar wie weet! Dank je wel alvast.

@DonJunior,
Ik moet zeggen dat ik zelf ook al een lichte voorkeur had voor de HP. Zo te horen ben je er zelf wel positief over.
Zodra de keus gevallen is dan komt het hier in het topic te staan ;)

@Darkstone,
Is het niet zozeer de gewenning van 1080p? Ik kan inzien dat het voor jou iig, fijner werkt, maar op de 768 screens kan je m.i. het overzicht beter bewaren. Ik vind het bijv. niet erg om een keer te moet scrollen.
Ik hou je Lenovo trouwens in gedachten, wat jij zegt over VM's en SSD's is het nog wel een onderzoekje waard.
Nog bedankt voor de tip!

Verwijderd

CuBras schreef op maandag 20 mei 2013 @ 16:35:
@Darkstone,
De Envy is bij Paradigit 648, en de 15R SE is 699. De 15R is overigens ook 649, maar die heeft geen 1080 scherm.
Er zijn altijd kortingsacties, momenteel kom je rond de €650 uit.
Is het niet zozeer de gewenning van 1080p? Ik kan inzien dat het voor jou iig, fijner werkt, maar op de 768 screens kan je m.i. het overzicht beter bewaren.
Het is eerder zo dat je totaal geen overzicht heb. Als ik in Qt creator de debugger start hou ik op een 768p scherm 18 regels code over. Dat is als ik de taakbalk aan de zijkant zet en even aanneem en even aanneem dat debuggen mogelijk is zonder enige vorm van feedback van je programma. Zelfs een console window past niet meer op je scherm.

• punisher007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-11 17:15
Wat voor ict studie is het eigenlijk? Niet geheel onbelangrijk. ICT is nogal breed ;)

http://blog.bjornhouben.com

• DonJunior
@DarkStone: Eerlijk is eerlijk, ik zou ook liever op een HD scherm programmeren. Maar dat is wat anders dan wat jij aangeeft in je eerste post. Daar zeg je dat het VERPLICHT is om FullHD te werken. Dat is natuurlijk onzin. Als jij het fijner vindt om op 1440x900 te werken dan is er niemand die je tegenhoudt.

*sowieso

Verwijderd

DonJunior schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:10:
@DarkStone: Eerlijk is eerlijk, ik zou ook liever op een HD scherm programmeren.
1024*768 is ook HD.

Als je op wat voor manier dan ook een goede resolutie binnen je budget kan krijgen is dat, zeker voor programmeren, altijd de beste keus. Binnen het budget van TS is dat prima mogelijk. Sowieso, de inspiron heeft nog betere specs als de HP, dus zelfs als je alleen naar de specs kijkt....

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
DonJunior schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:10:
@DarkStone: Eerlijk is eerlijk, ik zou ook liever op een HD scherm programmeren. Maar dat is wat anders dan wat jij aangeeft in je eerste post. Daar zeg je dat het VERPLICHT is om FullHD te werken. Dat is natuurlijk onzin. Als jij het fijner vindt om op 1440x900 te werken dan is er niemand die je tegenhoudt.
Beetje een rare toon in je reactie die je maakt, ik denk dat je de intentie van donkere steen verkeerd begrepen heb. Darkstone is zelf heel ervaren met daadwerkelijk programmeren en hij maakt een zeer sterk punt dat een hogere resolutie eigenlijk ergonomisch gezien een veel sterkere user experience oplevert dan een standaard resolutie. Met name de extra ruimte levert heel veel productiviteit op voor de programmeurs onder ons.

[ Voor 6% gewijzigd door Vinand op 20-05-2013 17:30 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Ghostier
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-10 09:29
Niet heel belangrijk, maar voor front-end programmeurs moet je soms ook resoluties testen, en dan is een enigzins hoge resolutie ook handig. Kan wel op een 2de scherm, maar dat kost ook extra.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 01:34
Ik doe Software-engineering en wanneer je in een klasse zit met paar honderen regels zit dan is een Full HD scherm zeker een toevoeging hoor. Scrollen is misschien niet vervelend maar het is vervelend dat je niet in 1 oogopslag het overzicht hebt.

8GB RAM is overigens geen overbodige luxe.

• DonJunior
Vinand schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:29:
[..] Beetje een rare toon in je reactie die je maakt, [..]
Dan vermoed ik dat jij mijn reactie verkeerd geïnterpreteerd hebt ;)

Zoals jij het aangeeft, breng je het verhaal al heel anders. Het is inderdaad ergonomisch vele malen fijner om op een hogere resolutie te werken. Wat ik alleen probeer aan te geven is dat deze keuze persoonlijk. Ik kan namelijk al jaren prima uit de voeten met een lagere resolutie.

*sowieso

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
DonJunior schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:44:
[...]

Dan vermoed ik dat jij mijn reactie verkeerd geïnterpreteerd hebt ;)
Mijn excuses, caps zijn heel snel zo toonaangevend terwijl dat meestal niet zo bedoelt is.
Zoals jij het aangeeft, breng je het verhaal al heel anders. Het is inderdaad ergonomisch vele malen fijner om op een hogere resolutie te werken. Wat ik alleen probeer aan te geven is dat deze keuze persoonlijk. Ik kan namelijk al jaren prima uit de voeten met een lagere resolutie.
Dan ben jij als programmeur op de GOT een uitzondering, elke programmeur tot nu toe ondersteunt de mening van de gemiddelde tweakers op het GOT over resoluties als belangrijkste specificatie in een notebook. Hou er ook rekening mee dat met mensen die met een Full HD display werken dat er bij hun allemaal ook een reden waarom ze ook never nooit meer terug willen gaan.

Enkele voorbeelden voor mij bijvoorbeeld:
- Dat je dus zonder minimaliseren/maximaliseren meer programma's tegelijk kan bedienen op 1 scherm.
- meer broncode op je scherm kan hebben.
- meerdere vensters naast elkaar geopend houden (bijvoorbeeld broncode/info van browser ene helft links, en een grote acceptabele werkblad van de HTML//Dreamweaver of whatever op de rechterhelft of meerdere browser geopend houden met daarbij excel/word op de rechterhelft)
- meer paletten en daarbij grotere pixelruimte bij photoshop op een enkele scherm.
- Veeeeeeeeel meer werkruimte in excel waardoor je meer overzicht kan houden en niet constant hoeft te scrolllen om formules correct op te bouwen en resultaten/fouten uit te lezen.

Een hogere resolutie zorgt ervoor dat ik werkzaamheden op mijn laptop daadwerkelijk 2 a 3 keer zo snel en foutloos kan uitvoeren (en dat meen ik echt!).

Het is naar mijn idee nu meer zo een situatie als: Heb je het nooit ervaren, dan zul je het nooit missen, heb je het ervaren, dan wil je niet meer zonder. Hetzelfde discussie als bijvoorbeeld: over een systeem met een HDD waarbij we uiteraard wegens de grote bottleneck in de performance ervan een SSD zullen adviseren. Zodra je eenmaal een SSD ervaren hebt zullen gebruikers vervolgens ook niet meer terug willen naar een systeem met een HDD.
CuBras schreef op maandag 20 mei 2013 @ 15:48:

Envy 6: ultrabook
15,6" (1366*768) 39,6 cm
4GB werkgeheugen -> uitbreidbaar tot 16GB (1 slot over)
Geen DVD speler
Intel Core i5-3317U 1,7Ghz -> Turboboost 2,6Ghz
Msata SSD 32 GB + 500 GB HDD
2,1 KG
Batterij ongeveer 7 tot 8 uur.
Doe je zelf een plezier en neem NIET de HP envy laptop. Deze series zijn niet zo prijstechnisch en heeft enkele addertjes onder de gras...

Het scherm wat erin gebruikt is echt heel erg slecht (zeer lage helderheid van mijn 150 nits, erg reflectief en een belachelijk slechte contrast van 195:1... Ja echt 195:1, ik heb het gezegt ja). Volgens mij is dit het slechtste display wat ik ooit in een notebook gekomen ben. Ook is de koeling behoorlijk matig: de case van de behuizing onder load komt al gauw tegen de 50 graden aan... Ten derde word dit model ook geplaagd door een zwakke wifi antenne en een behoorlijk onstabiele signaal. Oftewel, deze laptop is echt een behoorlijke miskoop aangezien hij voor de specs ook nog eens relatief duur is, en ik haat het om dat woord "miskoop" te gebruiken.
Ik zou haast zeggen dat de i5-3317U nieuwer is dan de 3230M. Qua Ghz. "wint" de 3230 het qua snelheid, maar ik weet dat je jezelf niet moet blindstaren op Ghz'en. Google heeft geen goede resultaten opgeleverd dus ik was benieuwt wat de kenners er van zeggen.
De i5-3317U is een ULV processor waar de 3230M een Full Voltage variant is. Wat dat wil zeggen is dat de processor in de HP envy een Ultra low voltage variant is die in principe alleen gebruikt worden in Ultrabooks vanwege de lagere maximale energieverbruik van 17 watt ten opzichte van de 35 watt in de 3230M. De ULV processoren worden dus alleen gebruikt om minder warmte te genereren waardoor fabrikanten een kleinere thermische afvoer kunnen gebruiken waardoor de laptop dunner kan worden. Het nadeel hiervan is dat dit ten koste gaat van de totale kracht die er uit een ULV chip gehaald kan worden. Een ULV i5 is namelijk al gauw zo een 40% zwakker dan zijn "Full Voltage" broer.

Nu komen we bij het probleem van de HP uit: namelijk dat dit bij de Envy behalve de mindere kracht ook nog eens heel erg "half assed" uitgevoerd is aangezien de machine ondanks het lagere gebruik nog steeds behoorlijk heet kan worden. De variant met de videokaart raakt zelfs zo overhit wanneer je een game gaat spelen dat er sprake is van throttling (behoorlijke snelheid verlagen omdat er minder watt gebruikt word om hitte/brand schade te voorkomen). Het tweede punt is dat de HP ondanks de lagere watt verbruik en de ULV processor alsnog een relatief hoge gewicht heeft. Dit duidt er gewoon volledig op dat HP heel erg bezuinigt heeft met de kwaliteit van de componenten in de machine. En laat HP in het consumentensegment daarmee toevallig een behoorlijke trackrecord van koelingsproblemen hebben (HP G-series, HP DV-series hebben altijd al veel thermische gebaseerde problemen gehad en daardoor een relatief korte en onbetrouwbare levensduur). Dit geld uiteraard niet voor de zakelijk lijnen die veel beter gebouwd zijn.
Wat zouden jullie zeggen/kiezen/doen? O-)
Ik zou dus op basis hiervan geen van de beide modellen uitkiezen die je bij Paradigit heb zien staan. Het beste keuze ligt eigenlijk toch bij de Dell Inspiron 15R Se omdat deze voor een programmeur de sterkste essentiele specificaties aanbied zonder echt adders onder de gras voor een acceptabele prijs. Hierbij moet je natuurlijk wel gebruik maken van de kortingscode's, bonnen en acties van Dell.

Wil je toch iets hebben wat toch een stuk meer draagbaarder is (1.9kg), stevige behuizing heeft ten opzichte van de Dell, betere accuduur en een uitstekende scherm heeft... Dan zou ik alleen nog als alternatief kijken naar de Vaio S15. Is natuurlijk wel een prijsklasse hoger maar dan heb je het beste van de HP Envy, alleen nog een stuk beter, het beste van de Dell (specs) met daarbij een Full HD IPS scherm wat gewoon veel fijner is om mee te werken vanwege de lekkere kijkhoeken, en omdat het gewoon een baas van een scherm is. <3

Ik hoop dat mijn hele verhaal een beetje duidelijk is om te begrijpen voor de TS...

Okay, nu weer verder met mijn scriptie! :*)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 08:41
Weet je wat je gaat gebruiken als ontwikkelomheving
Is dat Visual Studio? Dan is 1000+ pixels als hoogte wel erg fijn.
Pagina: 1