Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:43
Twee maand geleden is mijn oma overleden. Omdat mijn eigen moeder 2 jaar geleden is overleden krijgen mijn zus en ik het deel van de erfenis dat anders naar mijn moeder was gegaan. Nu is het zo dat ik dit deel graag door wil geven aan mijn vader. Ook mijn zus wil dit doen, zodat al het geld dat normaal gesproken bij mijn ouders was gekomen, nu alsnog bij mijn vader komt ipv ons.

Het gaat niet om een heel groot bedrag, het zal zo rond de 4 tot 5 duizend euro p.p. liggen. Nu vraag ik mij af wat de beste manier is om dit "door te sluizen" zonder dat de belastingdienst zich daar te veel mee gaat bemoeien.

Even wat gegevens:
  • Zowel mijn zus als ik zijn niet getrouwd en hebben ook geen geregistreerd partnerschap
  • Mijn zus en ik hebben beiden geen kinderen
  • Al mijn overgrootouders zijn overleden
  • Ik heb aan die kant van de familie nog 3 ooms en 1 tante. Het gaat dus om 1/5 deel van de totale erfenis.
Voor zover ik kan zien krijgen wij het geld belastingvrij. Verder kan ik €2.057,- per kalenderjaar schenken aan mijn vader zonder dat hij daar belasting over hoeft te betalen. Ik ga er vanuit dat zowel ik als mijn zus dit kunnen doen? Dus mijn vader zou dan 4114,- per jaar ontvangen zonder dat hij daar belasting over hoeft af te dragen?

Als ik de erfnis aanvaard, zou het mij dus 2 kalenderjaren kosten om het geld over te dragen, opzich is dat wel te overzien.

Nu vroeg ik mij af of het niet aanvaarden van de erfenis ook een optie is. Er zijn vier groepen van erfgenamen en als ik naar mijn eigen situatie kijk zijn alleen mijn vader en mijn zus een erfgenaam van mij. Klopt het dat als ik de erfnis wijger, en mijn zus doet hetzelfde, mijn vader automatisch de volgende in de rij is? Of wordt ons deel dan verdeeld over mijn ooms en tante?

Mocht ik het via het niet aanvaarden door kunnen sluizen naar mijn vader, wordt er dan nog belasting ingehouden?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-05 12:21
Anders pin je het geld gewoon in contanten en geef je dat aan je vader? Met boodschappen doen en tanken jaag je dat geld er zo doorheen.
Al gaan er ook geen alarmbellen bij de belasting af als jij het bedrag direct naar hem overmaakt omdat het slechts een relatief klein bedrag is.

[ Voor 35% gewijzigd door Het Fantoom op 20-05-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:02
Als je weigert, krijgen de andere erfgenamen meer, dus gaat niet alles naar je vader.

Dit is een typisch geval waar je met 'estate planning' wat van kunt maken: als jij en zus het geld rentedragend aan je vader lenen, maar daarbij bepalen dat die rente pas bij overlijden van je vader opeisbaar is, voorkom je verschuldigdheid van erfbelasting in de toekomst en heeft je vader nu het genot van het geld.

Is er tegen die tijd geen erfenis te verdelen, so be it, maar is die er wel dan scheelt het in de erfbelasting.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Estate planning is echt veel te veel moeite voor dit soort bedragen. Het niet-aanvaarden helpt in jouw geval niet, zoals StevenK zegt gaat het dan naar de andere erfgenamen en niet naar je vader. Het netste is het om dit te doen volgens de andere optie die je zelf noemt: het maximale bedrag dat belastingvrij is, schenken aan je vader. Dan ben je inderdaad twee of drie jaar bezig voor het volledige bedrag bij je vader is. Je kunt het ook in één keer doen. In dit geval vind ik* er wel wat voor te zeggen om dit als 'natuurlijke verbintenis' aan te merken; je vader zou dan geen belasting verschuldigd zijn over de schenking. De kans dat de belastingdienst bij dit soort bedragen controleert is overigens klein.

* Deze post is geen juridisch advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Bedankt voor de antwoorden. Het bedrag cash opnemen en spenderen aan dagelijkse uitgaven is voor mij geen optie. Mijn moeder had een duidelijke bestemming voor het geld (ook al is het geen fortuin), namelijk het huis. Ik wil het daarom ook graag netjes regelen.

Twee jaar is ook nog wel te overzien, zeker omdat het om kalenderjaren gaat. Ik heb geen idee hoelang de afwikkeling van een erfenis doorgaans duurt, maar als dat geld dit kalenderjaar nog op mijn rekening staat is het in principe allemaal in januari overgeheveld op een correcte manier.

De natuurlijke verbintenis is nogal gevoelig voor interpretatie zo lijkt het, misschien maar beter om geen slapende honden wakker te maken daar aangezien je het echt specifiek aan moet geven op je aangifte.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 14:20

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je ouders waren niet getrouwd? Even zoeken op internet leert dat dat niets uitmaakt dus....

[ Voor 74% gewijzigd door Jaspertje op 20-05-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 296523

Kan je dit niet bij de notaris anders regelen die over de erfenis gaat van je oma?
want het lijkt me dat dat wordt geregeld door een notaris? Die kan je ook gelijk alle mazen in de wet vertellen.

Zelf dacht ik dat het wel mogelijk is om het door tegeven dat jij jouw deel van de erfenis aan je vader wilt schenken. Zonder dat daar belasting wordt over gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:38

Knutselsmurf

LED's make things better

Ik zit in vergelijkbare situatie, waarin ik dus erfgenaam ben van mijn opa en oma, omdat mijn vader eerder is overleden dan mijn opa en oma. Belastingtechnisch gezien is het heel ongunstig om jouw vader (in mijn geval mijn moeder) rechtstreeks te laten erven. Dit had dan in het testament van je oma vastgelegd moeten zijn. De gunstigste optie is waarschijnlijk om je vader jaarlijks een bedrag te schenken. Let er wel op, dat het belastingvrije bedrag niet geldt voor wat jij mag geven, maar voor wat jouw vader mag ontvangen. Je mag dit dus niet verdubbelen.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Mazen in de wet... Is dat allemaal niet wat overdreven. Het gaat om maximaal 5.000 euro. Geen haan die daar naar kraait als je dit naar je ouders overmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Anoniem: 511904 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:12:
Mazen in de wet... Is dat allemaal niet wat overdreven. Het gaat om maximaal 5.000 euro. Geen haan die daar naar kraait als je dit naar je ouders overmaakt.
Correctie, 2x 4k á 5k
dus zo'n 6k tot 8k á 30% schenkingsbelasting. Is toch redelijk zuur als de belastingdienst, om wat voor reden dan ook, vragen daar over gaat stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 11:53
Wellicht kunnen jullie het geld lenen aan je vader en elk jaar de rente (evt. plus een deel aflossing) schenken. Ook handig als je vader overlijdt, van zijn erfenis wordt eerst de lening afbetaald en daar betaal je dus geen belasting over.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-04 14:27
Gewoon die maximale schenking doen per kalenderjaar, dan heb je per 1 januari allebei al iets meer dan 4000 aan je pa geschonken zonder belasting. Het restje komt dan een jaar later...

Gemakkelijk, geen zaken op papier nodig en alles netjes volgens de regels. Bij deze bedragen geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Napo schreef op maandag 20 mei 2013 @ 21:14:
[...]

Correctie, 2x 4k á 5k
dus zo'n 6k tot 8k á 30% schenkingsbelasting. Is toch redelijk zuur als de belastingdienst, om wat voor reden dan ook, vragen daar over gaat stellen.
Als het ts erg zenuwachtig maakt dan wacht hij gewoon tot 1 januari. Doet hij 2x2000 en de rest geeft hij contant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Waarom willen jullie dit aan je vader laten toekomen? Er vanuitgaande dat jullie vader op zijn beurt eerder overlijdt dan dat jullie dat doen en dat jullie weer delen in zijn nalatenschap, zul je enkel zijn nalatenschap vergroten; dat kan betekenen dat jullie t.z.t. over die 5.000 euro erfbelasting moeten afrekenen; daar schiet je weinig mee op (e.e.a. afhankelijk van financiële situatie vader ten tijde van zijn overlijden).

Je komt hier waarschijnlijk verder met het lenen van het bedrag aan je vader; daardoor kan hij er tijdens zijn leven over beschikken; als er bij zijn overlijden niet genoeg is om de leningen weer af te betalen, is het 'pech' voor jullie; dan zijn jullie het geld kwijt. Om de lening op zichzelf niet als schenking te laten kwalificeren kan je je vader eventueel een kleine rente laten betalen; die betaalde rente zou je zelfs op jaarbasis weer terug kunnen schenken.

Voordelen:
- je vader kan tijdens zijn leven over de 5.000 beschikken alsof het van zichzelf is;
- bij zijn overlijden komt de 5.000 euro niet bovenop zijn nalatenschap (immers: een schuld van de nalatenschap aan ieder van jullie).
- vader wordt niet in box 3 geheven over de 5.000 (immers: geleend geld)

Nadelen:
-vader een zakelijke rente laten betalen om e.e.a. belastingtechnisch goed te laten lopen (bedrag kan je jaarlijks binnen de vrijstelling weer aan je vader terugschenken)
-jullie zullen zelf in box 3 aangifte moeten doen van die 5.000 (immers: een vordering op je vader waarover je een fictief rendement van 40% tegen 30% belastingdruk (1,2%) zult afrekenen, mits totaal vermogen boven box 3 vrijstelling). Ook dit kan je evt. met de rente 'gelijktrekken' (door je vader effectief - evt. na terugschenken - 1,2% te laten betalen).

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 20-05-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Als het "voor het huis" bedoeld is, bedoel je dan spullen of werkzaamheden? Of de hypotheek?
In het eerste geval kun je natuurlijk de spullen/diensten gewoon betalen voor je vader.

Edit: Of je opent een nieuwe rekening op jouw naam en geeft je vader het pinpasje.

[ Voor 19% gewijzigd door c0ne op 20-05-2013 21:58 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niet te moeilijk doen. Deel overmaken wat belastingvrij geschonken kan worden en de rest contant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Roenie schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:35:
Niet te moeilijk doen. Deel overmaken wat belastingvrij geschonken kan worden en de rest contant
Dit, waar praten we over. Zelfs het cash deel als je hem dat geeft en hij gaat een beetje fatsoenlijk met zijn eigen centen om kan hij dat gebruiken ter aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Dit topic heb ik meer gestart om te kijken of het niet eenvoudiger op te lossen was (bijvoorbeeld door gewoon te wijgeren zodat het automatisch bij de juiste persoon zou komen). Dat is er dus niet. Ik zorg er gewoon voor dat het geld als schenking wordt overgemaakt. Bedankt allemaal!

...

Pagina: 1