Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:35
Zoals de titel luidt: is het nog veilig in Zweden? Afgelopen nacht waren er weer eens rellen in een wijk van Stockholm, zie het volgende nieuwsbericht:
Zware rellen in wijk Stockholm - NOS:
-wijken met >80% allochtonen
-gefrustreerde jongeren
-honderden (!!!) auto's vernield
-een parkeergarage is compleet uitgebrand
-de politie moest met een hoop man komen, om de rust weer terug te keren in de wijk.

Volgens mij gaat het in Zweden goed fout met de massale toestroom van immigranten uit allerlei landen, want dit is niet de enige plek waar het rommelt, want zie verder eens:
-Rellen in Malmö na ontruiming gebedsruimte
-Aanslagen in Stockholm

En dat is niet alleen in Zweden het geval, ook in Oslo (Noorwegen) en Kopenhagen (Denemarken) is dat zo:
-Rellen tussen politie en duizendtal jongeren in Kopenhagen
-Oslo's Epidemic of Rape

En daar is nog véél meer van te vinden op internet. Het is alleen dat onze Nederlandse media Zweden en de rest van Scandinavië nog steeds zien als de meest veilige EU-landen. Als ik zo de nieuwsberichten hierboven interpreteer, ben ik nog veiliger in Nederland dan in een grote stad van Scandinavië, want wat daar allemaal gebeurd:
-bomaanslagen vanuit het criminele circuit
-vrouwen worden door immigranten verkracht
-er worden veel mensen beroofd in Oslo bijvoorbeeld, de politie verliest daar langzaamaan de controle
-veel rellen met de politie

Verder snap ik niet dat de Scandinavische landen zoveel immigranten toelaten in hun steden: inmiddels is er zowel in Nederland als sommige andere landen het geluid te horen dat immigranten alleen nog asiel krijgen, als ze iets toe te voegen aan onze maatschappij: denk daarbij aan vacatures van ingenieurs in bepaalde bedrijven, die maar niet vervuld kunnen worden bijvoorbeeld. In Zweden zijn er overigens ook helemaal niet zoveel banen, sterker nog: ook daar is veel werkloosheid:
Zoals de meeste Europese landen heeft Zweden te maken met een hoge werkloosheid. Volgens Eurostat bedraagt het werkloosheidspercentage in Zweden (april 1997) 10,7%, waarmee Zweden net onder het Europese gemiddelde (EU15) zit, dat in april 1997 10,8% bedroeg. De hoogste werkloosheid komt voor in Spanje (20,9%) en Finland (16,6%), terwijl de landen met de laagste werkloosheid Luxemburg (3,7%) en Oostenrijk (4,5%) zijn. De werkloosheid in Zweden is sinds het begin van de economische crisis begin jaren '90, toen de werkloosheid nog 1,8% bedroeg, zeer sterk gestegen.

Tengevolge van de hoge werkloosheid krijgen bepaalde groepen mensen te maken met groeiende problemen bij het vinden van werk en lopen ze het gevaar om geheel uitgesloten te worden van de arbeidsmarkt. Met name jonge mensen zijn hier het slachtoffer van met een gemiddelde werkloosheid van 22,3% in april 1997 (gemiddelde in de EU: 20,5%), maar ook onder immigranten en gehandicapten is de werkloosheid hoger dan gemiddeld.
Bron.
En dat zijn dus momenteel zo'n 600.000 werklozen in Zweden.

Het aantal immigranten in Zweden is ondertussen opgelopen naar zo'n 100.000 nieuwkomelingen per jaar. Bron.
Er is geen werk voor ze, ze komen in slechte woonomstandigheden terecht, ze integreren niet, etc. etc. : kweekvijver voor extremisme?

Ondanks dat op emigratiebeurzen Zweden populair is, omdat er volgens die bureaus:
-De stress is te verwaarlozen
-Er zijn buiten Stockholm geen files
-De criminaliteit is lager dan in Nederland (really???)
-Mensen hebben respect voor elkaar
-De Zweedse economie is ’net zo sterk is als Pippi Langkous’
-bla bla bla

De realiteit: Zweedse economie valt stil.

Dus: wie is er bekend in de Scandinavische landen, en hoe verhoudt zich daar de veiligheid ten opzichte van bijvoorbeeld de randstad in Nederland?
Is het land van Pippi Langkous, Vikingen, IKEA, veel natuur en rust, midzomer feesten, vis, wild en aardappelen en ijshockey, schaatsen en skiën nog wel zo'n leuk land om te wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:31

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je realiseert je dat je document over werkloosheid in Zweden in 1997 gepubliceerd is - zestien jaar geleden?

Als inwoner van Oslo kan ik je vertellen dat je de extreme berichtgeving over Noorwegen - en vast ook de andere landen in de regio - kunt negeren. Dat geldt zowel voor de extreem positieve als de extreem negatieve: Noorwegen is een fantastisch land, maar geen paradijs op aarde - en of het een 'leuk land is om in te wonen', zoals je vraagt, hangt er vooral vanaf of je kan leven met langlaufen als belangrijkste winteractiviteit ;).

Ik weet niet zo goed hoe ik op je bericht kan reageren, maar ter indicatie: ik woon hier in wat als een van de slechtere wijken van Oslo beschouwd wordt en ik zou het vergelijken met de betere delen van Lombok in Utrecht - behoorlijk internationaal en de voertaal zal niet altijd Noors zijn, maar ik voel me er absoluut veilig. Integratie verloopt niet per se beter of slechter dan in Nederland - en de bekende geslotenheid van Noord-Europeanen helpt daarbij natuurlijk ook niet echt mee.

Tegelijk zijn veel zaken goed geregeld en zet de metro/tram me in twintig minuten af aan de rand van een bosgebied van enkele honderden vierkante kilometers - en met de trein of auto zit je zo in de bergen, waar je zelfs nu nog van sneeuw kunt genieten. Men kijkt je raar aan als je om vijf uur nog aan het werk bent en zalm is goedkoper dan kipfilet. Als dat soort zaken je aanspreekt, dan is het een leuk land om te wonen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
@odysseus: merk je dan verder niks van die immigranten om je heen? Wat te denken van bijvoorbeeld:
-de steeds meer groeiende jodenhaat in Malmö, waardoor steeds meer joden naar bijv. Stockholm vertrekken?
-het belagen van de politie in de wijk Rosengård van Malmö
-niet-moslims worden zwaar beledigd, bedreigd en vernederd
-islamitische jeugdbendes die de boel terroriseren en de boel richting een anarchie laten te lijken gaan
-bovengenoemde veel joden en Zweedse autochtonen beroven?

Dit laat enkel zien dat de islamitische jeugd steeds meer en meer terroriseert, naast de joden ook de blanken, en blanke kinderen op scholen.

De jongeren hebben de koran zeker verkeerd geïnterpreteerd:
koran hd 4

101. En wanneer gij door het land reist, zal het voor u geen zonde zijn het gebed te bekorten, als gij vreest dat degenen, die niet geloven u last zullen veroorzaken. Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.

koran hd 5

51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.
of volgen deze wel heel letterlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:46

boesOne

meuh

Nou, blijkbaar valt het nogal mee in de brandhaard waar odysseus woont en blijken semi-willekeuring bij elkaar gesprokkelde bronnen niet het beeld te schetsen wat met de dagelijkse realiteit overeenkomt..

Tjee.. weer wat geleerd.

Verder voegen je platitudes over integratie in het algemeen weinig toe behalve herbevestigen van wat je toch al als onwrikbare waarheid beschouwd.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:31

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Jorn1986 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:12:
@odysseus: merk je dan verder niks van die immigranten om je heen?
[...]
Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Ik woon in een wijk met ca. 40 procent immigranten, heb meerdere moskeeen om de hoek, waaronder een van de grootste van Noorwegen, en heb hier nog nooit ergens last van gehad. Sowieso zijn de enige groepen waarvan ik overlast verwacht eigenlijk dronkelui en drugsgebruikers - en de gemiddelde immigrant kan een stuk beter met alcohol omgaan dan de typische Noor. Ik heb mijn woning hier eerder gedeeld met een goede vriendin, die ook nooit problemen heeft gehad. Je kan wel proberen om je eigen wereldbeeld te bevestigen door naar bijpassende nieuwsartikelen te zoeken en de rest te negeren, maar als ervaringsdeskundige - ik typ dit bericht midden in die wijk - kan ik je hopelijk duidelijk maken dat er hier geen oorlog heerst.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*knip* Hou het inhoudelijk of reageer niet

[ Voor 77% gewijzigd door SmartDoDo op 20-05-2013 14:31 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je eerste link gaat over 40 jongeren, dan denk ik dat er hier in Haren, Utrecht of Den Haag wel grotere rellen zijn geweest. En de redenen waren vaak hetzelfde - en het waren lang niet alleen allochtonen die relden.
Je 2e link is hetzelfde als je 1e link, dus voegt niks toe.
Je 3e link gaat over een gebeurtenis uit 2010.
Je 4e link gaat over een gebeurtenis uit 2007.
Je 5e link is nog het recentste: 2011.
Je 6e link is uit 1997 (!), en daar tegenover zet je 'n NU.nl berichtje uit maart 2013 - niet echt goed vergelijkingsmateriaal.

Als ik uit de afgelopen 15 jaar allemaal berichten selecteer over hoe slecht geïntegreerd Nederlanders zijn in Zimbabwe (random voorbeeld), denk ik ook dat ik 'n mooi lijstje kan vinden. Oftewel, zoekt en gij zult vinden, maar de door jou aangevoerde argumentatie overtuigt alleen iemand die het toch al met je eens was.

En eigenlijk vind ik het asociale, eenzijdige, ondoordachte stemmingmakerij van het niveau PVV.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Beeldvorming. Hoe meer een situatie gespecificeerd voor een enkel perspectief in beeld gebracht wordt, hoe groter de impact van het geschetste beeld op de impressie van het individuele publiek. Heeft per definitie weinig te maken met objectieve toetsing, is ook vaak niet mogelijk, het wordt gewoon gebruikt als instrument om een beeld te scheppen om dat te gebruiken ter verantwoording of als fundament voor een selectieve argumentatie.

Dat zouden we in dit land toch instinctief moeten herkennen inmiddels, kijk naar onze politiek van VVD en PVV. Goed, we noemen het beestje daar vaan "symboolpolitiek", het komt op hetzelfde neer echter.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ardana schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:38:
Als je eerste link gaat over 40 jongeren, dan denk ik dat er hier in Haren, Utrecht of Den Haag wel grotere rellen zijn geweest. En de redenen waren vaak hetzelfde - en het waren lang niet alleen allochtonen die relden.
Je 2e link is hetzelfde als je 1e link, dus voegt niks toe.
Je 3e link gaat over een gebeurtenis uit 2010.
Je 4e link gaat over een gebeurtenis uit 2007.
Je 5e link is nog het recentste: 2011.
Je 6e link is uit 1997 (!), en daar tegenover zet je 'n NU.nl berichtje uit maart 2013 - niet echt goed vergelijkingsmateriaal.

Als ik uit de afgelopen 15 jaar allemaal berichten selecteer over hoe slecht geïntegreerd Nederlanders zijn in Zimbabwe (random voorbeeld), denk ik ook dat ik 'n mooi lijstje kan vinden. Oftewel, zoekt en gij zult vinden, maar de door jou aangevoerde argumentatie overtuigt alleen iemand die het toch al met je eens was.

En eigenlijk vind ik het asociale, eenzijdige, ondoordachte stemmingmakerij van het niveau PVV.
Precies,

Heb voor TS een aanrader: Het zijn net mensen van Joris Luyendijk.
Een boek over correspondenten en berichtgeving van zaken in het buitenland in de media. Hij zat in de Arabische Wereld (Dus noord-west Afrika en het Midden-Oosten) maar het boek gaat eigenlijk veel meer over berichtgeving over andere (verre & onbekende) landen in het algemeen, dit is echter opgehangen/ondervonden tijdens dit eerdergenoemde correspondentschap.

Een van de conclusies: we krijgen een verwrongen beeld te zien (alleen de uitschieters) omdat het anders geen nieuws is. Als we dit over Nederland of Duitsland horen dan denken we: valt wel mee, we weten zelf ook wel hoe het daar is. Bij een bericht over *insert vaag en ver land* weten we dat niet en beginnen we onbewust toch te denken dat 't daar heel slecht/goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jorn1986 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:12:
@odysseus: merk je dan verder niks van die immigranten om je heen? Wat te denken van bijvoorbeeld:
Viel me zomaar op.
Je vraagt nu of hij niets merkt van immigranten om hem heen. Blijkbaar mis je dus dat hijzelf net zo goed een immigrant is ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 19:25

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb trouwens even de cijfers uit de link hieruit:
Het aantal immigranten in Zweden is ondertussen opgelopen naar zo'n 100.000 nieuwkomelingen per jaar. Bron.
even doorgerekend.

Nederland krijgt er (op basis van jouw link) jaarlijks 0.2% niet-westerse allochtonen bij, UK 0,48%, Duitsland 0,17 en Zweden 0,63. Ik kan niet echt zeggen dat ik vind dat Zweden er bizar hoog uitspringt. Ja, het is hoger dan Nederland of Duitsland, maar nou ook weer niet schokkend veel hoger dan bijv. het UK.

Daarnaast lijkt het erop dat het aantal islamieten in Zweden niet bijster veel hoger ligt dan in bijv. Nederland, ook in verhouding tot het totaal aantal inwoners. Ook in Nederland zijn er wijken waar bepaalde bevolkingsgroepen de overhand hebben, dat zal in Zweden, Noorwegen, Duitsland, Zimbabwe of waar dan ook niet anders zijn. De ene wijk zal meer problemen hebben (en vaker in 't nieuws komen) dan de andere wijk. Om aan te tonen dat een heel land grote problemen heeft, zul je met meer moeten komen. Dus al met al, wat is je punt?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 10:55

Cthulhu

Carpe Noctem

Opnieuw rellen, paar keer gericht schieten, is het zo afgelopen
Opnieuw rellen in Stockholm
http://nos.nl/artikel/509...-rellen-in-stockholm.html

See you in the Galaxies Far, Far Away ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Cthulhu schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:47:
Opnieuw rellen, paar keer gericht schieten, is het zo afgelopen
Ik denk eerder dat je het probleem met gericht schieten verergert, eigenlijk ;)

Maar wat er in Stockholm gebeurd is vaker voorkomend fenomeen in grote (West-Europese) steden.
Parijs 2005, Amsterdam 2007, Londen 2011.

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 21-05-2013 13:03 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

was stockholm niet tijden lang junkie city met alle drugsverslaafden?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:10
Ik heb de afgelopen 2 jaar ook in Zweden gewoond en mijn generalisatie van het verhaal is dat het land zeker 10 jaar achterloopt op de acceptatie van en discussie over migranten.

Het is een beetje zoals ons drugsbeleid: aan de ene kant vasthouden aan het open, neutrale en solidaire karakter van Zweden met het welkomen van migranten (onze coffeeshops), maar aan de andere kant niks structureels veranderen waar het wel nodig is (waar komt de marihuana vandaan?). Zo is er veel segregratie door economische verschillen en te dure woningen en zijn immigranten ondervertegenwoordigd in de politieke en hogere positities.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
En hoe zit het dan met deze "Jihad" in Stockholm?

Wat motiveert al deze jihadisten in Londen (vandaag nog), sommige voorsteden van Frankrijk, nu dit keer Zweden, etc. ? En wat is hun uiteindelijke doel met deze acties?

Islam is vrede wordt maar herhaald overal, maar dit lijkt totaal ergens anders op. Opgehitst door wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Jorn: je komt nu een beetje over als een hypochonder, die al weet dat het een tumor is en bij elk pijntje zegt "zie je wel". Je bent duidelijk erg gefixeerd op moslims, maar wat als dit nu voetbal"supporters" waren geweest? Vlaams Blok-aanhangers, of Stormfront?

Ghettovorming geeft altijd problemen, zonder dat dit naar een specifieke religie terug te brengen is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

gambieter schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:32:

Ghettovorming geeft altijd problemen, zonder dat dit naar een specifieke religie terug te brengen is.
weg met de gheto's problem solved :+ zonder gekheid natuurlijk ,je houdt altijd paupervolk dat zich misdraagt, ook rasechte Nederlanders. daar kan je niet veel aan doen, opsluiten is economisch niet haalbaar.
Al ik ben wel van mening dat de wereld beter af is zonder moslims maar ja dat is niet poltiek correct. ik pleit wel voor beter immigratiebeleid, want waarom hoor je zo weinig over zwitserland daar zouden toch ook problemen moeten zijn?ik denk dat de politiek daar gewoon een goed immigratiebeleid heeft dat het gespuis buiten de deur houdt.

ben blij dat dit topic niet in wl staat

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 22-05-2013 22:50 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vraag me eigenlijk ook af welke discussie TS wilt.
Hij verkondigd een mening met wat los zand als onderbouwing en verwacht (zo lijkt het) bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
GoldenSample schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 23:41:
Vraag me eigenlijk ook af welke discussie TS wilt.
Hij verkondigd een mening met wat los zand als onderbouwing en verwacht (zo lijkt het) bevestiging.
Ik denk een vakantie naar Zweden maar hij twijfelt over zijn veiligheid. Ik zeg, niet doen en gewoon gaan. Dit soort rellen zijn er in elk land. Maakt het uiteraard nog niet goed maar er is geen reden voor extra alertheid in zweden tov andere landen.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:55
Ik ga over 2 weken, zal je op de hoogte houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Ik denk niet dat je je zo'n zorgen hoeft te maken. En dan nog, gewoon uit de steden blijven bij onrust.
Ik ben wel in landen geweest die een veel grotere rotzooi waren, en zelfs gigantische protesten met 30 doden op 1 dag. 20 km buiten de stad merk je daar niks van kan ik je vertellen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cthulhu
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 10:55

Cthulhu

Carpe Noctem

De rellen breiden zich uit:
Rellen Stockholm breiden zich uit
Groepjes jongeren hebben in de vierde nacht van ongeregeldheden in voorsteden van de Zweedse hoofdstad Stockholm hun werkgebied en geweld verder uitgebreid. Ook het openbaar vervoer is doelwit geworden.
http://www.nu.nl/buitenla...ockholm-breiden-zich.html

See you in the Galaxies Far, Far Away ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

Ik woon in Stockholm en sluit me aan bij odysseus en Zeus. Ik heb deze week nog niets gemerkt van wat er gebeurd in Husby, en denk dat media de zaken groter uitmeet dan ze zijn. Neemt niet weg dat die rellen nergens op slaan imo.

Ik voel me overigens veel veiliger in Zweden dan ik deed in nederland. Ik ging dagelijks naar de universiteit in Kista, dat ligt 1 metrohalte voor Husby. Daar waren meer buitenlanders dan in het centrum of andere delen van de stad, maar ik heb me nooit echt onveilig gevoeld. De enige momenten dat ik wat alerter ben op dit soort dingen is op zaterdag avond in uitgaansgebieden. Maar er is dan veel politie en ordehouders op de been.

Wat mij trouwens een nog groter gevoel van veiligheid geeft is dat Zweden vele malen minder afhankelijk is van het buitenland qua energie, en grondstoffen. Ik denk dat Zweden vele malen meer zelfvoorzienend kan zijn dan Nederland mocht dat nodig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:55
Nu ook rellen buiten Stockholm, toch maar een knuppel in de auto laden als ik over 2 weken vertrek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De media hypet de boel natuurlijk op, wat veel meelopers kan aantrekken.

Nu zie je ook allemaal makkelijke achteraf-analyses van zogenaamde deskundigen op tv.

Over een paar weken hoor je hier niets meer over zodra de volgende hype zich aandient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn1986
heuveltje schreef op maandag 20 mei 2013 @ 23:57:
[...]

Viel me zomaar op.
Je vraagt nu of hij niets merkt van immigranten om hem heen. Blijkbaar mis je dus dat hijzelf net zo goed een immigrant is ?
Ja oké, hij is ook een immigrant, maar wel een westerse immigrant daar. Ik bedoel er eigenlijk meer de niet-westerse immigranten.
anandus schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 12:56:
[...]
Ik denk eerder dat je het probleem met gericht schieten verergert, eigenlijk ;)

Maar wat er in Stockholm gebeurd is vaker voorkomend fenomeen in grote (West-Europese) steden.
Parijs 2005, Amsterdam 2007, Londen 2011.
Toch weten we dat niet zeker, want als ik denk aan de Rellen in L.A. in 1992 dan valt 1 ding op: dat vele wijken met de grond gelijk waren gemaakt door relschoppers, met uitzondering van 1 wijk: de aziatische wijk. Waarom? Omdat de aziaten tot de tanden gewapend waren...

Het tweede punt: wat heeft het daar voor "oplossingen" gebracht? Uiteindelijk niet veel denk ik zomaar...
mrc4nl schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 13:01:
was stockholm niet tijden lang junkie city met alle drugsverslaafden?
Klopt: als heroïne hoofdstad van Europa staat het bekend.
gambieter schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 22:32:
Klopt, maar waar liggen de oorzaken van ghettovorming denk je zelf? Wij laten hier in Europa tegenwoordig "verplicht" een X aantal immigranten toe, en nu wil de Europese Unie zelfs zo ver gaan dat ze de noordelijke EU-landen gaan opleggen dat ze een bepaald aantal immigranten moeten opnemen, omdat ze in Zuid-Europa het niet meer aankunnen... Waar zijn we dan in godsnaam mee bezig om zoveel mensen een verblijfsvergunning te geven, terwijl ze zonder geldige diploma's echt gewoon kansarm zijn op de arbeidsmarkt, en er bovendien in heel Europa genoeg werkloosheid heerst?

Daarnaast: wij hebben hier in Nederland wat immigratieproblemen, maar heb je dat ooit van een niet-EU-land als Zwitserland gehoord?
In Zwitserland werkt een totaal andere werkloosheidswet en is het echt gewoon een "sociale plicht" aan het werk te gaan:
Eisen

Zodra een persoon is kennis gegeven en verliest hun werk ze moeten doen een aantal dingen op een uitkering claimen.

Raadpleeg de voorwaarden van het contract
Registreren bij het ​​lokale arbeidsbureau
Maak een claim

Eisers moet de volgende documenten:
Bewijs van identiteit
Verblijfsvergunning
Bewijs van redundantie
Pasfoto
Curriculum Vitae (CV) en kopieën van diploma's / kwalificaties

Eisers moet een Zwitserse nationaliteit of bezit een geldige verblijfsvergunning en woonachtig in Zwitserland, werklozen, in staat om te werken en heeft bijgedragen hebben aan het werkloosheidsstelsel voor ten minste 12 maanden in de afgelopen 24 maanden. Als u uw vorige werk verlaat zonder geldige reden, verliest u mogelijk uw recht op uitkering voor een bepaalde periode. Hetzelfde geldt voor personen die niet actief werk te zoeken of te weigeren van een baan toegewezen door het arbeidsbureau.
Zouden ze hier ook eens moeten doen. Daarnaast bevordert werken en het omgaan met collega's de integratie van zowel westerse als niet-westerse allochtonen.
thewizard2006 schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 08:25:
[...]

Ik denk een vakantie naar Zweden maar hij twijfelt over zijn veiligheid. Ik zeg, niet doen en gewoon gaan. Dit soort rellen zijn er in elk land. Maakt het uiteraard nog niet goed maar er is geen reden voor extra alertheid in zweden tov andere landen.
Ooit getwijfeld te emigreren naar 1 van de Scandinavische landen, maar ondanks de veel hogere levensstandaard in de Scandinavische landen, hoeft het gras er niet zoveel groener te zijn dan in Nederland. Daarnaast is het moeilijk om aan werk te komen daar van wat ik begrijp uit veel internetbronnen die gaan over emigreren naar 1 van de Scandinavische landen.
Ik heb dat idee overigens inmiddels uit m'n hoofd gezet om te emigreren.
De_Bastaard schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 08:30:
Nu ook rellen buiten Stockholm, toch maar een knuppel in de auto laden als ik over 2 weken vertrek :P
Inmiddels heeft het (Nederlandse) Ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies afgegeven, zie dit artikel uit de Volkskrant:
Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor Zweden aangepast vanwege de onlusten. Nederlanders wordt ontraden de Stockholmse wijken Husby, Tensta, Hagsätra, Kista, Rinkeby, Rågsved, Skogås, Fittja, Älsvjö, Vällingby en Jordbro te bezoeken. Ook de stad Södertälje kan men beter mijden. In de rest van Zweden en Stockholm zijn volgens het ministerie geen bijzondere veiligheidsrisico's.
Een artikel over de rellen in Stockholm en andere Zweedse steden, uit de Trouw van gisteren:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aRCci0gqmtihJH0Qrr38ZosY/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bCGoROoR7VcnNe3euyHEfZCD/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e7ptKDX1qpRLPAkBWLpQmDMS/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/roXxNM7jOYxnlRJsFbgNjDmy/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/OvCk2rQzi3u8a5itNuKZuIJd/medium.jpg

Dus in het kort wat er in staat: de immigranten voelen zich "slecht behandelt", en besluiten maar eens flink te gaan rellen en alles wat ze op straat niet bevalt te gaan vernietigen (auto's, scholen, bibliotheken, bushokjes, verkeersborden, lantaarnpalen, etc.)... Wat lost dat op dan? Denk je dat mensen in Zweden opeens anders tegen allochtonen gaan aankijken na deze rellen?
En daarnaast: uit het artikel valt op te maken dus dat het niet zozeer moslims zijn, maar alleen ontevreden immigranten in kansarme wijken. Hoe organiseert zo'n groep zich dan? Heeft dat te maken met "de donkere zijde van sociale media" en de vele gemakken van moderne communicatie tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:10
Ze voelen zich niet alleen slecht behandeld, dat artikel beargumenteert dat ze ook slecht behandeld worden.
Discriminatie is in Zweden hoogverbreid, de jongeren hebben amper kansen en het verschil tussen arm en rijk stijgt in Zweden sneller dan waar dan ook ter wereld.
Natuurlijk is rellen geen oplossing, maar het is wel een duidelijk signaal van teveel vrije tijd :P
Over je vraag naar organisatie kunnen we gewoon in eigen land blijven: Haren trok ook allerlei relschoppers aan uit het hele land.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het lost niets op, maar is wel een duidelijk signaal en uiting van frustratie.
Het is een symptoom van een veel fundamenteler probleem.
[...] en de vele gemakken van moderne communicatie tegenwoordig?
Dit soort rellen bestaan al vele decennia en staan los van moderne communicatie. Gewone mond-op-mondcommunicatie werkt voldoende.
Vergeet ook niet dat je maar een paar tientallen/honderden mensen nodig hebt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1