Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Op de radio was een item over Ampyx Power, een Delftse startup dat met zweefvliegtuiges energie wil gaan opwekken:

http://www.ampyxpower.com/

Ze hebben nu ook een crowd funding initiatief gestart. Ik vind het een heel interessant project, ben vooral benieuwd hoe het gaat met starten en landen (of dat ook geheel geautomatiseerd kan).

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Is Wullo Ockels hier ook bij betrokken? Het ziet er uit als een vergelijkbaar idee dat hij een jaar geleden toonde. Toen uitgevoerd met vliegers in plaats van een vliegtuig. Voordeel van een vlieger tenopzichte van dit idee lijkt mij dat je veel minder ruimte in de lucht nodig hebt daar je de vlieger stil kan laten staan.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, Wubbo Ockels wordt niet genoemd. Wubbo's vliegerladder vond ik overigens niet zo realistisch aandoen (dat zou een ding zijn van kilometers hoog, en de berekeningen toonden aan dat je dan kabels van een meter doorsnede zou moeten gebruiken).

Ruimte lijkt me eerlijk gezegd niet zo'n heel groot probleem, de lucht is groot genoeg :)

Overigens staat op de website vn Ampyx dat de oprichters ooit begonnen zijn met vliegers, maar dat een zweefvliegtuig veel voordelen kent (effectiever met klein oppervlak, beter te besturen, minder slijtages).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit kan best interessant zijn, maar om als apart topic in W&L te kunnen overleven is er wel wat meer nodig dan alleen een link naar de pagina. Je tweede post zegtal wat meer, maar kun je dit wat uitbreiden en met stellingen komen om zo de discussie op gang te helpen? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Natuurlijk een affengeil systeem, maar toch lijkt het me levensgevaarlijk binnen 600m van die installatie te komen. Zo'n vliegtuig op je kop is ook niet alles.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vind het wel wat weg hebben van een Wubbo Ockels project: ziet er best grappig uit, maar lijkt mij weinig realistisch.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, het topic had beter in "Duurzame Energie & Domotica" geplaatst kunnen worden. Ik ben nieuw hier en ik het dat subforum over het hoofd gezien. Als het mogelijk is om te verplaatsen dan dit graag doen!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 19:08:
Sorry, het topic had beter in "Duurzame Energie & Domotica" geplaatst kunnen worden. Ik ben nieuw hier en ik het dat subforum over het hoofd gezien. Als het mogelijk is om te verplaatsen dan dit graag doen!
Ik verplaats het daar naar toe, maar het verzoek om het wat meer uit te werken blijft staan. Het is aan de DED-mods om te kijken wat ze er van vinden :)

WL > DED

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ff kijken waar dit heen gaat :)

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Hier is het stukje wat ik las over de voordelen van zweefvliegtuigen boven vliegers. Ik vind het eerlijk gezegd ook merkwaardig, want een vlieger is zo simpel dat ik veronderstel dat dat veel goedkoper is (ondanks de lagere efficientie). Maar deze mensen zijn er al lang mee bezig dus ze zullen weten waar ze over praten.
Er zijn drie voordelen van het gebruik van zweefvliegtuigen ten opzichte van kites:
1) Door de betere aerodynamica van zweefvliegtuigen is de power output per vierkante meter van zweefvliegtuigen in de orde grootte 10-20 keer hoger dan bij kites
2) Zweefvliegtuigen zijn nauwkeuriger bestuurbaar dan kites, tenslotte bouw je met zweefvliegtuigen voort op meer dan 100 jaar luchtvaartervaring. Dat vergroot de efficiëntie en de betrouwbaarheid van ons systeem.
3) Onze koolstof-composiet zweefvliegtuigen hebben een veel langere levensduur dan kites. Met name door UV-degradatie van vliegerdoek moeten kites zeer regelmatig vervangen worden.

Deze voordelen hebben alledrie een significant effect op de kostprijs per kWh die kan worden bereikt.

Tenslotte: het is wellicht interessant te weten dat Richard Ruiterkamp, onze oprichter, het team dat aan de TU Delft experimenteert met energie-opwekking met kites, van 2005 tot 2007 leidde. Het inzicht dat met zweefvliegtuigen veel lagere kosten kunnen worden gerealiseerd dan met kites, bracht hem er toe om Ampyx Power op te richten!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

interessant.
wat ik me afvraag: ze zeggen dat het effectiever is dan een windmolen, alleen windmolens kun je relatief dichtbij elkaar zetten. kan dat met zo'n vliegtuig ook? wat zou dan de power output per vierkante kilometer land zijn?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Doet erg denken aan hoe skysails er mee bezig is. zie http://www.skysails.info/english/power/

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Verwijderd

Topicstarter
Goh, er is zelfs een bedrijf dat kites onderwater wil gaan toepassen:

http://www.minesto.com/

Verwijderd

Topicstarter
Een ander bedrijf dat met zweefvliegtuigen energie opwerkt (wel met een iets ander principe):

http://www.makanipower.com/home/

Het is nu in het nieuws omdat het overgenomen is door Google.
Pagina: 1