Toon posts:

multimedia pc / home server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Na 2TB aan multimedia content kwijt te zijn door val van ext HD wou ik een pc samenstellen die raid 5 ondersteunt en zo kan streamen via windows home server? naar de RaspPi in de woonkamer. Pc staat een 20 meter verder in de bureau.
Nu zou ik de pc ook gebruiken om te downloaden (via nieuwsgroepen), surfen, tv kijken (streamen) tegelijk liefst is nu het probleem bij m'n oude desktop.
Raid 5 beginnen met 2 HD en daarna uitbreiden was mogelijk had ik ergens gelezen...
NO gaming dus geen videokaart nodig dacht ik dan? heb dit samengesteld na ettelijke dagen research

» Detail overzicht
CPUs Socket 1155
Intel® Core™ i5-3570K
FC-LGA4, "Ivy Bridge" 1 x € 219,90*
Voedingen
be quiet! Straight Power BQT E9 500W
Zwart 1 x € 99,90*
Behuizingen Midi Tower
Fractal Design Define R4 Black
Zwart 1 x € 99,90*
Solid State Disk 2,5 inch SATA
Crucial CT064M4SSD2
SATA 600, RealSSD M4 1 x € 69,90*
Moederborden Socket 1155
MSI Z77A-G45
Riad, Gb-LAN, Sound, ATX 1 x € 109,90*
Harddisks 3,5 inch SATA
Western Digital WD30EFRX
Red 2 x € 139,90*
Geheugen DDR3-1600
Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit
CMZ8GX3M2A1600C9 1 x € 69,90*

helemaal nieuw voor mij dus wat moet ik nog dat ik over het hoofd heb gezien?
SATA kabels kan ik niet terugvinden of die erbij zitten?

budget rond 850

comments please

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09-2025
Je moet een ander moederbord kiezen, deze heeft namelijk maar twee sata 600 aansluitingen, terwijl je er drie moet hebben (SSD en je twee HDD's). Ook heeft dit moederbord wat je hebt geselecteerd chipset Z77, wat overbodig is, aangezien dit chipset alleen wordt gebruikt door overklokkers. als je niet gaat overklokken zou het dus ook goedkoper zijn om ipv. de I5 3570K een I5 3570 te kopen, deze is namelijk niet unlockt en kan dus niet worden overgeklokt. ook is deze een stukje goedkoper.
Een goedkoop, en goed, chipset wat veel wordt gebruikt in non overklok moederborden is B75, MSI maakt hele goede B75 borden, alleen zou ik voor jou eens kijken bij ASRock, die hebben namelijk moederborden met veel sata 600 aansluitingen, ik geef als voorbeeld de "ASRock B75 Pro 3M"
je voeding zou ik veranderen naar een Corsair CX500M een stuk goedkoper en erg goed.
een grotere SSD is ook wel beter, 64GB heb je zo vol, ik zou een Samsung 840 series nemen.

ik kom op dit lijstje uit.

zoals je ziet heb je nog geld over voor een videokaart, maar dat moet je zelf weten, want het normale werk kan inderdaad prima met de intergrated graphics.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:32
commondus schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:07:
Je moet een ander moederbord kiezen, deze heeft namelijk maar twee sata 600 aansluitingen, terwijl je er drie moet hebben (SSD en je twee HDD's).
Fout advies. Een hdd heeft geen sata 600 aansluiting nodig, die snelheden haalt een HDD in de verste niet.
Ook heeft dit moederbord wat je hebt geselecteerd chipset Z77, wat overbodig is, aangezien dit chipset alleen wordt gebruikt door overklokkers. als je niet gaat overklokken zou het dus ook goedkoper zijn om ipv. de I5 3570K een I5 3570 te kopen, deze is namelijk niet unlockt en kan dus niet worden overgeklokt. ook is deze een stukje goedkoper.
Een i5 3570K heeft als IGP HD4000 tegenover HD2500 van een i5 3570. Als je geen externe videokaart gaat gebruiken is de HD4000 toch beter in mijn ogen, net wat meer videokracht. Het bord is inderdaad bedoeld om mee te kunnen overklokken, maar het bord is ook gewoon feature rijk.
Een goedkoop, en goed, chipset wat veel wordt gebruikt in non overklok moederborden is B75, MSI maakt hele goede B75 borden, alleen zou ik voor jou eens kijken bij ASRock, die hebben namelijk moederborden met veel sata 600 aansluitingen, ik geef als voorbeeld de "ASRock B75 Pro 3M"
Goed alternatief.
[b]commondus schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:07:[/b
je voeding zou ik veranderen naar een Corsair CX500M een stuk goedkoper en erg goed.
een grotere SSD is ook wel beter, 64GB heb je zo vol, ik zou een Samsung 840 series nemen.
Je kan zelfs af met een CX430M; echter een Seasonic G360 is kwalitatief beter en efficiënter. Nadeel is de hogere aanschafprijs. Een ssd van 64GB vind ik persoonlijk ook aan de kleine kant, maar Windows 7 + een paar apps moet lukken.

Verwijderd

Topicstarter
Seasonic was ik aan het zoeken maar vond ik niet op alternate. Waar bestellen jullie het liefst? En die sata kabels apart bestellen of zitten die bij de hdd of mobo?
En qua ram is 8 genoeg of merk je echt verschil met 16g?
En overklokken wou ik anders wel is proberen, was gewoon turbo opzetten in de bios? Of is dat iets te simplistisch bekeken...
Alvast bedankt voor de
reacties