Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik zit een beetje te twijfelen of ik een nieuw abonnement ga nemen of niet. Met name of dat dit een verstandig moment is om dat te doen.

Bij het afsluiten van mijn huidige abonnement kreeg ik de HTC HD2 "cadeau". Na ruim een jaar was Windows Phone 7.5 inmiddels uit en ik zat een Windows Phone toestel te overwegen. Op Tweakers kwam ik een Lumia 800 tegen die ik voor een interessante prijs over kon nemen. Mijn abonnement liep nog dus ik heb deze telefoon uit eigen zak betaald.

Daarnaast heb ik volgens mij wel een gunstig abonnement. Het is een KPN 2010 bel sms 320 waar zo'n €40 per maand voor betaal. Daarmee heb ik 320 belminuten of smsjes. Ik heb onbeperkt internet (een FUP van ruim boven de 3 GB geloof ik). Inmiddels is mijn abonnement 9 maanden geleden "vrij" gekomen en kan ik dus van provider wisselen. Ik vraag mij echter af of ik dat wel wil doen.

- De Lumia 800 bevalt mij nog goed. Een nieuw abonnement afsluiten om een nieuw toestel te krijgen is dus een optie, maar zijn er veel interessante upgrades? Ik weet dat de nieuwe toestellen WP8 hebben en natuurlijk is dat de toekomst maar eerlijk gezegd heb ik geen kennis van zeer bijzondere features waarom ik zou willen upgraden. Eerder was dat wel zo. Van mijn Kaiser TyTN II naar de HTC HD2 was écht een upgrade. Van de 800 naar de 925.. is dat het waard?

- Ik vernam dat je tegenwoordig geen eigenaar meer bent van je toestel maar deze in een leen/leaseconstructie krijgt. Dat maakt overstappen een stuk minder aantrekkelijk.

- In mijn huidige abonnement heb ik onbeperkt internet. Het hele bel/sms/internet-pakket dat ik nu heb bevalt mij prima. Bestaat dit nog bij nieuwe abonnementen, zonder de hoofdprijs te betalen?

Ik ben geen extreme gebruiker maar vind daarom mijn huidige abonnement zo prettig: de kosten zijn behapbaar terwijl ik wel de ruimte heb om een keer extreem te doen, mocht dat nodig zijn. Mocht ik een keer 3x zoveel bellen, geen probleem. 10x zoveel sms, geen probleem. Tetheren en een download binnensleuren, geen probleem.

Ik lees al enige tijd op Tweakers de meest afschrikwekkende nieuwsberichten, waarbij je ofwel 20.000 belminuten af moet nemen wil je 1 GB data hebben, of je een schrikbarend hoge prijs betaalt voor een combinatie van veel belminuten en veel data. Is dat inmiddels een beetje genormaliseerd?

Kort gezegd heb ik twee punten die het wel of niet de moeite waard kunnen maken:
- Een nieuw toestel dat de moeite waard is om de Lumia 800 aan de kant te doen;
- Een gunstig (niet idioot duur) abonnement, waar ik gewoon een normale bel/sms/internet-combo heb.

Momenteel heb ik (zoals gezegd) KPN maar ik heb ook goede ervaring met Vodafone. Heb zelf nog nooit alternatieve providers gehad als T-Mobile of anderen maar lees daar nu ook niet de beste dingen over.

Zijn er Tweakers die een beetje en goed beeld hebben van de huidige telecommarkt en een generiek advies kunnen geven?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Eagle Creek schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:24:
Daarnaast heb ik volgens mij wel een gunstig abonnement. Het is een KPN 2010 bel sms 320 waar zo'n €40 per maand voor betaal. Daarmee heb ik 320 belminuten of smsjes. Ik heb onbeperkt internet (een FUP van ruim boven de 3 GB geloof ik). Inmiddels is mijn abonnement 9 maanden geleden "vrij" gekomen en kan ik dus van provider wisselen. Ik vraag mij echter af of ik dat wel wil doen.
Als simonly is 40 euro in de maand wel veel vind ik. Hoe is je datagebruik nu? Kom je überhaupt boven de 1GB?
- De Lumia 800 bevalt mij nog goed. Een nieuw abonnement afsluiten om een nieuw toestel te krijgen is dus een optie, maar zijn er veel interessante upgrades? Ik weet dat de nieuwe toestellen WP8 hebben en natuurlijk is dat de toekomst maar eerlijk gezegd heb ik geen kennis van zeer bijzondere features waarom ik zou willen upgraden. Eerder was dat wel zo. Van mijn Kaiser TyTN II naar de HTC HD2 was écht een upgrade. Van de 800 naar de 925.. is dat het waard?
Ik voelde me met de Lumia 800 beperkt in mijn ervaring; Whatsapp werkte niet fijn, er waren veel minder applicaties, multitasking ging niet fijn en browsen kon ook beter. Ik weet niet hoe jij dat ervaart?

En vanwaar heb je enkel de Lumia 925 op het oog? Wil je bij Nokia/WP blijven?
- Ik vernam dat je tegenwoordig geen eigenaar meer bent van je toestel maar deze in een leen/leaseconstructie krijgt. Dat maakt overstappen een stuk minder aantrekkelijk.
Verschilt tussen provider. Bij Hi heb je vooral die lease-constructies. Bij andere firma's (bijv. Vodafone) heb je dat niet.
- In mijn huidige abonnement heb ik onbeperkt internet. Het hele bel/sms/internet-pakket dat ik nu heb bevalt mij prima. Bestaat dit nog bij nieuwe abonnementen, zonder de hoofdprijs te betalen?
Je moet dan vaak een concessie doen; óf onbeperkt met een lage snelheid óf een limiet met hoge snelheid.
- Een nieuw toestel dat de moeite waard is om de Lumia 800 aan de kant te doen;
Ik heb een Lumia 800 gehad en vond dat een zeer fijn toestel met enkele stevige matige punten. Zie hierboven.
- Een gunstig (niet idioot duur) abonnement, waar ik gewoon een normale bel/sms/internet-combo heb.
Om het even in context te plaatsen: wat vind jij 'niet idioot duur'? Je betaald nu 40 euro in de maand voor eigenlijk een simonly. Dat vind ik dan wel weer veel, ondanks het onbeperkte internet.

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bolletje schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:38:
[...]
Hoe is je datagebruik nu? Kom je überhaupt boven de 1GB?
Dit is inderdaad de hamvraag. Hartstikke gaaf dat je "onbeperkt internet" hebt en een keer 3 keer zo veel kan bellen, maar hoe vaak doe je dat daadwerkelijk, en wat heeft dat je al gekost aan abonnementskosten?

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom je dit zelf niet kan bedenken. Het is toch niet zo heel erg moeilijk om met een beetje gezond verstand te bedenken wat je eigenlijk nodig hebt aan je abonnement.

Bij nader inzien, als ik jou was zou ik gewoon die € 40 per maand blijven betalen, want je weet waar je aan toe bent, ik denk dat dat jouw beste optie is.

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Mijn vraag is vooral bestemd voor mensen die de telecommarkt wél op de voet volgen en een beetje op de hoogte zijn van de gangbare abonnementen. Dan kan ik wel 100-en-1 abonnementen gaan vergelijken maar iemand met verstand van zaken kan al snel zeggen of dat ik nu gunstiger zit of niet. Als ik dan besluit over te stappen, duik ik wel diep de materie in.
[...]

Als simonly is 40 euro in de maand wel veel vind ik. Hoe is je datagebruik nu? Kom je überhaupt boven de 1GB?
Tja SimOnly.. Ik heb natuurlijk wel een toestel gekregen. Alleen zelf besloten om hem voortijdig aan de kant te schuiven :+ .

Mijn datagebruik is beperkt. Deze maand zit ik op 69 MB (nog 11 dagen te gaan), in April heb ik 100 MB verbruikt. Maar ik heb ook wel maanden gehad dat ik 1200 MB heb gebruikt omdat ik tetherde naar mijn laptop. Juist die flexibiliteit vind ik ideaal aan mijn huidige abonnement. Maar ik heb een zacht vermoeden dat dat er niet meer in gaat zitten..
Ik voelde me met de Lumia 800 beperkt in mijn ervaring; Whatsapp werkte niet fijn, er waren veel minder applicaties, multitasking ging niet fijn en browsen kon ook beter. Ik weet niet hoe jij dat ervaart?
De Lumia 800 is mijn eerste Whap-ervaring dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik lees hier en daar wel eens dingen dat het veel beter kan. En ik heb ook zeker mijn kleine ergernissen. Maar then again dat verwacht ik overal wel tegen te komen.
En vanwaar heb je enkel de Lumia 925 op het oog? Wil je bij Nokia/WP blijven?
Ik vind Nokia's modellen wel erg mooi en de apps (waaronder drive) wel erg fijn. Het is geen harde eis maar ben tot nu toe tevreden. Maar... eerlijk gezegd zijn er volgens mij nou ook nog niet bepaald drommen Windows Phones met allerlei unieke features om uit te kiezen. Dat is ook een van de redenen dat ik twijfel om te wachten. Echt heel onderscheidend is het volgens mij niet.
Bolletje schreef op zondag 19 mei 2013 @ 23:38:Je moet dan vaak een concessie doen; óf onbeperkt met een lage snelheid óf een limiet met hoge snelheid.
Ja, daar was ik al bang voor.. En daar heb ik nu geen last van.
Om het even in context te plaatsen: wat vind jij 'niet idioot duur'? Je betaald nu 40 euro in de maand voor eigenlijk een simonly. Dat vind ik dan wel weer veel, ondanks het onbeperkte internet.
Mijn basistarief is 33,75
Voor internet betaal ik 3,15
En nog een SMS verdubbelaar voor 2,10

Eerlijk gezegd zou ik zelfs goedkoper uit kunnen zijn, afgaande van mijn belgedrag. Daarnaast is het natuurlijk niet echt SimOnly :). Idioot duur gebruik ik meer als een algemene term omdat ik in de nieuwsberichten nogal afschrikwekkende zaken lees, waarbij je als je veel data wilt kunnen gebruiken ook wel fors gaat betalen. Laten we zeggen dat ik die €40 prettig vind en alles goedkoper is mooi.

Als ik nú bij MijnKPN inlog staan er unieke (uhum) aanbieden voor mij klaar. Daar zie ik bijvoorbeeld:

HTC Windows Phone 8X
2 jaar, 250 min/sms, 1000 MB
€ 42,00 /mnd inclusief leasebedrag

Dan heb ik minder minuten/sms (nu 320, dan 250), minder MB's (nu onbeperkt, dan 1000), geen telefoon (nu wel, dan lease) en betaal ik meer (nu rond de €40,-, dan €42,-).

Klinkt niet bepaald aantrekkelijk!

Nog erger:
Nokia Lumia 920 4G Geel
2 jaar, 100 min/sms, 1000 MB
€ 44,00 /mnd inclusief leasebedrag

Nog meer betalen voor nóg minder min/sms!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb vorige week nog bij Telfort een verlenging afgesloten van mijn sim-only abo: 300 minuten, 1000 sms en 1000MB data voor 19 euro. Ik had eerst Telfort samenbellen (18 euro) met onbeperkt internet (10 euro): gratis naar vaste en Telfort-nummers bellen, maar vanwege persoonlijke redenen is dat niet meer lonend en nu heb ik meer aan belminuten.
Na nu 2 jaar internet op mijn tel te hebben gebruikt weet ik ook dat ik eigenlijk nooit meer dan 600MB/maand heb gebruikt, dus onbeperkt klinkt leuk maar is nu alleen nog maar duur. Expres ook sim-only zodat ik zelf kan bepalen wanneer ik een nieuwe telefoon wil.

Wat betreft die Lumia 800. Ik durf wel te zeggen dat iedere Windows Phone 8-telefoon beter is dan de 800! Het is een mooi ding om te zien hoor, maar het subpixel amoled scherm is nog slechter dan bijvoorbeeld de normale 800*480 LCD van een HTC Trophy (heb ik ook gehad) en valt helemaal in het niets bij het scherm van een Nokia 920 of HTC 8x! Ja, de zwartwaardes van het scherm van de 800 zijn goed, maar wil je SMS'jes of websites lezen dan is een hogere resolutie scherm echt heel erg fijn. Ook kan je ervanuitgaan dat je batterijduur verdubbelt als je bijv voor de 8x of de 920 kiest :)

[ Voor 32% gewijzigd door Ramon op 20-05-2013 01:26 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:01
Eagle Creek schreef op maandag 20 mei 2013 @ 00:30:
Tja SimOnly.. Ik heb natuurlijk wel een toestel gekregen. Alleen zelf besloten om hem voortijdig aan de kant te schuiven :+ .
Als je een toestel hebt 'gekregen' is het natuurlijk geen sim-only.
Aangezien je abonnement al is verlopen ben je nu nog steeds aan het betalen voor een toestel wat je allang niet meer gebruikt.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Mijn vrouw betaald voor 400 minuten, 100 SMS (jaja) en 1GB data Sim-only bij Telfort 18,-. Tel uit je winst. Wij kopen al jaren toestellen los.

Overigens geldt voor mobiele telefoons dat je sowieso net zo goed even kan wachten. Meestal neem ik een model waar net een opvolger van is of komt, dat scheelt bakken. Natuurlijk, dit geldt voor alle apparatuur. Als ik nu echter bijvoorbeeld kijk naar mijn telefoon, een One S, dan is die in 7 maanden gedaald van 500,- naar nu €299,-. Deze telefoon kan alles wat de nieuwste modellen ook kunnen. Juist door deze tactiek te gebruiken kan je als je wilt elk jaar een nieuw toestel nemen voor dezelfde kosten als elke 2 jaar het nieuwste toestel. Een S3 koop je nu voor €300,- minder dan een S4, en volgend jaar koop je de S4 weer voor €300,- minder dan de S5.

Voor het nieuwste van het nieuwste betaal je dik, maar doordat elke nieuwe telefoon slechts een evolutionaire upgrade van zijn voorganger is, is dat het helemaal niet waard. Pas als er weer een revolutie komt kan je er weer eens naar kijken.

[ Voor 76% gewijzigd door PWM op 20-05-2013 09:20 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Marco schreef op maandag 20 mei 2013 @ 02:11:
[...]

Als je een toestel hebt 'gekregen' is het natuurlijk geen sim-only.
Aangezien je abonnement al is verlopen ben je nu nog steeds aan het betalen voor een toestel wat je allang niet meer gebruikt.
Zo kun je het ook zien ja. Dan zou overstappen op een sim only in theorie goedkoper zijn. Maar als ik een soortgelijk abonnement neem zonder toestel, scheelt me dat bij KPN maar een paar euro's in de maand. (althans, volgens die pagina met al die géwéldígé ~persoonlijke~ aanbiedingen waar ik gisteren op keek)

Daarnaast moet ik alsnog zelf een toestel kopen.

Ik vraag me af of sim only en een los toestel altijd voordeliger is. Ik heb hier en daar al wel diverse rekensommen gezien waarbij het inderdaad kan lonen. Maar volgens mij was Nederland al redelijk uniek de afgelopen jaren in het bieden van een ""gratis"" toestel bij het abonnement, niet? Werd in die tijd dan ook niet te veel betaald? Ik ken persoonlijk niemand die een los toestel heeft gekocht. En de Lumia 800 was mijn eerste, puur omdat ik die graag wilde hebben.

Voor mijn gevoel ben je met de huidige abonnementen hoe dan ook slechter uit dan toen. En dan is het misschien een idee om gewoon nog wat langer te wachten tot de boel een beetje stabiliseert.

De tip van een model waarvan een opvolger uit is kopen is inderdaad een goede, dat probeer ik normaliter altijd te doen met elektronica.

[ Voor 4% gewijzigd door Eagle Creek op 20-05-2013 11:53 ]

• Muta
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb in december 2010 mijn HTC Trophy gekocht met 1 jaar abo bij Hi. De kosten weet ik niet meer.
Hierna heb ik in Januari 2012 een Sim only gekocht bij Hollandsnieuwe voor €20 pm. 275 belminuten/smsjes en 500 mb databundel. Later databundel uitgezet en nu komen de MBtjes uit de 275 bundel. Haal het net elke maand!

Afgelopen maand via iBood de 8X gehaald kost me 20€ pm extra een jaar lang (verspreide kosten dan) Dus nog steeds super voordelig. Sim-only is gewoon super voordelig als je t goed aanpakt!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-11 10:59
Maar als ik een soortgelijk abonnement neem zonder toestel, scheelt me dat bij KPN maar een paar euro's in de maand. (althans, volgens die pagina met al die géwéldígé ~persoonlijke~ aanbiedingen waar ik gisteren op keek)
KPN is ook gewoon veel te duur. Als je het kpn netwerk wil blijven gebruiken kun wat kosten betreft beter kijken naar Simyo of Telfort.

Een week geleden heb ik zelf een nieuw toestel gekocht en daarvoor dus ook de verschillende abbo's met elkaar vergeleken. Elke keer kwam ik er op uit dat een sim-only + los toestel goedkoper is dan een abbo incl. toestel.

Je zegt wel dat handig was dat je een paar maand 1200MB/maand kon verstoken, maar vind je dat ook €480,- per jaar waard?
En als je van tevoren weet dat je in de komende maand wat meer data gaat verstoken, zijn er ook wel abonnementen waarbij je de databundel tijdelijk hoger kan zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door wappiewappie op 20-05-2013 15:19 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik hoef niet per se bij KPN te blijven maar wil wel een betrouwbaar / stabiel netwerk. Met KPN heb ik eigenlijk nog nooit problemen ondervonden.

Simyo mag wat mij betreft per direct verdampen vanwege een conflict tussen mij en hen maar dat is een story for another day ;).
Je zegt wel dat handig was dat je een paar maand 1200MB/maand kon verstoken, maar vind je dat ook €480,- per jaar waard?
En als je van tevoren weet dat je in de komende maand wat meer data gaat verstoken, zijn er ook wel abonnementen waarbij je de databundel tijdelijk hoger kan zetten.
Sterker nog: ik heb het in het verleden gedaan. Maar de praktijk is dat het misschien nauwelijks voor zal komen. Zoals gezegd gebruik ik zo'n 100 MB per maand en dat is veel. Ik heb ook maanden gehad met 13 MB.

[ Voor 26% gewijzigd door Eagle Creek op 21-05-2013 14:25 ]

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Als nu nu even dit bericht neem: nieuws: Omzet Vodafone daalt door minder gebruik buiten bundel en dan vooral de reacties eronder m.b.t. het buiten de bundel bellen.

Momenteel bel en internet ik zorgeloos. Niet als product- of markertingnaam maar gewoon echt. Ik vind het geen probleem een paar euro's per maand extra te betalen als ik hiermee een keer extreem kan doen als dat nodig is. Net als ieder ander zit ik er niet op te wachten om straks een torenhoge nafactuur te krijgen omdat ik boven mijn bundel met gekacheld. Daar hoef ik nu niet bang voor te zijn.
Hoe kom jij op €480 uit? Het tijdelijk ophogen van de databundel daarentegen klinkt gunstig. Hoewel ik gewoonweg onbeperkt hebben prettig vind omdat dit het meeste gemak is, zal ik ophogen ook wel overleven *mits dat een beetje toegangelijk is*.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-11 10:59
€480,- betaal je nu per jaar. 12x€40,-
En dat tijdelijk ophogen kan bij die provider waar jij geen fan van bent. :+

Buiten bundel kosten moet je ook weer niet al te bang voor zijn (Providers gebruiken die angst om jou een veel te duur abonnement aan te smeren). Het zou zomaar kunnen dat je met een goedkoop abonnement, waarbij je af en toe buiten bundel gaat, nog steeds goedkoper uit bent dan wat je nu hebt.
Maar dat zul je gewoon even moeten uitrekenen. De jaarkosten van een paar interessante abbo's naast elkaar in excel zetten en je ziet zo wat voor jouw het goedkoopste is.

[ Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 21-05-2013 18:38 ]

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
Bij Hi voor 19,50 per maand, of 16,50 als student:

75 min
"Fair Use" SMS, praktisch onbeperkt dus
1GB data tot 7.2MB/s, na 1GB oneindig internet op 64kbps

Per maand kan je bepalen of je voor 5 euro extra 250MB meer krijgt op snelheid, of 1000MB extra voor 12,50.

En dan los toestel erbij. Weet alleen niet hoeveel je daadwerkelijk belt...

EDIT: 150 min ipv 75 is 1 euro extra...

[ Voor 5% gewijzigd door thefal op 22-05-2013 11:12 ]

• MRE-Inc
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-11 16:12

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

Ik heb hetzelfde abo als TS en dat abo is officieel ook afgelopen, maar wordt elke maand stilzwijgend verlengd. Ik laat het voorlopig lekker doorlopen. Ik heb destijds in 2010 een HTC Desire erbij "gekregen", maar omdat ik eigenlijk vanaf 2002 al Windows Mobile toestellen had en zelf MS fanboy ben, was de stap voor mij logisch om halverwege mijn abo een los WP7 toestel te kopen via marktplaats. Dat was destijds een Lumia 800 welke ik tot afgelopen maandag heb gebruikt.

Ik zat in dezelfde situatie als TS, dus de twijfel om een nieuw abo te nemen en dan fors meer te gaan betalen voor data.

Ik heb een weekje op marktplaats lopen rondspeuren naar een Lumia 920 en maandag heb ik er eentje gevonden. Krasvrij en serieus in nieuwstaat. Gekocht voor 350 euro met draadloze oplader erbij.

Was het de moeite waard om over te stappen van een Lumia 800 naar een Lumia 920 ? Ja en nee. Ja omdat het toestel een stukje groter is, wat sneller is, een mooier en scherper scherm heeft. Nee, omdat de gebruikers ervaring voor mij voor 95% overeenkomt met de Lumia 800. Daarvoor hoef je het dus niet te doen. De verschillen tussen WP7.8 en WP8 vind ik dermate klein. Wat voor mij meespeelde is dat ik op zowel laptop als tablet Windows 8 en Windows 8 RT heb draaien. Nu heb ik dus alles op Windows (Phone) 8 en dat werkt net even iets lekkerder. Ook omdat ik spotify de deur heb uitgedaan en over ben gegaan op de Xbox Live Music dienst welke overigens prima bevalt voor 10 euro per maand.

Al met al ben ik tevreden met de overstap van de 800 naar de 920, maar het verschil is klein. Wachten op de 928 was geen optie omdat ik dat toestel niet mooi vind. Heb je het geld om een lost toestel te kopen, dan zou ik het wel aanraden. Heb je het geld niet, dan zou ik bij de Lumia 800 blijven. Het loont echter wel om eens een weekje marktplaats in de gaten te houden en zo rond de 350 euro max uit te geven voor een 920. Het scheelt je toch bijna 100 euro met de prijs voor een nieuwe bij de Media Markt bv.

XBL: MRE Inc

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:58

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Aangezien het een aankoopvraag betreft verhuis ik dit topic naar MAA :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
Ik zal je mijn mening delen waarom ik voor de 920 ben gegaan.
- 50% omdat ik benieuwd was naar de features, zonder er vooraf diep in te duiken;
- 30% omdat mijn vriendin liep te zeuren dat haar telefoon ruk was (en ik het moest ondersteunen), ze gebruikt nu mijn oude;
- 30% omdat het kan.

Okee nu inhoudelijk. In vergelijking met mijn Lumia 710 vind ik het een verademing. Hij reageert écht sneller en vlotter. Ik vind bepaalde achtergrond features top, die ik miste aan wp7.8:
- niet-ms notificaties op het start scherm
- wifi aan terwijl het scherm uit is (dat verminderd mijn data gerbuik nog meer denk ik, kom ik later op terug)
- foto's en video's full-res uploaden naar skydrive over wifi
- aankopen lopen via MS-account, dus als daar een cc of paypal is gekoppeld hoef je er niets voor te doen, werkt out of the box. Klinkt gek maar bij 7.x moest je via windowsphone.com een creditcard koppelen, en geen andere mogelijkheid waar je uiteindelijk alsnog op een cc uit kwam

Verder moet ik zeggen dat ik hem nog niet heel erg heb opgezocht naar alle nieuwe features tov mijn 710.
Wat ik tot nu toe wel super vind zijn de camera apps: zoals slimme opnames (groepsfoto waarbij je per gezicht kan kiezen uit 5/6 afbeeldingen) Cinegraph ("Harry-potter foto's: fotos met bewegende elementen)
creative studio: een foto edit app met tal van mogelijkheden.

Binnen whatsapp heb ik nog geen gekke dingen meegemaakt die ik wel had in 7.x. Wat ik ook fijn vind is dat ik 'm kan gebruiken als disc drive op mijn laptop: 32GB als USB drive beschikbaar, op mijn telefoon zit een geintergreerde tool die weergeeft aan wát het op gaat: apps, media bestanden, systeem en vrij. En ik kan zelfs per app kijken hoeveel ruimte het inneemt, hoeveel mb aan foto's ik heb, kaarten, mail&contacten, office documenten, kaarten.

Over kaarten gesproken, de kaarten die ik bij nokia drive offline heb staan,worden door de andere nokia locatie apps ook gebruikt. Overigen spreken we niet meer over nokia rijden, maar 'Here Drive+ beta'. De andere apps zijn HERE maps, Here Transit (werkt met NL transit data) en HERE city lens. Het is dus een totaalpakketje, en gebruikt dezelfde offline maps. 2e kandidaat die mijn dataverbruik potentieel verlaagd.

Daar aangekomen: ik heb een Hi sim-only (micro-sim kaart van KPN, had op mijn werk nog een microsim, kost bij Hi 20 euro :S) 75min en 100MB internet, ik betaal gemiddeld 20 euro omdat ik soms iets meer bel dan mijn bundel. (geen probleem, is meestal zakelijk en dus declareerbaar)
Die 100 MB kom ik bijna nooit aan, en in sommige gevallen 1 dag voor het eind van de maand.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:35
Wat ik mooi vind van Telfort is dat je databundel gewoon op houd als je de limiet bereikt, dus geen verrassingen in kosten daar, en als je die limiet bereikt is data bij te kopen, dus die ene keer in het jaar...

Overigens hou ik ook niet van verrassingen, en dan is 40 Euro een redelijk representatief bedrag op dit moment, Vodafone RED (onbeperkt SMS, Bel, 1000 Mb is 39 Euro SIM Only), Robin Mobile (alles onbeperkt 39,95 per maand, overigens is dit een startup met wat haken en ogen voor buitenland gebruik, dus opletten als je er gebruik van wil gaan maken, zit wel op KPN netwerk).

Gezien de reacties die ik uit de markt gezien heb na introductie Vodafone RED, de uitrol van LTE en de financiering daarvan, en Europese markt / eisen EU, zouden er nog best wel wat spannende wendingen zich voor kunnen doen met abonnementen, dus ik zou een provider kiezen waar je nu goed zit en je snel weg kan mocht het interessant worden, maar mocht het ineens erg duur worden ook gerust enige tijd kan blijven hangen.

Wat betreft nieuwe toestellen is denk ik SIM only een betere keuze omdat je het niet meefinancierd en er ook niet onnodig voor blijft betalen als je abonnement afgelopen is maar je nog niet wil verlengen. Verder denk ik dat we een niveau in smartfoons aan het bereiken zijn waarbij je er langer mee kan doen dan 2 jaar omdat het algemeen gangbaar is geworden, maar ook omdat de opkomende markten bediend willen worden en geen enkele leverancier zichzelf uit die markt wil prijzen. Dit zie je het sterkst bij Apple die nog steeds het 3 jaar oude model 4 verkoopt.
Bij Android is dat iets minder duidelijk zichtbaar omdat die later begonnen is en veel verschillende aanbieders heeft, maar ook daar zie je de 512 Mb toestellen nu nieuw verschijnen en 2 jaar geleden ook al bestaan.
Laatste nieuwkomer Windows Phone moet zich nog bewijzen in dit aspect, maar ook hier verwacht ik enige stabilisatie door de strakke regie van Microsoft op de hardware en het moeten vechten voor hun positie in de markt.

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-11 15:36
Misschien is Hollands Nieuwe iets voor jou dan? Die bieden enige mate van flexibiliteit aan; je kan een belbundel nemen waarbij de minuten gelijk zijn aan de MBs, en een aparte databundel a 500 MB. Ook heb je geen absurde buiten de bundel kosten. Tevens kun je altijd (eventueel eenmalig) tegoed bijkopen.

• JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Misschien is dit een optie?
Nokia Lumia 920, 1-jarig Vodafone Red abonnement (onbeperkt bellen & sms, 2gb data), voor €38,50 per maand, eenmalig €114 bijbetalen! Via PDAShop.nl :)

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Nokia Lumia 920, 1-jarig Vodafone Red abonnement (onbeperkt bellen & sms, 2gb data), voor €38,50 per maand, eenmalig €114 bijbetalen! Via PDAShop.nl :)
Ik zie je reactie nu pas dus weet niet of dit nog geldt (zag hem zo snel even niet) maar ik kan niet zeggen dat dit er verkeerd uitziet. Wat mij wel opvalt bij het rondlezen is dat Red heel populair is maar tegelijkertijd mensen dit aan de dure kant vinden. Then again: ik heb nu een abo van €40 dus €38,50 met onbeperkt (en 2 GB is echt voldoende) klinkt aantrekkelijk :).

Ik ga daar wel even naar kijken in ieder geval.

Verder heb ik het idee dat ik zie gebeuren wat ik al een tijdje vermoedde: providers komen weer enigszins terug op de beperkingen. Hier en daar is je toestel weer 'van jezelf' (ipv een leen/leasemodel) en datalimieten gaan weer (voor velen) een normale kant op.

Pagina: 1