Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Netwerk hardeschijf + tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Volgende maand ga ik samenwonen in een nieuw appartement. Aangezien mijn pc en bank dan niet meer in dezelfde ruimte staan, ben ik op zoek naar een oplossing waardoor ik zowel op mijn tv als op mijn pc gebruik kan maken van m'n harde schijf. Op het moment heb ik twee harde schijven (eentje van 2TB (Seagate GoFlex Desk) en eentje van 4TB (WD MyBook 1440)) en ik wil dus dat ik deze zowel op mijn tv als op mijn pc kan gebruiken. Daarnaast ben ik ook op zoek naar een nieuwe tv (die tussen de vier en zeshonderd euro mag kosten, liefst 40inch LED), die dus ook compatibel moet zijn voor deze constructie.

Als ik zelf ga googelen zie ik door de bomen het bos niet meer: daarnaast weet ik ook niet wat alle dingen doen (streaming/mediabox etc. etc.). Dus, zouden jullie met mij mee willen denken voor een goede (liefst niet al te dure) oplossing?

Bij voorbaat dank,

Met groet,
Tom

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik neem aan dat je met "TV gebruiken voor PC" niet bedoelt dat je je TV als monitor wilt gebruiken, maar puur om te streamen. In voorkomend geval zal iedere DLNA compatible TV voldoen - en dat zijn ze bijna allemaal. :)

Als je het niet erg vind om je PC dan voorlopig aan te hebben staan als je bijvoorbeeld een film wilt kijken, kun je een DLNA server progsel als Plex op je PC draaien. Je houdt je schijven dan aan je PC verbonden en kun je media dan naar je TV streamen :)

Anders wordt het als je je TV ook als PC monitor wilt gebruiken terwijl je PC in een andere kamer staan. Dat kan op zich wel, maar een dergelijke lange kabel is vrij prijzig. Dan kun je beter een extra monitor kopen.

Uiteindelijk zul je misschien naar een NAS willen, maar dat kan altijd nog. Bedenk je wel dat je in geval van een NAS ook meteen nieuwe schijven moet kopen - je oude schijven met databehoud in een NAS zeten is een nogo. Wel bestaan er NAS'en met USB aansluitingen.

[ Voor 52% gewijzigd door The Eagle op 19-05-2013 23:11 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie.

Ik bedoel inderdaad dat ik m'n tv niet als tweede monitor wil gebruiken. Het gaat mij erom dat ik de bestanden die op m'n externe harde schijf ook kan afspelen op mijn televisie.

Het streamen gaat via internet neem ik aan? Betekent dat dan dat ik m'n tv aansluit op het internet en van m'n harde schijf een netwerkschijf maak? Kan ik dan op m'n tv m'n harde schijf doorbrowsen (en dus ook muziek afspelen)?

Met het 'n beetje googelen naar NAS-schijven, begreep ik dat je voor die systemen 'vaste' harde schijven nodig hebt (dus in ieder geval niet de soort schijven die ik heb). Als een NAS een USB-aansluiting heeft, betekent dat dan dat je daar je externe harde schijven in kan doen o.i.d.?

Bij voorbaat dank.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2013 23:45 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Dan heb je dus idd een TV met DLNA mogelijkheid nodig. En een DLNA server. Een DLNA server kan een NAS zijn (die hebben dat meestal ingebouwd), maar je kunt ook een stukje sofwtare als Plex op je PC installeren dat dan gewoon ej DLNA server is. Met Plex kun je dan je bestanden streamen, over je lokale netwerk, naar je TV. Moet je TV uiteraard wel (bij voorkeur via een draad) aan je lokale netwerk gehangen worden :)
En dan kun je idd op je TV door je HDD heen browsen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Nice! Klinkt goed! Bedankt voor de info. Ik ben inmiddels wat verder gaan kijken naar DLNA e.d., dus dat gaat zeker goed komen. Het is allemaal simpeler dan ik dacht blijkbaar...

Zijn er dan nog toevallig mensen die een tip hebben wat betreft de TV (budget 400-600E). Moet dus goed zijn voor het hierboven beschreven gebruik. :*)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2013 02:34 ]

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Koop een mediaspeler / HTPC. De ingebouwde mediaspelers in televisies zijn niet volledig en komen met veel nadelen.

Verwijderd

Topicstarter
Het punt is dus een beetje dat ik graag wil dat ik m'n externe harde schijf op m'n tv kan accessen. Wat dus in ieder geval betekent dat ik niet steeds bestand weer op m'n 'mediaspeler' hoef te zetten. Als iets dergelijks met een mediaspeler ook kan vind ik dat ook prima, als 't maar niet te veel kost :P?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2013 17:32 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Als je het niet erg vidn om met je HDD te gaan leuren: koop een TV met USB aansluitingen. Ik heb zelf een LG, maar de meste andere merken hebben dat ook. Als de TV de door jou gebruikte formaten (MKV, AVI, MPG, etc ondersteunt hang je je USB schijf zo aan je TV. Alleen tegelijkertijd aan je TV en je PC wordt lastig.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:27:
Het punt is dus een beetje dat ik graag wil dat ik m'n externe harde schijf op m'n tv kan accessen. Wat dus in ieder geval betekent dat ik niet steeds bestand weer op m'n 'mediaspeler' hoef te zetten. Als iets dergelijks met een mediaspeler ook kan vind ik dat ook prima, als 't maar niet te veel kost :P?
Ook dan is een NAS een mogelijkheid waarbij je vanuit de NAS gaat streamen. Dat gaat een stuk beter en met minder zorgen dan welke televisie dan ook. Dan hoef je tevens ook niet te kijken naar wat voor ondersteuning de televisie heeft qua mediabestanden en codecs en is je keuze uitgebreider.
The Eagle schreef op maandag 20 mei 2013 @ 17:35:
Als je het niet erg vidn om met je HDD te gaan leuren: koop een TV met USB aansluitingen. Ik heb zelf een LG, maar de meste andere merken hebben dat ook. Als de TV de door jou gebruikte formaten (MKV, AVI, MPG, etc ondersteunt hang je je USB schijf zo aan je TV. Alleen tegelijkertijd aan je TV en je PC wordt lastig.
Het formaat is niet het probleem, de codecs zijn het probleem. En dan heb je ook nog ondertitels waar je moeilijk mee kunt doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus dan kan je aan je NAS, externe harde schijven via de USB aansluiten, en fungeert de NAS als ´mediaplayer´ (die ervoor zorgt dat de tv alles af kan spelen)? Op het moment dat de NAS dan aan het netwerk is aangesloten, kunnen alle apparaten die ook op dat netwerk zitten gebruik maken van de harde schijven die daar aan aangesloten zitten? Begrijp ik dat goed?

Ik had in eerste instantie namelijk begrepen dat je voor de NAS aparte harde schijven moet kopen en ik dus mijn oude harde schijven niet kan gebruiken.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
In een situatie als deze kun je het beste een NAS kopen, bij voorkeur één van Synology of Qnap. Deze zijn verkrijgbaar met 1 of meerdere sleuven. Het is maar net wat je nodig hebt. Hierbij moet je inderdaad nog wel schijven kopen maar je kan er bijvoorbeeld ook één inzetten die je al hebt. Check dan wel de compatability lijst van de fabrikant.

Door een NAS op de nemen in je netwerk kan in principe elke apparaat hier van streamen. Je hebt hiermee dus een centrale opslag gemaakt. Een NAS kan je verder ook gebruiken als bijvoorbeeld download station. Het zijn ontzettend veelzijdige dingen en als je er eenmaal één hebt, kun je niet meer zonder.

Om op je tv media te gaan kijken adviseer ik je een mediaspeler te kopen. Rond de € 100 kun je al prima exemplaren kijken. Ja, veel tv's kunnen ook zelf rechtstreeks streamen zonder tussenkomst van een mediaspeler maar doorgaans is dit niet goed uitgewerkt en heeft dit te kampen met de nodige problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp naar aanleiding van de vorige reacties zou ik de volgende opties hebben. Is de volgende schets een accurate beschrijving?:
A) Ik gebruik gewoon DLNA, zet een streamserver op m'n pc en zorg er zo voor dat m'n video/muziek op m'n netwerk komt. Het probleem hierbij is dat 'k waarschijnlijk moeilijkheden krijg met de verschillende codecs en formaten.
B) Ik koop een NAS. Die heeft veel functionaliteiten, maar heeft als nadeel dat 'k een versie moet kopen met heel veel opslagcapaciteit omdat m'n 4TB aan series en films die 'k op m'n externe harde schijven heb staan er niet aan gekoppeld kunnen worden.
C) Ik koop een media player. Die zorgt ervoor dat alle bestanden op de juiste manier afgespeeld worden. Begrijp ik het goed dat ik voor 100E een exemplaar kan krijgen dat als 'doorgeefluik' fungeert? Dus dat ik dan dee mediaspeler op m'n netwerk aansluit en daarmee m'n HDD's kan accessen?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
A. ja. ik ondervind met mijn TV (samsung 40B650) dat deze meer moeite heeft met MKV van het netwerk dan van een op de TV aangesloten USB schijf. Let er op dat de aan te schaffen TV ook een LAN aansluiting heeft.
B. De bestaande schijven van 2 en 4 tb, zijn dat 2,5 of 3,5 inch schijven. In het laatste geval kun je de schijven uit de casses slopen en in een NAS plaatsen.
C. klopt.

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar ik zou een combinatie van alle drie de opties doen:
Simpele TV met een mediaspeler. Een MK808B van 30 euro is een optie.
Een nas, eventueel met de bestaande schijven ingebouwd.

De mediaspeler en de PC connecteren met shares op de NAS. Dan hoef je ook geen gebruik te maken van DLNA. Persoonlijk vind ik dit protocol niet helemaal ideaal werken.

• S1NN3D
  • Niet online
Ik sluit me aan bij 107mb. De tv zelf laten streamen is niet ideaal en kun je beter niet doen. Een LAN aansluiting op de tv is niet noodzakelijk wanneer je met een losse mediaspeler gaat werken. Die hangt gewoon met HDMI aan de tv.

Als je een NAS koopt, kun je hierin vast wel de schijven stoppen die je nu hebt liggen. Wanneer je de NAS in je netwerk hebt hangen, kan deze bijvoorbeeld door je pc of mediaspeler benaderd worden. Het hele DLNA-gebeuren zou ik verder vergeten want dat werkt niet altijd optimaal.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de My Book Essential Edition 4 TB Hard Drives ( WDBACW0040HBK)
en de Seagate GoFlex Desk van 2TB.

Beiden zitten verpakt in een casing, dus ik kan niet zien hoe groot de schijven zelf zijn. Zijn de meeste 3.5?

Nog een laatste vraagje: in het door jullie beschreven voorbeeld koop ik dus een mediaplayer, sluit m aan op mn netwerk en laat 'm fungeren als ' codeerder ' zodat het beeld goed door de TV weergegeven wordt?

• S1NN3D
  • Niet online
Volgens mij zijn die Western Digital en Seagate beiden voorzien van 3,5" schijven.

Ja, de mediaplayer haalt via de het netwerk (bedraad heeft de voorkeur want draadloos is een no-go voor HD-materiaal) de informatie van de NAS en speelt deze via HDMI af op de tv

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
zijn beide 3,5 schijven, dus geschikt voor een standaard 2 bay NAS.
LET OP: Mijn nas formatteert standaard nieuwe schijven....

en je laatste stelling klopt als een bus. Ik heb zojuist een MK808B besteld, die ik aan mijn TV ga hangen. Dit is voor mij meer een hobby- en knutsel project gebasseerd op Android. Wil je een degelijke mediaspeler, koop een dune. Ik heb ook een Dune D1, en deze bevalt erg goed. Een meer basis uitvoering is de dune HD TV101. Ondersteund bijna elk formaat, en regelmatig software updates

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het feit dat die ze standaard formatteert is wel problematisch. Begrijpt de NAS het als ik van die schijven een back-up maak?

In ieder geval allemaal al hartstikke bedankt voor jullie hulp! Het heeft het voor mij al stukken duidelijker gemaakt.

• S1NN3D
  • Niet online
Een NAS formateert inderdaad eerst de schijven. Je moet ook rekening houden met de uiteindelijke capaciteit als je een NAS koopt met meerdere bays en schijven gebruikt van verschillende capaciteiten. Zie deze rekentool.

Wanneer ze eenmaal in de NAS zitten en geformateerd zijn, kun je de data er natuurlijk weer opzetten vanuit een backup die op een externe schijf staat.

Edit: zelf heb ik ook de Dune HD TV-101. Perfecte no-nonsense speler die alles afspeelt.

[ Voor 12% gewijzigd door S1NN3D op 23-05-2013 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat als ik de NAS uit de vergelijking haal? Is het dan ook mogelijk om met een programma als Plex de hardeschijfdata naar de mediaspeler te sturen?

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

jazeker :)
dan maakt het bovendien niet eens uit waar de bron van de bestanden vandaan komt, als hij maar op één of andere manier in het netwerk (of via usb oid aan de computer in kwestie) hangt. Het voordeel van Plex is dat die er meteen net als XBMC relevante film/serie/muziek info ophaalt en koppelt aan de media. Elke smart-tv kan hier wel mee overweg.
Geen idee of het nog van toepassing is: mijn ervaring van het afgelopen jaar is wel zo dat niet alle TV-merken een fijne DNLA speler aan boord, ook qua media-ondersteuning. Samsung en LG scoorden bij mij het beste toen ik met een USB-disk vol diverse media langs de Mediamarkt ging om TV's op dit feit uit te testen.

Hier staat tekst

• S1NN3D
  • Niet online
Plex is een programma/app welke niet op de gemiddelde mediaspeler draait. Volgens mij wel GoogleTV. Hier zou je dan een externe schijf aan moeten kunnen hangen. Dan kies je voor een hele andere benadering waar ik geen ervaring mee heb. Durf dus niet te zeggen hoe goed dit werkt, of niet. De combi NAS en mediaspeler werkt in ieder geval wel perfect.

Verwijderd

Topicstarter
En aan welke prijzen zit ik te denken als ik m'n beide harde schijven er kwijt in wil (dus een van 2 en een van 4TB). Want ik zie dat je al snel een paar honderd euro kwijt bent voor een NAS. Eigenlijk wil ik liever niet veel meer dan 200E uitgeven aan alles wat nog naast de TV komt.

Stel nou, ik wil deze http://www.alternate.nl/Q...-112/html/product/821984/

Die heeft 3 USB-poorten, waar ik dan m'n harde schijven op aan zou moeten kunnen sluiten. Dan maakt de capaciteit toch niks uit? Die bestnaden worden dan toch gewoon via de NAS gedeeld?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2013 13:59 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Als je een NAS wil kopen kun je het beste gaan voor een Qnap of Synology. Een 1-bay versie zoals de door jou genoemde TS-112 is een optie. Zelf ben ik erg te spreken over Synology en zou ik in jou geval gaan voor de 112j.

Hierin zou je de 4TB schijf kunnen zetten die je nog hebt liggen. De andere schijf van 2TB sluit je gewoon via USB aan.
Pagina: 1