Toon posts:

hard disk met ubuntu 13.04 amd64 boot niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om mijn probleem super eenvoudig te maken heb ik op het moment slechts 1 harddisk in de computer met een verse installatie van ubuntu 13.04 amd64. Probleem is dat ie niet boot.
Ubuntu is dus niet helemaal geinstalleerd. Boot geeft: reboot and select a proper device.

Boot-Repair geeft na reparatie http://paste.ubuntu.com/5680216/ :
sda1: __________________________________________

File system: vfat
Boot sector type: FAT32
Boot sector info: According to the info in the boot sector, sda1 starts
at sector 0. But according to the info from fdisk,
sda1 starts at sector 2048.
Operating System:
Boot files: /EFI/Boot/bootx64.efi /EFI/ubuntu/grubx64.efi
/EFI/Microsoft/Boot/bootmgfw.efi
/EFI/Microsoft/Boot/bootx64.efi

sda2: __________________________________________

File system: ext4
Boot sector type: -
Boot sector info:
Operating System: Ubuntu 13.04
Boot files: /boot/grub/grub.cfg /etc/fstab

EN:

EFI detected. Please check the options. Partition outside the disk detected. =================== Final advice in case of recommended repair Please do not forget to make your BIOS boot on sda1/efi/.../grub*.efi file!

Ik weet niet hoe ik de UEFI bios naar grubx64.efi in sda1/efi moet leiden en ook niet waarom (dat hoeft immers nooit).

Mainboard: ASRock z68 Extreme3 Gen3, BIOS american megatrends

AHCI enabled, secure boot not enabled.

Het is vast iets heel eenvoudigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is vast geen hardware probleem: 3 dagen geleden had ik een functionerend dual boot systeem met 12.04 en win7 ieder op hun eigen hard disk. Op een 3de disk heb ik 13.04 gezet. Pas nadat ik alle schijven verwijderd had wilde windows 7 zichzelf repareren. Win7 werkt alleen met AHCI aan, maar nu heb ik dus alleen de ubuntu schijf aangesloten.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2013 16:29 . Reden: taalfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zitten zeker op fstab te wachten?

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sda2 during installation
UUID=525acc44-4ccd-4452-964b-dbf1976f3528 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# /boot/efi was on /dev/sda1 during installation
#UUID=DD3A-462D /boot/efi vfat defaults 0 1
# /home was on /dev/sda4 during installation
UUID=dd4098b2-beaa-42b4-98dd-64fab31cf00a /home ext4 defaults 0 2
# swap was on /dev/sda3 during installation
UUID=04c5c345-b31a-4481-b354-76d51b40597b none swap sw 0 0
UUID=DD3A-462D /boot/efi vfat defaults 0 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

We hadden liever gezien dat je de Wijzig functie gebruikte om in de 20 minuten die je hier wat hebt gepost maar 1 bericht te zien, ipv 3. En denk je dat men hier F5 hunters zijn?

Je eigen onderzoek laat ook te wensen over. Je krijgt heel duidelijk naar voren, en je heeft het zelfs ook aan, dat je met UEFI werkt. Ga daar even verder naar kijken hoe je dat degelijk aan de praat krijgt, want het ziet er naar uit dat hier een fout in zit. Fstab heeft op dit punt geen enkel effect, je systeem boot simpelweg niet. An sich niet zo heel vreemd, als je maar 1 schijf erin hebt zitten en je ook nog eens de EFI loader hebt van Windows.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 1 heel lang bericht post, dan heeft niemand zin om dat te lezen.
Bij een korte samenvatting zie je je vaak dat enkele mensen vragen om meer informatie en als deze geleverd is, niets doen met de gevraagde informatie. Je ziet ze niet meer terug.

Dat is allemaal niet zo erg, snap ik best. Irritant wordt het als de reactie niet inhoudelijk is, maar alleen maar kritiek op hoe je iets verwoord hebt. Maaar goed, jij bent moderator en wilt geen wildgroei op het forum.

De vragensteller is niet helemaal een idioot, hij had immers een werkend systeem en wilde slechts een nieuwe versie van een OS op zijn systeem zetten: meer van hetzelfde dus. Dan gaat er iets fout (misschien wel de bug in grub2?) en moet er dagen gezocht worden naar info om iets simpels voor elkaar te krijgen. Je wil echt niet weten wat ik aan onderzoek gedaan heb, maar info is verspreid, onvolledig, vaak gedateerd en soms gewoon fout.

Inhoudelijk bestaat jouw reactie uit wat vage hints, die je vanuit de hoogte op de poster laat neerdalen. UEFI, echt waar, zou dat het zijn? Niemand hoeft zo vriendelijk te zijn om te helpen, maar hier heeft niemand wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik 1 heel lang bericht post, dan heeft niemand zin om dat te lezen.
Misschien, maar 3 posts achter elkaar zonder edit gaat tegen de algemene regels in hier, dus take your pick. Ik zie liever een lap tekst met alle informatie die nodig is, dan 3 aparte posts in korte tijd achter elkaar. Het komt nu veel te rommelig over.
De vragensteller is niet helemaal een idioot, hij had immers een werkend systeem en wilde slechts een nieuwe versie van een OS op zijn systeem zetten: meer van hetzelfde dus.
En doet dan iets radicaal anders: alle andere schijven eruit terwijl je EFI partitie nog is ingesteld op meerdere schijven. Dat is niet handig. Als je de andere OSen niet meer wilt, dan formatteer je de EFI partitie zodat daar iig geen fout meer in kan komen. Wil je dat niet, dan laat je de schijven gewoon zitten zoals ze zijn en voer je de schone installatie op die manier uit. Je kan pas spreken van een bug in Grub2 als je het met alle schijven ook zou hebben.
Je wil echt niet weten wat ik aan onderzoek gedaan heb, maar info is verspreid, onvolledig, vaak gedateerd en soms gewoon fout.
Voor de volledigheid van je probleem is dat wel handig om te weten. Het spaart ons beide tijd, want mensen die je willen helpen geven je dan geen guides die je al hebt gebruikt.

Dan iets wat je misschien nuttig vind:
Hoe zag je EFI partitie er eerst uit voor de schone installatie? Welke bestanden stonden waar? Ik heb Debian Sid via EFI gedraaid op een Mac en moest m'n grub config en bestanden ook op de EFI partitie zetten. Het wilde niet starten met grub.cfg in /boot/grub, op een aparte /boot partitie. Wellicht dat 't bij UEFI hetzelfde werkt.
Inhoudelijk bestaat jouw reactie uit wat vage hints, die je vanuit de hoogte op de poster laat neerdalen.
Er wordt hier op Tweakers een zeker niveau verwacht. We gaan niet alles voorkauwen voor je zoals bij het helpmij forum. Anders leer je niets en maak je bij de volgende installatie dezelfde fout en kom je weer hier heen.
UEFI, echt waar, zou dat het zijn?
Zonder verdere info over je foutmelding en gezien mijn beperkte ervaring met EFI, zeg ik JA! dat is je probleem.
Niemand hoeft zo vriendelijk te zijn om te helpen, maar hier heeft niemand wat aan.
Wees blij dat er nog iemand de moeite voor je neemt. Dit topic had makkelijk naar de catacomben kunnen dalen zonder dat er ook maar iets was gepost.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De grub2 bug bestaat. Dat is een van de dingen die Boot-Repair probeert te reparenen. Boot-Repair is echter niet perfect.

Win7 wilde zichzelf alleen repareren nadat ik alle andere schijven had verwijderd. Dat was mazzel, niet het zekere niveau dat je op tweakers gewent bent. Ik vertrouw win7 nl. niet voldoende om het te installeren i.a.v. de andere hard disks.

Dit kleine succesje was aanleiding om een installatie van enkel de vers gepartitioneerde schijf voor ubuntu 13.04 te proberen. Eerder bleek nl dat ubuntu mijn EFI partitie niet als EFI herkende. Anderen waren zo vriendelijk om te bevestigen dat mijn efi partitie wel ok was.

Nu is er een nieuwe situatie, bij de laatste installatie poging herkende boot-repair de efi partitie: Boot-Repair geeft na reparatie http://paste.ubuntu.com/5680216/ . De link bevat alle info. Echter, UEFI herkent de nieuwe install niet als bootable.

De z68 Extreme3 gen3 handleiding voor UEFI is wellicht ook niet van het niveau dat hier op tweakers wordt verwacht :-)

Ik ben altijd blij als iemand een oprechte poging doet om wie dan ook op fora te helpen (heb ik zelf ook een tijdje gedaan). Wat ik probeer te zeggen is dat alleen inhoudelijke reacties van nut zijn, en dat niet-inhoudelijke reacties vaak irritant zijn.

Mijn plan is nu om 13.04 i.a.v. de win7 schijf te installeren (custom, en wellicht automatische install). Als dat niet lukt probeer ik nogmaals een coherente handleiding voor het UEFI van mijn moederbord te zoeken. Als dat niet lukt probeer ik de info uit de snippertjes te halen die hier en daar op het net zijn verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Ik denk dat het eerste wat je moet doen is alle schijven er weer in hangen. Je poging om het probleem te versimpelen heeft het alleen maar erger gemaakt denk ik. Tijdens je eerste installatie stond je ubuntu namelijk op schijf 3, toen je alle los getrokken hebt was het ineens schijf 1. Zelfs als je dan je efi probleem oplost kan je nog niet booten, omdat je grub naar de verkeerde schijf verwijst.

Daarnaast, als je het probleem nu oplost met 1 schijf er in, en je hangt de andere er weer bij, zit je weer met problemen omdat de schijf volgorde weer veranderd is.

Heb je overigens deze er al bij gepakt:
https://help.ubuntu.com/community/UEFIBooting
Of hier gekeken:
http://manpages.ubuntu.co...id/man8/efibootmgr.8.html

ik heb zelf altijd problemen met een ubuntu installatie en moet achteraf altijd grub nog een keer installeeren van de live cd.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 10:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Boot je bios uberhaubt wel in UEFI mode en ziet je bios de ubuntu bootoptie ook?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
ik zou zeggen herpartitioneer je schijf, heeft deze advanced format, zet je partititable naar GPT.

en maak je partitie aan maar dan b.v. 100mb kleiner dan je schijf is.

multiboot, maak je eerste partitie aan en zorg dat deze minimaal 100mb is.

ehhh.. noppes

Pagina: 1