Krijg in de CLI 'Permission denied', in de GUI niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 13:46
Ik heb 3 gebruikers op mijn Linux virtual machine. Admin, Joris en Corneel. Joris mag enkel lezen in de map /home/LINUX-SHARE/, Corneel mag er lezen en schrijven, en Admin mag er alles in doen.

Ik heb zowel Corneel als Joris in een groep gestoken met dezelfde naam, dan de groep van Joris toegewezen aan de map LINUX-SHARE. Daarna adhv chmod de rechten aangepast, ik heb gekozen voor chmod 746 LINUX-SHARE.

Bij elke stap gebruik ik de GUI als soort back-up, en om dingen te testen, maar eigenlijk wil ik het via de CLI kunnen. In de GUI kan ik op Joris gewoon in de map gaan en daar de bestanden bekijken (wat dus goed is, hij kreeg enkel read rechten). In de CLI krijg ik dan echter Permission Denied. Ik kan de map NIET openen.

Met Corneel een zelfde verhaal, ik kan in de GUI de map openen en bekijken, maar in de CLI krijg ik direct
Permission Denied.

Heb al uren gezocht en al verschillende dingen geprobeerd, maar het wil maar niet werken. Als ik in de CLI ls -l doe, zie ik dit lijntje staan bij LINUX-SHARE:

drwxr--rw- 2 root Joris 4096 May 19 14:30 LINUX-SHARE

Heel erg bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:48
Waarschijnlijk doe je in de CLI (eerst) iets als
cd /home/LINUX-SHARE
terwijl je met de GUI het equivalent van
ls /home/LINUX-SHARE
doet. Dat laatste zou dus wel moeten werken, maar het eerste niet omdat je de execute bit vergeet (dat maakt het lastig om meer te doen dan alleen de namen van bestanden in de map bekijken).

Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Filesystem permissions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 13:46
Aha oké. Joris kan LS doen, en hij kan niets schrijven in de LINUX-SHARE map. Dat is dus goed.
Hij kan wel geen CD doen, enkel LS.

Corneel kan LS doen, maar nog steeds geen CD, en hij moet dat wel kunnen. Ik heb hem 6 gegeven via chmod, dus hij zou moeten kunnen lezen en schrijven, maar dat kan ie niet ('Permission Denied')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je de post hierboven wel goed gelezen? Raynman geeft duidelijk aan dat mappen +x moeten zijn, anders mag je er niet in. Dit staat ook in de link die hij heeft geplaatst:
When set for a directory, this permission grants the ability to access file contents and metainfo if its name is known, but not list files inside the directory (unless read is set).
Duidelijker dan dat kan het niet.

Overigens, weet je zeker dat je op je map iedereen schrijf rechten wilt geven? Het is veel veiliger om de minste rechten bij Other te plaatsen.

Commandline FTW | Tweakt met mate