hulp bij eerste surround set

Pagina: 1
Acties:

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:07
Ik ben mijn zoektocht begonnen om thuis de films/muziek wat leuker te laten klinken. Ik ben opzoek naar een leuke receiver + 5.1 speaker set, momenteel heb ik de een simpel 2.1 setje aan mijn pc die het geluid voor films afspeelt en de boxen van de tv voor de kpn ontvanger. Dus alles is al beter volgens mij.

mijn wensen:
- kleine (niet te grote) speakers, melkpak formaat?
- goed geluid, is subjectief, moet ik voor gaan luisteren.
- budget 1000 euro (liever 500, maar kan eventueel gerekt worden tot zo'n 1500)

secundaire wensen:
- integratie met android + iphone (remote/streaming/wat_is_er_mogelijk?)
- netwerk aansluiting voor integratie
- zone mogelijkheden voor slaapkamer of badkamer

gisteren kort wezen luisteren bij een BCC in de buurt. helaas weet ik enkel de prijzen/merken en niet de serie nummers van speakers die ik gehoord had:
- KEF (+/- €375 zag er uit als: Kef KHT2005.3 5.1)
- Boston Accoustics (+/- €400,ik denk: Boston Acoustics SoundWareXS 5.1 MKII)
- Onkyo (+/- €350, ik denk: Onkyo SKS-HT648 5.1)
- Harman Kardon (€999) dit is wss de HKTS65, deze boxen waren iets groter maar het fomraat vond ik nog leuk.

Het geluid van de eerste drie vond ik te "mager" alsof het midden er niet goed uit kwam. Die van de HK klonk echt veel beter, maar is dan ook gelijk twee keer zo duur. alles werd afgespeeld met een Denon receiver (+/- €450)

omdat ik nog maar net begonnen ben met zoeken heb ik dus al veel vragen:

1) is het verschil tussen de HKTS60 en de HKTS65 enkel dat de sub draadloos is?
2) zijn er nog andere merken/Series die qua formaat bij die HK in de buurt zitten maar leuker geprijsd zijn?
3) mijn gevoel gaat richting een onkyo versterker omdat die volgens mij gunstig geprijsd zijn, maar wat zijn zaken waar ik op moet letten?
4) is het slimmer om het beeld door de receiver te laten lopen of enkel het geluid er naar toe te laten sturen?
5) mijn tv is een philips 46PFL7605H moet ik nog stilstaan dat de receiver het beeld/geluid kan vertragen om de postprocessing van de tv tijd te geven? nu heb ik er met de pc met pc speakers geen last van...
6) als ik een 7.1 receiver koop kan ik dan altijd de niet gebruikte kanalen voor een 2e zone inzetten of is dat een speciale functionaliteit?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-12-2025
Dali zensor 1 .. xtz sub en denon receiver. Beste waar voor je geld

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• skoozie
Masterkale1 schreef op zondag 19 mei 2013 @ 15:40:
Dali zensor 1 .. xtz sub en denon receiver. Beste waar voor je geld
Bedankt voor je reactie, echter zijn de satelites van de HK 11x8x30 (breedte, diepte, hoogte)
De Dali Zensor 1 is 16x22x27, dat vind ik toch wat te groot.
Ik dacht eraan om de speakers in een set te kopen met de gedachte dat het goed bijelkaar zou passen. Zijn 4 satelites (2x set van 2) een losse sub en een losse center een betere keus?
Wat is er zo goed aan Denon?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Masterkale1
Ik heb voor een vriendin voor precies dezelfde situatie gestaan als jij. De kleine speakers kunnen gewoon niet tippen aan de zensor 1 serie+ center van dali. Ik zou ze zelf gewoon eerst gaan luisteren. Kwa grootte valt het best mee. De xtz sub 99w16 dacht ik.... is gewoon erg goed voor zijn geld. De denon vanwege het iets warmere geluid dan onkyo yamaha pioneer. Maar keuzes blijven persoonlijk. Dus ga luisteren en oordeel zelf.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Masterkale1 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 08:39:
Ik heb voor een vriendin voor precies dezelfde situatie gestaan als jij. De kleine speakers kunnen gewoon niet tippen aan de zensor 1 serie+ center van dali. Ik zou ze zelf gewoon eerst gaan luisteren. Kwa grootte valt het best mee. De xtz sub 99w16 dacht ik.... is gewoon erg goed voor zijn geld. De denon vanwege het iets warmere geluid dan onkyo yamaha pioneer. Maar keuzes blijven persoonlijk. Dus ga luisteren en oordeel zelf.
Versterkers uit die klasse klinken allemaal hetzelfde, het is klinkklare onzin dat een Denon warmer is dan een Onkyo/Yamaha/Pioneer. In het hogere segment wordt Denon juist als koel beoordeeld. Al met al, in deze prijsklasse ga je absoluut geen verschil horen tussen versterkers, zelfs niet als je ze heel hard zet. Het enige waar verschil in kan zitten, is de afstelling.

Het aanhalen van een compleet willekeurige boekenplank luidspreker vind ik ook vreemd. Wat jij mooi vind klinken, kan de ander niet zo vinden. Over de XTZ 99 W8.16 (*neem aan dat je die bedoeld), heb ik inderdaad ook prima verhalen gehoord. Kleine woofer in een aanpasbare kast (gesloten/open). Dat moet bijna wel strak klinken.

Geluid is heel persoonlijk, maar met melkpakjes ga je nooit over de gehele linie een geweldig geluid krijgen. Er zijn altijd concessies die gedaan worden, omdat het formaat van de luidsprekers nou eenmaal gecompenseerd moet worden. Is dat erg? Neuj.....niet altijd. Luister je echt veel muziek, dan zou ik wel gaan kijken naar een stel boekenplank luidsprekers en eventueel laten aanvullen met een sub en center. Gaat het veelal toch om films/series, dan volstaat een 5.1 satellietsysteem ook prima.

De KEF set die jij aanhaalt staat juist bekend om prima hybride mogelijkheid tussen film en muziek. Dat hij wat mist in het midden kan wel kloppen en normaliter vangt de sub dat op. maar je weet ook niet of hij in de winkel wel fatsoenlijk is afgesteld. Plaatsing van die sub en de luidsprekerinstellingen op de receiver zijn minstens zo belangrijk. Al met al heb ik zelden een negatief woord gehoord over de KEF 2005 serie. Maar er zijn nog meer setjes die een heel behoorlijk geluid geven tegenover een bescheiden formaat.

Micro:
Cambridge Audio minx 215 (+/- €775)
Boston Acoustics Soundware S 5.1 (+/- €700)

Mini:
KEF 2005.3 (+/- €800)
Focal Sib&Co (-/+ €700)

Midi:
Wharfedale DX-1HCP (+/-€750)
Monitor Audio Vector 5.1 set (+/- €750)
Boston Acoustics A2310 set (+/- €800)

Hoe groter het formaat van de satelliet speakers, hoe beter het midden is en hoe minder se sub dit hoeft te compenseren. Als je alleen film/series gaat kijken en formaat matters, dan zou ik voor een micro speaker set gaan. Bij film mag het allemaal wel wat aangedikt klinken met een lekkere sub en dat is nou net wat deze setjes doen! Ga je ook wat muziek luisteren, maar heeft film/series toch duidelijk overhand, dan zou je een mini set kunnen overwegen.

Wil je toch wat meer muziek gaan luisteren, dan zou ik gaan voor een midi set. De voorbeelden hierboven zijn slechts een greep in het aanbod. Er is veel moois te vinden, maar dat moet je zelf gaan beluisteren. Bij dit soort kleine setjes is plaatsing en afstelling minstens zo belangrijk. Probeer een paar plaatsen voor de sub en stel het geheel goed af!

Harman zou ik persoonlijk links laten liggen. Het is absoluut niet meer het premium merk van jaren terug. Het is niet degelijk en klinkt in mijn oren beduidend minder dan de opties die ik hierboven aan haal.

[ Voor 21% gewijzigd door DjVe op 20-05-2013 11:12 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aangezien je tot zo'n € 1.500 zou kunnen uitgeven mag je in mijn ogen wel wat kwaliteit verwachten. Als er dan melkpakjes voorbij komen, moet je even goed nadenken. Deze zijn eigenlijk altijd zwaar onder de maat qua geluidskwaliteit. Je moet je afvragen wat je van plan bent. Een melkpakje zou misschien nog wel geschikt kunnen zijn bij films/serie maar voor muziek is het helemaal niets.

Je zou dan kan beter kiezen voor een setjes speakers van het boekenplank formaat. Liefst ondersteund door een subwoofer omdat dergelijke speakers in het laag nog altijd tekort komen. Als je er de ruimte voor hebt is de beste keuze natuurlijk vloerstaanders. Een sub is dan vaak zelfs helemaal niet nodig.

Om goede speakers uit te kiezen moet je zelf gaan luisteren want wat je mooi vindt is erg persoonlijk. Neem hier de tijd voor, neem eigen muziek mee en ga niet naar een bcc, mediamarkt of iets dergelijks maar naar een hifi-zaak. Zoals hierboven gezegd, zou ik ook de Harman Kardons links laten liggen want dat is het echt niet meer.

• skoozie
Bedankt weer voor de tips!
van die zuilen vind ik veel te groot, misschien heb ik een ander formaat voor ogen bij de melkpakken (ik denk dan meer tot aan die 1.5 liter dingen) het formaat van Midi van DjVe vind ik nog leuk. op dit moment denk ik aan een grootte tot ongeveer 15x15x30 omdat er uit die kleinere speakers niet kwam wat ik hoopte.
De BCC was ik ingegaan omdat ik zo niet een goede zaak in de buurt wist. het merendeel zal zijn het kijken van series/films, muziek is van minder belang. zal eens kijken of ik van de week weer tijd heb om ergens wat te gaan luisteren/kijken.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-01 23:02
Ik zou als ik jou was dan eens naar de Q Acoustics 2010i kijken, erg lekker geluid en een afmeting van 234.5 x 203 x 150 (in mm)

• S1NN3D
  • Niet online
skoozie schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:57:
Bedankt weer voor de tips!
van die zuilen vind ik veel te groot, misschien heb ik een ander formaat voor ogen bij de melkpakken (ik denk dan meer tot aan die 1.5 liter dingen) het formaat van Midi van DjVe vind ik nog leuk. op dit moment denk ik aan een grootte tot ongeveer 15x15x30 omdat er uit die kleinere speakers niet kwam wat ik hoopte.
De BCC was ik ingegaan omdat ik zo niet een goede zaak in de buurt wist. het merendeel zal zijn het kijken van series/films, muziek is van minder belang. zal eens kijken of ik van de week weer tijd heb om ergens wat te gaan luisteren/kijken.
Als je het luisteren van muziek niet belangrijk vindt, kun je wel wegkomen met melkpak speakers (waar imho ook die van 1,5 liter onder vallen). Als je focus op films/series ligt leveren deze i.c.m. een sub waarschijnlijk een redelijk goed geluid. Om het geheel wat meer all-round te maken zou je miscchien als fronts nog een boekenplank model kunnen nemen.

• Masterkale1
Misschien moet jij eens de watten uit je oren laten halen.
DjVe schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:04:
[...]

Versterkers uit die klasse klinken allemaal hetzelfde, het is klinkklare onzin dat een Denon warmer is dan een Onkyo/Yamaha/Pioneer. In het hogere segment wordt Denon juist als koel beoordeeld. Al met al, in deze prijsklasse ga je absoluut geen verschil horen tussen versterkers, zelfs niet als je ze heel hard zet. Het enige waar verschil in kan zitten, is de afstelling.

Het aanhalen van een compleet willekeurige boekenplank luidspreker vind ik ook vreemd. Wat jij mooi vind klinken, kan de ander niet zo vinden. Over de XTZ 99 W8.16 (*neem aan dat je die bedoeld), heb ik inderdaad ook prima verhalen gehoord. Kleine woofer in een aanpasbare kast (gesloten/open). Dat moet bijna wel strak klinken.

Geluid is heel persoonlijk, maar met melkpakjes ga je nooit over de gehele linie een geweldig geluid krijgen. Er zijn altijd concessies die gedaan worden, omdat het formaat van de luidsprekers nou eenmaal gecompenseerd moet worden. Is dat erg? Neuj.....niet altijd. Luister je echt veel muziek, dan zou ik wel gaan kijken naar een stel boekenplank luidsprekers en eventueel laten aanvullen met een sub en center. Gaat het veelal toch om films/series, dan volstaat een 5.1 satellietsysteem ook prima.

De KEF set die jij aanhaalt staat juist bekend om prima hybride mogelijkheid tussen film en muziek. Dat hij wat mist in het midden kan wel kloppen en normaliter vangt de sub dat op. maar je weet ook niet of hij in de winkel wel fatsoenlijk is afgesteld. Plaatsing van die sub en de luidsprekerinstellingen op de receiver zijn minstens zo belangrijk. Al met al heb ik zelden een negatief woord gehoord over de KEF 2005 serie. Maar er zijn nog meer setjes die een heel behoorlijk geluid geven tegenover een bescheiden formaat.

Micro:
Cambridge Audio minx 215 (+/- €775)
Boston Acoustics Soundware S 5.1 (+/- €700)

Mini:
KEF 2005.3 (+/- €800)
Focal Sib&Co (-/+ €700)

Midi:
Wharfedale DX-1HCP (+/-€750)
Monitor Audio Vector 5.1 set (+/- €750)
Boston Acoustics A2310 set (+/- €800)

Hoe groter het formaat van de satelliet speakers, hoe beter het midden is en hoe minder se sub dit hoeft te compenseren. Als je alleen film/series gaat kijken en formaat matters, dan zou ik voor een micro speaker set gaan. Bij film mag het allemaal wel wat aangedikt klinken met een lekkere sub en dat is nou net wat deze setjes doen! Ga je ook wat muziek luisteren, maar heeft film/series toch duidelijk overhand, dan zou je een mini set kunnen overwegen.

Wil je toch wat meer muziek gaan luisteren, dan zou ik gaan voor een midi set. De voorbeelden hierboven zijn slechts een greep in het aanbod. Er is veel moois te vinden, maar dat moet je zelf gaan beluisteren. Bij dit soort kleine setjes is plaatsing en afstelling minstens zo belangrijk. Probeer een paar plaatsen voor de sub en stel het geheel goed af!

Harman zou ik persoonlijk links laten liggen. Het is absoluut niet meer het premium merk van jaren terug. Het is niet degelijk en klinkt in mijn oren beduidend minder dan de opties die ik hierboven aan haal.

• S1NN3D
  • Niet online
Masterkale1 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:50:
[...]
Als je deze reply richting mij bedoeld hebt, zou ik zeggen misschien moet je even beter lezen. Volgens mij ligt de discussie hier gewoon op één lijn.
DjVe schreef op maandag 20 mei 2013 @ 11:04:
[...]
[...]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk Masterkale1 doelt op het feit dat hij verschil hoort tussen twee low end receivers. Als beide receivers gewoon op source direct staan, hoor jij echt geen verschil. Zelfs niet op een stel stereospeakers die qua prijsklasse beduidend hoger liggen. Je gaat pas verschil merken bij zeer lastige speakers die veel vermogen vragen of bij enorm hoge volumes. Het enige wat verschil kan geven, is de DSP (zoals ik eerder al zei). En dan nog ga ik betwijfelen of je er een goed ingestelde Pioneer van een goed afgestelde Denon (uit dezelfde prijsklasse) kan onderscheiden.

In het hogere segment zijn er wel grotere verschillen tussen receivers, maar dan werk je veelal ook met andere speakers, die dat ook laten horen. Zo hoor ik wel duidelijk verschil tussen een lichte en zware Arcam en een VSX en LX van Pioneer, maar dan wel op speakers die ook profiteren van meer vermogen achter de knop.

Al met al. Als de topicstarter met satelliet of boekenplank modellen gaat werken in een range van €600/800 aan surround of 2 boekenplank speakers pakt + sub (tot €200 per speaker ongeveer). Gaat dat hele verhaal tussen verschillen in versterking echt niet op. Het enige waar je dan op let is de akoestische calibratie (met microfoon), mogelijkheden en aansluitingen. Persoonlijk zou ik 70% in de speakers duwen en de rest in een goedkopere receiver, want betere speakers hebben gewoon veel meer impact ook een goed geluid.
Masterkale1 schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 21:50:
[...]
Daarnaast bewijst jou reactie wel dat jij over grote wijsheden beschikt, waarom zou je anders zo'n reactie geven... 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door DjVe op 22-05-2013 08:31 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Ik ben het helemaal met je eens en hoop nergens de indruk gewekt te hebben dat topicstarter het over een andere dan deze boeg moet gooien. Niet te zuinig doen met de speakers want daar is het meeste te winnen.

• Masterkale1
Er zit gewoon verschil tussen de receivers. Dat is een feit. Op een speaker van 50 euro zal je dat niet horen nee.
Tussen verschillende kabels zit ook verschil en sommige horen dat ook niet.
Prima als jullie het niet horen maar zeg dan niet dat er geen verschil tussen zit.

Wat ik al zei, ga gewoon zelf luisteren naar bovengenoemde speakers en kom zelf tot de conclusie.

Iear in tilburg heeft volgens mij alles staan wat in dit topic genoemd is.

• danielrene
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:59
misschien een idee om naar deze receiver eens te kijken? Mooie prijs nu incl nog 25% extra korting...
http://hificorner.nl/tx-nr414-5438.html

De prijs komt nu op 186€.. kan je voor het overige bedrag opzoek naar mooie speakers. GL.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Masterkale1 schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 09:42:
Er zit gewoon verschil tussen de receivers. Dat is een feit. Op een speaker van 50 euro zal je dat niet horen nee.
Tussen verschillende kabels zit ook verschil en sommige horen dat ook niet.
Prima als jullie het niet horen maar zeg dan niet dat er geen verschil tussen zit.

Wat ik al zei, ga gewoon zelf luisteren naar bovengenoemde speakers en kom zelf tot de conclusie.

Iear in tilburg heeft volgens mij alles staan wat in dit topic genoemd is.
Ik ga hier verder geen woorden meer aan vuil maken. Het is heel leuk dat je met botte opmerkingen gaat smijten en met loze niet beargumenteerde "feiten" gaat strooien, maar het is nog steeds een discussieforum.

Dus nog één keer:

Ja er zit verschil in componenten van low end versterkers en nee, dat ga je met DSP uitgeschakeld niet horen op ene normaal volume. Ook niet op "betere" luidsprekers. Het enige verschil wat hoorbaar is in deze klasse is de kwaliteit van de DSP met haar akoestische aanpassing.

Dat het in het hogere segment anders is, ben ik wel met je eens, maar daar hebben we het nu niet over. Net als het eeuwenoude gemekker over kabels die gesmeed zijn door elfen in het maanlicht. Natuurlijk is het belangrijk om fatsoenlijke bekabeling te gebruiken, maar op een gegeven moment kom je wel op een grens tussen wat meetbaar en hoorbaar is. Desalniettemin gebruik ik ook dure luidsprekerkabel, omdat het er nou éénmaal goed uit ziet.

• skoozie
Om even terug te komen met het resultaat:
Na lang zoeken heb ik dan afgelopen weekend eindelijk een set gekocht:

Receiver: Denon AVR-x1000
Suround: 4x Dali Zensor 1
Center: Dali Zensor Vocal
Sub: REL T5

In de winkel hoorde ik toch redelijk verschil met deze boxen tussen een Denon of een Marantz.
zelfs de Denon AVR-x2000 klonk iets anders als de AVR-x1000, mischien is het een insteling, of is het echt de receiver.

De boxen zijn groter uitgevallen als eerst gepland maar het verschil was te groot om voor kleiner te kiezen. ik kon iets kleiner gaan maar was dan ook gelijk 2x zoveel per surround box kwijt.
Ik ben inclusief kabels boven iets bovem het budget gegaan, maar heb nu wel een set die goed klinkt!

Allen bedankt voor de tips en dingen om over na te denken!

@Masterkale1: ik had uiteindelijk direct naar je moeten luisteren :P

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Pagina: 1