PC valt plotseling uit, niet te warm. Asus k8vm-vm

Pagina: 1
Acties:

• Denneke,,!
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-02 10:36
He,

Ik heb hier een computer staan met de volgende specs:

Asus k8vm-vm moederbord
AMD Sempron 3000+ 1.79Ghz
2,5gb Geheugen (2x 1gb + 1x 500mb)
500Gb SATA HDD
Asus EN3700TC256/TD/64M/A videokaart
Linksys WMP600N wireless netwerkkaart

Windows XP pas twee weken geleden geïnstalleerd inclusief alle updates, hiervoor viel hij ook wel al eens uit.

Voor de duidelijkheid, dit is een computer die enkel gebruikt wordt door computer leken voor email, Facebook en wat opzoeken. Het is geen snelle computer, hier ben ik me van bewust maar voor deze doeleinden zou deze echt moeten voldoen.

Voorop zit een display met temperatuurmeter en startup tijd. Temperatuur zit altijd rond de 50 graden.

De computer valt geregeld plotseling uit. Dit is tijdens 'gewoon' internet gebruik zoals Facebook, er wordt dus niet veel van de computer geëist. De tijd in het display begint dan ook over nieuw. Het is echt net alsof de reset knop wordt ingedrukt.

Nu heb ik bij de installatie alle drivers geïnstalleerd behalve krijg ik in systeembeheer een vraagteken bij: 'System Interrupt Controller'. Ik verwacht dat het hiermee te maken heeft. Echter heb ik echt letterlijk elke driver geprobeerd van de Asus website zonder enig succes. Krijg het vraagteken niet weg. Jammer genoeg ben ik de cd van het moederbord kwijt.

Iemand idee wat dit kan zijn? Zou me heel erg ermee helpen, ik weet het niet meer.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:14
Computerleken die e-mailen en Facebooken... Weet je zeker dat het geen virus is?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:08

Nemesizz

Untouchable

De computer valt geregeld plotseling uit. Dit is tijdens 'gewoon' internet gebruik zoals Facebook, er wordt dus niet veel van de computer geëist. De tijd in het display begint dan ook over nieuw. Het is echt net alsof de reset knop wordt ingedrukt.
Valt de PC echt uit, en blijft uit? Of start ie ineens weer opnieuw op?

Dat laatste kan namelijk ook een BSOD zijn (standaard settings van Windows herstart de PC meteen...heel vaak zie je de Blue Screen of Death dan niet eens).
Automatisch herstarten is uit te schakelen via eigenschappen van 'deze computer' , geadvanceerde instellingen, opstart en herstel instellingen, vinkje 'automatisch herstarten' uit (uit m'n hoofd, werk niet zo vaak meer met XP, preciese bewoording kan dus iets anders zijn).

Uiteraard kan het ook een virus zijn, maar mijn gedachte gaat eigenlijk naar een BSOD (wat vaak veroorzaakt word door een hardwarematig probleem).

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gezien het een vrij oud systeem is verwacht ik ook dat er een oude voeding in zit. Heb je daar misschien de specs van? En kan je deze tijdelijk vervangen door een voeding uit een andere pc? Echt uitvallen ligt toch vaak aan de voeding die niet goed is. Een missende driver zorgt er niet voor dat je systeem uitvalt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Controleer je bord ook even op bolle/lekkende condensators, wil ook nog wel eens dit soort problemen veroorzaken. En test eventueel met 1 dimm tegelijk, en/of een nachtje memtest86+

• Denneke,,!
Hij doet restarten, gaat dus opnieuw aan.

De computer is zelf samengesteld, ik zou dus niet verwachten dat het de voeding is. Ik heb ook geen andere voeding.

Een BSOD ken ik, tijdens de installatie heeft die die ook wel eens laten zien (Verkeerde hdd aangesloten waardoor hij niet deed opstarten)

Geen virus, pas opnieuw geinstalleerd... Virusscanner up to date alles laten nakijken. En zoals ik al zei hij deed het van te voren ook al.

Wat houdt dat system interrupt controller in?

• Denneke,,!
Iemand?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Denneke,,! schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:35:
Voorop zit een display met temperatuurmeter en startup tijd. Temperatuur zit altijd rond de 50 graden.
Als dit zo'n ding is met een sensor aan een kabeltje die ergens tegen een heatsink aanhangt, is dat niet bepaalt betrouwbaar. Installeer eens CoreTemp of RealTemp en kijk wat daar de temperaturen doen. Daarbij vind ik 50 graden bij alleen wat Facebooken toch redelijk wat, alhoewel ik niet meer precies weet hoe die Semprons qua temperaturen zitten.

Mocht hier niets schokkends uitkomen (dus niet ineens temperaturen die 70 graden++ gaan), test de voeding eens. Dit kan je bijvoorbeeld doen met OCCT en diens Power Supply test. Houd ook hier de temperaturen en de voltages van met name de 12V lijn in de gaten. Spontaan uitvallen kan best wel eens komen door een brakke voeding.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Denneke,,! schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:32:
De computer is zelf samengesteld, ik zou dus niet verwachten dat het de voeding is. Ik heb ook geen andere voeding.
Desondanks kan het de voeding zijn. Je kunt hem proberen door te meten met een multi meter. Kijk eerst naar de 12V rail, zou kunnen zijn daar hier het probleem ligt.

Daarnaast memtest 86+ voor een nachtje draaien kan ook geen kwaad :).

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
ook al eventjes de:

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Doorgekeken?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:33
Misschien een low voltage BIOS batterijtje? Bij zo'n ouwe plank kan die ook best een aan het leeg raken zijn...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En check zoals Nielson hierboven al aangaf, eens de elco's van het systeem

• Denneke,,!
Ik ga eens verder met jullie tips! thx voor de tips dusver.

Computer staat momenteel bij mijn schoonouders, dus kan iets niet direct 1 2 3 testen.
Pagina: 1