Volledig scherm lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-08 09:49
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwe Macbook Pro 13" Retina gekocht maar ik krijg op 1 of andere manier mijn applicaties niet op volledig scherm. Er blijft altijd nog een randje van 10 pixels onder de applicatie van de desktop te zien.

Zie: http://imgur.com/shFbbz1

Even volledig inzoomen en naar beneden scrollen dan zie je wat ik bedoel.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat heb je zelf al geprobeerd/gevonden toen je naar dit probleem zocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Ik ben door al mijn instellingen heen gegaan en heb lang gezocht op google, maar kon mijn specifieke probleem niet vinden. Ik ben redelijk nieuw met Mac dus het zal wel iets heel simpels zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Klopt, het is ook iets simpels. Het komt doordat je dock aan de onderkant van het scherm zit. Als je je dock aan b.v. de linker kant hebt, heb je aan die zijde een rijtje pixel zichtbaar. Wil je echt 100% full screen kun je rechtsboven op de dubbele pijl drukken.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Okay bedankt. Het rare is dat als ik mijn window iets naar beneden schuif en dan boven de window weer naar boven oprek het wel gewoon kan. Is er geen optie om hem gewoon standaard (niet 100% full screen) helemaal naar beneden op te rekken? Ik vind het er erg lelijk uit zien dat ik nog een paar pixels van m'n background zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ben zelf ook nog vrij nieuw met macOSX, tot zover ik weet zal je altijd dat randje houden. Vandaar dat ik mijn dock aan de zijkant heb, voor mij valt die rand dan niet meer op.

[ Voor 7% gewijzigd door Fietsbel op 18-05-2013 23:23 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10 19:48
Dat zal die altijd doen. ivm het Dock. Zodat je toch de onderkant van de balk (vd browser) kunt aanklikken zonder dat je Dock omhoog springt. De enige oplossingen zijn dus het dock aan de linker/rechter kant plaatsen of full screen mode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invoil
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-10 15:21
Als je wat meer gewend bent aan OSX zal je weinig applicaties nog fullscreen gebruiken verwacht ik zo! Het is echt iets wat je in windows doet en door dat je het daar altijd deed wil je het ook in OSX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
invoil schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:49:
Als je wat meer gewend bent aan OSX zal je weinig applicaties nog fullscreen gebruiken verwacht ik zo! Het is echt iets wat je in windows doet en door dat je het daar altijd deed wil je het ook in OSX!
Ik deed het in Windows juist zelden (alleen IDE, Word, Browser, etc.). In OSX draai ik juist vrijwel alles fullscreen (dus niet maximaliseren, maar het echte fullscreen). Werkt heerlijk, geen last van de andere programma's. En met 3 vingers gemakkelijk kunnen wisselen. Ik blijf het irritant vinden als bepaalde programma's geen Fullscreen optie ondersteunen. M'n bureaublad zie ik zelden, alleen met Finder en wat kleine programma's als Transmission of systeem hulpprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
invoil schreef op zondag 19 mei 2013 @ 12:49:
Dat is een kwestie van smaak denk ik. Ik haat het om website's in een klein venster te kijken. Ik vind dat de background van een website bij het design van de website hoort. Ook vind ik het er rommelig staan als er allemaal verschillende windows onder elkaar staan. Ik snap nu wel waarom het zo is (dat je dock niet omhoog komt).

Toch vind ik het jammer dat er zo veel beperkingen zijn in iOS, ik wil als gebruiker gewoon alles zelf aan kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixious
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-07 14:36
TictaCNL schreef op zondag 19 mei 2013 @ 21:31:
[...]

Dat is een kwestie van smaak denk ik. Ik haat het om website's in een klein venster te kijken. Ik vind dat de background van een website bij het design van de website hoort. Ook vind ik het er rommelig staan als er allemaal verschillende windows onder elkaar staan. Ik snap nu wel waarom het zo is (dat je dock niet omhoog komt).

Toch vind ik het jammer dat er zo veel beperkingen zijn in iOS, ik wil als gebruiker gewoon alles zelf aan kunnen passen.
Je zou die dock natuurlijk ook kunnen verbergen. Dan kun je je programma over het hele scherm trekken. Dus geen rand meer. ;)
Zo doe je dat:
http://osxdaily.com/2010/12/10/hide-and-show-the-dock/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Als je goed naar m'n screenshot kijkt zie je dat ik daar al gebruik van maak. Dan is het nog steeds zo, dat vind ik dus zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixious
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-07 14:36
TictaCNL schreef op zondag 19 mei 2013 @ 21:48:
Als je goed naar m'n screenshot kijkt zie je dat ik daar al gebruik van maak. Dan is het nog steeds zo, dat vind ik dus zo raar.
In Firefox kun je bij ''beeld'' het venster fullscreen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 12:47
of de dock kleiner maken, dat is mogelijk met instellingen.

Verder kn je ook rechtsboven op de 2 uit elkaar wijzende pijltjes drukken dan heb je ook gewoon fullscreen. Met 2/3 vingers naar rechts of links vegen op je touchpad ( ligt eraan hoe jij dit hebt ingesteld ) en je zit op een ander scherm/applicatie. Of je maakt gebruik van de sneltoets CTRL+CMD+F om in of uit fullscreen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Klopt, maar ik wil eingelijk niet in "echt" fullscreen, maar gewoon fullscreen in het normale windows (dus met menubalk er bij). Maar goed, dat kan dus niet. Ik leg me er bij neer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Bij Apple is het inderdaad de regel dat jij het apparaat leert gebruiken zoals Apple dat wilt, en niet andersom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Scrtz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 22:13:
Bij Apple is het inderdaad de regel dat jij het apparaat leert gebruiken zoals Apple dat wilt, en niet andersom :P
Dat is wat cru gesteld, maar niet geheel onwaar ;) Waar je wel achter zult komen is dat veel keuzes die Apple gemaakt heeft op UI/UX gebied, een goede reden hebben. Zo heeft het 'groene knopje' niets met maximaliseren te maken, maar heet het 'Zoom'. Wat het doet is dan ook niet (per se) maximaliseren, maar eerder 'optimaliseren'. De filosofie die Apple erop nahoudt is dat een window niet meer plek in hoeft te nemen dan de content in het window nodig heeft.

Dit is zeker wanneer je van Windows af komt even wennen. Windows is redelijk 'content-unaware' als het gaat om optimale formaten van vensters, en als simpele oplossing voor die tekortkoming heeft Microsoft lang geleden 'maximaliseren' in Windows gestopt. Gebruikers zijn eraan gewend geraakt, en als je dan op een Mac gaat werken doet het 'maximaliseer knopje' ineens niet wat je ervan verwacht ;)

Overigens reageren redelijk wat apps onder OSX prima op Shift + 'groene knopje' om alsnog te 'maximaliseren' zoals Windows gebruikers dat gewend zijn.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
Scrtz schreef op zondag 19 mei 2013 @ 22:13:
Precies ;)

Edit: Misschien nog een noob vraag: als ik een venster zelf qua grootte heb gewijzigd, dan onthoudt iOS OSX dat (als ik op het groene plusje klik). Hoe kan ik er voor zorgen dat dit weer "gereset" word en ingesteld word op de manier volgens iOS.

[ Voor 35% gewijzigd door TictaCNL op 19-05-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
TictaCNL schreef op zondag 19 mei 2013 @ 22:28:
[...]

Precies ;)

Edit: Misschien nog een noob vraag: als ik een venster zelf qua grootte heb gewijzigd, dan onthoudt iOS dat (als ik op het groene plusje klik). Hoe kan ik er voor zorgen dat dit weer "gereset" word en ingesteld word op de manier volgens iOS.
Je bedoelt OSX? Als je zelf de grootte hebt veranderd kun je twee keer op het groene knopje drukken, en wordt het venster precies zo groot genoeg. Het is een soort groot/klein toggle. Als je dat met "reset" bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TictaCNL
ThomasG schreef op zondag 19 mei 2013 @ 22:42:
[...]
Je bedoelt OSX? Als je zelf de grootte hebt veranderd kun je twee keer op het groene knopje drukken, en wordt het venster precies zo groot genoeg. Het is een soort groot/klein toggle. Als je dat met "reset" bedoelt.
Ja dat bedoel ik. Ik heb alleen het grote en kleine scherm allebei zelf ingesteld ;). Als ik nu op het groene knopje druk gaat hij alleen maar naar mijn eigen ingestelde schermen. Ik wil eigenlijk mijn instellingen weer resetten naar hoe OSX het eigenlijk had bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Whieee schreef op zondag 19 mei 2013 @ 22:26:
[...]

Dat is wat cru gesteld, maar niet geheel onwaar ;) Waar je wel achter zult komen is dat veel keuzes die Apple gemaakt heeft op UI/UX gebied, een goede reden hebben. Zo heeft het 'groene knopje' niets met maximaliseren te maken, maar heet het 'Zoom'. Wat het doet is dan ook niet (per se) maximaliseren, maar eerder 'optimaliseren'. De filosofie die Apple erop nahoudt is dat een window niet meer plek in hoeft te nemen dan de content in het window nodig heeft.

Dit is zeker wanneer je van Windows af komt even wennen. Windows is redelijk 'content-unaware' als het gaat om optimale formaten van vensters, en als simpele oplossing voor die tekortkoming heeft Microsoft lang geleden 'maximaliseren' in Windows gestopt. Gebruikers zijn eraan gewend geraakt, en als je dan op een Mac gaat werken doet het 'maximaliseer knopje' ineens niet wat je ervan verwacht ;)

Overigens reageren redelijk wat apps onder OSX prima op Shift + 'groene knopje' om alsnog te 'maximaliseren' zoals Windows gebruikers dat gewend zijn.
Het was inderdaad wel wat overdreven maar je snapt gelukkig wat ik bedoel.

Bedankt voor je tip van Shift + groene knopje! altijd handig aangezien ik nogsteeds dagelijks met windows werk en dus soms ook in de knoop zit op mijn MBP
Pagina: 1